Nem-verbális viselkedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
Advertisements

A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
A nem verbális kommunikáció
Szakbolti kommunikációs stratégia. információ A mai nap Feltérképezzük, hogy milyen – Irányba folyik a kommunikáció – Kommunikációs csatornákon keresztül,
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A Szociopoly játék bemutatása Bass László, Fodor Kata az MTA Gyerekszegénység Elleni Programjának munkatársai.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
avagy a háromszög technika
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A munka eszköze magam vagyok
1Transzplantációs Alapítvány
8-9. óra Nem verbális viselkedés
8-9. óra Nem verbális viselkedés
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Távolság- és térérzékelés
Érzelmek szerepe a kommunikációban
A jó közérzet művészete
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
Az életvezetés etikája - a döntésről
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
ADAT ÉS TECHNOLÓGIA ORIENTÁLT MARKETING TEVÉKENYSÉG, VÉGE A MEGÉRZÉSEK ÉS AZ ÉRZELMI ALAPÚ DÖNTÉSHOZATALNAK.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Család és iskola Nevelés.
Rendszerfejlesztés gyakorlat
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Munkanélküliség.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Megfigyelés és kísérlet
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
A számítógép története
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés - szeminárium
Meggyőzéstechnika
Az egyén társadalmi integrációja
U8 – U10 célok a szezonra.
8-9. óra Nem verbális viselkedés
8-9. óra Nem verbális viselkedés
8-9. óra Nem verbális viselkedés
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Nem-verbális viselkedés Társas lény – 7 Nem-verbális viselkedés 1

Verbális és nem verbális kommunikáció A verbálishoz képest a nem verbális kommunikáció: Sokkal régebbi kommunikációs forma Gyorsabb kódolás és dekódolás Kevesebb tudatos kontroll és figyelem Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet

A nem verbális kommunikáció Gyorsabb: amikor a beszélgetőpartnerünk ránk kacsint, mosolyog, bámul, félrepillant, sokkal gyorsabban értelmezzük és reagálunk rá, mint a szóbeli kommunikációra, amelyet tudatosan elemzünk, és dekódolunk, és csak aztán válaszolunk rá Kevesebb tudatos kontroll: a hazugok leleplezése – a perifériák (test, végtagok) nem verbális fecsegése és a hang(magasság) árulkodása

A nem verbális kommunikáció jelentősége (A. Mehrabian 1967) ..de jó ez az ábra?? Nem feltétlenül: a különböző dimenziók nem kiegészítik, hanem inkább sokszorozzák vagy semlegesítik egymást kölcsönösen.

No Comment…

A beszélgető férfiak közül ki tartozik nyertes és ki a vesztes csapatba? Milyen érzelmeket élnek át? Milyen nem verbális jelekből következtethetünk erre?

Hatásosabban kommunikál attitűdöt és érzelmet Ez különösen jól megfigyelhető, amikor a két típusú kommunikáció ellentmond egymásnak Pl. felsőbbrendű attitűdök szóban, és alárendelődő nem verbális jelzések (belenyugvó, ideges mosoly, lecsüggesztett fej, tetszeni vágyó beszéd) egyszerre Vagy barátságos szöveg barátságtalan üzenetekkel. Míg a nyelv inkább a külső világ megoldandó problémáival kapcsolatos információk továbbítására alkalmas, addig a nem verbális üzenetek a társas életet (az affektív dimenziót) szabályozzák, viszonyulásokat, attitüdöket kommunikálnak. (Paul Potts video: http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA)

A fej vagy a test? Pszichiátriai betegek vizsgálata: Fej: érzékeny, barátságos, kooperatív Test: feszült, ingerlékeny, aggódó, siető, szeszélyes, panaszkodó, nyugtalan, impulzív, türelmetlen, merev Fej és test egyaránt: szorongó, zavaros, védekező, elégedetlen, csüggedt A test jobban mutatta a betegek valódi állapotát, mint a jobban kontrollálható fej

Csatornái Vokalitás „Testbeszéd” Proxemika (térközszabályozás) Prozódia: hangsúly, hangmagasság, hanglejtés, időtartam, szünet Paralingvisztika: hangnem, hangminőség, beszédtempó, hangerő „Testbeszéd” Arckifejezés, mimika Testtartás és mozgás (orientáció) Szemkontaktus - tekintet Érintés Szaglás Gesztusok és emblémák Proxemika (térközszabályozás) Fizikai jellemzők Fizikai megjelenés Mesterséges dolgok (a self kiterjesztései..)

Gender különbségek Bár biológiailag nincs igazán értelme külön női- és férfiagyról beszélni, a neveltetés kulturálisan meghatározott nemi (gender) különbségeket hoz létre abban hogy miként viszonyulunk magunkhoz és egymáshoz (Ez nem mond ellent annak, hogy a kulturálisan létrehozott különbségek idővel kimutathatóvá válnak az agy felépítésének különbségeiben is.)

társas helyzet kezelése én bemutatása érzelmi állapotok kommunikációja Funkciói társas helyzet kezelése én bemutatása érzelmi állapotok kommunikációja attitűdök kommunikációja csatornavezérlés 11 11

Hazugság jelei a nem verbális viselkedésben Hogyan lehet megfigyeléssel detektálni, ha valaki hazudik? Gondoljon egy esetre, amikor nyilvánvalóan hazudtak önnek! Milyen jeleket figyelt meg? És mikor saját maga hazudott? Mire figyelt, hogy hitelesen kommunikáljon? Mennyire sikerült szabályoznia nem verbális viselkedését? Szemkontaktus kerülése: megtanuljuk, hogy ez egy jele a hazugságnak, már gyerekkorban, pedig nem igaz. A szemkontaktus kerülésének oka lehet gondolkodás, vagy más irányú információk iránti érdeklődés. Hazugság közben legtöbbször direkt a másik szemébe nézünk, hogy ellenőrizzük mennyire volt sikeres a félrevezető manőverünk. 12

A hazugságra utaló jelek alapjai Hazugság = nagyobb mentális erőfeszítés Valós érzelmek nehezen leplezhetők Stressz és feszültség jelei

Érzelemkifejezések univerzalitása Ekman: 5 különböző kultúrából származó arcok Chile, Argentína, Brazília, Japán USA → milyen érzelem? Felismerik. 60-as évek vége 70-es évek eleje 14

Filmek Terepkutatás Ekman: Pápua Új-Guinea Minden érzelemkifejezés ismerős Kontextus nélkül is azonosítható Terepkutatás Nyugati arcokat mutatott → azonosítsák az érzelmet (módszertani problémák) Gajdusek nevű virológus kutatta a P-Ú-G-akat, 6 hétnyi filmet forgatott, Ekman és Friesen fél évig elemezte a filmeket Módszertani pr-k: nem írnak, ha felolvassa a lehetséges érzelmeket, elfelejthetik, inkább: mondjanak történetet, mi lehetet vele. szomorú → meghalt a gyereke 15

Univerzális érzelmi arckifejezések Meglepetés Félelem Öröm Szomorúság Harag 16 Megvetés Undor

Érzelmi arckifejezések és őszinteség Nem mindig jelenik meg az érzelmi arckifejezés teljes „pompájában” Gyenge arckifejezés Kezdeti, gyenge, csökkenő vagy titkolt Részleges arckifejezés Enyhe, csökkenő, titkolt Mikro-arckifejezés Szándékosan vagy tudattalanul elnyomott érzelem PAUL EKMAN is a professor of psychology in the department of psychiatry at the University of California Medical School, San Francisco. An expert on expression, the physiology of emotion, and interpersonal deception, he has received many honors, most notably the Distinguished Scientific Contribution Award of the American Psychological Association, and is the author or editor of thirteen previous books, including Telling Lies. He is a frequent consultant on emotional expression to government agencies such as the FBI, the CIA, and the ATF, to lawyers, judges, and police, and to corporations, including the animation studios Pixar and Industrial Light and Magic. http://www.paulekman.com/ 17

Hazugság-jelek az arckifejezésben Eltitkolni szándékolt érzelmek gyors arcmozgások (1/5 mp) pillanatra megjelenik, majd eltűnik Hamis érzelemkifejezés Enyhe aszimmetria Hiányzik a szabályos, sima, gördülékeny jelleg a megjelenésekor és eltűnésekor

Melyik az igazi mosoly?

Melyik az igazi mosoly?

Lie to Me is an American television series that premiered on the Fox network on January 21, 2009.[2] In the show, Dr. Cal Lightman (Tim Roth) and his colleagues in The Lightman Group accept assignments from third parties (commonly local and federal law enforcement), and assist in investigations, reaching the truth through applied psychology: interpreting microexpressions, through the Facial Action Coding System, and body language.[2] 21

Alapérzelmek kifejezései univerzálisak Érzelem és mimika Alapérzelmek kifejezései univerzálisak Érzelem-felismerés univerzalitása Veleszületetten vakok érzelemkifejezései Az érzelem kimutatásának szabályai kultúrafüggőek Ki, kinek, mikor fejezheti ki Műtétről, balesetről szóló filmek nézése egyedül vagy k.v. jelenlétében. Egyedül nincs különbség USA és japán közt, k.v. jelenlétében japán jobban titkolja (mosollyal) Egyedül: veleszületett, nyilvánosan: szabályozott érzelemkifejezés Nincs minden érzelemre minden kultúrában megfelelő szó

Nem verbális viselkedés és implicit attitűdök Miként jelenhet meg a nem verbális viselkedésben egy negatív implicit attitűd? Szemkontaktus csökkenése Proxemika (távolodás) Testtartás (felső test hátra dől) Feszültség jelei Állásinterjún többnyire a nemverbálsi kommunikáció alapján alakítjuk ki a véleményünket egymásról – bár gyakran teljesen tudattalanul zajlik a kommunikáció a testeink között. Mivel ugyanakkor a nem-verbális viselkedés visszahat érzelmeinkre, ha figyelünk pl. testhelyzetünkre könnyedén befolyásolhatjuk hangulatunkat. Bővebben lásd: http://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_you_are

Proxemika: térköz és érintés Személyes tér, mindenkinek kell egy bizonyos tér maga körül, ha ebbe betolakodnak, az feszültséget okoz. Az oroszlánnak 50 km, nekünk, ha sokan lakunk egymás felett, stresszesek leszünk Az oroszlán vizelettel, ürülékkel, és ordítással jelzi Emberek: fél m-en belül: intim, 1 m-ig személyes (barátok), 3 m-ig társas, azon túl nyilvános Sok érintés: francia, olasz, latin-amerikai, orosz, arab, afrikai Közepes: USA, kanadai, észak-európai, új-zélandi, német, dán Alacsony: kelet-ázsiai (kínai, japán, koreai)

Proxemika: térközszabályozás az asztal körül Versengő-védekező helyzet – az asztal két oldalán egymással szemben Együttműködés, kooperatív helyzet – egymás mellett Baráti beszélgetés, oldott légkör – sarokhelyzet Független helyzet – egymástól távol, sréhen szemben

Mit jelenthet ez a japán gesztus? a. Félek, mint egy nyuszi Emblémák Mit jelenthet ez a japán gesztus? a. Félek, mint egy nyuszi b. Hallottam rólad ezt-azt c. Dühös vagyok 26

Mit jelenthet ez a francia gesztus? a. Nem hiszek neked b. Bárcsak ne láttam volna c. Nagyon jó pasit láttam 27

Mit jelenthet ez az iráni gesztus? a. Sok szerencsét! b. Mindig a legfontosabb leszel nekem! c. Menj a fenébe! 28

Színház = világ? (A dramaturgiai modell) Hétköznapi interakciókat jól írja le a színház metaforája. Szerepeket játszunk és próbáljuk ezt mások számára hitelesen tenni. Fontos a közös alakítás, a kooperáció. A szerepeink során ún. homlokzatot mutatunk magunkról, melyet aktívan alakítunk. Fontos, hogy a homlokzatot mások elfogadják, de erre ők maguk is motiváltak. 29 29

Homlokzat – az én kivetített képe A homlokzat állandó jellegű kifejezéskészlet, melyet az egyén az alakítás során szándékosan vagy szándéktalanul felhasznál. Az egyén az aktuális szerepének megfelelő homlokzat fenntartására törekszik. Homlokzat részei: Környezet: fizikai elrendezés, bútorzat, akár átmeneti jellegű is. Személyes homlokzat: ruházat, nemi, életkori, faji jellegzetességek, testméret és külső, testtartás, beszédsémák, mimika és gesztusok, hivatal vagy poszt jelvényei. 30 30

Homlokzat-összeomlás A homlokzatot közösen óvjuk, és kerüljük az összeomlását Közös feladat ennek fenntartása, mindenkinek kínos, ha nem működik olajozottan: „dramaturgiai csapatmunka”. A homlokzat-összeomlás zavarodottsághoz vezet (erőltetett viccelődés, ideges nevetés, kínos csend) Együtt igyekszünk helyreállítani, pl. mindenki azt színleli, mintha semmi nem történt volna

32

Milyen hivatás képviselőit látjuk az előző képeken? Melyek az ő homlokzatuk elemei? Milyen értéket közvetítenek ezzel? Melyek az informatikusok homlokzatának elemei?

Gyakorlat 1. előadás: háttal a közönségnek, visszakérdezés nélkül 2. előadás: Szemben a közönséggel, lehet visszakérdezni

Egyirányú és kétirányú kommunikáció – 1. ábra

Egyirányú és kétirányú kommunikáció – 2. ábra

Összefoglalás A nem-verbális kommunikáció a verbálisnál sokkal régebbi, sokkal gyorsabb, kevésbé tudatos – és főként attitüdök kommunikálására alkalmas. A nem-verbális kommunikáció számtalan csatornán zajlik egyszerre. Hazudni komoly mentális erőfeszítést jelent, ami során nem marad energiánk (időnk) az összes csatorna összehangolására. A hazugság legfontosabb jele a különböző csatornák közötti ellentmondás. Érzelmeink kommunikációjában kiemelten fontos az arc-mimika. A hét darab alapérzelemhez tartozó arckifejezés a világ minden táján ugyan úgy néz ki, és ugyan azt is jelenti. (Arcmimikánk nem csak tükrözi gondolatainkat, visszafele is hat: arckifejezésünk megváltoztatja az érzéseinket!) Bár arcizmaink működését általában sokkal jobban tudjuk szabályozni a többi nem- verbális csatornához képest, az ún. mikro-mimika ez esetben is kiül az arcunkra – igaz ezt tudatosan nagyon nehéz észrevenni. Házi feladat: egy tetszőleges ‚Lie to me’ epizód megtekintése: http://www.imdb.com/title/tt1235099/