Szociális szakmai nap 2015. március 26. Kecskemét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartása Salgótarján, március 25.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Igénybevevői nyilvántartás (TAJ)
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Szabó István - Egyensúlyunkért Alapítvány
A támogatott lakhatás, mint újonnan bevezetendő
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A szociális ellátások, szolgáltatások rendszerének változásai 2012
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Tájékoztatás a szociális és gyermekjóléti intézmények engedélyezési és ellenőrzési eljárásában a évben bekövetkezett változásokról Dr. Szarka Anikó.
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Tapasztalatok - aktuális kérdések
Az igénybevevői nyilvántartás
A Kormányhivatal szerepe a szociális ellátórendszer működtetésében
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
Szociális alapszolgáltatásokat érintő jogszabályváltozások 2011.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jogszabály módosítások Budapest
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Családtámogató ellátások
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Pénzbeli ellátások, jogi szabályozás és a nem-bentlakásos támogatási szolgáltatások Dr. Gazsi Adrienn – Ruzsics Ilona – Tausz Katalin.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Közbeszerzési Döntőbizottság
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Szociális szakmai nap 2015. március 26. Kecskemét

Jogszabályváltozások a szociális szolgáltatások befogadása, igénybevétele tükrében dr. Zsidó Gábor szociális szakreferens Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala 2

„Nem Mi írjuk életünk legfontosabb jeleneteit.” Paulo Coelho 3

A jogszabályváltozások áttekintése Főbb irányok, jellemzők: Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai A szolgáltatói nyilvántartás – eljárási pontosítások Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? Az igénybevételi jogviszony megszűnése 4

A módosított jogszabályok köre 1993. évi III. törvény (Szt.) 2014. évi C. törvény (költségvetési törvény) 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet (Kjt. végrehajtási rendelete) 226/2006. (XI. 20.) Korm. rendelet 191/2008. (VII. 30.) Korm. rendelet (Tkr.) 95/2012. (V. 15.) Korm. rendelet (NRSZH-rendelet) 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet (Sznyr.) 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet (Ir.) 1/2000. (I.7.) SZCSM-rendelet (R.) 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet (SZMM-rendelet) 5

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Anomália: a képesítési előírások alóli felmentés lehetőségének eltérő szabályozása Jogszabályi kollízió (257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet 10. §-a 2012. december 30. napjától hatálytalan, ugyanakkor az R. 6. § (5) bekezdés továbbra is hatályos)  felmentésre nincs lehetőség az R. 3. sz. melléklete szerinti képesítés szükséges 6

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Engedmények: szakképzettnek tekintendő: − 2015. január 16-án foglalkoztatott + és általános ápoló, általános asszisztens vagy felnőtt szakápoló szakközépiskolai végzettséggel vagy szakiskolai képesítés az új jogviszony  10 éven belül nem kell a tanulmányok megkezdésekor hatályos előírások szerinti képesítést megszerezni. aki a 2010. december 31-én hatályos R. 3. számú melléklet szerinti felsőfokú végzettséget vagy OKJ-s szakképesítést szerez, amennyiben tanulmányait 2011. január 1-jét megelőzően kezdte meg. 7

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Engedmények: családsegítés: szociális segítő munkakör többé nem kötelező tanácsadó munkakör munkaviszony vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében is betölthető (pl. megbízási szerződés) 30.000 lakosra vetítve 1 fő tanácsadó a párhuzamosságok felszámolása - integrálási kötelezettség: a gyermekjóléti szolgáltatással egy szolgáltató keretében hozható létre ha egyik szolgáltatás már működik a településen, és a másikat újonnan hozzák létre, akkor a fenti szabály alkalmazandó. nem érinti a 2014. december 31-én egy településen működő családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat 8

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Támogató szolgáltatás: személyi segítő munkakör: − a felsőfokú végzettség (igazgatásszervező, szociális igazgatás szakirányú végzettség, viselkedéselemző) már nem feltétel, csak OKJ-s szakképesítés a minimum-előírás − az ebben dolgozó munkatársak 100 %-ának meg kell felelni az R. 3. sz. melléklet 6.1. pontjának 9

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Házi segítségnyújtás: a gondozási napló adattartalma (R. 5. sz. melléklet I. része) 10

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Házi segítségnyújtás: a gondozási napló adattartalma (R. 5. sz. melléklet II. része) tevékenységek és résztevékenységek 11

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Házi segítségnyújtás: tiszteletdíjas társadalmi gondozók szerepe: az egyszemélyes szolgálatok kivételével létszámuk < szakképesített szociális gondozók száma 2015. július 1. napjától a létszámnorma körébe nem vonhatók gondozási tevékenységük kizárólag: a lakókörnyezeti higiénia megtartása résztevékenységei (pl. takarítás, mosás, vasalás) a háztartási tevékenység résztevékenységei (pl. bevásárlás, ruhajavítás, vízhordás) segítségnyújtás a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözésben 12

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Falu- és tanyagondnoki szolgáltatás: ugyanazon ellátási területen csak egy falugondnoki szolgálat, illetve egy tanyagondnoki szolgálat működtethető. (2015. január 1. napját követően létrejövő szolgálatok esetében, ill. a folyamatban lévő eljárásokra alkalmazandó) a társulás keretében megszervezett falugondnoki szolgáltatás csak azon települések tekintetében működtethető, amelyek: 600 főnél kevesebb lakos, későbbiekben + <10 %-os növekedés) a társulás keretében megszervezett tanyagondnoki szolgáltatás csak azon ellátási területen működtethető, amely: 70-400 fő lakos, későbbiekben + <10 %-os növekedés) 13

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Fogyatékkal élők, pszichiátriai, szenvedélybetegek bentlakásos intézményi ellátása Ápoló-gondozó otthon: Működő, férőhelyszám < 50 fő bővítés max. 50 férőhelyig jogutódlás esete: új fenntartó (nincs férőhelyszám korlát) Támogatott lakhatás: Átalakítás: 50 fő < férőhelyszám (nagy létszámú) intézmények max. 50 elhelyezését biztosító lakások, épületek együttese (max. 2 fő/lakás) Új intézmény, férőhely: használatbavételi engedély fogyatékossági típus speciális szükségletéhez (ill. változáshoz) igazodó akadálymentesítés < 6 fő lakás, ház vagy < 7-12 fő lakás, ház (max. 2 fő/lakószoba) 14

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Bentlakásos intézményi ellátás – egyéb változások: Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények: szociális segítő 3 fő/100 férőhely Az ápolást, gondozást nyújtó intézmény, a rehabilitációs intézmény, az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény: 10-150 fő ellátása/székhely, telephely (nem léphető túl, tovább nem bővíthető) A hajléktalan személyek szakosított ellátása kivétel, mivel kiemelt cél: − az életveszély elkerülése − lehetőség minden hajléktalan személynek az igénybevételre − közterületen történő „éjszakázás” elkerülése − az utcai életmód felszámolására irányuló törekvés − elengedhetetlen feltétel, hogy megfelelő krízis-, illetve átmeneti jellegű férőhely álljon rendelkezésre. 15

Személyi, tárgyi, szakmai feltételek pontosítása Egyéb változások: A költségvetési támogatásban részesülő egyházi fenntartású, nem állami fenntartású szociális szolgáltató/intézmény a munkavállalók számára legalább a Kjt. 55–80. §-ában és a 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendeletben megállapított, a munkaidőre, pihenőidőre, előmeneteli és illetményrendszerre vonatkozó feltételeket köteles biztosítani. Egyházi kiegészítő támogatás megtérítésére vonatkozó szabály pontosítása: − egyházi fenntartásba adás következtében keletkező jövőbeni többletköltségek a központi költségvetés történő kompenzálása, (függetlenül az átadó nem állami fenntartó korábbi normatíva-igényétől) − öt évre számított átalányösszeg: azaz a normatíva (az Szt. 58/A. § alapján befogadott vagy anélkül is jogosító szolgálatszámra, ellátotti számra, férőhelyszámra – törtéves működés esetén egész évre – számított) összegének x egyházi kiegészítő támogatás akkor hatályos mértéke = összeg x 5 (év) − A teljes átalányösszeg megfizetéséig a fenntartóváltozás, illetve az új szolgáltató, intézmény működése nem engedélyezhető . 16

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai Kapacitások közzétételének megismerhetősége: Naptári évre vonatkozó kapacitás: − a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) minden év január 15. napjáig, közleményben teszi közzé (év közben szükség szerint bekövetkező változásokat szintén) Adott évre még rendelkezésre álló kapacitás: − A Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (a továbbiakban: NRSZH) január kivételével minden hónap 5-éig közzéteszi a honlapján. − Az adott területre szolgáltatási típusonként, a költségvetési források és a területi lefedettség figyelembevételével meghatározott befogadható kapacitások esetében a befogadásra a szakhatósági eljárások megindulásának sorrendjében a kapacitás erejéig van lehetőség. 17

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai Kapacitások közzétételének megismerhetősége: 18

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai Fogalmak, esetkörök pontosító definiálása: Új szolgáltató, intézmény, ellátotti létszám, illetve férőhelyszám - amelyre a fenntartó a kérelem benyújtásakor nem rendelkezik befogadással. A nem állami fenntartó által működtetett (v. működtetni kívánt) házi segítségnyújtás esetében hozzájáruló nyilatkozatot nem kell csatolni. A rendelkezésre álló kapacitástól függetlenül be kell fogadni − az önkormányzati kötelező feladatot – családsegítés esetében az önként vállalt feladatot is – ellátó állami fenntartót, − azt a szolgáltatást, intézményt, ellátotti létszámot, férőhelyszámot, amelynek létrehozására vagy fejlesztésére a fenntartó, a szolgáltató vagy az intézmény pályázati úton elnyert európai uniós támogatásban, a Svájci Alap, az EGT Alap, a Norvég Alap támogatásában, vagy költségvetési támogatásban részesül, 19

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai Fogalmak, esetkörök pontosító definiálása: A rendelkezésre álló kapacitástól függetlenül be kell fogadni azt a szolgáltatói nyilvántartásba a kérelem benyújtását megelőzően is jogerősen bejegyzett szolgáltatást, intézményt, ellátotti létszámot, férőhelyszámot, amely esetében a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett adatok módosítását kizárólag költségvetési többletkiadást nem eredményező − szétválás vagy egyesítés, − a fenntartó intézményei, telephelyei közötti, illetve újonnan létesített telephelyére történő ellátotti létszám/férőhelyszám-átcsoportosítás, − átmeneti és tartós ellátást nyújtó férőhelyek egymás közti átminősítése, − fenntartók közötti ellátotti létszám/férőhelyszám-átadás teszi szükségessé. szétválás, egyesítés, átcsoportosítás, illetve átadás: az egyik intézményben, telephelyen történő férőhelyszám-csökkenéssel egyidejű, másik intézményben, telephelyen, újonnan létesített intézményben, telephelyen történő azonos mértékű férőhelyszám-növelés. 20

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai Egyszerűsítés - befogadás alól mentesség: demens személyeket ellátó (nappali vagy bentlakásos) intézményi férőhelyek  ha a befogadott férőhelyen ellátott személy demenssé válik, újbóli befogadás szükségtelen a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság  a bentlakásos ellátások kötelező feladatellátásának állami átvétele, egyidejűleg ezen szolgáltatások finanszírozásának átalakulása, így nincs szükség arra, hogy az állam a saját fenntartásában lévő szolgáltatásait befogadja 21

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai A döntési szempontok pontosabb kimunkálása: 1. A jogszabályban felsorolt feltételek fennállását az NRSZH vizsgálja és dönt: − az Szt. 58/A. § (2c) bekezdésében foglalt feltételek alapján, vagy ha − ezek nem állnak fenn, adott területre szolgáltatási típusonként, a költségvetési források és a területi lefedettség figyelembevételével meghatározott befogadható kapacitások alapján, − a befogadás szükségességéről szóló miniszteri döntés alapján. − hozzájárulását akkor tagadja meg, ha a kérelmező nem állami fenntartó a szervezeti formája alapján a tárgyévi költségvetési törvény szerint nem jogosult költségvetési támogatásra. 22

A kapacitásszabályozás (befogadás) változásai A döntési szempontok pontosabb kimunkálása: 2. A miniszter a befogatás szükségességéről dönthet: − indokolt esetben (pl. megszűnt intézmény ellátottairól való gondoskodás, a területileg hiányzó szolgáltatás pótlása, valamint a máshol nem ellátható személyek ellátásának biztosítása) − az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével − a rendelkezésre álló kapacitástól függetlenül történő befogadásától és a befogadás feltételeinek hiányában, − közleményben közzétett kapacitásokra tekintet nélkül, − a költségvetési források, a területi lefedettség, a szükségletek és a szolgáltatói nyilvántartásból törölt kapacitások figyelembevételével. 23

A szolgáltatói nyilvántartás - eljárási pontosítások Mi változott? az Sznyr. telephely fogalmi köre: támogatott lakhatás lakhatási szolgáltatását biztosító ingatlan, ha a fenntartó kéri rögzítésre került: − az Szt. 2014. július 1. napjától bekövetkezett változásával (ld. 92/K. § (4d) bek.) összhangban - a kérelmet (bejegyzés, adatmódosítás, törlés) elektronikus űrlapon, a szolgáltatási nyilvántartás rendszerén keresztül kell benyújtani − kérelmek és más beadványok benyújtásához a fenntartó képviselőjének vagy meghatalmazottjának, valamint az adatrögzítő munkatársnak az informatikai rendszerben regisztrálnia kell 24

A szolgáltatói nyilvántartás - eljárási pontosítások A regisztráció, ill. belépés módja: https://mukeng.nrszh.hu/mukeng/ 25

A szolgáltatói nyilvántartás - eljárási pontosítások A 2014. december 31. napján lejárt ideiglenes hatályú bejegyzések: kizárólag ellátási érdekből 2016. december 31-éig hivatalból más jogszabályi felhatalmazás hiányában is meghosszabbíthatók, ha − a fenntartó benyújtja a határozatlan idejű bejegyzéshez szükséges feltételek megteremtésére vonatkozó szakmai tervét, vagy − az európai uniós forrás (TIOP 3.4.1/B–11/1., TIOP 3.4.2–11/1.) felhasználására vonatkozó megkötött támogatási szerződés másolatát. A működést engedélyező szerv a meghosszabbítás kérdésében 2015. március 31-éig dönt. A döntés jogerőre emelkedéséig az ideiglenes hatályú bejegyzés hatálya meghosszabbodik. 26

A szolgáltatói nyilvántartás - eljárási pontosítások Kistérség mint ellátási terület szerepeltetése: − a 2014. december 31. napján a szolgáltatási nyilvántartásban már ekként bejegyzett ellátási terület továbbra is feltüntethető − a 2014. december 31. napját követően módosított ellátási terület esetében nem lehetséges Állami fenntartók esetén csatolni kell az Szt. 90. § (4) bekezdése szerinti feladat-ellátási megállapodást (eddig csak az egyházi, nem állami fenntartók esetében kellett csatolni az ellátási szerződést) A Ket. 86. § (2) bek. alapján hivatalból, mérlegelés nélküli bejegyzésről szóló döntés a bejegyzés napján nem emelkedik jogerőre. Hivatalunk a Ket. 86. § (3) bekezdése alapján hivatalból csak a hibás bejegyzés kijavítására köteles (a jogszabálysértő bejegyzés törlése, elmulasztott bejegyzés pótlása kérelemre vagy hivatalból tehető meg). finanszírozási rendszerbe való befogadás csak a bejegyzett ellátotti létszámon, férőhelyszámon belül értelmezhető: a bejegyzett ellátotti létszám, férőhelyszám, a befogadott férőhelyszám csökkenése esetében ellátotti létszámot is csökkenteni kell, kérelem hiányában hivatalból is. 27

Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? Az igénybevétel iránti kérelem: Házi segítségnyújtás: − SZMM rendelet 3. számú mell. (gondozási szükséglet vizsgálata) − növelt pontszámok (1 óra gondozási szükséglet: 11 pont helyett 20 pont) − csak a hatálybalépést követő új igénylők esetében kell alkalmazni Támogató szolgáltatás és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében a szociálisan nem rászorult személyek vonatkozásában megszűnt az orvosi igazolás benyújtásának követelménye (Ir. 1. számú melléklet I. része szerinti igazolás, vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás ideje alatt, illetve annak megszűnését követő 30 napon belül történő igénylés esetében a kórházi zárójelentés) 28

Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? Támogatott lakhatás: a hajléktalan személyek kikerültek az ellátási célcsoportból (a társadalomba való reintegrálás más eszközökkel pl. foglalkoztatás és az önálló lakhatás támogatása útján) érhető el igénybevétel a komplex szükségletfelméréshez kötése költségét a fenntartó viseli nincs a külön jogszabály szerinti felülvizsgálat, a komplex szükségletfelmérés meghatározott időközönkénti megismétlése kiváltja azt az esetfelelős és kísérő támogatást biztosító munkatárs - közfeladatot ellátó személynek minősül (fokozott védelem) 29

Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? Ir. 18. §-a szerinti nyilatkozat nem szükséges Főszabály – párhuzamos finanszírozás kizárása: − többes igénybevétel  költségvetési támogatás egy engedélyes, aki − az időszakos jelentési kötelezettségét előbb teljesítette Pl. együtt nem finanszírozható: szociális étkeztetés (népkonyha kivétel) és fogyatékkal élők, pszichiátriai- és szenvedélybetegek nappali ellátása. házi segítségnyújtás és szociális szakosított szolgáltatás Kivételek − együttes finanszírozás: − 2015. január 1-től költségvetési törvény, Tkr. szabályozza. Pl. együtt finanszírozható családsegítés  családsegítés támogató szolgáltatás  pl. fogyatékos személyek otthona hajléktalan személyek nappali ellátása  éjjeli menedékhely, hajléktalan személyek átmeneti szállás gyermekjóléti szolgáltatás  családsegítés 30

Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? Részletesen: lásd: http://nrszh.kormany.hu/tajekoztatas-az-egyuttes-finanszirozas-szabalyairol 31

Igénybevétel: Mit? Mivel? Hogyan? 32

Az igénybevételi jogviszony megszűnése Melyek a leglényegesebb változások? Egységes jogorvoslati rend, azaz: − az állami, nem állami, egyházi fenntartók esetében egyaránt − fenntartóhoz 8 napon belül, vagy (ha a döntést nem fogadja el) − felülvizsgálatért 30 napon belül bírósághoz fordulhat − igénybevételi jogviszony keletkezése, megszűnése Megszűnési esetkörök bővülése (megállapodás felmondása) Szociális alap- és szakosított ellátás (más-más felmondási idő, eset) Tájékoztatási kötelezettség: a 2015. január 1. napján igénybevételi jogviszonyban álló (megállapodással rendelkező) személyeket megszüntetéssel kapcsolatos változásokról (pl. megállapodás módosítása) 33

Az igénybevételi jogviszony megszűnése Igénybevevő esetében: − halála − határozott idejű elhelyezés: lejárat napja (kiv. ha az Szt. alapján hosszabbítható, pl. rehabilitációs célú lakóotthon esetében) Intézmény esetében: annak jogutód nélküli megszűnése (szolgáltatói nyilvántartásból törlés) Felmondás 34

Az igénybevételi jogviszony megszűnése A megállapodás felmondása: ellátott (törvényes képviselője) indokolás nélkül állami fenntartású szolgáltató/intézmény − ellátott más intézményben történő elhelyezése indokolt/nem indokolt − házirend súlyos megsértése − térítési díj 6 hónapig történő nemfizetése + 2 havi személyi térítési díj összegét meghaladja nem állami, egyházi fenntartású szolgáltató/intézmény − szociális alapszolgáltatás esetén bármikor − szociális szakosított ellátás esetén más intézményben történő elhelyezése indokoltsága (v. annak hiánya), házirend súlyos megsértése, térítési díj 6 hónapig történő nemfizetése + 2 havi személyi térítési díj összegét meghaladja felmondási idő: − szociális alapszolgáltatás esetén 15 nap − szociális szakosított ellátás esetén 3 hónap 35

Az igénybevételi jogviszony megszűnése A megállapodás felmondása: Jogellenesség megállapítása kitől kérhető? − fenntartótól: 8 napon belül, ha az ellátott (törvényes képviselő vitatja) − bíróságtól: az ellátott (törvényes képviselő), ha a fenntartó felmondás jogellenességéről hozott döntésével nem ért egyet a szociális alapszolgáltatást bármikor felmondja a más intézményben történő elhelyezése indokoltsága (v. annak hiánya), házirend súlyos megsértése, térítési díj 6 hónapig történő nemfizetése miatt a megállapodást felmondja fenntartó, ha az ellátott (törvényes képviselő) indokolás nélkül felmondja Az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a fenntartó nem dönt, illetve a bíróság jogerős határozatot nem hoz. 36

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!