„Társadalmi kihívások oktatásügyi válaszok“

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Matematika kompetencia
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Napocska Napköziotthon
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
NAT 2007 kompetenciák.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Harmadik matematikakönyvem
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

„Társadalmi kihívások oktatásügyi válaszok“ Változások az óvodai állami oktatási programban PaedDr. Szabó Edit, PhD. Rozsnyó, 2015. március 28

ÜNNEPÜNK ALKALMÁBÓL A jóság virága egy csokor rózsa. Sok kedves gyermeked beszélhetne róla; kiket féltő gonddal vigyázol és nevelsz, kiket jó szíveddel oly nagyon szeretsz.

Változás „ Semmi nem változtatja meg jobban az életünket, mint az önmagunknak feltett kérdések.“ (Greg Leroy)

Változások az óvodai állami oktatási programban Mely területeken változik a program? csoportmunka

Változások az óvodai ÁOP - ban Megnevezés Kompetenciák Témakörök Műveltségi területek Szabványok (sztenderdek/változtatás a műveltségi területekhez igazítva/bővítés – értékelő kérdések Tevékenységformák

Jóváhagyás/érvénybelépés 2015. 03. 10 – én hagyták jóvá a 2015-8341/1225:1-10A0 szám alatt 2015. 09. 01- től érvénybe lép, a tanvázlatok változnak az új program sztenderdjei szerint (kezdeményezés, hozzászólások)

Fő célja A 245/2008 Közoktatási Törvényből kifolyólag Fő célja: az optimális kognitív, szenzomotoros és szociális – érzelmi fejlettségi szint elérése az iskolai művelődésre és a társadalmi életre.

Általános célok a szociális kapcsolatok megalapozása a társakkal és felnőttekkel; a folyamatos adaptáció könnyítése; az ismeretszerzéshez és a tanuláshoz való pozitív viszony alakulásának támogatása; az individuális képességek fejlődésének támogatása (egyéni fej.ütem); a kultúra közvetítése és az iskolai alkalmasság megteremtése; a játék, a közvetlen tapasztalatszerzés és a kereső – kutató tevékenységhez való feltételek kialakítása; a gyermeki jogok védelme a szülőkkel, a fenntartóval és egyéb partnerekkel való együttműködés folyamán a gyermekek szükségleteinek figyelembe vételével; a sajátos nevelési igényű gyermekek beazonosítása, azok egyéni igényeinek figyelembe vétele; a tanácsadás és egyéb szolgáltatások közvetítése, elérhetőségének biztosítása; a szülők bizalmának megszerzése a nevelést és oktatást illetően, a gyermekek szükségleteinek kielégítése;

Megnevezés Mi változott a megnevezésben?

Az ÁOP megnevezése Aktuális: Új: Állami Oktatási Program ISCED 0 – iskolaköteles kor előtti (óvodai) oktatás (2008) Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie (2008) Állami Oktatási Program - iskolaköteles kor előtti oktatás az óvodákban (2015) Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2015)

kompetenciák aktuális új

Kompetenciák Aktuális: Új: kommunikációs kompetencia; pszichomotoros; személyi (intrapersonális) elemi öntudat és elemi elhivatottság; szociális (interpersonális); kommunikációs; kognitív (elemi problémamegoldás, elemi kritikus gondolkodás, elemi alkotáson alapuló gondolkodás), tanulási; információs . kommunikációs kompetencia; matematikai kompetencia, elemi kompetenciák a tudomány és technika terén; digitális kompetencia; a tanulás tanulása, problémamegoldás, alkotói és a kritikus gondolkodás kompetenciája; szociális és perszonális kompetencia; polgári kompetencia; a munka kompetenciája ;

Témakörök ???

Témakörök vagyok (én vagyok, létezem); emberek; természet; Kultúra. Kimaradnak

Műveltségi területek Aktuális Új

Műveltségi területek Aktuális: Új: perceptuális - motoros; kognitív; Szocio – emocionális. 1.Nyelv és kommunikáció: 6/hó; 2. Matematika és az információk kezelése: 6/hó; 3. Az ember és a természet : 4/hó; 4. Az ember és a társadalom: 5. Az ember és a munka világa: a kettőt összevetve 4/hó; 6. A Művészet és a kultúra – zenei – és képzőművészeti nevelés : 6/hó; 7. Az egészség és a mozgás : 4/hó.

I. Nyelv és kommunikáció 1 Beszéd 1.1 Kommunikációs konvenció (megegyezés) 1.2 Artikuláció – kiejtés 1.3 Nyelvtani helyesség - Irodalmi nyelv 2 Írott nyelv 2.1 Az írott szöveg tartalmának megértése, jelentőségük és funkciói 2.1.1 az írott szöveg funkcióinak megértése 2.1.2 A szöveg explicit (közvetlen) jelentésének megértése – szókincs 2.1.3 A szöveg implicit (közvetett) jelentésének megértése. 2.1.4 Az írott szöveg egyes műfajainak és nyelvi eszközeinek ismerete 2.2 Az írott nyelv formális jellemzői 2.1 A nyomda és a könyvek 2.2 Fonológiai (hangtani) folyamatok 2.2.3 Az írás grafomotorikai előfeltételei

II. Matematika és az információk kezelése 1 Számok és viszonyítások 2 Geometria és mérés 3 Logika 4 Az információkkal való tevékenykedés (digitális eszközök, játékok)

III. Ember és a természet 1 A természet érzékelése 2 Növények 3 Állatok 4 Ember 5 Élettelen természet 6 Természeti jelenségek

IV. Ember és a társadalom 1 Napirend 2 Időbeli tájékozódás 3 Környezetben való tájékozódás 4 Közlekedés 5 Környezet geográfiája (földrajza) 6 Környezet történelme 7 Nemzettudat 8 Emberek a szűkebb és a tágabb környezetben 9 Etikett alapjai (illemtan)

IV. Ember és a társadalom 10 Emberi tulajdonságok és érzelmek 11 Mediális nevelés 12 Proszociális viselkedés

V. Ember és a munka világa 1 Anyagok és tulajdonságai 2 Konstruálás 3 Felhasználási készségek 4 A gyártás technológiája 5 Mesterségek, foglalkozások

VI. Művészet és kultúra VI/1 ZENEI NEVELÉS VI/2 KÉPZŐMŰVÉSZETI/VIZUÁLIS NEVELÉS

VI/1 Művészet és kultúra – zenei nevelés 1.1 Ritmizálás 1.2 Vokális tevékenységek (éneklés) 1.3 Instrumentális tevékenységek (hangszer) 1.4 Percepciós tevékenységek.(zenehallgatás)

VI/1 Művészet és kultúra – zenei nevelés 1.5 Zenei-mozgásos tevékenységek 1.6 Zenei-dramatizációs tevékenységek

VI/2 Művészet és kultúra – képzőművészeti/vizuális nevelés 2.1 A formával való tevékenységek (síkbeli) 2.2 A formával való tevékenységek (térbeli) 2.3 Színekkel való tevékenységek 2.4 Spontán képzőművészeti megnyilvánulás 2.5 Szinesztézia (összérzékelés - érzékszervi érzékelés) 2.6 A művészeti alkotások érzékelése

VII. Egészség és mozgás 1 Az egészség és az egészséges életmód 2 Higiéna és önkiszolgálás 3 Mozgás és testi rátermettség 4 Szezonális (idényszeri/évszaki) aktivitások, kurzusok

Ember és a társadalom: tájékozódás az időben Teljesítményi sztenderdek Tartalmi sztenderdek Értékelő kérdések Helyesen alkalmazza a tegnap, ma és holnap fogalmakat. Az óvodapedagógus olyan helyzeteket teremt, amelyek folyamán a gyermekeknek lehetőségük van a megfelelő fogalmak alkalmazására az időviszonyokat illetően, főleg a tegnap, ma, holnap, régen, most, majd (pl. az élmények, érdeklődésük, a szünetre vonatkozó tervek, családfa, stb. leírásánál. Hogy értelmezi a gyermek az idő múlását a közeli emlékei, illetve a jövőbeli tervei által (tegnap, ma, holnap)?

Tevékenységformák Aktális új

Tevékenységi formák Aktuális: Új: játék – és játékos tevékenységek; mozgásos – és relaxációs gyakorlatok; edukációs tevékenységek; kinntartózkodás; pihenés; az életvitel feltételeit biztosító tevékenységek (étkezés, személyi higiéna). játékok és tevékenységek a gyermekek választása alapján; egészségügyi gyakorlatok; célirányos nevelő – oktató tevékenységek (délelőtti/délutáni) ; az életvitel feltételeit biztosító tevékenységek (étkezés, személyi higiéna); érdeklődési tevékenységek: körtevékenységek és tevékenységek a gyermek választása alapján.

Délelőtti tevékenységek játékok és tevékenységek a gyermekek választása alapján, gészségügyi gyakorlatok; célirányos nevelő – oktató tevékenységek (vagy egy műveltési területre irányuló, vagy két műveltségi terület kombinációja közös témában); kinntartózkodás;

Délutáni tevékenységek ebéd és pihenés; délutáni célirányos nevelő – oktató tevékenységek; körtevékenységek és tevékenységek a gyermek választása alapján.

Véleményalkotás csoportmunka

Útravaló Az életben sok minden változik, még ha nem is sikerül a hegyet megmásznunk, azért elmozdíthatjuk… …ehhez kívánok mindenkinek sok sikert!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!