Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna"— Előadás másolata:

1 Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna
MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont „Lendület” RECENS Kutatócsoport

2

3 Ahol nincs információ, ott keletkezik . . .

4 Az evolúciós lélektan lelki jellegzetességeink az evolúció termékei
a magatartás a környezethez való alkalmazkodás eszköze: a túlélést és a szaporodást szolgálja (Barkow, Cosmides és Tooby) a cél modern világunkban is a különböző problémák adaptív megoldása azok a hasznos mechanizmusok jutnak át a kiválasztódáson és maradnak fenn, melyek az egyén túlélését vagy a szaporodást támogatják (Buss; Cosmides és Tooby)

5 Dunbar: 140

6 A pletyka A csoport tanulásának költsége jelentősen alacsonyabb, mint az egyéné (De Backer és Gurven, 2006) A pletyka segítségével kevesebb erő- és időbefektetéssel sajátíthatunk el stratégiákat, és hozhatunk döntéseket. Pletykáikkal a csoportok hozzájárulnak közös értékeik kifejezéséhez és fenntartásához Lehetőséget adnak a csoport belső konfliktusainak kontrollálására és szabályozására (Noon és Delbridge, 1993) A legfontosabb cél a saját hírnév fenntartása és növelése (Barkow, 1989) Goffman facework-elmélete: a társas összehasonlítás kérdésköre

7 Terjedés

8 Pleisztocén örökség: Barkow
A közelünkben előforduló személyekkel kapcsolatos témák a legérdekesebbek számunkra (Barkow): így tehetünk szert minél jobb pozícióra közösségünkben A csoporttagok sorsát meghatározza, hogy mennyire ismeri a többiek pillanatnyi állapotát. Ha jól, akkor nő az esélye, hogy saját esélyeit is érvényesítse A sztárokat a lelki reflexek összetévesztik a valódi ismerősökkel: ismerjük arcukat, hangjukat, naponta “találkozunk velük” a képernyőkön vagy a nyomtatott sajtóban. Az érdeklődés hajlamának rögződésekor a pleisztocén korban ennyi kellett ahhoz, hogy valakit életünkhöz tartozónak tartsunk

9 A terjedés helyszínei

10 Áramlás Formális vs. informális Top-down vs. bottom-up
Horizontális vs. vertikális Munkakommunikáció Belső kommunikáció Pletyka Privát

11

12 A pletyka és a normák Óangol God Sibb: (Rysman 1977): keresztszülő
to sib: to akin, to relate – német Sippe a pletykálkodók közti közelséget és a közölt információ bizalmas jellegét fejezte ki (Mish 1990) A csoporton kívülieket rejtetten távolító, a csoporton belülieket bevonó aspektus Olyan információ, mely a másokkal kapcsolatos intimitást és az identitást szimbolizálja a csoporton belül (Merry 1984) Az elfogadás sajátos formája: a pletykát mondó társadalmilag közelebb van ahhoz, akinek mondja a pletykát, mint akiről mondja

13 Rejtett struktúrák

14 Funkciók Döntéstámogatás Tájékozódás és szűrés
Becslés és önbeteljesítő jóslat Kibillent működés (krízis): esély a túlélésre Korai jelzőrendszer Szelep Knowledge-sharing: innováció

15

16 Top down és bottom-up

17 Amit a pletyka átrendez
Reputáció Hierarchia Kooperáció

18 A transzformáció lépései

19 ICT és terjedés Röviden Gyorsan Változatlan tartalmak

20 Egyidejűség és egyterűség


Letölteni ppt "Mi terjed és hogyan? Szvetelszky Zsuzsanna"

Hasonló előadás


Google Hirdetések