Missziókonferencia 2008.  Jézus példát mutatott ebben is  Márk 10:17-18 És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és letérdelvén elôtte, kérdezi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Advertisements

Gondolkozzatok el azon, mit jelent a megbocsátás? Mondjatok példát !
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Vándor tábor Szokolya, Az Újszegedi Református Egyházközség
Református istentisztelet
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Személyes életvitel.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
XXI Évközi Vasárnap B- év.
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
Az Élet Igéje március.
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Szeretettel köszöntjük Istentiszteletünkön!
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
a nehéz napokat rád bízom. Rád bízom, rád bízom a fényes napokat is.
Oltáriszentség, Papság,
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Igeolvasás „6Nem jól dicsekedtek ti. Hát nem tudjátok, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti? 7Takarítsátok ki a régi kovászt, hogy új tésztává.
A „fény százada”.
Igeolvasás.
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Református istentisztelet
JÓ REGGELT! MA JÓ NAPUNK LESZ !.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
II. A biblia tanítása istenről
Az életvezetés etikája - a döntésről
A korai Egyház Az első közösségek.
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
Szombatiskola, mint baráti kör
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Az alkalmazott szeretet
Nagy Király, Fenséges Úr, Király Isten Fia,
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
PÜNKÖSDI ISTENTISZTELET
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Kérdések az alkalom előtt:
Várakozás – Simeon és Anna
Református istentisztelet
JÓ REGGELT! BÖJT- ÚTON JÉZUSSAL 2016.
Református istentisztelet
Akarj többet! Efézus 1:
Igeolvasás „21Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát. […]24„Aki.
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Albert Schweitzer Tucy
Környezeti Kontrolling
Miért hirdessük az evangéliumot a gyermekeknek?
Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit. Mountain of China.
Engedelmesen és szeretettel
(A tudomány szemszögéből)
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit. Mountain of China.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Tedd fel a kérdést magadnak: Miután elolvastad a levelet!!!
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Isten igéje megvilágítja az életünket.
Madách Imre Útravaló verseimmel
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Előadás másolata:

Missziókonferencia 2008

 Jézus példát mutatott ebben is  Márk 10:17-18 És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és letérdelvén elôtte, kérdezi vala ôt: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örökéletet elnyerhessem? Jézus pedig monda néki: Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak egy, az Isten.  Máté 22: adófizetés  Máté 12:9-12 – szombati gyógyítás

 1. Pokol – „más vallásúak pokolra kerülnek?”  2. A gonoszság kérdése ateista szempontból

 Vita  Moise Rosen: Share the New Life with a Jew  Példatörténet: „két ember lezuhan a kéményben..”

 Pál pedig, a mint szokása vala, beméne hozzájok, és három szombaton át vetekedék velök az írásokból, Megmagyarázva és kimutatva, hogy a Krisztusnak szükség volt szenvedni és feltámadni a halálból; és hogy ez a Jézus a Krisztus, a kit én hirdetek néktek.  Apcsel 17:17 Vetekedik vala azért a zsinagógában a zsidókkal és az istenfélô emberekkel, és a piaczon mindennap azokkal, a kiket elôtalált.  Apcsel 18:4.Vetekedének pedig minden szombaton a zsinagógában, és igyekezék mind zsidókat, mind görögöket meggyôzni. (majd 19.vers)  Apcsel 24:25 Mikor pedig ô igazságról, önmegtartóztatásról és az eljövendô ítéletrôl szólt, megrémülve monda Félix: Mostan eredj el; de mikor alkalmatosságom lesz, magamhoz hivatlak téged. - kulcsszavak: pl....„Vetekedett”

 1. Kerüld a vitát ◦ Példa 17:14. Mint a ki árvízet szabadít el, olyan a háborúság kezdete; azért minekelőtte kihatna, hagyd el a versengést. 19 Szereti a gonoszt, a ki szereti a háborúságot; a ki magasbítja kapuját, romlást keres. ◦ Van egészséges vita – Pál példája Apcsel 17-ben ◦ Van haragot gerjesztő vita

2. Ismerd fel a balga embert – Példa 14:7 Menj el a bolond férfiú elôl; és nem ismerted meg a tudománynak beszédét. – Példa 23:9 A bolondnak hallására ne szólj; mert megútálja a te beszédidnek bölcseségét. – Példa 26:4-5 Ne felelj meg a bolondnak az ô bolondsága szerint, hogy ne légy te is ô hozzá hasonlatos; Felelj meg a bolondnak az ô bolondsága szerint, hogy ne legyen bölcs a maga szemei elôtt. – Máté 7:6 Ne adjátok azt, a mi szent, az ebeknek, se gyöngyeiteket ne hányjátok a disznók elé, hogy meg ne tapossák azokat lábaikkal, és néktek fordulván, meg ne szaggassanak titeket.

-Miért hozod fel ezt most? -Tényleg szeretnél választ kapni? -Ha válaszolok, elfogadod, hogy a Kereszténység igaz? -Mi a legnagyobb akadálya annak, hogy keresztény legyél? -Elolvasnád a könyvet, ami megválaszolja a kérdésedet?

3. Az emberek emberi lények Példa 25:21-22 Ha éhezik, a ki téged gyûlöl: adj enni néki kenyeret; és ha szomjúhozik: adj néki inni vizet; Mert elevenszenet gyûjtesz az ô fejére, és az ùr megfizet néked. 20:5 Mély víz a férfiúnak elméjében a tanács; mindazáltal a bölcs ember kimeríti azt 14:10 A szív tudja az ô lelke keserûségét; és az ô örömében az idegen nem részes. 27:14 A ki nagy hangon áldja az ô barátját, reggel jó idején felkelvén; átokul tulajdoníttatik néki. 14:30 A szelíd szív a testnek élete; az irígység pedig a csontoknak rothadása.

A. Ne kritizálj, ne ítélkezz, ne panaszkodj B. Értékelj őszintén, becsületesen C. Kelts a másikban vágyódást D. Őszintén érdeklődj a másik fél iránt E. Mosolyogj F. Jegyezd meg a nevét és használd G. Légy jó hallgató H. Amikor szólsz a másik érdekeit tartsd szem előtt I.Éreztesd a másik féllel, hogy fontos

 4. Emlékezz a nyelv hatalmára Példa 10:31 Az igaznak szája bôségesen szól bölcseséget; a gonoszság nyelve pedig kivágatik. 12:5. Az istenteleneknek beszédei leselkednek a vér után; az igazaknak pedig szája megszabadítja azokat.17 Van olyan, a ki beszél hasonlókat a tôrszúrásokhoz; de a bölcseknek nyelve orvosság. 15:2. A bölcsek nyelve beszél jó tudományt: a tudatlanoknak száján pedig bolondság buzog ki. 4 A nyelv szelídsége életnek fája; az abban való hamisság pedig a léleknek gyötrelme.

16:21. A ki elméjében bölcs, hívatik értelmesnek; a beszédnek pedig édessége neveli a tudományt. 23. A bölcsnek elméje értelmesen igazgatja az ô száját, és az ô ajkain öregbíti a tudományt. 24 Lépesméz a gyönyörûséges beszédek; édesek a léleknek, és meggyógyítói a tetemeknek. 18:21 Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és a miképen kiki szeret azzal élni, úgy eszi annak gyümölcsét. 22:11 A ki szereti a szívnek tisztaságát, beszéde kedvesség: annak barátja a király. Vannak pozitív és negatív vonatkozásai Az egyensúly a teljes hallgatás és a folyton beszélés között van

 Példa 11:30 Az igaznak gyümölcse életnek fája; és lelkeket nyer meg a bölcs.  A belső megigazítottság és a másokra gyakorolt befolyás között szoros összefüggés van  Negatív példa: az önigazultság is tud lelket nyerni:  2 Sám 15:6 És e képen cselekedék Absolon egész Izráellel, valakik ítéletért a királyhoz mennek vala, és így Absolon az Izráel fiainak szíveket alattomban megnyeri vala.

 Pál: Kol 4:5 Bölcsen viseljétek magatokat a kivûl valók irányában, a jó alkalmatosságot áron is megváltván.  Példa 16:7 Mikor jóakarattal van az Úr valakinek útaihoz, még annak ellenségeit is jóakaróivá teszi.

 2 Kor 10:3-5 Mert noha testben élünk, de nem test szerint vitézkedünk. Mert a mi vitézkedésünk fegyverei nem testiek, hanem erôsek az Istennek, erôsségek lerontására; Lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, a mely Isten ismerete ellen emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak;

 E világ fegyverei: zsargonok, retorika, villanő képek, érzelmi manipuláció, eladási technikák  Pál jóváhagyná a következőket: ima, Ige, irodalom, bátor hirdetése a jó hírnek  Pál fegyverei: párbeszéd, beszélgetés, kihívó kérdések, jól megfogalmazott magyarázata az élet nehézségeinek, írások.

1. Az „ébresztő” megelőzi a kijelentést Fel kell ébresztenünk az embereket az értelmetlen gondolatokból: – „minden vallás egyforma” – „minden ember alapvetően jó” – „soha nem mondanám valakinek, hogy a vallása nem igazi” Ébresztő: „Valóban?” „Komolyan gondolod?” (példák...)

 2. Bizonyos dolgok nem lehetnek igazak  Példa: papírlap „a lap túloldalán lévő kijelentés igaz”  Lap fordítás után: „a lap túloldalán lévő kijelentés hamis”  Vannak „nem igaz” vallások  Bizonyos kijelentésekre a legjobb válasz egy- egy kérdés: „Megmagyaraznád?”, „Kifejtenéd?”

 3. Bizonyos dolgok lehetnek részlegesen igazak  Minden világvallásban vannak értékek és igaz dolgok  Az emberek olyan vallást keresnek, amiben minden igaz

 „Ha keresztény vagy nem kell azt hinned, hogy az összes többi vallás egyszerűen mindenben hamis. Ha ateista vagy hinned kell, hogy a lényeg az összes vallásban egyszerűen egy nagy tévedés. Ha keresztény vagy szabadon gondolhatod, hogy a többi vallás tartalmaz valamennyi igazságot...

Amikor ateista voltam próbáltam meggyőzni magam arról, hogy az emberiség többsége mindig tévedett egy olyan kérdésben, ami a legtöbbet jelentette nekik; amikor keresztény lettem szabadabban gondolkodhattam. De természetesen kereszténynek lenni azt jelenti, hogy úgy gondoljuk, hogy amiben a kereszténység különbözik más vallásoktól a kereszténység igaz és a többi vallás hamis. Mint a számtanban egy összeadásnak csak egy jó eredménye lehet és az összes többi válasz hamis: de néhány rossz válasz sokkal közelebb van a jó eredményhez, mint mások.”

 4. Néhány dolognak igaznak kell lennie  „A Biblia olyan, mint a pletyka játék”  „Ez egy módja a Biblia keletkezésére adott magyarázatnak”... Lehet a válaszunk!  Szembe kell nézni a kérdéssel: „Szeretnéd ha Isten létezne, vagy nem?”

 5. Valaki látja az elefántot vagyis Ismerhetjük az igazságot  Minél többször ismétlünk egy érvet, annál hihetőbb.  Kérdéseket kell feltennünk: ◦ Miért hiszed ezt? ◦ Mi győzött meg erről? ◦ Mi a legerősebb érv emellett?

 5 Mózes 29:29 A titkok az Úréi, a mi Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk és a mi fiainké mind örökké, hogy e törvénynek minden ígéjét beteljesítsük.  Isten látja a teljes képet  Nemcsak a kegyelmén keresztül érezteti az igazságot, hanem kijelenti azt

Missziókonferencia 2008

 János 14:6 Monda néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam.  Eléggé egyértelmű, nem sok nyitottság, sokszínűség és tolerancia van benne  Apcsel 4:12 És nincsen senkiben másban idvesség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk.

Bűnöket megbocsátott - Márk 2:1-12 Ha nem hiszünk Benne meghalunk - Ján 8:24 Ítélet alatt vagyunk - János 3:18 Ábrahám előtt már létezett - János 8:58 Őszintén hitt saját örök életében - Mát 28:20 Saját magát feltámadásnak és életnek, az élet kenyerének, jó pásztornak nevezte Kijelentette, hogy Ő és az Atya egyek

 „Megpróbálok mindenkit visszatartani attól, hogy kimondja azt az őrültséget, amit az emberek gyakran mondanak róla: ‘kész vagyok elfogadni Jézust mint nagy erkölcsi tanítót, de nem fogadom el azt az állítását, hogz ő Isten.’ Ez az egyetlen dolog, amit nem szabad mondanunk. Egy ember, aki emberként élt és mondta azokat a dolgokat, amiket Jézus mondott nem lenne egy nagy erkölcsi tanító. Vagy holdkóros lenne – annak a szintjén, aki magáról azt állítja, hogy záptojás – vagy maga lenne a pokol ördöge...

 „...Döntened kell.Ez az ember vagy az volt és most az Isten Fia: vagy őrült, vagy annál még rosszabb. Őrültek házába záratod, leköpheted és megölheted, mint démont; vagy leborulhatsz lábaihoz és Uradnak és Istenednek hívhatod Őt. De ne hozakodjunk elő semmiféle leereszkedő értelmetlenséggel arról, hogy ő egy nagy emberi tanító volt. Ezt nem hagyta nyitva előttünk.” (Mere Christianity, 52 old.)

 HUN Kolossé 1:15 A ki képe a láthatatlan Istennek, minden teremtménynek elôtte született; 16 Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben és a földön, a láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek ő általa és ő reá nézve teremttettek; 17 És ő elôbb volt mindennél, és minden ő benne áll fenn. 18 És ő a feje a testnek, az egyháznak: a ki a kezdet, elsôszülött a halottak közûl; hogy mindenekben ő legyen az elsô; 19 Mert tetszett az Atyának, hogy ő benne lakozzék az egész teljesség; 20 És hogy ő általa békéltessen meg mindent Magával, békességet szerezvén az ő keresztjének vére által; ő általa mindent, a mi csak van, akár a földön, akár a mennyekben.

„Ha Jézus nem az egyetlen útja a megvátásnak, akkor miért kellett meghalnia?” A válasznak tartalmaznia kell: – Isten szentebb annál, mint mi hisszük – Mi bűnösebbek vagyunk annál, mint hisszük A bűn = céltévesztés Róm 3:10-18 Egyedül a kereszt veszi komolyan Isten szentségét és az ember bűnösségét

Mi van azokkal, akik nem hallottak az Evangéliumról? Róma 1:19-20, Zsolt 19:1-2, Apcsel 14:15- 17, Példa 3:11 Jer 29:13, Zsolt 9:10, 1 Krón 28:9 2 Krón 15:2 + 16:9 Zsolt 145:18 Luk 19:10 Jób 33:14-16

 Mert a mi az Isten felôl tudható, nyilván van ô bennök; mert az Isten megjelentette nékik: Mert a mi Istenben láthatatlan, tudniillik az ô örökké való hatalma és istensége, a világ teremtésétôl fogva az ô alkotásaiból megértetvén megláttatik; úgy, hogy ôk menthetetlenek.  Hiszen szól az Isten egyszer vagy kétszer is, de nem ügyelnek rá! Ålomban, éjjeli látomásban, mikor mély álom száll az emberre, és mikor ágyasházokban szenderegnek: Akkor nyitja meg az emberek fülét, és megpecsételi megintetésökkel,

 Hol volt Isten a Cunami idején? Szept 11-én?  Jób válasza: költészeti formát használ és kérdések sorozatát teszi fel  Isten tesz egy meglepő kijelentést: Jób 42:7 „Haragom felgerjedt ellened és két barátod ellen, mert nem szóltatok felôlem igazán, mint az én szolgám, Jób.”  Isten nagyon sokszor nem válaszol, viszont cselekszik mert gyógyulásra van nagyobb szükségünk, mint információra  A jó kérdés a „Ki?”, nem pedig a „Miért?”

„Bárcsak tudnám...” – jó kezdés lehet Visszakérdezni: „Milyen érzések vannak benned erről?” Később: „Tudok néhány dolgot Istenről és az életről, amik segítettek nekem feldolgozni hasonló eseményeket. Érdekel?” Legyünk őszinték: mondjuk el, azt amit Istennel megtapasztaltunk és mondjuk ki „nem tudom” a „Miért?” kérdésre.

 Példa 26:4-5 Ne felelj meg a bolondnak az ô bolondsága szerint, hogy ne légy te is ô hozzá hasonlatos; Felelj meg a bolondnak az ô bolondsága szerint, hogy ne legyen bölcs a maga szemei elôtt.  Nem válaszolunk ugyanabban a stílusban/hangnemben – csak veszekedés lenne  „válaszoljunk úgy, ahogyan a balgasága megérdemli” (NASB fordítás)  Példa: beszélgetés a Vörös-tengeren való átkelésről (egyes könyvek a Nádas-tengert említik)

 Mire jó a használati utasítás?  Amikor a Bibliával kapcsolatos kérdést tesznek fel általában történelem leckével válaszolunk  Nem a történelmi jellegre kiváncsiak, hanem a hitelességére  Visszakérdezhetünk: Olvastad? Miért nem olvasod el?  „Tényezői megközelítést” ajánlok!

 Webster: „a tényező aktívan járul hozzá egy eredmény, folyamat megvalósításához”

1. Hihetőség: hihető,hogy az az Isten, Aki megtremtett minket kommunikálni is akart velünk? Megtehette ezt az Általa ihletett Írással? 2. Rendezetlenség: a Biblia rendezetlennek tűnik első látásra: – mintegy 45 író (egyszerűbb lett volna 1 szóvivő) – több helyszín, kultúra, nyelv és irodalmi stílus – Elsőre átláthatatlan szerkezet – Sok-sok csoda mindkét részben (mintha a mi rendezetlenségünket tükrözné)

3. Valóság: Történelmi bizonyítékokkal igazolható a kéziratok valóságtartalma Az említett 3 tényező nem helyettesíti a Szentírás tartalmát Minél előbb elmondhatjuk, hogy „mit” mond az Írás a „hogyan mondja” helyett, annál átütőbb a bizonyságtevésünk Történetet mondjunk: a Biblia történetét ahogyan a mi életünkkel kapcsolatba kerül

4. Szükséglet Az Evangélium történetekben való bemutatása egy valós szükséglet A posztmodern társadalom nyitottabb a történetekre A történetek mellett a kijelentéseknek és kifejtéseknek is megvan a helyük Az elbeszélő evangélizáció során nemcsak meggyőzünk embereket, hanem a megtérésüket segítjük elő

1. Teremtés – Téma: Isten természete + ember természete 2. Lázadás – Téma:Feszültség Isten és teremtmények között – Messiás ígérete 3. Megváltás – Téma: a Messiás megérkezett 4. Helyreállítás – Téma: a Messiás visszajön

 Oroszlánhoz hasonlította a Bibliát  Ha kritizálják, ne védelmezd  Csak engedd ki a ketrecéből...

 Bizonyítékok: „a házasok boldogabbak, egészségesebbek és jobban megy nekik anyagilag” ( The case of Marriage, 2000)  A válás sokszor a különbözőségek miatt történik, pedig épp ez a lényege a házasságnak  Hűtlenség esetén az ember saját magát nem szereti  A házasság megteremti, munkálja és megerősíti a biztonságot  A házasság megszentel és megváltoztatja a jellemet

 Miért van annyi képmutató az egyházban?  Képmutatás = mondani egyet és mást csinálni  2 Kor 2:15-16 Mert Krisztus jó illatja vagyunk Istennek, mind az üdvözülők, mind az elkárhozók között; Ezeknek halál illatja halálra; amazoknak pedig élet illatja életre. És ezekre kicsoda alkalmatos?

 János 3:19-20 Ez pedig a kárhoztatás, hogy a világosság e világra jött, és az emberek inkább szerették a sötétséget, mint a világosságot; mert az ő cselekedeteik gonoszak valának. Mert minden, a ki hamisan cselekszik, gyûlöli a világosságot és nem megy a világosságra, hogy az ő cselekedetei fel ne fedessenek;

◦ 1. A megvallás nem tulajdonlást jelent. Senki sem születik Krisztuskövetőnek, hanem azzá válik. Utazás! ◦ 2. A megváltás nem egyenlő a tökéletességgel. Meg lettünk váltva a bűn büntétésétől, meg vagyunk váltva a bűn erejéből és meg leszünk váltva a bűn jelenlététől.

Missziókonferencia 2008

 Szoktunk-e imádkozni a terroristák megtéréséért?  Máté 11:28 Jőjetek én hozzám mindnyájan a kik megfáradtatok és megterheltettetek, és én megnyugosztlak titeket.  Rengeteg előítélet és hibáztatás van bennünk a „világ” fele  Sokszor nemcsak harag, hanem lenézés is van bennünk irántuk

 Máté 9:36 Mikor pedig látta vala a sokaságot, könyörületességre indula rajtok, mert el voltak gyötörve és szétszórva, mint a pásztor nélkûl való juhok.  Látjuk-e az embereket úgy, mint Jézus?  Tudjuk-e, hogy mi van a nevetésük, gazdagságuk, sikerük, pozitív magatartásuk mögött?

 Apcsel 17:16 Athénben pedig, mikor azokat várá Pál, lelke háborog vala ő benne, látván, hogy a város bálványokkal van tele.  Megrendülés, szomorúság és gyász érzése  Epikuriánus: „ha jól esik, csináld!” – felszínes érzelgősség  Stoikus: „hideg nyugalom” – mély nemtörődömség

 Jónás  Ninive – nagy város  Egyes fordításokban „Istennek fontos város”  Jónás esetében egy megmentő alkalmatosságra – bálna – volt szükség  A mi esetünkben egy másik megmentő alkalmatosság – Krisztus keresztje - szükséges

 1. Valljuk meg nemtörődömségünket 1Ján 1:9 Ha megvalljuk bûneinket, hû és igaz, hogy megbocsássa bûneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól.  2. Imádkozzunk azokért, akik nem ismerik Jézust ◦ Pál is imádkozott: Róma 10:1 Atyámfiai, szívem szerint kívánom és Istentôl könyörgöm az Izráel idvességét. Apcsel 26:29 Pál pedig monda: Kívánnám Istentôl, hogy necsak majdnem, hanem nagyon is, ne csak te, hanem mindazok is, kik ma engem hallgatnak, lennétek olyanok, a minô én is vagyok, e bilincsektôl megválva.

 3. Empátia – a felebarát szempontjából látni ◦ Példa 14:12 Van olyan út, mely helyesnek látszik az ember elôtt, és vége a halálra menő út. ◦ ne csak a második felére figyeljünk ◦ Miért tűnik jónak az az út?

 Van-e szent harag? Van-e összefüggés a harag, amit érzünk és az evangélizációnk között?  Jakab 1:19-20 Azért, szeretett atyámfiai, legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra. Mert ember haragja Isten igazságát nem munkálja.

 Példa 29:22 A haragos háborgást szerez; és a dühösködőnek sok a vétke.  Példa 14:17 A hirtelen haragú bolondságot cselekszik és a cselszövő férfi gyűlölséges lesz.  Példa 19:19 A nagy haragú ember büntetést szenvedjen, mert ha menteni akarod, még növeled haragját.  Példa 30:33 Mert miképen a ki tejet köpűl, vajat csinál; és a ki keményen fújja ki az ő orrát, vért hoz ki: úgy a ki a haragot ingerli, háborúságot szerez.  Példa 29:11 Az ő egész indulatját előmutatja a bolond; de a bölcs végre megcsendesíti azt.  Példa 22:24 Ne tarts barátságot a haragossal, és a dühösködővel ne menj  Mi van a harag mögött? Sérelem, Félelem, Szorongás

 Eféz 4:26.27 Ám haragudjatok, de ne vétkezzetek: a nap le ne menjen a ti haragotokon; Se pedig az ördögnek ne adjatok helyet.

 Fogorvosi rendelő: „Boldogok, akik élő párbeszédbe elegyednek a tehetetlen némákkal mert őket fogorvosnak hívják”  A hallgatás sok esetben hasznos eszköz a bizonyságtevésben

 Példa 10:19 A sok beszédben elmaradhatatlan a vétek; a ki pedig megtartóztatja ajkait, az értelmes.  Példa 17:28 Még a bolond is, mikor hallgat, bölcsnek ítéltetik; mikor ajkait bezárja, eszesnek.  Példa 18:13 A ki felel valamit, míg meg nem hallja, ez bolondság és gyalázatos rá nézve.  Legyenek beszélgetésindító kérdéseink  Tilos:„képzeld én is” – aztán hosszú történet

 Filippi 2:3 „... alázatosan egymást különbeknek tartván ti magatoknál.”  Adjunk visszajelzést : foglaljuk össze a hallottakat és kérdezzünk vissza részletekre  Érzelmi tükörtartás: „szomorúnak tűnsz”, „érzem, hogy ez nehéz neked”, stb.  Találjunk közös talajt: megértésben, szóhasználatban, érzések kifejezésében

 Ismerjük-e az emberek igényeit, szükségleteit, válaszait és kérdéseit?  Egy felmérés alkalmával kiderült: ◦ A prédikáció nem a leglényegesebb a 25 éves korosztálynak ahhoz, hogy gyülekezetbe elmenjen ◦ A zene nem változtat azon, hogy jár-e egy közösségbe, vagy sem ◦ Ha egy barát meghívná egyértelműen elmenne

 „Hisszük, hogy Isten létezik és megismerhetővé tette magát számunkra, hogy személyes kapcsolatot alakíthassunk ki Vele. Ez a kapcsolat segít élni a földön és majd örökké az Ő országában. Elismerjük, hogy távol kerültünk az eredeti erkölcsi szinvonaltól. Mindanyian magunkban hordozzuk azt a bűnt, ami összezavarta a dolgokat: barátságot, lelkiismeretet, Istennel való kapcsolatot...” (folyt.köv.)

 „... Hisszük, hogy Jézus a válasz a problémáinkra. Ő nemcsak azt tanította meg nekünk hogyan küzdhetjük le ezeket a nehézségeket, hanem Ő meghalt a kereszten, hogy elvegye a bűntetést, amit az okozott problémákért mi érdemeltünk volna. Mindannyiunk az életében egy olyan elhatározást hozott, hogy követjük Őt életünk minden napján.”

 El tudjuk-e érni a mai generációt megfelelő kérdésekkel és válaszokkal?  Képesek vagyunk-e módszert változtatni?  Kifejlesztünk-e új evangélizációs módszereket, vagy megmaradunk a megszokottaknál?  Elfogadjuk-e azt a valóságot, hogy manapság az emberek előbb tartoznak egy közösséghez, aztán jutnak hitre?  Készek vagyunk-e kérdésekkel válaszolni a nekünk irányzott kérdésekre?