Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar"— Előadás másolata:

1 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A kulturális intelligencia, mérése és befolyásoló faktorai Garamvölgyi Judit Gödöllő 2015

2 Tartalom Kulturális intelligencia bemutatása Mérési lehetőségek
Kutatás Eredmények bemutatása Vizsgálat eszközei Problémák

3 Kulturális intelligencia
„Egyéni képesség különböző kulturális helyzetekben való hatékony működésre és irányításra”. (Soon Ang & Linn Van Dyne) Y2K - probléma az együttműködéssel.1997 kutatás Soon Ang és Christopher Earley. Kulturális intelligencia, 2003. globalbizleader.com

4 Kulturális intelligencia faktorai
Motivációs CQ Figyelem és energia szentelése arra, hogy megismerjük és megtanuljuk, hogyan kell viselkedni olyan helyzetekben, amikor különböző kultúrák találkoznak. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: belső érdeklődés, külső érdeklődés, hatékony beilleszkedés (Van Dyne et al., 2011). Kognitív CQ Más kultúrák normáinak, szokásainak, konvencióinak ismerete, melyet a tanulmányaink és személyes tapasztalataink során szereztünk. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: általános kulturális tudás, specifikus kulturális tudás (Van Dyne et al., 2011).

5 Kulturális intelligencia faktorai
Metakognitív CQ Az egyén kultúrák közötti kapcsolatok során jellemző kulturális tudatosság szintje. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: tervezés, tudatosság, ellenőrzés (Van Dyne et al., 2011). Viselkedési CQ Képesség arra, hogy megfelelő verbális és nem-verbális eszközöket használjunk más kultúrából származó emberekkel való találkozáskor. (Ang & Van Dyne, 2007) Aldimenziói: Verbális viselkedés, nem-verbális viselkedés, beszédmód (Van Dyne et al., 2011).

6 Személyek jellemzői magas CQ faktor értékkel
Motivációs Kognitív Metakognitív Viselkedési Ösztönös kulturális érdeklődésükből fakadóan figyelmet szentelnek és energiát fordítanak kultúra-közi helyzetekre. Kifinomult mentális térképpel rendelkeznek kultúrákról, kulturális környezetről és arról, hogy a személyek hogyan illeszkednek a kulturális kontextusba. Tudatosan tisztában vannak a különböző társadalmak kulturális preferenciáival és normáival a kapcsolat előtt és a során. Rugalmasak az interkulturális kapcsolataik során és viselkedésüket úgy igazítják, hogy másokat megnyugtasson és megkönnyítse a hatékony interakciót.

7 Mérési lehetőségek CQS – 7-es skálán, faktoronként csoportosított kérdések Self Assesment of your CQ – kérdés párok közül választani a jobban jellemzőt, kiértékelésnél derül ki, melyik faktorra vonatkozik Van Dyne, L., & Ang, S. (2006) CQA (CQ Assessment) – 50 kérdés, nem csoportosított, 7-es skálán Livermoore (2011) Az eszközökkel megmérhetjük egy személy kulturális intelligenciájának fokát és ezzel előre jelezhetjük sikerességét és hatékonyságát multikulturális környezetben. Többek között a magas metakognitív és viselkedési CQ a teljesítményt, magas motivációs és viselkedési CQ pedig a beilleszkedést jelezheti előre.

8 A vizsgálat bemutatása
Az egyéni életút során szerzett interkulturális tapasztalatok hozzájárulnak a kulturális intelligencia magasabb értékéhez. Angol és magyar nyelvű online kérdőív 3 rész: demográfia, multikulturális munkahely, önjellemzés, 53 kérdés Internetes toborzás megosztással, megkötés nélkül, nem reprezentatív Adatok feldolgozása SPSS, MS Excel, Google Forms 347 kitöltő; 42% férfi, 58% nő; átlagéletkor 37 év; 75% magyar, 14% angolszász, 10% más nemzetiség

9 Vizsgált faktorok Vizsgált befolyásoló faktorok
Kulturális intelligencia faktorok Munkatapasztalat Motivációs CQ: belső érdeklődés, külső érdeklődés, hatékony beilleszkedés Végzettség Nyelvtudás Multikulturális tréning Kognitív CQ: általános kulturális tudás, specifikus kulturális tudás Multikulturális munkahely Külföldön élés Metakognitív CQ: tervezés, tudatosság, ellenőrzés Életkor Viselkedési CQ: Verbális viselkedés, nem-verbális viselkedés, beszédmód

10 Eredmények A kulturális intelligencia szintjét befolyásoló faktorok
Legmagasabb átlagkülönbségek vizsgálati faktoronként Legmagasabb átlagkülönbségek CQ faktoronként

11 Kutatás Problémák Eszközök - statisztika (SPSS)
Minta - reprezentativitás Befolyásoló faktorok meghatározása Eszközök - statisztika (SPSS) Korreláció Szignifikancia Átlagok

12 Összefoglalás Kulturális intelligencia fontossága
Fejlesztési lehetőségek Lehetséges kutatási irányok

13 Köszönöm szépen a figyelmet!


Letölteni ppt "Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar"

Hasonló előadás


Google Hirdetések