A szociális szolgáltatókat, intézményeket érintő változások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
1. Szakmai célkitűzések  az egészségkárosodáson alapuló ellátások rendszerének felülvizsgálata  ellátási kategóriák számának csökkentése, átláthatóságának.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
GONDOZÁSI SZÜKSÉGLET VIZSGÁLATÁNAK JOGSZABÁLY VÁLTOZÁSAI
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A Magyar Államkincstár megyei igazgatóságai által, a támogató szolgáltatásoknál végzett helyszíni ellenőrzések tapasztalatai Előadó: Imre Ildikó humánszolgáltatási.
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Állam munkavédelmi feladatai
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A Kormányhivatal szerepe a szociális ellátórendszer működtetésében
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Jogszabály módosítások Budapest
2014. november Rendek Tímea
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Irányított Területi Kiegyenlítési Rendszer Ghyczy Gellért
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

A szociális szolgáltatókat, intézményeket érintő változások a 174/2009.(VIII.29.) Korm. rendelet alapján

A „salátarendelet” által érintett kormányrendeletek: 188/1999.(XII.16.) Korm. rendelet (Szmr.) 112/2006.(V.12.) Korm. rendelet (Szfr.) 340/2007.(XII.15.) Korm. rendelet (szakértőkre vonatkozó rendelet) 92/2008.(IV.23.) Korm. rendelet (Fvr.) 191/2008.(VII.30.) Korm. rendelet (Tkr.)

A módosítások okai Szakmai-gazdasági ok: az állami költségvetési források nagyarányú kiáramlásának megfékezése Sürgős intézkedést igénylő szakmai problémák orvoslása Jogellenes gyakorlat felszámolása A Ket. 2009. október 1-től hatályos szövegével való összhang

Szmr-t érintő változások Ellátási terület szűkítése: Falu- vagy tanyagondnoki szolgálat → csak település, Más alapszolgáltatás esetén → max. 4 kistérség! A székhelynek, telephelynek az ellátási területen kell lennie. Telephely fogalmának kibővítése: Az ellátottak számára nyitva álló helyiség is, ha annak telephelyként történő engedélyezését a fenntartó kéri.

Szmr-t érintő változások Engedélyt kiadó hatóság: Megszűnik az elsődleges ellátási terület → alapszolgáltatások esetén is a székhely/ telephely szerint illetékes kijelölt városi jegyző (a városi jegyző országos vagy megyei ellátási területtel engedélyt nem adhat ki!) Felügyeletet ellátó hatóság: a működést engedélyező szerv (a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 1. § (2) b) pontja)

Szmr-t érintő változások Ha a nappali intézmény szoc. Foglalkoztatási engedéllyel rendelkezik, a jegyző működési engedélyről szóló határozatait megküldi az SzGyH-nak. Előzetes szakhatósági állásfoglalás elfogadása, ha az 6 hónapnál nem régebbi.

Szmr-t érintő változások Engedély tartalmának kibővítése: hsg. esetén a maximálisan ellátható személyek száma, jelzőrendszeres hsg. esetén a kihelyezhető jelzőkészülékek száma, Finanszírozással kapcsolatos új szabály: A fenntartó székhelyének változása esetén tárgyévben a Kincstár finanszírozó igazgatósága nem változik.

Szmr. záró rendelkezései Ha már van jogerős működési engedély, vagy a kérelmet szeptember 1-ig benyújtották és az alapszolgáltatásra vonatkozó ellátási terület nagyobb, mint 4 kistérség → ez év november 30-ig (hsg. és jelzőr. hsg.), illetve december 31-ig (más alapszolgáltatás) kérelmezni kell az engedély módosítását! Ha elmarad: az engedélyt vissza kell vonni!

Szmr. záró rendelkezései 2010. június 30-ig meg kell felelnie a székhelyre, telephelyre, ellátottak számára nyitva álló helyiségre és szakmai központra vonatkozó szabályoknak és kérnie kell az engedély módosítását! Ha elmarad: az engedélyt vissza kell vonni, illetve az ellátási területen kívül található ellátottak számára nyitva álló helyiséget hivatalból törölni kell!

Szmr. záró rendelkezései A működést engedélyező szerv feladatai: 2009. december 15-ig ellenőrizni, a hsg-t, jelzőrendszeres hsg-t nyújtó szolgáltatókat az ellátható személyek és a kihelyezhető készülékek számának feltüntetése érdekében és 2010. január 1-jei hatállyal hivatalból módosítja az engedélyt. (SzGyH. elektronikus úton történő adatszolgáltatással kereste meg a fenntartókat, a szeptember 1-jei adatok szükségesek!)

Szmr. záró rendelkezései Ha magasabb az ellátott személyek száma (6 gondozott/gondozó), a fenntartó kérelmezheti a 2010. december 31-ig –vagy ha már most későbbi, akkor addig az időpontig–érvényes ideiglenes működési engedély kiadását. Mindezeket az FSZH is megteheti!!!

Szfr-t érintő változások A módosítások okai: A nappali intézményeket a helyi tartós munkanélküliség kezelésének eszközeként alkalmazták, ez nem egyeztethető össze az Szt. céljaival. Két engedélyező hatóság → nem vizsgálják, hogy mindkét feltételnek egyszerre megfelelnek-e a tárgyi és személyi feltételek vonatkozásában.

Szfr-t érintő változások A foglalkoztatás helyének definiálása: a szoc. foglalkoztatás keretében történő munkavégzés pontos helye A feltételek vizsgálata: Foglalkoztatási helyenként és foglalkoztatási formánként külön-külön A kérelemhez csatolandó mellékletek bővülnek: Az intézmény tevékenységére vonatkozó szakmai programot is be kell nyújtani. Hat hónapnál nem régebbi előzetes szakhatósági állásfoglalás is mellékelhető.

Szfr-t érintő változások Az SzGyH. új feladatai: Beszerzi a szociális intézmény működési engedélyét, Helyszíni szemlét tart a személyi és tárgyi feltételek teljesülésének vizsgálatára, Véleményezteti a szociális foglalkoztatási programot az országos foglalkoztatási módszertani intézménnyel, ehhez mellékelni kell az intézmény szakmai programját is!

Szfr-t érintő változások A szociális foglalkoztatás nem engedélyezhető: ha a nappali intézmény jogerős működési engedély alapján legalább 6 hónapja nem nyújt ellátást, ha egy éven belül a szociális foglalkoztatási engedélyt jogerősen visszavonták nem engedélyezhető tevékenységekre nyújtották be

Szfr-t érintő változások 2009. szeptember 1-jét követően: Fejlesztő-felkészítő foglalkoztatásra munkaszerződés az 55. életévét, Munka-rehabilitációra megállapodás a 62. életévét be nem töltött személlyel köthető! Nappali ellátásban részesülővel megállapodás, munkaszerződés akkor köthető csak, ha vizsgálatát az új szabályok szerint folytatták le

Szfr-t érintő változások A foglalkoztatási engedélyt vissza kell vonni: Ellátottak életét, testi épségét, egészségét súlyosan veszélyezteti, más alkotmányos jogait súlyosan sérti; Ha valamely foglalkoztatott tekintetében tényleges foglalkoztatás nem történik; A foglalkoztatás személyi, tárgyi feltételei nem teszik lehetővé az igényelt támogatásnak megfelelő számú személy foglalkoztatását Az Szt. szerinti céljaival összeférhetetlen foglalkoztatást végez; A foglalkoztatási támogatást jogosulatlanul használta fel, és ezt jogerős hatósági határozatban megállapították; A feltárt hiányosságokat a foglalkoztató a megadott határidőn belül nem számolja fel.

Szfr-t érintő változások Szociális foglalkoztatási engedély az alábbi tevékenységekre nem adható: (Szfr. 8. sz. melléklet) 90.02 előadó-művészetet kiegészítő tevékenység 90.03 alkotóművészet 90.04 művészeti létesítmények működtetése 91.02 múzeumi tevékenység 93.12 sportegyesület tevékenység 93.19 egyéb sporttevékenység 93.29 M.n.s. egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység

Szfr-t érintő változások Külső foglalkoztató és az intézmény fenntartó közötti megállapodás tartalma Módosul: engedélyköteles tevékenység esetén az engedély másolata, a lejárt köztartozásról már nem kell benne nyilatkozni, Kiegészül: az intézmény szakmai programja és a foglalkoztatási szakmai program összehangolását biztosító eljárásrenddel.

Szfr-t érintő változások A bejelentési kötelezettségek köre bővül, Ha megváltozik a szociális intézmény neve, székhelye, telephelye, férőhelyeinek száma Ha megváltozik a foglalkoztató székhelye, Fentieket az intézményi foglalkoztató közvetlenül, a külső foglalkoztató az intézmény útján 15 napon belül köteles bejelenteni.

Szfr-t érintő változások A szociális foglalkoztatás engedélyt ismételten kérelmezni kell: Ha a szociális foglalkoztatás céljából kötendő szerződések száma meghaladja e szerződések engedélyezett maximális számát. Ellenőrzés szempontjai bővültek: A foglalkoztatási engedélyben foglaltak szerint, Az intézmény szakmai programja és foglalkoztatási szakmai program összhangjának biztosításával A szociális foglalkoztatás céljainak megfelelően végzi-e. Az SzGyH. azonos jogkörben ellenőriz a működést engedélyező hatósággal! Év végéig mindet.

340/2007.(XII.15.) Korm. rendelettel kapcsolatos változások Az ORSZI szakértői véleményezésének költségeit a központi ktg-vetés biztosítja, A városi jegyző által működtetett szakértői bizottság a szakvéleményt 6.000 forintért készíti el, melyet a hsg-t biztosító szolgáltató, intézmény fenntartójának kell megfizetni. (a szeptember 1-je után benyújtott kérelmek esetén kell alkalmazni! {záró rendelkezések 35. §. (13) bekezdése}

Fvr-t érintő változások Nem új rendelkezés, mely szerint 2009. július 1-től az ORSZI látja el a rendelet szerinti vizsgálatokat. A módosítások leginkább a szociális foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályokhoz igazodnak.

Fvr-t érintő változások Az intézményvezető akkor kezdeményezheti a szociális foglalkoztatási alkalmassági vizsgálatot, ha: Nappali ellátás esetén az ellátott legalább hat hónapja nappali ellátásban részesül. Ápolást, gondozást nyújtó intézmény, ápoló-gondozó célú lakóotthon esetén az ellátott az intézményben elhelyezésre került. (mi van a rehabilitációs vagy az átmeneti intézmények, illetve a rehab. célú lakóotthonok ellátottaival?)

Fvr-t érintő változások Le kell folytatni -többek között- a szociális foglalkoztatási felülvizsgálatot, a szociális foglalkoztatási alkalmassági vizsgálatot, a korábbi szociális foglalkoztatási felülvizsgálatot követően 10 évvel. Ezeket az intézményvezetőnek az esedékességet megelőzően legalább 60 nappal kell kezdeményeznie!

Fvr-t érintő változások A jogszabályban foglaltakon túl a felülvizsgálatot (évente max. egyszer) az ellátott, illetve törvényes képviselője mellett most már maga az intézményvezető is kezdeményezheti, ha: A korábbi szakvélemény szerint az ellátott munkavégzésre nem alkalmas, vagy foglalkoztatása nem szükséges, A korábban munka-rehabilitációra javasolt ellátottat fejlesztő-felészítő foglalkoztatásban kívánják foglalkoztatni.

Fvr-t érintő változások A vizsgálatot az ORSZI honlapján közzétett adatlapon lehet kezdeményezni, melyhez az Fvr. 5. § (5) bekezdésében foglalt dokumentumokat, melyek jelentősen bővültek. A vizsgálat kezdeményezése esetén az intézményvezetőt tájékoztatási kötelezettség terheli, illetve 8 napon belül a felülvizsgálati kérelmet a szükséges mellékletekkel továbbítania kell az ORSZI-hoz.

Fvr-t érintő változások Az ORSZI-nak a vizsgálatokat a korábbi 30 helyett most már 60 napon belül kell lefolytatni, kivéve az alapvizsgálatot és az átfogó rehabilitációs alkalmassági vizsgálatot soron kívüli elhelyezési kérelmek esetén, ezek határideje továbbra is 15 nap.

Fvr-t érintő változások A Szoc. foglalkoztatási alkalmassági vizsgálat és felülvizsgálat célja továbbá annak megállapítása is, hogy az ellátott szociális foglalkoztatása szükséges-e! Szükséges, ha: fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, hajléktalansága vagy Korábban megállapított egészségkárosodása miatt szociális intézményi ellátásra szoruló esetén a szoc. foglalkoztatás Szt-ben meghatározott céljainak elérését várhatóan elősegíti.

Fvr-t érintő változások Foglalkoztatható, ha a szakértői bizottság az ellátott alkalmasságát és a foglalkoztatás szükségességét is megállapítja. Munka-rehabilitációs javaslat esetén fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás keretében nem foglalkoztatható.

Tkr-t érintő változások Rendezi az év közben megkötött támogatási szerződések finanszírozását, az FSZH erre vonatkozó kötelezettségeit: támogatások átutalása a folyósító MÁK igazgatóságnak, a folyósításhoz szükséges adatok átadása

A módosuló jogszabályok hatályba lépése Fő szabály: 2009. szeptember 1-jén lépnek hatályba, de Bizonyos, a Ket-tel összefüggő módosítások csupán október 1-től lesznek hatályosak. Csak a hatálybalépést követően indult ügyekben kell alkalmazni, de több rendelkezést a szeptember 30-át követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni. Az Szfr. módosításait a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, kivéve a nappali intézmények 6 hónapos működésének meglétét, illetve a nem engedélyezhető tevékenységeket.

Figyelem! 2009. október 1-jén hatályát veszti a 29/1993.(II.17.) Korm. rendelet 31. § (4) bekezdése, mely korábban a fenntartónak lehetőséget biztosított arra, hogy intézkedjen a térítési díj hátralék Ket. illetve Art. szabályainak alkalmazásával annak behajtásáról. (indoka: fenntartó – ellátott nem hatóság és ügyfél, hanem szerződéses jogviszony)

A finanszírozás várható változásai Egyházi kiegészítő támogatás idén: 69,7 %, jövőre a tervezett: 73,1 %, de köteles ezt a támogatást is a humánszolgáltatást ellátó intézményei, szolgáltatásai támogatására fordítani.

A finanszírozás várható változásai Új: otthonközeli ellátás (étkeztetés + hsg.) 221.450 forint, de ennek 60 %-a, ha étkeztetés + hsg. + időskorúak nappali ellátása, 25 %-a, ha csak étkeztetés, 75 %-a, ha csak hsg., 40 %-a, ha csak időskorúak nappali ellátása Időskorúak nappali ellátása (a 60 és a 40 %-os normatíva) esetén e két normatíva nem igényelhet, ha szociális foglalkoztatási támogatást kapnak!

A finanszírozás várható változásai Falu- és tanyagondnoki szolgáltatás: jövőre: 1.996.550 forint (csökken) idén: 3.123.880 forint Utcai szociális munka: jövőre: 4.543.750 (csökken) idén: 5.628.334 forint fogyatékos és demens nappali: jövőre: 405.600 (csökken) idén: 454.110 forint

A finanszírozás várható változásai Pszichiátriai beteg, szenvedélybeteg, hajléktalan nappali: jövőre: 206.100 forint (csökken) idén: 214.650 forint Fogyatékos, pszichiátriai beteg és szenvedélybeteg, továbbá demens bentlakásos: jövőre: 710.650 forint (csökken) idén: 787.450 forint

A finanszírozás várható változásai Idős ápoló-gondozó otthoni és átmeneti: jövőre: 635.650 forint (csökken) idén: 689.000-772.700 forint Idős emelt: jövőre: 309.350 forint (csökken) idén: 543.200 forint Hajléktalan átmeneti: jövőre: 468.350 forint (csökken) idén: 516.750 forint

Köszönöm a figyelmet!