Fegyelmi szabályozás - nemzetközi kitekintés - Budapest, 2010. május 21. Kósa András László Diákközéletért Alapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok munkaidő beosztása
Advertisements

Egyeztető eljárás.
A tanulók fegyelmi felelősségre vonásának aktuális előírásai
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Az iskolai dokumentumok
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Bevezető gondolatként:
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
A kapcsolattartás szabályozása
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
Készítette: Susuk Judit Boroznaki Zita
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
A Nemzeti Civil Alapprogram szervezeti felépítése, feladat- és hatáskörök Előadó: dr. Ugron Gáspár.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Az ifjúsági részvétel modelljei „Együtt az ifjúságért” Borsod-Abaúj-Zemplén megye, tavasz Kósa András László Diákközéletért Alapítvány.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A művészetoktatási intézményeket érintő jogszabályi változások „Művészetoktatás a jogszabályok útvesztőiben” konferencia Budapest, március 31. Imre.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A köztisztviselők jogállásáról…
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Készítette: Kovács Ferencné
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Szakiskolai fejlesztési program Önfejlesztés-intézményfejlesztés terület Jó gyakorlat konferencia június 3. SZEKCIÓ: „Agressziókezelés, szocializáció”
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Önkormányzat és állam.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
A közigazgatási perek április 3..
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Előadás másolata:

Fegyelmi szabályozás - nemzetközi kitekintés - Budapest, május 21. Kósa András László Diákközéletért Alapítvány

A kutatás célja, háttere megrendelő: a Szociális és Munkaügyi Minisztérium Esélyegyenlőségi Szakállamtitkárság Gyermek és Ifjúsági Osztálya a kutatás ezen alrészének címe: A jogszerűség gyakorlatai az iskolában a jogszerű mechanizmus modelljei (esettanulmányok, nemzetközi jogszabályi vizsgálat) a fegyelmi intézkedések gyakorlatának vizsgálata (kérdőíves kutatás) Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A nemzetközi összehasonlító elemzés módszertana klasszikus tartalomelemzés különböző ország közoktatási törvényeit, illetve a hozzá kapcsolódó minisztériumi szintű szabályozás áttekintése egyes esetekben intézményi esettanulmánnyal kiegészítve Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Nemzetközi kitekintés – célok (1.) A normák szerepe: mekkora az állami kontroll szerepe, mennyire részletesen határozza meg az állam kötelező előírásokkal az iskolai fegyelmi eljárások menetét, illetve mennyit bíz ebből az oktatási szereplőkre. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Nemzetközi kitekintés – célok (2.) Az iskolai fegyelmi eljárások döntéshozói: mennyire jut szerephez a fegyelmi eljárások során az egyes intézmények vezetője, mennyire a nevelési-oktatási intézményeken belül szerveződő bizottság, testület, illetve az intézményektől viszonylag független fenntartó. Differenciált-e a rendszer, azaz különböző súlyú döntéseket más-más személy vagy testület hoz-e meg Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Nemzetközi kitekintés – célok (3.) mi minősül kötelezettségszegésnek? miért járhat fegyelmi büntetés? a kiszabható büntetéseket és elrendelésük eljárási szabályait Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

MAGYARORSZÁG Vonatkozó rendelkezések: a tanulók fegyelmi felelősségéről a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 76. §-a, illetve a nevelési- oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 32. §-a, míg a fegyelmi eljárások lefolytatásának szabályairól a rendelet 5. számú melléklete rendelkezik. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Vonatkozó rendelkezések Románia: Oktatási és Kutatási Minisztérium 4925/ es Rendelete Iskolai belső rendszabályzat Németország (Alsó-Szászország): a közoktatás szövetségi felügyelet alatt áll, azonban a szabályok konkretizálása a tartományok hatáskörébe tartozik. alsó-szászországi oktatási törvény (Niedersächsisches Schulgesetz) intézményi szabályok Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Vonatkozó rendelkezések Szlovákia: I. szint: a Szlovák Nemzeti Tanács által kiadott 245/2008 Közoktatási Törvény II. szint: Iskolaügyi Rendeletek III. szint: Működési Szabályzatok. Moldova: a közoktatás rendszerét a többször módosított évi 547. számú Oktatási Törvény szabályozza; Líceumok: szervezésére és működésére vonatkozó 2006-os rendelet szabályozza. Szakiskolák: a 2003/556-os szakközépiskolák szervezésére és működésére vonatkozó rendelet tartalmazza. Szakmunkásképzők: az 1996-os, az Oktatásügyi Minisztérium Tanácsának határozata által jóváhagyott Szakmunkásképzők Szabályzata rögzíti Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Vonatkozó rendelkezések (3.) New York City: elsősorban az iskolák nevelő testülete készíti el, de nem mondhat ellent magasabb szintű jogszabályoknak (pl.: az állam alkotmánya stb.) New York esetében a város oktatási főosztályának vezetője, tanácsnoka (Chancellor) bocsátott ki általános rendelkezéseket és iránymutatásokat, amelyeket az iskolák fegyelmi szabályzatainak megalkotásánál figyelembe kell venni. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók - MAGYARORSZÁG a fegyelmi büntetést a nevelőtestület hozza, amely a fegyelmi ügyek eldöntésére tagjaiból – meghatározott időre vagy alkalmilag – bizottságot hozhat létre. ki kell kérni az intézményi (iskolai vagy kollégiumi) DÖK véleményét; szakközépiskolában, ha a tanuló tanulószerződést kötött, be kell vonni a területi gazdasági kamarát; a gyakorlati képzés keretében elkövetett kötelességszegésért a fegyelmi eljárást az iskolában kell lefolytatni; az oktatási jogok biztosa egyedülálló intézmény, ugyanakkor a döntések ellen bírósági per indítható. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók - ROMÁNIA a büntetések kiszabásánál és végrehajtásánál az egyes pedagógusok, az osztályfőnök és az igazgató jut kiemelt szerepkörhöz – ERŐS EGYÉNI JOGKÖRÖK. a jogszabály bizottságokról beszél: az osztálybizottságot az adott osztályban tanító pedagógusok összessége, a szülői munkaközösség egy tagja, és – az elemi osztályokat kivéve – egy diákképviselő alkotja. a tanári bizottságot az adott közoktatási intézményben oktató összes pedagógus alkotja. a fegyelmi döntések jelentős része ellen fellebbezni az oktatási intézmény adminisztratív bizottságához lehet. kirívó esetekben lehet az ún. Kapcsolati Rendőrséghez fordulni, majd ezen intézmény hatáskörébe adni át az ügyet. a legsúlyosabb büntetést az Oktatási és Kutatási Minisztérium engedélyével lehet csak meghozni. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók - NÉMETORSZÁG (Alsó-Szászország) minden bizottsági szintre kerül (NINCS EGYÉNI DÖNTÉS): Iskolabizottság (Gesamtkonferenz): elnöke az igazgató, a testületet a tanárok, a nem főállású tanárok, a gyakornokok, más pedagógiai munkatársak, a tartománynak és az iskola fenntartójának egy képviselője alkotja. Tanácsadói szerepkörrel rendelkeznek a fenntartó képviselője, valamint szakiskolák esetében a képzést szervező képviselője. Diákképviselet az Iskolabizottságban (20- 25% közötti arányban vannak jelen) az intézményben felmerülő speciális vagy részletkérdésekről az úgynevezett részbizottságok döntenek: Szakbizottság és Osztálybizottság – ezekben a diákoknak csak egy képviselője van az Osztálybizottság hatáskörébe tartozik a diákok magaviseletének szabályozása, a fontos kérdések esetén a szülőkkel való együttműködés. fegyelmi intézkedésekről az Osztálybizottság dönt az iskola vezetésének elnöklése alatt. a döntés ellen közigazgatási per indítható. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók - SZLOVÁKIA alaphelyzetben bizottság dönt a fegyelmi intézkedésekről. Tagjai az iskolaigazgató és helyettese(i), a Pedagógiai Tanács és a Tantárgybizottság. abban az esetben, ha a tanuló súlyos fegyelmi vétséget követ el, az ügy kivizsgálását a rendőrség veszi át. enyhébb súlyú fegyelmezési intézkedéseket a pedagógusok is meghozhatnak. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók - MOLDOVA a büntetésről enyhébb kihágások esetén az osztályfőnök, illetve az igazgató, míg… súlyosabbaknál a Tanári Bizottság dönt. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

A döntéshozók – NEW YORK CITY New York oktatási főosztályának vezetője által kibocsátott iránymutatás: legmagasabb szintű döntéseket (például kizárás az iskolából, 5 napnál hosszabb eltiltás az osztálylátogatástól) a kerületi oktatási szuperintendáns hozhatja meg; középszintű döntéseket (például 5 napnál rövidebb eltiltás az osztálylátogatástól) meghozatalára az iskola igazgatója jogosult; kisebb jelentőségű döntéseket (például a tanórán való részvétel felfüggesztése) pedig a tanárok is meghozhatnak. Szinte minden döntésről azonnal értesíteni kell a fellebbviteli fórumot (azaz a tanárnak az igazgatót, az igazgatónak a szuperintendánst, a szuperintendánsnak pedig a városi iskolai és ifjúságvédelmi főosztály vezetőjét) Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

Kötelezettségszegés MAGYARORSZÁG: súlyos és vétkes kötelezettségszegés esetén fegyelmi eljárást kell tartani; ROMÁNIA: az iskolai belső rendszabályzat sorolja fel a kötelezettségszegéseket, de ez nem kimerítő jellegű; NÉMETORSZÁG (Alsó-Szászország): az iskolai fegyelmezés a pedagógiai nevelés egyik módszere. A diákok fegyelmezése a pedagógusok vagy az Osztálybizottság hatáskörébe tartozik. Súlyos kötelezettségszegésnek minősül az igazolatlan hiányzás; SZLOVÁKIA: a jogszabályok nem tartalmaznak konkrét rendelkezéseket a kötelezettségszegések formájával kapcsolatban, de azt mégis kisebb és nagyobb súlyú csoportba rendezi; MOLDOVA: súlyosság alapján történik a büntetés kiróvása, amit a nevelési-oktatási intézmények saját házirendjeikben szabályozhatják. NEW YORK CITY: a fegyelmi szabályzatokról szóló iránymutatás (NYC Discipline Code) egy hosszas felsorolást tartalmaz a tanulók által elkövethető szabályszegésekről (ez nem kimerítő jellegű). Az iránymutatás életkor szerint két különböző csoportot képez a kötelezettségszegések kategorizálásakor. A kötelezettségszegések listája ezen túlmenően 5-5 szintre van osztva. Az egyes szinteknél a szabálysértések mellett megtalálhatóak az azon a szinten kiszabható büntetések, valamint alkalmazható alternatív büntetések is. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK - MAGYARORSZÁG megrovás; szigorú megrovás; meghatározott kedvezmények, juttatások csökkentése, illetőleg megvonása; áthelyezés másik osztályba, tanulócsoportba vagy iskolába; eltiltás az adott iskolában a tanév folytatásától; kizárás az iskolából. (utóbbi kettő nem alkalmazható tanköteles tanulóval szemben) Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK - ROMÁNIA Osztályközösség / Osztálybizottság / Tanári Biztosság előtti megrovás; írásbeli megrovás; az ösztöndíj ideiglenes vagy végleges megvonása; 3-5 napig terjedő, tanórákról való kizárás párhuzamos osztályba való fegyelmi áthelyezés; előzetes figyelmeztetés a tanulói jogviszony felbontásáról a tanulói jogviszony felbontása (fokozatai: visszairatkozási joggal, visszairatkozási jog nélkül, teljes körű kizárás – utóbbit csak a minisztérium hozhatja meg). Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK - NÉMETORSZÁG Enyhébb fegyelmező intézkedéseket az iskola házirendje tartalmazza. Ilyen pl. az intő, többlet házi feladatok, beírás az ellenőrző füzetbe, délutáni többlet feladat, tanulószobai foglalkozásra kötelezés, a szülőkkel való tanácskozás. Súlyosabb esetén: egy párhuzamos osztályba való áthelyezés; egy hasonló típusú iskolába való áthelyezés; figyelmeztetés a 3 hónapig terjedő tanóra látogatásától való eltiltás lehetőségéről; 3 hónapig a tanóra látogatásról való eltiltás; figyelmeztetés az összes iskolából való kitiltás lehetőségéről; az összes iskolából való kitiltás. Utolsó három büntetés abban az esetben alkalmazandóak, ha a tanuló iskolalátogatása során komolyan kockáztatja más emberek biztonságát, illetve folyamatosan és súlyosan zavarja a tanítást. Az összes iskolából való kitiltás nem alkalmazható a tanköteles diákokkal szemben. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK - SZLOVÁKIA Enyhébb esetben: figyelmeztetés az osztályfőnök által; figyelmeztetés a szaktanár által; figyelmeztetés a mester által; megrovás az osztályfőnök által; megrovás a szaktanár által; megrovás a mester által; megrovás az igazgató által. Súlyosabb esetén: feltételes kizárás az iskolából; kizárás az iskolából (nem alkalmazható tanköteles tanulóval szemben). Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK - MOLDOVA LÍCEUMOKBAN: egyéni észrevételezés és figyelmeztetés (pedagógus is megteheti); kollégiumi hely megvonása; 3-5 nap közötti líceumból való kizárás, amely együtt jár a szülők értesítésével; tanulói jogviszony megszüntetése, a következő tanévtől kezdődő újrairatkozási lehetőséggel – ezt három napon belül közlik a szülőkkel. Ez alól kivételt képeznek a X. osztályos (középiskola első éve) tanulók, akik ilyen esetben nem iratkozhatnak vissza automatikusan, hanem újra kell felvételizniük; a tanulói jogviszony megszüntetése az újrairatkozás joga nélkül – három napon belül közlik a szülőkkel; a laboratóriumban, szertárban, osztályteremben stb. okozott kár megtérítésére való kötelezés. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK – MOLDOVA (2.) Szakközépiskola: észrevételezés; megrovás; figyelmeztetéssel együtt járó egyéni megrovás vagy csoport-, iskolaközösség-, illetve Tanári Bizottság előtti megrovás; az ösztöndíj végleges vagy időszakos megvonása; legfeljebb 5 napig terjedő, iskolából való kizárás – együtt jár a szülői értesítéssel; tanulói jogviszony megszüntetése. A tanulói jogviszony megszüntetése a következő esetekben lehetséges: – ha a tanuló igazolatlanul, több mint 60 órát hiányzik; – ha a diák ismételten megszegi az előírt iskolai magatartást; – etikai és morális normáknak ellentmondó tisztességtelen tettek elkövetésekor; – az iskola anyagi javainak szándékos megrongálásakor; – alkohol és kábítószer fogyasztásakor; – az iskola személyzete, pedagógusok, vagy diáktársak ellen elkövetett súlyos sértés, illetve erőszakos megnyilvánulás esetében. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK – NEW YORK CITY tanári intő, illetve igazgatói intő felfüggesztés a tanóra látogatása alól eltiltás az osztály/iskola látogatásától igazgatói eltiltás az osztály/iskola látogatásától szuperintendánsi eltiltás az osztály/iskola látogatásától (6-10 napig, 30-90nap, 1 évig tartó eltiltás, de 6 hónap után felülvizsgálattal, 1 évig tartó eltiltás) kizárás (a fokozatosság elvét alkalmazni kell) Diákközéletért Alapítvány Kósa András László

BÜNTETÉSEK – NEW YORK CITY (2.) Alternatív büntetési formák: visszatérést segítő program (az iskola feladata); a szülőkkel való kapcsolatteremtés (az iskola feladata); tanácsadói beavatkozás (az iskola kérheti); életvezetési tárgyalás (igazgató, tanuló, szülő, tanácsadó); egyéni és kortárs megbeszélések; kortárs mediáció; mentor programok; egyéni fejlesztési szerződés (tanuló és tanár között); viselkedési rövid feljegyzés (tanár és igazgató); együttműködés tanulói személyiség csoporttal (intézményen belüli); konfliktuskezelési műhelyek (szakember); részvétel közösségi munkában (szülői egyetértéssel); jelentkezés közösségi szervezetnél; jelentkezés függőség leküzdését segítő szervezetnél; jelentkezés erőszak, illetve szexuális visszaélés áldozatait segítő szervezetnél; jelentkezés iskolai szekálás, megfélemlítés (bullying) áldozatait segítő szervezeteknél. Diákközéletért Alapítvány Kósa András László