Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek. Fogalmi vita Motiváció (kellemes, kellemetlen)? Arousal – izgalmi állapot (fordított U alakú görbe)? Érzelem?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Származtatott termékek és reálopciók Dr. Bóta Gábor Pénzügyek Tanszék.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Bevezetés a pszichológiába - tanulás Illés Anikó.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Dr. Kovács László Főtitkár
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Diszkusszió – Bíró Anikó
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Érzelmek szerepe a kommunikációban
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Struktúra predikció ápr. 6.
Környezeti teljesítményértékelés
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
Szombatiskola, mint baráti kör
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Az információs társadalom joga
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
A beteggé válás folyamata
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Készítette: Boros Bence
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Neptun kód: FQ7ZO7 Pham Van Vinh Mérnök leszek A3 Házi feladat.
A nagyváradi villamosok megbízhatósági modellezése
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
Sebők Sándor projektvezető MKT IG2 fórum, február 8.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
A szállítási probléma.
Játékosított keretrendszerben történő tanulás log-adatainak elemzése
Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna
Céges értekezlet címe Előadó.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Madách Imre Útravaló verseimmel
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Előadás másolata:

Evolúciós pszichológia V. Emberi érzelmek

Fogalmi vita Motiváció (kellemes, kellemetlen)? Arousal – izgalmi állapot (fordított U alakú görbe)? Érzelem? – specifikus válasz Ösztön – William James (><ráció) –Korábbi tanítást nélkülöző?? –DE: bármire rá lehet mondani, hogy ösztön (Edwin Halt) –Hány ösztön létezik? (13[McDougall]-235)

A Yerkes-Dodson törvény

Fogalmi vita Motiváció (kellemes, kellemetlen)? Arousal – izgalmi állapot (fordított U alakú görbe)? Érzelem? – specifikus válasz Ösztön – William James (><ráció) –Korábbi tanítást nélkülöző?? –DE: bármire rá lehet mondani, hogy ösztön (Edwin Halt) –Hány ösztön létezik? (13[McDougall]-235)

Érzelmek – egy kis elmélet Keith Oatley – Jennifer Jenkins –Általános és nem tudatos arousal –Tudatos kiértékelés, információ Tyúk vagy tojás probléma James – Lange elmélet: arousal, érzelem Cannon: lassú, mesterséges növelés nem műköik, nem differenciált Kognitív kiértékelés

William James

"My theory... is that the bodily changes follow directly the perception of the exciting fact, and that our feeling of the same changes as they occur is the emotion. Common sense says, we lose our fortune, are sorry and weep; we meet a bear, are frightened and run; we are insulted by a rival, and angry and strike. The hypothesis here to be defended says that this order of sequence is incorrect... and that the more rational statement is that we feel sorry because we cry, angry because we strike, afraid because we tremble... Without the bodily states following on the perception, the latter would be purely cognitive in form, pale, colorless, destitute of emotional warmth. We might then see the bear, and judge it best to run, receive the insult and deem it right to strike, but we should not actually feel afraid or angry"

Érzelmek – egy kis elmélet Keith Oatley – Jennifer Jenkins –Általános és nem tudatos arousal –Tudatos kiértékelés, információ James – Lange elmélet: arousal, érzelem Cannon: lassú, mesterséges növelés nem működik, nem differenciált Kognitív kiértékelés

Információfeldolgozás terheltsége Konfliktusban lévő célok mérlegelése Gyors heurisztikák Kész cselekvésprogramokat indítanak el

Kéreg alatti területek Limbikus rendszer, amygdala, hipotalamusz –Öröm ill. élvezetközpont Agykéreg: tudatos kiértékelés –Frontális régió –Hipofrontális szindróma –Korsakow-szindróma: b vitamin hiány – konfabulációk, aggresszió –Phineas Gage esete

Racionális cselekvők? Antonio Damasio : Descartes tévedése –szomatikus markerek – testi jelzőrendszer –Prefrontális kéreg VM terület sérülése –4 kártyacsomag: A,B,C,D –Nincs szomatikus előrejelzés – nem térnek át –Jövővakság – rövidtávú jövőkép –Repülőút vs autóút –Társas kapcsolatok – baráti szerződések, kölcsönök

Evolúciós eredet nyilvánvaló Fájdalom elkerülése Éhség, szomjúság –Csak biológia? Fájdalom, éhség, szomjúság, szex? –Nem lehet mindent erre visszavezetni (pl. munka: indirekten a kaja megszerzése a cél) –Harlow kísérletei Alapérzelmek és társas érzelmek, másodlagos érzelmek

Motivációs hierarchia Maslow piramisa – korai leírás – evolúciós magyarázat

Társas tanulás Az undor esete –Más élőlényeknek más undorító – emberek különböző csoportjára is igaz –Bizonyos dolgok mindenkiből undort váltanak ki –Minden kultúrában létezik az undor – bár más és más ami kiváltja –Költséges lenne a próba-szerencse tanulás

Alapérzelmek? J.B. Watson: kisbabák három érzelmi állapota: félelem, düh, szeretet – minden más ezekből fejlődik ki

Ekman Gyerekek, elmebetegek és főemlősök Eibl-eibesfeldt: viselkedési ritualizáció –Harag – szemösszehúzódás, fogak Társas kapcsolatok szabályozása – információátadás: Möbius- szindróma Pozitív érzelmek – magasabb intelligencia Költségesek és öszinték – mosoly Csalás mégis nehezen detektálható Ekm

23 pár arcizom Tudatos és és nem tudatos érzelmek Mosoly: zygomaticus major et minor –M. oricularis oculi

Ekman és Friesen (1980) Új-guineai fore törzs tagjai történetet meséltek, – 3 képből ki kellett választani, melyik érzelemkifejezés illik rá –Olyan arcot kellett vágni – fénykép – egyetemisták felismerik –6 érzelemmel ez sikerült is: Szomorúság, vidámság, félelem, düh, meglepődés, undor (bár keverik)

Levenson et al. (1990) Húzd össze és lefelé a szemöldököd Emeld meg a felső szemhéjad Szorítsd összeaz ajkaid és nyomd feljebb a felsőajkad

Levenson et al. (1990) Húzd össze és lefelé a szemöldököd Emeld meg a felső szemhéjad Szorítsd összeaz ajkaid és nyomd feljebb a felsőajkad Színészek – arckifejezések utánzása utasítások alapján: annak megfelelő érzelmet produkáltak

Ekman: hány alapérzelem létezik? 1.Arckifejezés 2.Más főemlősök 3.Eltérő élettani válasz 4.Eltérő kiváltó okok 5.Gyors kiváltódás és rövid élettartam (hangulat!) 6.Automatikus/tudattalan kiértékelés 7.legátolhatatlanság

Alapérzelmek!!!!

Miért éppen ezek az alapérzelmek? Szomorúság Vidámság Félelem Düh Meglepődés undor

Christine and Ranald Hansen Boldog vs mérges arcok megtalálása a tömegben: pop-out effect

Boldogság Fitness növelése –Sávváltási effektus – máshol adaptáció Lottónyertesek és extrém körülmények

Társas érzelmek Borravaló a pincérnek? Kooperáció, fegyencdilemma, stb. Robert Frank: az elköteleződési probléma és a társas csalás 1. Elősegítik a társakkal való bánást 2. Jó és megbízható, hiteles jelzőmozzanatok

fegyencdilemma kooperálcsal kooperálSzeretet/ barátság Düh/ bűnudat csalBűntudat/ dühgyűlölet

Harag - büntetés Trivers : morális agresszió Rutherford: az emberek hajlamosabbak azt megbüntetni, akit ismernek Megtartó funkció? Hírnév – építés: dominancia

Szégyen és büszkeség Szégyen/bűntudat – társas együttélés Nem feltétlenül tőlünk függő események váltják ki : származás, akcentus

Önbecsülés Társas csoportban maradás Státusz elérése Perceptuális szűrő: enyhén rózsaszín lencsével - Lev Vigotszkij? Tesztoszteronváltozás – sakk (nyertesek és vesztesek)

Mi a helyzet a nem ennyire egyszerű érzelmekkel?