Miből és hogyan? Háziorvosi praxisok működésének forrásai Törvény adta lehetőségek vagy a szokásjog? Dr. Borsi Éva Ráckeve 2007 aktualizálva: 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Önköltség – térítési díj számítás
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Zalai Falvakért Egyesület Zala megyei Önkéntes Centrum.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
ORSZI vizsgálatok foglalkozás-egészségügyi kérdései
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Állam munkavédelmi feladatai
Az alapellátásban dolgozó gyermekorvosok és a területi védőnők feladatmegosztása a prevenció területén – előnyök és veszélyek az ellátásban Kovács Julianna.
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Dr. Fehér Éva, Dr. Tamás László
Segélyezési rendszer átalakítása
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
Az igénybevevői nyilvántartás
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Térítési díjak a háziorvosi praxisban
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Családtámogató ellátások
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Közgyógyellátási igazolvány igénylése
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A HÁZIORVOSI PRAXISOK KIALAKULÁSA, FINANSZÍROZÁSA
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Miből és hogyan? Háziorvosi praxisok működésének forrásai Törvény adta lehetőségek vagy a szokásjog? Dr. Borsi Éva Ráckeve 2007 aktualizálva: 2010. február

Bevételeink I. OEP-TŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK: 1. Fix díj 1/a. Területi pótlék 2.“Pont-pénz” (teljesítmény arányos finanszírozás) “kor - korrigált fejkvóta” 3. Ambuláns ellátás 4. Ügyeleti díj II. EGYÉB JOGSZABÁLY ÁLTAL MEGHATÁROZOTT DÍJAK Térítési díj ellenében igénybe vehető szolgáltatások díja III. EGYÉB JOGSZABÁLYOK ÁLTAL MEG NEM HATÁROZOTT BEVÉTELEK

I. OEP-TŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK: 1. Fix díj Felnőtt körzet: < 1200 fő 253 000 Ft (lakos!) 1200 - 1500 fő 235 000 Ft > 1500 fő 197 000 Ft Gyermek körzet: < 600 fő 290 000 Ft (lakos!) 600 - 800fő 272 000 Ft > 800 fő 235 000 Ft Vegyes körzet: < 1200 fő 271 000 Ft (lakos!) 1200 - 1500 fő 250 000 Ft 1500 fő felett 214 000 Ft 1,1 -es szorzó, ha önálló épület és nincs más E. Alapból finanszírozott tevékenységet folytató szervezet. 1,3 -as szorzó, ha több településen működő rendelőben fejti ki. 1,5-ös a szorzó a kistérségi támogatási alap célelőirányzatából támogatott település, ha a lakosságszám eléri a 800 főt, leghátrányosabb helyzetű kistérséghez tartozó települések közül kettőre vagy többre terjed ki kettő vagy több településre terjed ki a körzet és a lakosságszám 800 és 1500 fő között van.

1/a. Területi pótlék város, főváros 26 000 Ft községek 30 000 Ft csatolt községek 38 000 Ft külterületi lakott hely is van 43 000 Ft

2.“Kor - korrigált fejkvóta” 2/a. Korcsoportok A korcsoportonkénti pontszám és TAJ érvényességi idő: a) 0–4 év közötti bejelentkezett biztosított után 4,5 pont 1 év, b) 5–14 év közötti bejelentkezett biztosított után 2,5 pont 1 év, c) 15–34 év közötti bejelentkezett biztosított után 1,0 pont 3 év, d) 35–60 év közötti bejelentkezett biztosított után 1,5 pont 2 év, e) 60 év feletti bejelentkezett biztosított után 2,5 pont 2 év. Degresszió: felnőtt háziorvosi szolgálat - 2400 ponttól, házi gyermekorvosi szolgálat - 3150 ponttól, vegyes háziorvosi szolgálat esetén - 2800 ponttól kell alkalmazni.

Az 1 pontra jutó díj = kiadási előirányzat 1 havi összege mínusz - az újonnan kialakított praxisok átlagos havi díja, - a hajléktalanok ellátására létrehozott praxisok átlagos havi díja, - fix díjak összege és az országos szinten összesített pontszám hányadosa.

2/b Szakképzettségi szorzó alapszakvizsga nélkül 1,0 alapszakvizsgával nem rendelkező, de 25 évnél több, körzetben eltöltött gyakorlati idő 1,2 alapszakvizsgával 1,3 Alapszakvizsga: általános orvosi, háziorvosi, belgyógyászati 10 év háziorvosi gyakorlattal

3. Ambuláns ellátás 1 eset max. 600 Ft Alapösszeg: 40 Ft/fő lakos 4. Ügyelet Alapösszeg: 40 Ft/fő lakos - szorzók: 1,3 és 1,8 között a település lakosság számától függően - 20-30%-kal emelt díj központi ügyelet esetén A MEP az ügyeleti szolgáltatás finanszírozására szerződést köt a területileg illetékes önkormányzattal vagy egészségügyi intézményével, illetve azzal, akivel az önkormányzat feladat átadási/átvállalási szerződést kötött. A szolgáltató az ellátási területéhez tartozó háziorvosi szolgálatok háziorvosi ellátásra szóló szerződés szerinti összlakosságszáma alapján jogosult az ügyeleti ellátás díjazására.

II. EGYÉB JOGSZABÁLY ÁLTAL MEGHATÁROZOTT DÍJAK: A 284/1997. (XII. 23.) Kormány rendelet 2. számú melléklet 1.Lőfegyvertartására való egészségi alkalmasságának pszichológiai vizsgálata (I. csoport) 6550 Ft 2.Lőfegyvert tartani szándékozó, illetve tartó személyek (II. csoport) 4350 Ft 3.Gépjármű-vezetői, vízijármű-vezetői alkalmassági vizsgálat 1150 - 6550 Ft 4. Véralkohol-vizsgálathoz vérvétel (!!!) 4350 Ft 5.Kábítószer szintjének kimutatása érdekében végzett vérvizsgálat 5400 Ft 6. Látlelet kiadása 3200 Ft 7. Részeg személy detoxikálása 6550 Ft 8. Kábítószer hatása alatt álló személy akut ellátása 6550 Ft 9. Tengeri hajózási egészségi alkalmassági vizsgálat 10 900 Ft 10.Orvosszakértői vizsgálatok és szakvéleményezés 6550 Ft 11. Mellkas-szűrővizsgálat (nem jogszabály által elrendelt, vagy kötelező)

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 284/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet térítési díjért igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról 2. számú melléklet 10. Orvosszakértői vizsgálatok és szakvéleményezés Külön jogszabály által elrendelt orvosszakértői vizsgálatok és szakvéleményezés, kivéve, ha a vizsgálatra és szakvéleményezésre társadalombiztosítási vagy szociális juttatásra, kedvezményre való jogosultság megállapítása céljából kerül sor. Egyéb hivatkozott jogszabály: 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 233. § (1) „egészségügyi szakértői tevékenység – az egészségügyi szakismeretet igénylő tények vagy egyéb körülmények megállapítása, megítélése útján szakvélemény adása. 235. § (1) Az egészségügyi szakértő a tevékenységét kirendelés, jogszabályban előírt feladat vagy megbízás keretében végzi. (2) Az egészségügyi dolgozó, ha a rendőrség, az ügyészség vagy a bíróság szakértőnek kirendeli, e kirendelésnek köteles eleget tenni.

PECSÉTET ÉS ALÁÍRÁST JELENT !!! JOGI KONZEKVENCIÁI LEHETNEK ... AZ ORVOSI VÉLEMÉNY NEM CSAK EGY PECSÉTET ÉS ALÁÍRÁST JELENT !!! JOGI KONZEKVENCIÁI LEHETNEK ...

OJOTE 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 12/b § (1) A finanszírozási szerződéssel rendelkező egészségügyi szolgáltató az OEP nyilvántartásában közvetlenül elektronikus úton (on-line) ellenőrzi, hogy az ellátott személy a nyilvántartásban az egészségbiztosítás egészségügyi szolgáltatásaira jogosultként szerepel-e. A 14. életévét be nem töltött személy esetében az ellenőrzést minden egészségügyi szolgáltatónak egyszer, az adott személy első alkalommal történő ellátása során kell elvégeznie. Az ellenőrzést adott ellátási formában egy napon nyújtott szolgáltatások számától függetlenül egyszer kell elvégezni. (4)A háziorvosi, a házi gyermekorvosi, a háziorvosi ügyeleti szolgáltató és a fogászati alapellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató az előírt ellenőrzési kötelezettség teljesítése esetén, ellátási esetenként 50 forint ellenőrzési díjra jogosult. A díjazás szempontjából ellátási esetnek minősül az adott ellátási formában egy biztosított egy napon történt ellátása.

EGYÉB JOGSZABÁLYOK ÁLTAL MEG NEM HATÁROZOTT BEVÉTELEK 284/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet térítési díjért igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról 2.§ (8) A kötelező egészségbiztosítás ellátásai keretébe nem tartozó és a 2. számú mellékletben nem szereplő egészségügyi szolgáltatások térítési díját az egészségügyi szolgáltató állapítja meg. ????????  EGYÉB JOGSZABÁLYOK ÁLTAL MEG NEM HATÁROZOTT BEVÉTELEK

III. EGYÉB JOGSZABÁLYOK ÁLTAL MEG NEM HATÁROZOTT BEVÉTELEK 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 142. § (6) Az az egészségügyi szolgáltatás, amely költségének fedezete e törvény és az Ebtv. alapján a központi költségvetésben és az Egészségbiztosítási Alapon keresztül sincs biztosítva, az egészségügyi szolgáltató által – külön jogszabályban foglaltak figyelembevételével – meghatározott térítési díj ellenében vehető igénybe.

1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól (Ebtv.) 1. 18.§ 6) Nem az E. Alap terhére vehetők igénybe: b) a külön jogszabályban meghatározott munkahigiénés szűrő- és ellenőrző vizsgálatok, c) a külön jogszabályban meghatározott foglalkozás- egészségügyi alapszolgáltatások, amennyiben azok nem az ellátást igénybevevő biztosított foglalkozási megbetegedése, illetőleg üzemi balesete miatt váltak szükségessé, d) a külön jogszabály által elrendelt orvosszakértői vizsgálatok és szakvéleményezés, kivéve, ha a vizsgálatra és szakvéleményezésre társadalombiztosítási vagy szociális juttatásra, kedvezményre, illetve egészségbiztosítási ellátásra való jogosultság megállapítása céljából kerül sor, e) a külön jogszabályban meghatározott különösen veszélyes (extrém) sportolás, szórakoztató-szabadidős tevékenység közben bekövetkezett baleset miatt szükségessé vált ellátások, f) hivatásos sportolók sportegészségügyi ellátása, g) a nem gyógyító célú, kizárólag esztétikai vagy rekreációs célból nyújtott egészségügyi szolgáltatás,

1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól (Ebtv.) 2. 18.§ 6) h) a nem egészségügyi indokból végzett művi meddővé tétel, i) az egészségi állapotot pozitív irányban alapvetően nem befolyásoló, szakmailag nem bizonyítottan hatásos ellátás, k) Magyarországon szakmailag elfogadott, de a finanszírozásba még be nem fogadott eljárás, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz alkalmazása, illetve a befogadott egészségügyi szolgáltatás befogadástól eltérő alkalmazása, l) a kizárólag orvostudományi kutatás keretében nyújtott ellátások, m) a biztosított kísérőjének részére az egészségügyi szolgáltató által biztosított szállás és étkezés, kivéve, ha a biztosított a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény szerint fogyatékos személynek minősül, t) a biztosított nem kötelező védőoltással történő immunizálása, kivéve, ha a külön jogszabály szerinti védőoltás térítésmentes,

Az Egészségbiztosítási Alap 2010. évi költségvetése

„ÉRDEKESSÉGEK” A HATÁLYOS JOGSZABÁLYOKBÓL: Ebtv. 34. § (3): A finanszírozásra vonatkozó jogszabályokat a bevezetésük előtt 30 nappal ki kell hirdetni. 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól 18. § (1) A teljesítményarányos és fix díjat - az OEP a jelentés leadását követő hónapban utalványozza.