A közszolgálati jogviszony létesítése, módosítása. Előadás A közszolgálati jogviszony létesítése, módosítása. A munkáltatói jogkör gyakorlása dr. Hazafi Zoltán 2013. február 20. Készítette: dr. Petrity Krisztina
A kormányzati szolgálati jogviszony létesítése
1. A jogviszony alanyai, jellege A jogviszony alanyai, jellege [Kttv. 36. §]: a kormányzati szolgálati és közszolgálati jogviszonyra egyaránt irányadó sajátos jogviszony speciális jogok és kötelezettségek fő sajátosságok: egyik alanya: állam (önkormányzat) célja: a köz szolgálata e cél elsődlegessége alapján és a jó közigazgatásba vetett társadalmi bizalom fenntartásával kell eljárni (magasabb zsinórmérték) Kttv. többletkötelezettségek és többletjogosultságok kötelező kamarai tagság: csak a kormánytisztviselők esetén a kormánytisztviselő jogviszonya alapján a Magyar Kormánytisztviselői Kar (MKK) tagjává válik az MKK a Kttv. által létrehozott szakmai köztestület célja közös értékalapú egységes hivatásrend létrehozása hatásköre: érdekképviselet, a kormánytisztviselői kar tekintélyének védelme, konzultáció a jogszabályok megalkotásában, etikai eljárás lefolytatása, díj alapítása, szakmai konferenciák szervezése, jóléti, szociális és egyéb kedvezményes szolgáltatások nyújtása
2. A jogviszony létesítése 2.1. A kinevezés [Kttv. 38. §]: a jogviszony kinevezéssel és annak elfogadásával jön létre, ha a létesítés általános és különös feltételei (pl. magyar állampolgárság, megfelelő szakképzettség) adottak és nem áll fenn kizáró ok (pl. hivatalvesztés fegyelmi büntetés) a felek megállapodása = konszenzus a jogviszony létrehozása tekintetében jogviszony tartalmát a jogszabályok határozzák meg kogencia érvényességi feltétel: írásba foglalás 2.2. A kinevezés időtartama: főszabály: határozatlan idejű, teljes munkaidőre szóló kinevezés kivétel: határozott idejű (folyamatos munkavégzés érdekében helyettesítés, meghatározott feladat, tartós külszolgálat ellátása) időtartamát naptárilag/más alkalmas módon (pl. esemény bekövetkezése) kell meghatározni garanciális szabály: határozatlan idejűnek tekintjük, ha nem felel meg a határozott idő kikötésére vonatkozó feltételeknek (pl. nem helyettesítésre jött létre) részleges érvénytelenség bíróság állapíthatja meg, hogy a jogviszony határozatlan időre jött létre 1 évet meg nem haladó időtartam előmeneteli szabályok nem alkalmazhatóak
2. A jogviszony létesítése 2.3. Adatok, tények igazolása, tájékoztatás: 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet a közszolgálati tisztviselőnek kell igazolni a szükséges adatokat, tényeket a munkáltató a kinevezéssel egyidejűleg tájékoztatást ad (30 napon belül írásban is): - az irányadó munkarendről - a jubileumi jutalomra jogosító szolgálati idő kezdő időpontjáról, a soron következő besorolási, fizetési fokozat elérésének várható időpontjáról - az egyéb juttatásokról és azok mértékéről - az illetmény átutalásának napjáról - a munkába lépés napjáról - a felmentési idő megállapításának szabályairól - a rendes szabadság mértékéről és kiadásának rendjéről - a munkáltatói jogkör gyakorlójáról munkáltató – helyben szokásos módon, évente vagy szükség szerint - tájékoztat: - teljes vagy részmunkaidős - távmunkavégzésben, helyett munkahelyi foglalkoztatásban - határozott, illetve határozatlan idejű szolgálati jogviszony keretében ellátható munkakörökről ezek változása esetén 30 napon belül
2. A jogviszony létesítése 2.4. A kinevezés feltételei [Kttv. 39-42. §]: általános alkalmazási feltételek legalapvetőbb szakmai és alkalmassági követelmények különös alkalmazási feltételek az egyes munkakörök betöltéséhez jogszabály, illetve a munkáltatói jogkör gyakorlója által megállapított feltételek Általános alkalmazási feltételek: büntetlen előélet társadalmi érdek a tisztviselők erkölcsi feddhetetlensége büntetlen előélet igazolása: hatósági bizonyítvánnyal munkáltató felhívására kell igazolni: nem áll foglalkoztatástól eltiltás hatálya alatt indokolt esetben a munkáltató írásban felszólíthat a fentiek igazolására (15 munkanapon belül) nem tesz eleget/nem felel meg jogviszony azonnali hatályú megszüntetése, érvénytelenség jogkövetkezményei ( felmentési idő, végkielégítés) büntetlen előélet cselekvőképesség legalább középiskolai végzettség magyar állampolgárságot (pártfogó felügyelőkre további szabályok) a kinevezést megelőzően
2. A jogviszony létesítése cselekvőképesség a cselekvőképesség szabályait a Ptk. rendezi [Ptk. 11. §] legalább középiskolai végzettség az oktatási jogszabályok rendelkezései az irányadóak [az egyes feladatkörök ellátásához szükséges képesítéseket a 29/2012. (III. 7.) Korm. rendelet tartalmazza] magyar állampolgárság megszerzését külön törvény szabályozza ügykezelő - fontos és bizalmas, osztályvezetői munkakört kivéve – lehet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy, valamint az Európai Szociális Kartáról szóló megállapodásban résztvevő államok állampolgára feltétele: szükséges mértékű magyar nyelvismeret Különös alkalmazási feltételek: jogszabály/munkáltatói jogkör gyakorlója előírhat meghatározott iskolai végzettséget és szakképzettséget, szakképesítést munkaköri követelményt meghatározott gyakorlati időt egészségi és pszichikai alkalmasságot képességet
2. A jogviszony létesítése főszabály: az alkalmazási feltételek alól nincs felmentés kivéve: hivatásos szolgálati jogviszonyban álló az előírt képesítési feltétel hiányában is kinevezhető ha tanulmányait legkésőbb kinevezéssel egyidejűleg megkezdi és két éven belül befejezi (ha nem, jogviszonya megszűnik) nemzetbiztonsági érdek fontos és bizalmas munkakörre tisztviselőt kinevezni és jogviszonyát fenntartani akkor lehet, ha az előírt, az állami élet és a nemzetgazdaság jogszerű működéséhez szükséges biztonsági feltételeknek megfelel nemzetbiztonsági ellenőrzés ha nem kívánja magát alávetni = jogviszony nem létesíthető ha nem felel meg = másik munkakör felajánlása ha nem fogadja el/nincs ilyen munkakör = jogviszony nem létesíthető/tartható fenn ( felmentési idő, végkielégítés) megbízhatósági vizsgálat: a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény alapján ha a Kttv.-ben meghatározott munkavégzési szabályra külön ellenőrzési lehetőséget teremt, akkor a jogviszony létesítésének és fenntartásának feltétele az ellenőrzéshez való hozzájárulás központi államigazgatási szervek kiemelkedő jelentőségű feladatok magasabb szakmai követelmények: pályakezdő angol, német, francia nyelvvizsga (vagy munkaköréhez szükséges nyelv) alaptevékenység középfokú végzettségű nem alkalmazható (kivéve: funkcionális)
2. A jogviszony létesítése 2.5. A kinevezéssel kapcsolatos egyéb rendelkezések [Kttv. 43. §]: a kinevezési okirat kötelező tartalmi elemei: besorolás alapjául szolgáló besorolási osztálynak, besorolási és fizetési fokozatnak illetménynek, a besorolása szerinti alapilletményéhez viszonyított beállási szintjének munkakörnek és meghatározott feladatkörnek munkavégzés helyének előmenetelhez előírt kötelezettségeknek jogviszony kezdete napjának megjelölése a jogviszonyt érintő egyéb kérdésekről is lehet rendelkezni ha a jogviszony kezdetének napja nem szerepel a kinevezés elfogadását követő nap csatolni kell a munkaköri leírást célja: a rendszeresen végzendő tevékenységek, tevékenység-elemek rögzítése, rendszerezése, a munkakörök egymástól való elhatárolása, a munkakör jellemzőinek, feltételeinek meghatározása a felek a kinevezés elfogadása és a jogviszony kezdetének napja közötti időszakban nem tanúsíthatnak olyan magatartást, amely a jogviszony létrejöttét meghiúsítaná kinevezés érvénytelensége: munkába lépés előtt megállapítják ok megszüntetéséig nem állítható munkába megkezdése után érvénytelenség orvoslásáig a munkavégzéstől el kell tiltani
2. A jogviszony létesítése 2.6. Eskü [Kttv. 44. §]: kinevezéskor szóban a munkáltató és a kollégák jelenlétében (írásban megerősítve) meggyőződéstől függően: „Isten engem úgy segéljen” (írásbak két dokumentum készül, vagy helyet hagynak ki) dokumentálása során adatvédelmi követelmények elmaradása érvénytelenségi ok a közérdek sérelme nélkül orvosolható 2.7. Kiválasztási eljárás [Kttv. 45-46. §]: pályázati eljárás vagy meghívásos eljárás (jogszabály/munkáltató döntése alapján) csak olyan személy nevezhető ki, aki részt vett és a feltételeknek megfelelt részletszabályok: 406/2007. (XII. 27.) Korm. rendeletben toborzási adatbázis: célja: egy portálon összegyűjti a közszféra összes álláspályázatát, széles körű tájékoztatást nyújt + munkáltatók álláshely betöltése céljából a nyilvántartott személyek között kereshetnek felvételét kérheti minden, az általános alkalmazási feltételeknek megfelelő állampolgár személyügyi központként a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal (KIH) működteti az egyenlő jelöltek közül előnyben részesíthető, aki több gyereket nevel
2. A jogviszony létesítése sajátos kiválasztási szabályok: jegyző speciális szabályok: a polgármester legkésőbb a jegyző jogviszonyának megszűnését követő 30 napon belül írja ki a pályázatot az eljárás eredménytelensége esetén 30 napon belül újabb pályázatot kell kiírni szakmai vezetők kiválasztási szabályok nem érvényesülnek (kivéve: önéletrajz, adatkezelés), nem alkalmazhatóak a próbaidőre vonatkozó szabályok politikai (fő)tanácsadó, kabinetfőnök kiválasztási szabályok nem érvényesülnek (kivéve: önéletrajz, adatkezelés), alkalmazhatóak a próbaidőre vonatkozó szabályok ügykezelők eltérő szabályok, nem vonatkozik rájuk a pályáztatás általános szabálya + a toborzási adatbázisra vonatkozó szabályok eltéréssel a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező és az Európai Szociális Kartáról szóló megállapodásban részt vevő államok állampolgárságával rendelkező személy is kérheti felvételét próbaidő: min. 3 hónap – max. 6 hónap, kikötése kötelező (kivéve: hivatásos szolgálati jogviszonyban álló, MKÖ ösztöndíjas kinevezése, végleges áthelyezés, 3 hónapnál rövidebb kinevezés) nem hosszabbítható meg időtartama pályakezdő esetén a gyakornoki időbe beszámít alatta a jogviszonyt bármelyik fél indokolás nélkül azonnali hatállyal megszüntetheti
2. A jogviszony létesítése 2.8. Ösztöndíj (MKÖ) [Kttv. 47. §]: célja: feladatellátáson keresztül megvalósuló tapasztalatszerzésre építve, magas szinten képzett, szakmailag elhivatott, gyakorlati tapasztalattal rendelkező, a nemzeti közigazgatás iránt elkötelezett szakember utánpótlás biztosítása részletszabályok: 228/2011. (X. 28.) Korm. rendelet ösztöndíjas jogviszony kedvezmények a Kttv.-ben: próbaidő nem köthető ki (az első jogviszony létesítésénél) az ösztöndíjas jogviszony beszámít a kormánytisztviselő besorolásánál a kormányzati szolgálati jogviszonyban töltött időtartamba a jubileumi jutalomhoz szükséges időtartamba a közigazgatási szakvizsgához szükséges gyakorlati időbe a közigazgatási gyakorlat idejébe az MKÖ pályázati feltételei: a pályázat benyújtásának időpontjában be nem töltött 30. életév magyar állampolgárság felsőfokú iskolai végzettség tárgyalóképes angol, német, vagy francia nyelvtudás a jelölt kormánytisztviselői jogviszonyban nem áll megfelel a pályázati felhívásban foglalt egyéb feltételeknek
2. A jogviszony létesítése az MKÖ program lebonyolítása: évente egy program, őszi pályázat, tavaszi indulás 150-200 gyakorlati hely 10 hónapos program – 8 hónapos szakmai gyakorlat hazai államigazgatási szervnél (főleg minisztériumok, háttérintézményeik, egyes területi szervek) + 2 hónapos gyakorlat külföldi szervnél (főleg EU-s országok központi államigazgatási szervei) ösztöndíj – jelenlegi összege a hazai szakaszban 130.000 forint (a külföldi szakaszban országonként eltérő) a program végén: záróvizsga lehetősége mentesít a közigazgatási alapvizsga alól a program sikeres teljesítése esetén a hazai befogadó intézmény kormánytisztviselői állást ajánl fel az ösztöndíjasnak a kinevezett ösztöndíjas jogviszonyát 10 hónapon belül nem szüntetheti meg lemondással a programot a KIM miniszter működteti, végrehajtása a KIH feladata kiválasztási eljárás lebonyolítása, kapcsolattartás, koordinálás, képzés, záróvizsgáztatás, stb.
A munkáltatói jogkörgyakorlás
1. A munkáltatói jogkör gyakorlása A munkáltatói jogkör gyakorlása [Kttv. 37. §, 227. §]: főszabály: hivatali szervezet vezetője/testület (képviselő-testület) eltérhet: kormánytisztviselő: törvény vagy közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet köztisztviselő: törvény vagy kormányrendelet a jogkörgyakorlás átruházható (törvény eltérő rendelkezése hiányában) csak írásban (lényeges jognyilatkozat alaki kötöttség megsértése érvénytelenség) állami vezetőre vagy vezetői munkakörű kormánytisztviselőre az átruházott jogkör nem ruházható tovább speciális eset: testület a kinevezést, összeférhetetlenség megállapítását, fegyelmi eljárás megindítását és a büntetés kiszabását – kivéve: megrovás fegyelmi büntetés fegyelmi eljárás nélkül - nem ruházhatja át alapvető munkáltatói jog: kinevezés, jogviszony megszüntetés, áthelyezés, fegyelmi és kártérítési eljárás megindítása, fegyelmi büntetés, kártérítés, összeférhetetlenség megállapítása, kinevezés tartalmának módosítása
1. A munkáltatói jogkör gyakorlása egyes speciális szervek esetében külön megállapítja a munkáltatói jogkör gyakorlójának személyét: minisztériumok: közigazgatási államtitkár Miniszterelnökség: Miniszterelnökséget vezető államtitkár Országgyűlés Hivatala: vezetők felett az OGY elnöke, tisztviselők felett az OGYH vezetője az SzMSz szerint Országgyűlési Őrség: az Őrség parancsnoka ha nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta érvénytelen eljárás kivéve: ha a jogkör gyakorlója a jognyilatkozatot 6 hónapon belül írásban jóváhagyja érvénytelenség orvoslása jóváhagyás hiányában is, ha a kormánytisztviselő a körülményekből alappal következtethetett az eljáró jogosultságára pl. a munkáltatói jogkör gyakorlójának tudtával és beleegyezésével született döntés külföldi tartózkodása alatt
A kormányzati szolgálati jogviszony módosítása
1. A kinevezés módosítása A kinevezés módosítása [Kttv. 48-49. §]: főszabály: csak közös megegyezéssel egyes esetekben kötelező, pl. határozott idejű áthelyezés, twinning-megállapodás egyoldalú kinevezés módosítás nem kell a tisztviselő beleegyezése: fizetési fokozatban történő előrelépése, illetménye Kttv. szerinti megállapításakor az előmenetelhez előírt vizsgakötelezettség Kttv. szerinti megállapításakor a munkavégzés helyének kizárólag a település területén belüli megváltoztatásakor ha a munkakör megváltoztatása indokolja a kinevezés módosítását a Kttv.-ben meghatározott esetekben garanciális szabályok: munkavégzés helye az új munkahely és a lakóhely között - tömegközlekedési eszközzel - történő oda- és visszautazás ideje naponta a 2 órát, 10 éven aluli gyermeket nevelő tisztviselő esetében a 1,5 órát nem haladja meg munkakör ha az új munkakör megfelel a tisztviselő iskolai végzettségének, szakképzettségének vagy szakképesítésének, szakmai tapasztalatának mindkét esetben a tisztviselőre nézve - különösen beosztására, besorolására, egészségi állapotára vagy családi körülményeire - aránytalan sérelemmel nem jár (vezetőre nem alkalmazható)
1. A kinevezés módosítása mindkét esetben: a tisztviselőt a kinevezés-módosítástól számított 5 munkanapon belül írásbeli kérelmére – a nyilatkozattétel időpontjától kezdődően – fel kell menteni felmentési időre járó illetmény, végkielégítés, egyéb kifizetések a kinevezés-módosítást megelőző munkakörében megállapított illetménye alapján nőt várandóssága megállapításától gyermeke 1 éves koráig az állapotának egészségügyi szempontból megfelelő körülmények között kell foglalkoztatni a kinevezés módosítására irányuló ajánlati kötelezettség: ideiglenes áthelyezés megfelelő munkakörbe a munkafeltételek megfelelő módosítása meglévő munkakörében, ha orvosi vélemény bemutatása alapján a munkakörében nem foglalkoztatható tovább ha a megfelelő foglalkoztatás nem biztosítható mentesítés a munkavégzés alól + illetmény jár ha az ajánlatot a tisztviselő alapos ok nélkül elutasítja mentesítés + illetmény nem jár Kötelező részmunkaidő [Kttv. 50. §]: célja: a gyermekgondozási ellátás igénybevétele után a munkahelyére visszatérő szülő a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségét választhassa
1. A kinevezés módosítása teljes munkaidőben foglalkoztatott tisztviselő írásban benyújtott kérelmére a munkáltató köteles a kinevezésben heti 20 órás részmunkaidőt kikötni, ha a tisztviselő a kérelem benyújtásakor a gyermeke gondozása céljából, legfeljebb a gyermeke 3 éves koráig adható fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe a részmunkaidő heti 20 órától eltérően történő megállapítására a munkáltató és a tisztviselő közös megegyezése alapján bármikor sor kerülhet a kötelező részmunkaidő kikötésének időpontja: a fizetés nélküli szabadság megszűnését követő nap, vagy a rendes szabadság leteltét követő nap rendes szabadság kiadása: a fizetés nélküli szabadság lejártát követő első munkanapon eltérő megállapodás esetén a fizetés nélküli szabadság lejártát követő harminc napon belül meg kell kezdeni kérelmet a fizetés nélküli szabadság igénybevételének megszűnése előtt legalább 60 nappal közölni kell a munkáltatóval kötelező tartalmi eleme: a gyermek harmadik életéve betöltésének időpontja, munkaidő-beosztásra vonatkozó javaslat (egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén)
1. A kinevezés módosítása részmunkaidős foglalkoztatás tartama: a kérelemben megjelölt foglalt időpontig de legfeljebb a gyermek hároméves koráig utána: munkaidő megállapítása a kérelem benyújtása előtti mérték szerint a kötelező részmunkaidős foglalkoztatás lejártát követően a felek továbbra is megállapodhatnak közös megegyezéssel részmunkaidős foglalkoztatásban a kötelező részmunkaidős foglalkoztatás lejárta előtt a teljes munkaidőben történő foglalkoztatás csak közös megegyezéssel állítható vissza egyenlőtlen munkaidő-beosztás a kérelem megtagadható ha a munkáltatónak lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene (indokolás írásban) kötelező részmunkaidő szabályai nem alkalmazhatóak a vezetői munkakört betöltő tisztviselő esetében
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás Formái: átirányítás kirendelés kormányzati érdekből történő kirendelés kiküldetés Közös szabályok [Kttv. 51. §]: garanciális szabályok, amelyeket a munkáltatónak valamennyi forma esetében meg kell tartania a foglalkoztatás a tisztviselőre nézve - különösen beosztására, korára, egészségi állapotára vagy egyéb körülményeire tekintettel - aránytalan sérelemmel nem járhat átirányítás, kirendelés (kormányzati kirendelés) abban az esetben rendelhető el, ha a másik munkakörbe tartozó feladat ellátása megfelel a tisztviselő végzettségének, szakképzettségének vagy szakképesítésének tájékoztatási kötelezettség: legkésőbb 10 - átirányítás esetén 3 – munkanappal korábban, írásban a foglalkoztatás elrendeléséről, várható időtartamáról (kivéve: kiküldetés)
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás maximális időtartama: átirányítás, kirendelés, kiküldetés alapján történő munkavégzés időtartama külön- külön nem haladhatja meg naptári évenként a 44 munkanapot a munkáltató és a tisztviselő ettől eltérő időtartamban megállapodhat ha az átirányítás, kirendelés, kiküldetés időtartama 1 munkanapon belül a 4 órát meghaladja 1 munkanapként kell számításba venni 1 naptári éven belül az átirányítás, a kirendelés, valamint a kiküldetés időtartamát össze kell számítani együttes időtartamuk nem haladhatja meg a 110 munkanapot a munkáltató és a tisztviselő ettől eltérő időtartamban megállapodhat korlátozások: nem rendelhető ki (kormányzati érdekből sem) - kiküldetés keretében - beleegyezése nélkül - nem kötelezhető más helységben történő munkavégzésre a tisztviselő várandóssága megállapításától gyermeke 3 éves koráig kiskorú gyermekét egyedül nevelő tisztviselő tartósan ápolásra szoruló közeli hozzátartozóját gondozó tisztviselő a tisztviselő, akinek legalább 50%-os mértékű egészségkárosodását rehabilitációs szakértői szerv megállapította
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás ha az okok bármelyike a kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás ideje alatt következik be, akkor a tudomásszerzést követően haladéktalanul meg kell szüntetni a kirendelést a tisztviselő erre irányuló kérelmére kell megszüntetni a kiküldetést egyes személyi körök szakmai vezetők nem alkalmazhatóak a kirendelésre (kormányzati kirendelésre), határozott idejű áthelyezésre, twinningre vonatkozó szabályok közszolgálati jogviszonyban állók nem vonatkozik a kormányzati kirendelés jogintézménye részletszabályok: 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet Átirányítás [Kttv. 52. §]: a tisztviselő - a szerv hatékony működéséhez szükséges munkaszervezési okból, ideiglenesen - a munkáltatói jogkör gyakorlójának írásbeli utasítása alapján eredeti munkaköre helyett, vagy mellett más munkakörbe tartozó feladatokat lát el helyettesítési díj külön díjazás, ha a tisztviselő a munkáltató intézkedése alapján munkakörébe nem tartozó munkát végez és az eredeti munkakörét is ellátja
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás mértéke keret: időarányosan a helyettesítő tisztviselő illetményének 25-50%-a, ezen belül a hivatali szervezet vezetője állapítja meg (pl. közszolgálati szabályzatban) a helyettesítés első napjától jár a tisztviselő akkor is jogosult rá, ha tartósan távol lévő tisztviselőt helyettesít részben vagy egészben többletfeladatként betöltetlen munkakört lát el nem fizethető helyettesítési díj, ha a helyettesítés a tisztviselő munkaköri kötelezettsége kivéve: a helyettesítésre okot adó munkakör nincs betöltve és a helyettesítés időtartama a 30 napot meghaladja a helyettesítés rendes szabadság miatt szükséges Kirendelés [Kttv. 53. §]: a tisztviselő a közigazgatási szervek között létrejött megállapodás alapján más munkáltatónál történő munkavégzésre is kötelezhető (Kjt.-s szerv is lehet) maximális időtartama eltérés: más helységbe történő kirendelés nem haladhatja meg naptári évenként a 22 munkanapot a tisztviselő jogviszonyát nem érinti
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás díjazás a kirendelés alatt főszabály: kinevezése szerinti illetmény kivétel: ha a kinevezés helye szerinti szervnél kedvezőbb illetményre lenne jogosult (pl.: illetménykiegészítés, vezetői illetménypótlék eltérő mértéke miatt) illetményét ennek megfelelően kell megállapítani irányadó a külön és egyéb juttatások tekintetében is fogadó szerv viseli a tisztviselő illetményét, külön és egyéb juttatásokat, közterheket, kirendeléssel felmerülő költségeket (szervek eltérően megállapodhatnak) munkáltatói jogok gyakorlása alapvető munkáltatói jogok kirendelő szerv egyéb munkáltatói jogok fogadó szerv Kormányzati érdekből történő kirendelés [Kttv. 55. §]: speciális kirendelés az egységes kormányzati erőforrás-gazdálkodás eszköze különleges szakértelmet igénylő, kiemelt, projektszerűen végrehajtandó kormányzati feladatok ellátásához szükséges személyi feltételeket gyorsan és rugalmasan biztosítja hivatali szervezetének vezetője
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás a KIM miniszter döntése alapján kormányzati érdekből a központi államigazgatási szerv kormánytisztviselője határozott időre kirendelhető másik központi államigazgatási szervhez csak kormánytisztviselő az érintett hivatali szervezet vezetőjének előzetes véleményét ki kell kérni időtartama: max. 1 év meghosszabbítható: ugyanarra a feladatra 1 alkalommal, max. 1 évvel lejártát követően: a kinevezése szerinti központi államigazgatási szerv köteles eredeti munkakörében továbbfoglalkoztatni a kormánytisztviselőt a nem szabályozott kérdésekben kirendelés szabályai Kiküldetés [Kttv. 54. §]: belföldi ideiglenes (3 hónapot meg nem haladó) külföldi a közigazgatási szerv a szokásos munkavégzési hely szerinti településen kívüli munkavégzésre kötelezheti a közszolgálati tisztviselőt feltétele: a tisztviselő a munkáltató irányítása és utasítása alapján végezze a munkát 172/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet
2. A kinevezéstől eltérő ideiglenes foglalkoztatás nem minősül kiküldetésnek: tisztviselő a munkáját a munka természetéből adódóan szokásosan a közigazgatási szerv székhelyén kívül végzi olyan településen végzi, amely a közigazgatási szerv szervezetszerű működéséhez tartozik napidíj a tisztviselő élelmezésével kapcsolatos többletköltségei fedezetére a kiküldetés időtartamára járó élelmezési költségtérítés mértéke: az illetményalap 1 munkanapra eső összegének 25%-a kiszámításához: 21 munkanap, összegét 10 forintra kerekítve kell megállapítani havi rendszerességű kiküldetés átalányként is elszámolható nem számolható el ha a kiküldetés ben töltött idő kevesebb, mint 4 óra 50%-a számolható el ha a kiküldetésben töltött idő kevesebb, mint 8 óra egyéb költségek: a kiküldetés során felmerülő szükséges és igazolt többletköltségeket a munkáltató megtéríti
3. Egyéb kinevezés módosítás Határozott idejű áthelyezés [Kttv. 56. §]: háromoldalú konszenzus a közigazgatási szerv, a tisztviselő és egy másik közigazgatási szerv megállapodhat a tisztviselőnek a másik közigazgatási szervhez történő határozott idejű áthelyezésében kinevezés módosítása közös megegyezéssel elteltét követően: tisztviselőt az előmeneteli szabályok figyelembevételével vissza kell helyezni ahhoz a közigazgatási szervhez, ahonnan áthelyezték megfelelően alkalmazni kell: a kirendelés esetére meghatározott illetmény- és egyéb juttatás-megállapítási, költségviselési szabályokat Végleges áthelyezés [Kttv. 59. §]: háromoldalú konszenzus a közigazgatási szerv, a tisztviselő és egy másik közigazgatási szerv megállapodhat a tisztviselőnek a másik közigazgatási szervhez történő végleges áthelyezésében nem tagadható meg a hozzájárulás: ha a kézhez vétel és az áthelyezés kért időpontja közötti időtartam a 2 hónapot meghaladja a jogviszony megszüntetésre kerül, a tisztviselő az átvevő szervnél új kinevezést kap végleges áthelyezés csak közigazgatási szervek között a jogviszony folyamatosnak kell tekinteni (végkielégítés) ki kell adni: közszolgálati igazolást, illetményt, egyéb járandóságokat
3. Egyéb kinevezés módosítás Twinning szakértő [Kttv. 57. §]: az államigazgatási szerv és a kormánytisztviselő megállapodása alapján a kormánytisztviselő határozott ideig az Európai Unió vagy nemzetközi szervezetek által finanszírozott fejlesztési programok keretében szakértői tevékenységet lát el a kormánytisztviselő és a fejlesztési programok végrehajtásáért felelős szerv között a szakértői tevékenység gyakorlásával kapcsolatban kötött megállapodás nem hoz létre további jogviszonyt kinevezés módosítása közös megegyezéssel szakértői tevékenység időtartama alatt a jogviszony nem szüntethető meg felmentéssel kivéve: a személyben rejlő ok miatti felmentés eseteit [Kttv. 63. § (2) bek.] elteltét követően: tisztviselőt az előmeneteli szabályok figyelembevételével vissza kell helyezni a korábban betöltött beosztásba Nemzeti szakértő [Kttv. 57. §]: valamely európai uniós intézmény és a küldő államigazgatási szerv közötti megállapodás alapján történő szakértői foglalkoztatás kormánytisztviselő jogviszonya folyamatosan fennáll a twinning szakértőnél elmondottak irányadók kinevezés módosítása, felmentési korlát, visszahelyezés
3. Egyéb kinevezés módosítás A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás [Kttv. 58. §]: munkajogi jogutódlás = ha a jogelőd és a jogutód munkáltató egyaránt az Kttv. hatálya alá tartozik a közigazgatási szerv anyagi, illetve nem anyagi erőforrások elkülönített csoportja más törvény hatálya alá tartozó munkáltató számára történő átadása = jogviszonyváltás [Kttv 72. §] egyoldalú kinevezés módosítás szigorúbb feltételek: - a jogviszony - a feladatkör - az illetmény (kivéve: illetménykiegészítés) - a munkavégzés helye szerinti település a jogviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutódlás időpontjában a jogutód (átvevő) munkáltatóra szállnak át (átadó munkáltató az átszállást megelőzően köteles tájékoztatást adni elmaradása az igények érvényesítését nem érinti a tisztviselők tájékoztatása: átvevő munkáltató köteles az átszállást követő 30 napon belül a munkáltató azonosító adatainak közlésével, írásban változatlansága nem járhat a foglalkoztatási jogviszony jellegének a megváltozásával
Köszönöm a figyelmet!