A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) Papp Kornél irodavezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Fogyasztói igényérvényesítés – bírósági eljárás
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Elektronikus kérelem benyújtás
A közigazgatási eljárás alapszabályai
A közigazgatási eljárás alapszabályai
Méltányossági elvek a közoktatásban
6. téma: A hatóság döntései
Szabálysértési méltányossági kérelem
A közigazgatási hatósági eljárás
A közigazgatási hatósági eljárás
Készítette: Susuk Judit Boroznaki Zita
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Ügykezelői alapvizsga A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Dr. Hegedűs Annamária Belügyminisztérium február 9.
A Ket. tervezett módosítása
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Pedagógus oklevelek elismerése
MINŐSÉGELLENŐRZÉS A GYAKORLATBAN
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
A köztisztviselők jogállásáról…
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A felek és más perbeli személyek
A perújítás előadás Polgári eljárásjog Dr. Pribula László
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A közigazgatási hatósági eljárás. A közigazgatás fogalma  A közigazgatás a közérdek érvényesítése céljából, a közhatalom birtokában végzett tevékenység.
A közigazgatási bíráskodás - A közigazgatási bíráskodás - Az eljáró bíróságok Polgári eljárásjog Polgári eljárásjogelőadás Dr. Pribula László egyetemi.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A hatóság döntései.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az általános közigazgatási rendtartás
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A közigazgatási eljárás III. – Jogorvoslati rendszer
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Minisztériumok, központi közigazgatás
A bírósági végrehajtás I.
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A polgári eljárás szakaszai
Határozatok Fajtái Ítélet per érdemében ítélet teljességének elve
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
A civil szervezetek bírósági nyilvántartásával kapcsolatos eljárási szabályok módosulása Gyula, február 27. Előadó: dr. Réfi Edit.
A tanügyi jogorvoslat és eljárási szabályok
Közbeszerzési Döntőbizottság
BAMKH Hatósági Főosztály
Előadás másolata:

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) Papp Kornél irodavezető

A közigazgatás fogalma A politika által gyakran motivált, mindig valamilyen közfeladatra, közcélra, közszolgáltatásra irányuló végrehajtó, szervező, rendező tevékenység, mely gyakran a közhatalom birtokában, mindig a jog keretei között működik, sajátos szervezettel és személyzettel rendelkezik.

A sajátos szervezetrendszer Államigazgatás - centralizált koncentrált általános hatáskörű: Kormány különös hatáskörű: minisztérium dekoncentrált általános hatáskörű: megyei kormányhivatal különös hatáskörű: központi hivatalok (MÁK) Önkormányzati igazgatás - decentralizált Paraadminisztráció - decentralizált

A paraadminisztráció fogalma „para-” [gör.] = ahhoz hasonló, majdnem olyan, de nem teljesen tevékenyen részt vesznek a közigazgatási teendők ellátásában a decentralizáció termékei

Paraadminisztratív szervek köztestületek MTA, szakmai és gazdasági kamarák stb. közalapítványok magánszemélyek repülőgép vagy hajó kapitánya közszolgáltató szervek közintézmény, közintézet,közüzem stb. nem állami – hatósági engedéllyel !!!

Közigazgatási cselekmények jogi hatás nélküli cselekmény közigazgatási aktus – van jogi hatás = a közigazgatás valamely szervének közfeladata, közszolgáltatása keretében, annak teljesítésére irányuló akarat-nyilatkozata a kívánt jogi hatás elérésére.

Az aktusok osztályozása Közigazgatási jogi aktusok egyoldalú közhatalmi aktus (pl. kérelem) közintézményi stb. aktus (pl. határozat felvételről) – leggyakoribb!!! működési aktus (pl. utasítás konkrét ügyben) Kétoldalú (pl. közoktatási megállapodás) Nem közigazgatási jogi aktusok munkajogi, pénzügyi jogi, polgári jogi

Az aktusok érvényességi kellékei I. Alkalmassági feltétel érthetőség (pl. a rendelkező rész tartalmazzon állítmányt) egyértelműség: a döntéshozó fejezze ki pontosan, hogy mi a döntése célra alkalmasság (pl. a szankció ne hiányozzon)

Az aktusok érvényességi kellékei II. Jogi feltételek: Pozitív feltételek legyen joga aktuskibocsátásra az aktus kibocsátójának [= ha feladattal, hatáskörrel, illetékességgel bír] az aktus legyen jogszerű [= magasabb jogszabályba ne ütközzön, jogi normán alapuljon, feleljen meg a kibocsátó belső normájának (pl. SZMSZ)] az aktust a jogszabály szerinti eljárási rendben kell kibocsátani Negatív feltétel: ne legyen semmis

1993/LXXIX. tv. [Kt.] 83.§ (1) A nevelési-oktatási intézmény a gyermekkel, a tanulóval kapcsolatos döntéseit - jogszabályban meghatározott esetben és formában - írásban közli a tanulóval, illetve a szülővel. 2011/CXC. tv. [Knt.] 37. § (1)

Kt. 83.§ (2) és Knt. 37. § (2) A tanuló, a szülő, az óvoda, az iskola, a kollégium döntése vagy intézkedése, illetve intézkedésének elmulasztása (a továbbiakban együtt: döntés) ellen - a közléstől, ennek hiányában a tudomására jutásától számított tizenöt napon belül - a gyermek, tanuló érdekében eljárást indíthat, kivéve a magatartás, a szorgalom, valamint a tanulmányok értékelését és minősítését.

Az eljárást megindító kérelem Alapeljárási kérelem Jogorvoslati kérelem felülbírálati kérelem egyéni érdeksérelemre hivatkozással tanulói jogviszony létesítés/ megszüntetés, óvodai felvétel/kizárás ill. fegyelmi ügyekben másodfok a fenntartó, egyéb esetben min. 3 tagú bizottság törvényességi kérelem jogszabálysértésre hivatkozással a másodfok mindig a fenntartó

A másodfok lehetőségei a kérelem elutasítása a döntés elmulasztójának döntésre utasítása (felhívása) cassatio = megsemmisítés ill. új döntésre felhívás reformatio = a fenntartó esetén a döntés megváltoztatása (kivétel mérlegelés alapján hozott döntés súlyosbítása)

Eljárási szabályok a Kt. 83. § és Knt. 38. § 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet [különösen a 36. §] közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004/CXL. tv. [Ket.]

A Ket. szerepe az eljárásban a Ket. általánosan másodlagos, azaz minden szabályát megelőzi az ügyfajtáról szóló anyagi jogszabály eljárási szabálya [Kt., 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet] A felülbírálati kérelem és a törvényességi kérelem benyújtásával kapcsolatos határidő számítására, elmulasztására, a kérelem elbírálásával kapcsolatos eljárásra alkalmazni kell [Kt.83. § (7) bek. és Knt. 38. § (3) bek.] A közlésre alkalmazni kell [83. § (9) bek. és Knt. 38. § (5) bek.]

A határidő számítása Általában napokban számítjuk (30 nap). Nem számít bele a határidőbe: kézbesítés napja szóbeli közlés napja hirdetménynél a kifüggesztés és levétel napja Hónapokban, években megadott határidőnél az a lejárat napja, ami számánál fogva megfelel a kezdőnapnak. Ha a lejárat napja munkaszüneti nap, akkor a lejárat napja a következő munkanap 24. órája. Különbözik az anyagi jogi és eljárásjogi határidő számítása.

Jogorvoslati határidők Az elsőfokú határozat ellen a Kt. 83. § (2) ill. Knt. 37. § (2) alapján 15 nap jogszabálysértés vagy egyéni érdeksérelem esetén A másodfokú határozat ellen a Kt. 83. § (8) ill. 38. § (4) alapján 30 nap jogszabálysértés esetén

A jogerő Első fok Másodfok ha 15 napon belül nem nyújtottak be eljárást megindító kérelmet ha a fellebbezésről lemondanak Másodfok a közléssel jogerős azonnali végrehajtását rendelheti el a döntéshozó, ha azt a nevelési-oktatási intézménybe járó többi tanuló nyomós érdeke indokolja

A határozat A határozat anyagi jogi értelemben egy végleges döntés, méghozzá érdemi döntés, amely az első fokú eljárást lezárja. Tartalma lehet: valamely jog megállapítása valamely kötelem kimondása bizonyítvány, igazolvány kiállítása nyilvántartásba vétel

Alakszerű határozat részei I. Fejrész az intézmény megnevezése az ügy száma az ügyintéző neve az ügyfél neve, lakcíme az ügy tárgya a „Határozat” szó Rendelkező rész az intézmény döntése a jogorvoslat lehetőségéről, benyújtásának helyéről és határidejéről, valamint a jogorvoslati eljárásról való tájékoztatás

Alakszerű határozat részei II. Indoklás a megállapított tényállás az elfogadott bizonyítékok az ügyintézési határidő leteltének napja azokat a jogszabály helyeket, amelyek alapján az intézmény a határozatot hozta a hatáskört és illetékességet megállapító jogszabályokra történő utalás

Alakszerű határozat részei III. Záró rész hely; idő; hatáskör gyakorlójának neve; kiadmányozó neve, beosztása (de csak ha nem ő a hatáskör gyakorlója is egyben); pecsét; kiadmányozó aláírása (megegyezik a szerv vezetőjével, ha nem: „nevében és meghatalmazásában” – LB 1/2003. KPJE]

Nem alakszerű határozat jegyzőkönyvbe foglalt határozat hozható, ha a jogszabály nem zárja ki, a kérelmező jelen van és nem kéri a határozat kézbesítését ügyiratra feljegyzett határozat hozható, ha az ügyfél szóban előterjeszti kérelmét, és azt az eljáró szerv azonnal teljesíti jogszerű hallgatás esetén [az ügyfél vmely jog megszerzésére írásban eljárást indít, nincs ellenérdekű ügyfél, határidőn belül a hatóság semmilyen döntést nem hoz, a jogszabály kifejezetten lehetővé teszi.] bizonyítvány, igazolvány kiállítása

A jegyzőkönyv A Ket. szerint 11 esetben kötelező felvenni, pl.: tárgyalás lefoglalás ügyfél meghallgatása tanú meghallgatása kérelem szóbeli előterjesztése bizonyítási cselekmény

A jegyzőkönyv részei I. Fejrész Személyi rész az intézmény megnevezése, az ügy tárgyának a száma, az ügyintéző neve. Személyi rész meghallgatott neve; lakcíme; ejárásjogi helyzete figyelmeztetés jogaira és kötelezettségeire (hogy a figyelmeztetést megértette, tudomásul vette)

A jegyzőkönyv részei II. Érdemi rész tárgybeli kérdések, arra adott válaszok, észrevételek, értelemszerű elemek rögzítése; képviselő észrevétele

A jegyzőkönyv részei III. Záró rész hely, dátum; meghallgatott személy és képviselőjének, továbbá tanúnak, ügyintézőnek, a jegyzőkönyv vezetőjének oldalankénti aláírása, méghozzá (Ket. ezt sem írja) az utolsó gépelt sor alá közvetlenül). Aláírás előtt vagy át kell neki adni átolvasásra, vagy előtte fel kell olvasni a jegyzőkönyvet. Amennyiben van észrevétele, záradék formájában rögzítik azt. Ha megtagadják az aláírást, azt is záradékban kell rögzíteni az „Okkal/ok nélkül megtagadta az aláírást.” Ha kér egy példányt másolatban, azt át kell adni neki.

A képviselet Törvényes: pl. családjogi törvény kimondja, hogy a gyermeket a szülő képviseli. Meghatalmazotti: olyan megbízási jogviszony, amikor a gyermek/szülő helyett, az ő nevében a meghatalmazott egy meghatározott ügyben adott cselekményeket végez. bárki lehet, általában azonban ügyvéd vagy közeli hozzátartozó eredeti példányban kell majd benyújtani, vagy hitelesített formában csatolni az iratokhoz; közokirati vagy teljesen bizonyító magánokirati formát kell produkálni. Ügygondnoki: gyámhatóság rendeli ki (pl. külföld)

Köszönöm a figyelmet! Papp Kornél irodavezető MRE Zsinati Oktatási Iroda Tel: 06-1/460-0710 Fax: 06-1/460-0711 Mobil: 06-30/638-6645 Email: papp.kornel@reformatus.hu