Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás"— Előadás másolata:

1 Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás

2 TANULÁS Egy folyamat, melyben tapasztalataink eredményeként magatartásunk viszonylag tartós változása következik be

3 TANULÁS ELMÉLETEK KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS
TÁRSAS TANULÁS KOGNITÍV, TUDATOS TANULÁS LEWIN HÁROM LÉPCSŐS VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE TAPASZTALATI TANULÁS EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS

4 OPERÁNS KONDICIONÁLÁS
POZITÍV MEGERŐSÍTÉS BÜNTETÉS NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS MEGSZÜNTETÉS

5 TÁRSAS TANULÁS A direkt tapasztalat mellett, mások megfigyelésével, vagy mások tapasztalataiból is tanulunk Az operáns kondicionálás elmélet továbbfejlesztése, a megfigyeléssel történő tanulást és az észlelés tanulásban betöltött szerepét hangsúlyozza

6 A MODELL SZEREPE A TÁRSAS TANULÁSBAN
MEGFIGYELÉSI SZAKASZ FELIDÉZÉSI SZAKASZ REPRODUKCIÓS SZAKASZ MAGERŐSÍTÉSI SZAKASZ

7 LEWIN VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE
Kiolvasztás Változás Befagyasztás

8 EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS
Forrás: ARGYRIS, C.: On Organizational Learning. Blackwell, Oxford, old. Meghatározó változók Cselekvések Következmények Megfelelő Nem megfelelő Egy- hurkos Két-

9 ÉSZLELÉS Folyamat, melynek során érzékszervi tapasztalásainkat egységes képpé rendezzük és a külső világ számunkra értelemmel bíró belső képét jelenítjük meg

10 AZ ÉSZLELÉS FOLYAMATA Érzékelés Osztályozás, rendezés Értelmezés

11 ÉRTELMEZÉS FÜGG Az észlelőtől Az észlelés tárgyától A szituációtól

12 BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELŐ múltja, tapasztalata tudása
értékei, hiedelme, attitűdje érzelmei, motivációi neveltetése, kulturális háttér öröklött tulajdonságai személyisége

13 BEFOLYÁSOL AZ ÉSZLELÉS TÁRGYÁNAK
újdonság tartalma mérete dinamizmusa ismétlődése kontrasztja kétértelműsége

14 BEFOLYÁSOL A SZITUÁCIÓ
fizikai körülmények társadalmi környezet idő

15 ATTRIBUCIÓS (TULAJDONÍTÁSI) ELMÉLET
Alapkérdése, hogy viselkedésünk belső, vagy külső okokra vezethető-e vissza

16 ÉSZLELÉST MEGERŐSÍTŐ TÉNYEZŐK
Megkülönböztethetőség Ha különböző szituációban különbözőképpen viselkedünk Egyöntetűség Ha bárki hasonló helyzetben ugyanúgy viselkedik Következetesség ha ugyanaz a személy eltérő időben és helyen ugyanúgy viselkedik

17 ALAPVETŐ ATTRIBUCIÓS HIBA
Másokról gondolkodva erősen hajlunk arra, hogy eredményeiket, vagy kudarcaikat belső okokra vezessük vissza, és hogy eltekintsünk a külső feltételek befolyásoló hatásától

18 ÖNIGAZOLÓ TORZÍTÓ HATÁS
Saját magunk esetében hajlamosak vagyunk sikereinket magunknak tulajdonítani, kudarcainkért pedig a külső feltételeket hibáztatjuk

19 ÍTÉLETALKOTÁSI TENDENCIÁK
Első benyomás Glória, vagy halo-hatás Kivetítés Szereotipizálás Implicit személyiség elmélet Előítélet

20 DÖNTÉS Alternatívák közötti választás, amelyre valamilyen probléma felmerülése miatt kerül sor

21 PROBLÉMA Egy észlelt jelen idejű állapot és egy kívánatosnak észlelt állapot közötti különbség, amennyiben a megoldás nem kézenfekvő

22 A DÖNTÉSI FOLYAMAT LÉPÉSEI
A döntés szükségességének felismerése A döntési kritériumok meghatározása A döntési kritériumok súlyának meghatározása Alternatívák generálása Az egyes alternatívák döntési kritériumok szerinti kiértékelése A legjobb alternatíva kiválasztása

23 RACIONÁLIS DÖNTÉSI MODEL ELŐFELTÉTELEI
A probléma világos, egyértelmű A lehetőségek ismertek A preferenciák világosak, sorba állíthatók, súlyozhatók A preferenciák változatlanok Nincs idő, vagy költség korlát A legmagasabb eredményt biztosító alternatívát választják


Letölteni ppt "Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések