Munkajogi utazás – az Alkotmánybíróság és Strasbourg között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Munkaszervezési ismeretek
A nyugdíjazással kapcsolatos változások Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Dr. Papp Ildikó humán erőforrás szolgáltató központvezető.
A nők 40 éves nyugdíjazásáról… • A nők kedvezményes nyugdíjazásával foglalkozó új szabályok szerint az a nő, aki kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel.

Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
NMH Munkajogi Ügyfélszolgálata 1054 Budapest, Akadémia u > 1089 Budapest, Kálvária tér 7. www. munka. hu Tájékoztatás.
A MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE, MEGSZÜNTETÉSE ÚJ MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVÉBEN
Pályáztatás, vezetői megbízás visszavonása
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
A munkaviszony jogellenes megszüntetése december Dudás Katalin.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Munkajog és társadalombiztosítási jog II.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
A vállalkozási lehetőségekről gyermekgyógyászként Dr. Masszi György.
Amit a diákmunkáról tudni kell
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A közszolgálati jogviszony tartalma
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Közszolgálati jogviszony létesítése
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkaviszony megszüntetése
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Nyugdíjazás és egyéb munkaügyi csemegék Dr. Kőszegfalvi Edit.
Tanuljuk együtt az új Mt-t! II. rész február 23.
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
A szabadságra vonatkozó szabályok XI. Fejezet Weberné dr. Erős Anikó Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv.
Munkavégzés. A kereskedelmi egység szabályszerű működtetése A munkavégzés szabályai A munkaszerződés alapján a munkavállaló köteles 1)meghatározott helyen.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET március 6.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
A munkaviszony megszűnése, megszüntetése
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Munkajog – 10. Dr. Csőke Rita
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
MUNKAJOGI AKTUALITÁSOK május 03.
A MUNKAJOG AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
Munkaidő 2. előadás.
Foglalkoztatás a közszférában
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
A munka díjazása.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Munkajogi utazás – az Alkotmánybíróság és Strasbourg között Gyulaháza 2011. március 22. Dr. Horváth István ügyvéd, c. egyetemi docens PhD ELTE ÁJTK

Mit (köz)vetítek? Különadó -– Alkotmány-módosítás két ponton És új különadó - 2010. évi CXXII. törvény (módosítja az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról és módosításáról szóló 2010. évi XC. törvényt Közalkalmazottak – 2011 újdonságai és a mi értelmezési feladataink – vezetők és jogállásváltás Munkavállalás gyes mellett A sztrájkjog változása A nők és a 40 éves szolgálati viszony – egy várható változás Kérdések – igyekszem válaszolni, ha tudok…

Különadó - Mikor fordulhatunk az AB-hoz? Alkotmány 32/ A. § (2) bek.: A költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről, illetékekről és járulékokról, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvényeket az Alkotmánybíróság akkor vizsgálhatja felül, ha az erre irányuló indítvány az alkotmányellenesség okaként kizárólag az élethez és emberi méltósághoz való jog, a személyes adatok védelméhez való jog, a gondolat, lelkiismeret és vallás szabadsága, vagy a magyar állampolgársághoz kapcsolódó 69. § szerinti jogok sérelmét jelöli meg, és nem tartalmaz egyéb okot. Az AB csak a fenti szempontokra hivatkozással semmisítheti meg e törvényeket. Az emberi méltósághoz való jog – egyenlő méltóság: ne lehessen jogilag emberi életek között különbséget tenni.

A különadó alkotmányos „lába” A közterhek viselésére szolgáló forrásokból, valamint az állami vagyonnal gazdálkodó, illetve az állam többségi tulajdonában vagy irányítása alatt álló szervezetek részéről juttatott jövedelemre, az adott adóévet megelőző ötödik adóévtől kezdődően, törvény a jövedelem mértékét el nem érő kötelezettséget állapíthat meg [71/ I. § (2) bek.]. . Európai Alapjogi Charta 17. cikk A tulajdonhoz való jog Mindenkinek joga van ahhoz, hogy jogszerűen szerzett tulajdonát birtokolja, használja, azzal rendelkezzen, és azt örökül hagyja. Tulajdonától senkit sem lehet megfosztani, kivéve, ha ez közérdekből, a törvényben meghatározott esetekben és feltételekkel, valamint az ezáltal elszenvedett veszteségekért kellő időben fizetett méltányos összegű kártalanítás mellett történik.

A magánszemély egyes jövedelmeinek „második”különadója - Gptv. II A magánszemély egyes jövedelmeinek „második”különadója - Gptv. II. fejezet Ki fizet különadót? A költségvetési szervnél, állami, önkormányzati, közalapítványi forrásból alapított, fenntartott vagy működési támogatásban részesített más jogi személynél foglalkoztatott magánszemély, aki munkavégzésre irányuló jogviszonya alapján, továbbá aki a takarékos állami gazdálkodásról és a költségvetési felelősségről szóló 2008. évi LXXV. törvény vagy a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény szerinti munkavégzésre irányuló jogviszonyban a különadó alapnak minősülő bevételt szerez Kivéve, akinek a jogviszonya megszűnését követő napon saját jogon nyugellátást állapítanak meg De ha már a megszűnés előtt megállapítják…?

A különadó alapja A jogviszony megszűnésével összefüggésben pénzben kifizetett, vagy bármely más formában juttatott bevételből ide nem értve a jogviszony 2005. január 1-jét megelőző megszűnése jogellenességét megállapító bírósági határozatban megállapított összegeket, illetve a felmentési (felmondási) időnek a munkavégzési kötelezettséggel járó időszakára fizetett munkabér, illetmény összegét, de ideértve az Mt. 3. § (6) bekezdése alapján megállapodás szerint kikötött ellenérték címén kifizetett bevételt.

2 vagy 3,5 millió felett Nem minősül a különadó alapjának: az állami vezetők, polgármesterek, (fő)jegyzők, a köztulajdonban álló gazdasági társaságok vezető tisztségviselői és felügyelő bizottságának tagjai esetében a bevétel kétmillió forintot meg nem haladó része; Kik az állami vezetők – és a vezető állásúak? Közalkalmazott nem tartozhat e körbe. Más foglalkoztatott esetében a különadó alapba tartozó bevételneka hárommillió-ötszázezer forintot meg nem haladó része, valamint a jogviszony megszűnésének évében esedékes szabadság megváltása címén kifizetett bevétel, illetve a jogviszony megszűnésekor a magánszemélyt megillető jubileumi jutalom. A szabadság megváltása – és különadóztatása A különadó mértéke az adóalap 98 százaléka. – Az AB szerint a jogintézmény kiüresítése

A jogellenes megszüntetés dilemmája A jogviszony 2005. január 1-jét követő megszűnése jogellenességét megállapító bírósági határozatban megállapított összegek után a különadó-fizetési kötelezettséget jogcímenként a Gptv. szerint kell teljesíteni. Nyelvtani értelmezés kontra jogi magyarázat Minden adóalap, ami a határozatban szerepel? A kártérítés is adóalap? De hát nem jövedelem… Az elmaradt illetmény is adóalap? De hát nem a jogviszony megszűnéséhez kapcsolódik? Kjt. kontra Ktv. – ha nem felmentéssel szűnik meg a jogviszony – ekkor számít a különadó alapjába.

Vissza a múltba – különadós munkáltatói kötelezettségek A munkáltató magánszemélyenkénti és a jövedelem juttatásának éve (évei) szerinti bontásban 2011. március 31-éig adatot szolgáltat az állami adóhatóságnak az általa kifizetett különadó-alapot képező összegről, valamint jogcímenként megbontva, az abból levont, a különadó fizetésére kötelezett magánszemélyt terhelő közterhekről; a magánszemély kérésére a munkáltató a rendelkezésére álló, a különadó-fizetési kötelezettség teljesítéséhez szükséges adatokról a kérés beérkezését követő 30 napon belül tájékoztatja a magánszemélyt.

Közalkalmazottak - 2011 2010. évi CLXXV. törvény (Kjtm.) Újra csak vezetői megbízás [Kjt. 23. §] Elfelejtették „kiszerkeszteni” a Kjt. 23. § (1) bekezdésből– „A magasabb vezető, illetve vezető megbízás feltétele, hogy a közalkalmazott - a kinevezés szerinti munkaköre mellett - látja el a magasabb vezetői, illetve vezetői beosztásból eredő feladatait. És akinek ez a munkaköre? (UGORJUNK EGYET AZ INDOKOLÁSRA!) Csak határozott időre – maximum 5 év Megbízás visszavonása kérelemre továbbra is indokolni kell, jogellenes visszavonás: maximum 6 hónapra jár a pótlék De: az ördög az átmeneti szabályok között

Idézetek a T/1497 törvényjavaslat indokolásából A kinevezett vezetői státusz természetéből adódóan (önálló munkakör, főszabály szerint határozatlan időtartamra szól) „visszahívásra” nincs lehetőség (míg a vezetői megbízást a munkáltató bármikor visszavonhatja), a közös megegyezésen kívül a munkavégzésre alkalmatlannak minősítés, illetve az átszervezés miatti felmentés szolgálhat alapul a közalkalmazotti, és ezzel együtt a vezetői jogviszony megszüntetésére . Ez az új rendszer jelentősen megköti a munkáltatók kezét, a vezetőt tekintve pedig kevésbé hat ösztönzőleg a folyamatos, magas színvonalú munkavégzésre .

Vezetői kérdések Betöltött állás - A munkáltató által a vezető beosztású közalkalmazott munkakörére kiírt pályázat önmagában nem jogellenes amiatt, hogy betöltött munkakörre szólt [BH2002. 283.]. A bizalmatlanság mint indok nem lehet személyes szimpátia vagy antipátia kérdése, ilyenként csak a vezető magatartásában vagy munkájában megnyilvánuló és bizonyítható olyan objektív tények szolgálhatnak, amelyek kellő magyarázatát adják annak, hogy a vezető nem hagyható a beosztásában [BH2002. 116. ]. Egy példa - Nem adminisztrál - Ha a kollektív szerződés szerint az osztályvezető főorvos munkakörébe nemcsak szakmai irányítási, hanem különböző adminisztratív kötelezettségek is tartoznak, azok teljesítésének elmulasztása esetén a munkáltató annak ellenére vonhatja vissza jogszerűen a vezetői megbízását, hogy nem adott külön munkaköri leírást a részére [BH2000. 269. ].

A vezetői megbízáshoz kapcsolódó átmeneti szabályok A Kjtm. hatálybalépésével egyidejűleg a határozatlan idejű magasabb vezetői, vezetői megbízás e törvény erejénél fogva 2011. január 1-jétõl kezdődő, öt évre szóló határozott idejű megbízássá alakult át, a határozatlan idejű magasabb vezetői, vezetői kinevezés e törvény erejénél fogva 2011. január 1-jétõl kezdődő, öt évre szóló vezetői megbízássá alakult át, egyidejűleg a közalkalmazottat határozatlan időre, a 2008. december 31-én hatályos kinevezése szerinti nem vezetői (a továbbiakban: szakmai) munkakörébe, vagy ennek hiányában, a legmagasabb iskolai végzettségének megfelelő szakmai munkakörbe kell kinevezni,

Még mindig a vezetői átmenet A határozott idejű magasabb vezetői, vagy vezetői kinevezés e törvény erejénél fogva a határozott idő lejártáig tartó vezetői megbízássá alakult át, ezzel egyidejűleg a közalkalmazottat a határozott időből hátralévő időre a 2008. december 31-én hatályos kinevezése szerinti szakmai munkakörébe, vagy ennek hiányában, a legmagasabb iskolai végzettségének megfelelő szakmai munkakörbe kell kinevezni. Ha a határozott időből még 5 évnél több volt hátra I.1-én – addig tart a megbízás HR – hová helyezzük az önálló munkakört betöltött vezetőket? Illetménygaranciák a vezetői megbízás fennállásig – nem lehet alacsonyabb az illetmény és pótléka, mint 2010. XII. havában

Mennyit keresnek az ex-kinevezett vezetők? Illetménygaranciák a vezetői megbízás fennállásig – nem lehet alacsonyabb az illetmény és pótléka, mint 2010. XII. havában Kinevezett vezetőnek Kjt. 70. § Vezetői pótlék – mértéke: magasabb vezető megbízással rendelkező közalkalmazott esetén a pótlékalap száz-ötszáz százaléka, vezető megbízással rendelkező közalkalmazott esetén a pótlékalap száz-kétszázötven százaléka. DE!!! Hatályon kívül helyezve: Kjt. 21. § (4) Ha a kinevezés módosítása következtében … a korábbi kinevezett vezető nem vezetői munkakört tölt be, illetményét fizetési osztályának és fokozatának alapján kell megállapítani. Kérdés: Nem keresnek-e többet a kinevezettből megbízottá váló vezetők?

A végén csattan… Fenntartói döntés alapján (és a munkáltatói jogkör) január 1-je és február 28-a között a magasabb vezetői, vezetői álláshelyre pályázat kiírására kerül sor, az előbbiek szerint létrejött vezetői megbízások a pályázat alapján megbízott magasabb vezető, vagy vezető megbízásával egyidejűleg megszűnik, és ezzel egyidejűleg a közalkalmazottat a kinevezése szerinti szakmai munkakörében kell tovább foglalkoztatni, vagy a pályázat megnyerése esetén a közalkalmazott számára legfeljebb öt évre szóló új vezetői megbízást kell adni. Február 28-ig csupán a pályázati kiírásnak kellett megjelennie. Nem a megbízás visszavonása történik meg, a vezető megbízás más általi - pályázat útján történő - elnyerésével a törvény erejénél fogva megszűnik. Így a munkáltató indokolási kötelezettségének kérelmezése is kizárt.

A munkáltatói jogállásváltás új szabálya – nincs döntési helyzet A munkáltató személye azért változik meg, mert az alapító a költségvetési szervezet útján ellátott közfeladatot – az alapító közvetett vagy közvetlen, legalább többségi befolyása alatt álló – gazdasági társaság utódszervezet részére adja át közfeladat ellátási és továbbfoglalkoztatási kötelezettséggel, a közalkalmazotti jogviszony e törvény erejénél fogva munkaviszonnyá alakul át. Erre az estre az átadó és átvevő munkáltatók tájékoztatási kötelezettsége marad fenn [Kjt. 25/ A. § (2) bek.]. kötelesek írásban tájékoztatni a közalkalmazottat arról, hogy az átadást követően a közalkalmazott foglalkoztatását az átvevő biztosítja, benne a munkaszerződésre vonatkozó ajánlattal [Kjt. 25/ A. § (3) bekezdés]. Ugyanakkor az új 25/ A. § (8) bekezdés kizárja az ajánlattételre történő válaszadást tartalmazó 25/ A. § (5) bekezdésének alkalmazását. Az elutasítás lehetőségének megszűnésével megszűnik a végkielégítésre való jogosultság!

Közalkalmazotti illetmények Illetménytábla - negyedik éve befagyasztva emelkedő minimálbér és garantált bérminimum összecsúszott osztályok, fokozatok és az egyenlő bánásmód 78.000 ft-os minimálbér: A1-8 és B1 alatta 94.000 ft-os garantált bérminimum E1 is 89.000 Ft (felsőfokú szakképesítés kell!) Pótlékalap – 20.000 ft. Kereset-kiegészítés - a keresetbe tartozó juttatások előző évi bázis előirányzatának 2%-a.

Alkotmányellenes az indokolás nélküli felmentés – mit ér a határozat? Alkotmánybíróság 1068/B/2010. AB határozata – mit sért a Ktjt.? A munkához való jogot Az indokolatlan, önkényes megszüntetéssel szembeni védelmet A közhivatal viselésének jogát A törvény alá rendeltséget – a jogállamiság elvét A hatékony védelem lehetőségét, a bírósághoz való fordulás jogát Az emberi méltósághoz való jogot Mit tehet, akit felmentettek? Aki már beadta a keresetet vagy 30 napon „belül” van Alkotmányjogi lehetőség vagy zsákutca? És a köztisztviselők…?

Ki dolgozhat gyes mellett? 2010. évi CLXXI. törvény 72. és 75. §-a megváltoztatta a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (Cst.) 20. § (1) bekezdés a) pontját és 21. §-át. gyermek 3 éves koráig jár a gyes kereső tevékenységet a gyermek egyéves koráig nem folytathat, a gyermek egyéves kora után heti harminc órát meg nem haladó időtartamban folytathat, vagy időkorlátozás nélkül, ha a munkavégzés az otthonában történik (pl. távmunka, bedolgozó), a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermek egyéves kora után időkorlátozás nélkül folytathat, ikrek esetében a gyermekek egyéves kora után időkorlátozás nélkül folytathat azzal a megkötéssel, hogy a gyes-ben részesülő személy ikrek esetében egy gyermek után jogosult a gyes-re

Visszatérés részmunkaidőben - közalkalmazottak Kjt. 23/B. § (1) Teljes munkaidőben foglalkoztatott írásbeli kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben a) heti húsz óra, készenléti jellegű munkakörben a kinevezés szerinti munkaidő mértéke felének megfelelő tartamú részmunkaidőt kikötni, ha a közalkalmazott a kérelem benyújtásakor az Mt.138. §-a (5) bekezdésének a) pontja szerinti fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe. Egyenlőtlen munkaidő-beosztásra szóló kérelem – megtagadása: ha a munkáltatónak lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. Részmunkaidő kikötése - a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő naptól,ha ki kell adni rendes szabadságát, a szabadság leteltét követő naptól hatályos. Általában: szabadság-kiadás a fizetés nélküli szabadság lejártát követő első munkanaptól, eltérő megállapodás: a fizetés nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell kezdeni.

Új felmentési lehetőség? A negyven éves szolgálati idővel igénybe vehető öregségi teljes nyugdíj [a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 18. § (2a) bekezdés] életkori jogosultsági feltételével legkésőbb a felmentési idő utolsó napján rendelkező közalkalmazott nő azt írásban kérelmezi. Nyugdíjasnak is minősülnének!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Látták az Othelló Gyulaházán c. filmet? dr.p.horvath.istvan@gmail.com