A Békéltető Testületek szerepe a fogyasztóvédelemben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

jogorvoslati rendszere
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A fogyasztói jogviták rendezésének alternatív fórumai, a békéltető testületi eljárás jellegzetességei Dr. Baranovszky György elnök BKIK mellett működő.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Egyéni fogyasztói érdekérvényesítés lehetőségei, békéltető testületek Dr. Kispál Edit április.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
A fogyasztóvédelmi törvény változásai civil szemmel dr. Krajcsik Szilvia „Fogyasztóvédelem-tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok” Nemzetközi szakmai.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Adatvédelmi alapelvek
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Fogyasztóvédelmi jogviták rendezése a Pest Megyei Békéltető Testület gyakorlatában Egyszerűen - Gyorsan - Ingyenesen „Törökbálinti Ősz” – Vásár és Kiállítás.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
A közigazgatási perek április 3..
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Előzetes piaci konzultáció
Polgári perjog előadás
Dr. Sutyinszki Petra Jogi tanácsadó
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Közbeszerzési Döntőbizottság
Görömbeiné dr. Balmaz Katalin Megyei Békéltető Testület elnöke
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

A Békéltető Testületek szerepe a fogyasztóvédelemben Dr. Horváth György Elnökhelyettes Budapesti Békéltető Testület

A fogyasztói jogok érvényesítése (Fgytv. VI. fejezet) Panaszkezelés ügyfélszolgálat Békéltető Testület A fogyasztó: panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. Vállalkozás teendői: Szóbeli panaszt azonnal megvizsgálni, és szükség szerint orvosolni, ha ez nem lehetséges: jegyzőkönyvet felvenni; A nem orvosolt panaszra határidőben írásban válaszolni; A panasz elutasítása esetén írásban tájékoztatást adni arról, hogy a fogyasztó panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti. Hatáskörébe tartozik a termék : minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, a szolgáltatás minőségével, felek közötti szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügy bírósági eljáráson kívüli rendezése

A békéltető testület feladatai a jogvita rendezésében I. Testület elnöke Hatáskör és illetékesség vizsgálata Szükség esetén: áttétel, hiánypótlási felhívás Meghallgatás időpontjának kitűzése Eljáró tanács elnökének kijelölése Ha a felek nem élnek e jogukkal, az eljáró tanács tagjainak kijelölése II- Kijelölt eljáró tanács A kijelölés alapján a fogyasztói jogvitában keletkezett iratok előzetes megismerése, Esetleges összeférhetetlenség bejelentése. A feleket egyenlő elbánásban részesítve lehetőséget adni álláspontjuk előadására, illetve beadványaik előterjesztésére. III. Döntés: Határozat: - egyezség esetén annak jóváhagyása - alávetési nyilatkozat esetén kötelezés Ajánlás: alávetés és egyezség hiányában az ügy éredemében Megszüntetés: - a fogyasztói igény megalapozatlansága -vagy egyéb ok miatt, (eljárás folytatása lehetetlen, arra nincs szükség, felek a megszüntetésében megállapodtak)

További feladatok Tájékoztatás Fgytv. 26/A. § A békéltető testület bárki kérésére köteles haladéktalanul, írásban vagy más megfelelő formában tájékoztatást adni a hatásköréről, illetékességéről, eljárásának szabályairól és költségeiről, a kötelezést tartalmazó határozat, illetve az ajánlás hozatalának feltételeiről, a határozatok kikényszerítésének módjáról, az ajánlás és a kötelezést tartalmazó határozat hatályon kívül helyezésének feltételeiről, és arról, hogy a békéltető testület eljárása nem érinti az igények bírósági úton való érvényesíthetőségét. Fgytv 41. § A fogyasztóvédelemért felelős miniszter az állami szervekhez címzett, jogszabály vagy közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktus vállalkozás számára fogyasztóval szembeni kötelezettséget megállapító rendelkezésének megsértése miatti fogyasztói beadványokat fogadó, azokat a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz továbbító, valamint a fogyasztókat a rendelkezésre álló eljárási lehetőségekről tájékoztató telefonon, illetve elektronikusan is elérhető állami ügyfélszolgálatot működtet.

További feladatok Tájékoztatás II. Az eljárás kérelemre indul. Az eljárásra az a békéltető testület lesz illetékes, amelynek területén a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye található. A fogyasztó a kérelmet a szerződés teljesítésének helye szerint illetékes békéltető testületnél is benyújthatja. A békéltető testületi eljárás megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett gazdálkodó szervezettel közvetlenül megkísérelje a panaszügy rendezését. A kérelmet a békéltető testület elnökéhez írásban kell benyújtani ezer forint eljárási díj befizetésével. A kérelem kötelező tartalmi részeit a fogyasztóvédelmi törvény pontosan meghatározza.

További feladatok I. Tájékoztatás III. Közzététel Nyilvánosságra hozatal Fgytv 36/B. § A békéltető testület közzéteheti annak a vállalkozásnak a nevét, székhelyét és az eljárással érintett tevékenysége megjelölését, amely a 29. § (8) bekezdése szerinti felszólítás ellenére nem tett az ügy érdemére vonatkozó - a 29. § (8) bekezdésében foglaltaknak megfelelő tartalmú - nyilatkozatot és a kitűzött meghallgatáson nem jelent meg, ilyen módon megakadályozva az egyezség létrehozását.. Fgytv 36. § (1) Ha a vállalkozás a tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltető testület - a fogyasztó nevének megjelölése nélkül –j jogosult a jogvita tartalmának rövid leírását és az eljárás eredményét - legkorábban az ajánlásnak a vállalkozás részére történt kézbesítésétől számított hatvan nap elteltével - nyilvánosságra hozni.

További feladatok I. Tájékoztatás IV. Fgytv 36/A. § (1) A békéltető testület tevékenységéről évente összefoglaló tájékoztatót készít, és azt a tárgyévet követő év január 31-éig megküldi a fogyasztóvédelemért felelős miniszternek. A pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel összefüggő fogyasztói jogviták rendezéséről a békéltető testület külön összefoglaló tájékoztatót készít, amelyet a tárgyévet követő év január 31-éig megküld a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszternek, valamint tájékoztatásul a fogyasztóvédelemért felelős miniszternek, A FIN-Net-ben résztvevő békéltető testület a pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel összefüggő határon átnyúló fogyasztói jogviták rendezésével összefüggő tevékenységéről külön összefoglaló tájékoztatót készít, és azt a tárgyévet követő év január 31-éig megküldi a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszternek, valamint tájékoztatásul a fogyasztóvédelemért felelős miniszternek. (4) A FIN-Net-ben résztvevő békéltető testület köteles tevékenységére vonatkozóan az Európai Bizottság felé a Bizottság által kidolgozott formanyomtatványon tájékoztatást adni.

Az információk hasznosulása Fogyasztó mint cél Informatikai elvek Az információ olyan tény,amelynek megismerésekor olyan tudásra teszünk szert, ami addig nem volt a birtokunkban. Az információt el kell juttatni a célba, (közlés alkalmas módon) Zavar: két különböző tartalmú információ vonatkozik az adott tényre. Nem általában kíváncsi egy eljárásra. (nem Pp.t olvasunk, hanem regényt) A saját konkrét ügyének megoldására vonatkozó eligazítást kérne. A békéltető testület nem adhat tanácsot?

Az információk hasznosulása II. Piaci részvevők Piacfelügeleti hatóságok Piaci szereplők Piacfelügyeleti hatóságok Legfeljebb a nyilvánosságra hozott, továbbá a szintén diszkrecionális jogkörben közzétett iratokból szereznek tudomást a piaci működés esetleges zavarairól. De nincs kötelezően előírt tennivalójuk! Vagy mégis? (45/A. § (1) A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi az e törvényben és - a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések kivételével - a végrehajtására kiadott jogszabályokban foglalt rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén) A nyilvánosságra hozatal (közzététel) diszkrecionális jogkör. A békéltető testületi eljárás alapján kifogásolt és szankcionált vállalkozói magatartást a piac szereplői csak a hibás teljesítést követő 4-6 hónap elteltével ismerhetik meg.

A békéltető testület, mint szervezet Független testület Nem független működés Fgytv. 18 § (3) Az állam - a költségvetési törvényben meghatározott mértékben - gondoskodik a békéltető testületek működésének ügyszámarányos támogatásáról, továbbá biztosítja az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államok pénzügyi vitarendezési hálózatában (a továbbiakban: FIN-Net) való részvétellel összefüggő békéltető testületi feladatok ellátásához szükséges pénzügyi fedezetet. A „támogatás” problémáit évek óta nem sikerült megoldani! Fgytv 18 § (2) A békéltető testület a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák (a továbbiakban: kamara) mellett működő független testület. Fgytv. 24/A. § A békéltető testületi tagoknak függetlennek és pártatlannak kell lenniük, nem lehetnek képviselői a feleknek, eljárásuk során utasítást nem fogadhatnak el. Teljes titoktartásra kötelezettek a békéltető testület működése során tudomásukra jutott tények és adatok tekintetében, az eljárás megszűnése után is. Minderről kijelölésük elfogadásakor írásbeli nyilatkozatot kötelesek tenni.

A kamarák szerepe 1999. évi CXXI. Törvény (Gktv A kamarák szerepe 1999. évi CXXI. Törvény (Gktv.) a gazdasági kamarákról Területi kamarák MKIK Gktv. 12. § (1) Az országos gazdasági kamara látja el a következő feladatokat: e) kialakítja a gazdasági kamaráknál vezetett nyilvántartások egységes rendszerét; h) megállapítja a közfeladatok ellátásához nyújtott költségvetési támogatás területi gazdasági kamarák közötti elosztásának elveit; i) kidolgozza a kamarák részére átadott közfeladatok egységes eljárás keretében történő ellátásához szükséges önkormányzati szabályzatot; Gktv.10 § i): működtetik a fogyasztó-védelemről szóló 1997. évi CLV. törvény alapján működő békéltető testületeket; Gktv. 34. § (1) A gazdasági kamarák a közfeladataik ellátásával, illetve működésükkel járó költségeket a következő bevételekből fedezik: ---- e) költségvetési törvényben megállapított támogatásból. Az (1) bekezdés e) pontjában megállapított, a gazdasági kamarák közfeladatainak ellátásához kapcsolódó költségvetési támogatást azon költségvetési fejezetekben kell megtervezni, amelyekben feltüntetett költségvetési szervek feladatköréhez kapcsolódóan végzik a gazdasági kamarák közfeladataikat. (3) A költségvetési támogatás felhasználásáról a gazdasági kamarák évente beszámolnak a fejezetet irányító szervnek, amely a költségvetési támogatás felhasználását és hatékonyságát évente köteles ellenőrizni.

Perbeli jogképesség A fél a kötelezést tartalmazó határozat, illetve az ajánlás részére történt kézbesítésétől számított tizenöt napon belül keresettel annak hatályon kívül helyezését kérheti a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei bíróságtól, ha a) a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg az Fgytv. törvény rendelkezéseinek, b) A a békéltető testületnek nem volt hatásköre az eljárásra, vagy c) a „res iudicata” okán a kérelem meghallgatás nélküli elutasításának lett volna helye. A vállalkozás az ajánlás hatályon kívül helyezését a ezeken túl akkor is kérheti a bíróságtól, ha az ajánlás tartalma nem felel meg a jogszabályoknak. (Tehát minden az ügyre vonatkozó jogszabálynak!) A kötelezéssel szemben nincs ilyen követelmény!

Köszönöm a figyelmet!