Az intézményi térítési díj megállapítása a gyakorlatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Önköltség – térítési díj számítás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Igénybevevői nyilvántartás (TAJ)
Szociális nyári gyermekétkeztetés 2014.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
dr. Józsa Viktória tanácsos április 2.
Szabó István - Egyensúlyunkért Alapítvány
Szatmári Többcélú Kistérség Társulás
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
A szociális ellátások, szolgáltatások rendszerének változásai 2012
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
Az intézményi térítési díj megállapítása a gyakorlatban
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Tájékoztatás a szociális és gyermekjóléti intézmények engedélyezési és ellenőrzési eljárásában a évben bekövetkezett változásokról Dr. Szarka Anikó.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Társadalmi hátrányok – Módszertani válaszok Prevenciós intézkedések, jelzőrendszer és téli kríziskezelés a hajléktalan személyek ellátásában Bartolomeu.
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
Tapasztalatok - aktuális kérdések
Szociális regiszter publikus felület használata
Az igénybevevői nyilvántartás
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
BMSZKI Szabolcs utcai Átmeneti Szálló bemutatása
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Új rendszerben működnek a jövőben a támogató szolgáltatások és a közösségi ellátások augusztus 7. Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Előadás másolata:

Az intézményi térítési díj megállapítása a gyakorlatban 2017. április 4.

Jogszabályi háttér a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXX. törvény (ktgv. tv.) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993.(II.17.) Korm. rendelet (Korm. r.)

Általános szabályok I. {Szt. 115. § (1) bekezdése} A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás, támogató szolgáltatás és jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén a szolgáltatási önköltség és a szolgáltatás külön jogszabály szerinti költségvetési támogatásának különbözete.

Általános szabályok II. {Szt. 115. § (1) bekezdése} Emelt színvonalú bentlakásos ellátás esetében az intézményi térítési díjat az előző évben ténylegesen igénybe vett normatív állami hozzájárulással kell számítani. E szabályozás jelenleg is él, holott az emelt normatíva 2010. január 1-től egységes (309.350 forint), nem függ az előző évben beszedett személyi térítési díj átlagától!?

Általános szabályok III. {Szt. 115. § (9) bekezdése} 2011. január 1-től az önköltség elemeit a jogszabály nem határozza meg. Azt a fenntartó a ráfordítások teljes körét figyelembe véve határozhatja meg. (felújítás, beruházás is !) Az előző év adatai alapján, tárgyév április 1-jéig kell megállapítani.

Általános szabályok IV. {Szt. 115. § (9) bekezdése} A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják. Ha a szolgáltatás az előző évben nem működött, az önköltség számításának alapjául a tárgyévre tervezett költségeket kell figyelembe venni.

Általános szabályok V. {Szt. 115. § (10) bekezdése} A fenntartó az intézményi térítési díjat az Szt. 115. § (1) bekezdése szerint kiszámított és külön jogszabály szerint dokumentált térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja.

Általános szabályok VI. {Szt. 115/A. § (1) bekezdése} Térítésmentesen kell biztosítani: a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatást, a népkonyhán történő étkeztetést, a családsegítést, a közösségi ellátásokat (a pszichiátriai és a szenvedélybetegek közösségi ellátását is), az utcai szociális munkát, a hajléktalan személyek részére a nappali ellátást, az éjjeli menedékhelyen biztosított ellátást.

Általános szabályok VII. Szt. 115/A.§ (2) bekezdés 2011. január 1-től a térítésmentesen nyújtandó szolgáltatások esetén nem kell az intézményi térítési díjat megállapítani!

Általános szabályok VIII. {Szt. 116. § (2) bekezdése} A térítési díj összegét a fenntartó szabadon állapítja meg a szociálisan nem rászorult személyek esetén az alábbi szolgáltatások vonatkozásában: jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, támogató szolgáltatás.

Általános szabályok IX. {a Korm. r. 2. § (1) bekezdése} Az Szt. 115. §-ának (9) bekezdése szerinti szolgáltatási önköltség és a tárgyévi normatív állami hozzájárulás különbözeteként számított térítési díjat akkor is dokumentálni kell, ha az ellátáshoz nyújtott saját hozzájárulás révén a fenntartó alacsonyabb intézményi térítési díjat alkalmaz.

Általános szabályok X. {Szt. 115. § (1) bekezdése} Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni, a közös költségelemek szolgáltatásonkénti közvetlen költségeinek arányában történő megosztásával.

Integrált, vagy vegyes profilú intézményekben költségmegosztás Ha egy intézmény többféle szociális szolgáltatást nyújt, ezen szolgáltatásokkal kapcsolatban felmerült közvetlen költségeket (pl.: az adott szolgáltatásban dolgozók bére és járulékai, támogató szolgálatnál a gépkocsi fenntartási és üzemeltetési költségei, stb.) külön kell könyvelni.

Integrált, vagy vegyes profilú intézményekben költségmegosztás A közvetett költségeket (vezető bére és járulékai, irodahasználat, stb.) a közvetlen költségek arányában kell megosztani az egyes szolgáltatások között. A közvetett költségek felosztásához ismerni kell az egyes szolgáltatások közvetlen költségeinek arányát. Ez úgy kapjuk meg, hogy a közvetlen költségek összköltségével kell osztani a csak az egyes szolgáltatások közvetlen költségét.

Integrált, vagy vegyes profilú intézményekben költségmegosztás 30 férőhelyes idősek klubja 18 főnek házi segítségnyújtást is biztosít. Közvetlen költségek: Idősek klubja: 1 szociális gondozó bére és járulékai, az épület rezsiköltsége Házi segítségnyújtás: 2 szociális gondozó bére és járulékai Közvetett költségek: Klubvezető bére és járulékai Egyéb (gondozónők irodahasználata)

Integrált, vagy vegyes profilú intézményekben költségmegosztás 50 férőhelyes fogyatékos személyek gondozóháza 30 férőhelyen nappali ellátást is nyújt, a közösségi helyiség ugyanaz. Közvetlen költségek: Fogyatékosok gondozóháza: heti 2 órában orvos, 8 ápoló-gondozó, 1 szociális és mentálhigiénés munkatárs bére és járulékai, az épület rezsiköltsége (tényleges használat alapján) levonva a közösségi helyiségre jutó rezsiköltséget Fogyatékosok nappali intézménye: 1 terápiás munkatárs, 1 szociális gondozó bére és járulékai Közvetett költségek: Intézményvezető (aki egyben a klubvezető is) bére és járulékai (célszerű a közvetlen bérköltségek alapján megosztani) Közösségi helyiség rezsiköltsége figyelembe véve a tényleges használatot (a bentlakásos esetén 365 x 50, nappali esetén 251 x 30) Étkezés költsége külön a nappalira és külön a bentlakásosra, figyelemmel arra, hogy a nappali ellátásban csak napi egyszer biztosítanak étkezést (ebédet) és csak hétfőtől péntekig.

Integrált, vagy vegyes profilú intézményekben költségmegosztás Ahhoz, hogy az önköltségszámítás jogszabályszerű legyen, az előzőek alapján szolgáltatási formánként (ez lehet akár 6-8 is) kell meghatározni a közvetlen költségeket, míg a közvetett költségeket – akár költségnemenként – egy ésszerűen meghatározott arány figyelembe vételével kell megállapítani.

Ki állapítja meg az intézményi térítési díjat. {Szt. 92/B Ki állapítja meg az intézményi térítési díjat? {Szt. 92/B.§ (1) a) és 92/C. § (1) bekezdése} A fenntartó helyi önkormányzati intézmény esetén a képviselő-testület a minisztérium fenntartásában működő intézmények esetében a szociális- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter, nem állami szerv által fenntartott intézmény esetén a tulajdonos

Ki állapítja meg az intézményi térítési díjat. {Szt. 92 Ki állapítja meg az intézményi térítési díjat? {Szt. 92.§ (1) bekezdés b) pontja} Ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt önkormányzat dönt, a társulási megállapodásban meghatározottak szerint. Hatálya kiterjed a társulás többi településére is, ott is ki kell hirdetni és a lakosságot tájékoztatni kell.

Ki állapítja meg az intézményi térítési díjat? {Szt. 140/C. § } A társulásban részt vevő települési önkormányzatoknak a térítési díjról szóló, 2011. január 1-jén hatályos rendeletüket 2011. április 1-ig felül kell vizsgálni.

Egyéb szabályok az intézményi térítési díj megállapításánál: {a Korm. r. 3. § (1)-(2), (4) bekezdése} Kerekítés szabályai változtak az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól szóló 2008. évi III. törvény 2. §-ának megfelelő módon 0,01 forinttól 2,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 0; b) a 2,50 forinttól 4,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 5; c) az 5,01 forinttól 7,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 5; d) a 7,50 forinttól 9,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 0.

Egyéb szabályok az intézményi térítési díj megállapításánál: {a Korm. r. 3. § (1)-(2), (4) bekezdése} egységei: ellátási napra: étkeztetés, nappali ellátás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, ellátási nap és hónap: bentlakásos intézményi ellátás a napi intézményi térítési díj a havi intézményi térítési díj harmincad része függetlenül a hónapok naptári napjainak számától gondozási óra: házi segítségnyújtás szolgálati óra és szállítási kilométer: támogató szolgáltatás

További szabályok az intézményi térítési díj megállapításánál: {a Korm További szabályok az intézményi térítési díj megállapításánál: {a Korm. r. 3. § (3) bekezdése} Az intézményi térítési díj szolgáltatóként, intézményenként, székhelyenként, telephelyenként és bentlakásos intézményi ellátás esetén épületenként is meg lehet határozni. Ha egy településen belül az étkeztetést több főzőhelyről biztosítják, a térítési díjat főzőhelyenként akkor lehet eltérően meghatározni, ha az ellátásban részesülő választhat, hogy melyik főzőhelyről veszi igénybe!!

Tájékoztatási kötelezettség I. {a Korm. r. 4. § (1)-(2) bekezdése} A szolgáltatást igénybe vevő személyeket, valamint az intézmény ellátási területén élő lakosságot kell tájékoztatni. Ha az önkormányzati intézmény ellátási területe csak a fenntartó székhelye szerinti település lakosságára terjed ki, a tájékoztatót a helyben szokásos módon a jegyző teszi közzé.

Tájékoztatási kötelezettség II. {a Korm. r. 4. § (3) bekezdése} Ha az intézmény ellátási területe több települési önkormányzat működési területére terjed ki, a jegyző értesíti a megyei önkormányzat főjegyzőjét, aki gondoskodik a lakosság és az érintett önkormányzatok tájékoztatásáról. Ha az ellátási terület több megyére vagy az ország egész területére kiterjed, az intézményt fenntartó önkormányzat jegyzőjének kezdeményezésére a Szociális Közlönyben kell közzétenni.

Tájékoztatási kötelezettség III. {a Korm. r. 4. § (3)-(5) bekezdése} Intézményi társulás és többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény, szolgáltató esetében a tájékoztatási kötelezettséget a társulás székhelye szerinti jegyző teljesíti. A jegyző, főjegyző tájékoztatási kötelezettsége akkor is fennáll, ha az intézményt ellátási szerződés alapján nem állami szerv tartja fenn. Az minisztérium által fenntartott intézmény esetén a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter teszi közzé a Szociális Közlönyben

Figyelem! {a Ktgv.tv. 42. § (1) bekezdésének h) pontja} A nem állami fenntartók a normatív állami hozzájárulás és támogatás teljes összegét a folyósítást követő 15 napon belül kell átadni az intézményének, a kiegészítő támogatást nem → a térítési díj kiszámításakor sem kell figyelembe venni, ugyanígy a társulásoknál az ösztönző normatívát sem.

Szociális étkeztetés ktgv. tv. 3. sz. melléklet 11.c) pontja Normatíva 55 360 forint/fő Az egy adag ebédre jutó normatíva kiszámítása: 55 360 : 251=220,55 ~ 221 forint. Nem vehető igénybe a 14.c) szerinti jogcímen ingyenes és kedvezményes intézményi étkeztetésben, valamint a közoktatási feladatellátás keretében 17.a) Kedvezményes óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetés jogcímen étkeztetésben részesülők után. Ezzel a normatívával kell számolni az idősek nappali ellátása keretében biztosított étkeztetés esetén is. Ennek feltétele, hogy az adott szolgáltató/intézmény étkeztetésre is rendelkezzen működési engedéllyel.

Szociális étkeztetés intézményi térítési díjához szükséges adatok: Előző évi önköltség (az előállítás költségei: alapanyag, rezsi, dolgozók bére és járulékai, esetleges felújítás, stb.) Igénybevételi napló nyilvántartása alapján naponta összesített ellátottak száma (Megj.: egy ellátott naponta csak egyszeresen vehető figyelembe!)

Szociális étkeztetés önköltsége 2010. évi önköltség: 6.077.680 forint, (kiszállítási díj nélkül!) 2010-ben ellátottak száma: 11.144 fő (az igénybevételi naplóban naponta összesített ellátottak száma éves szinten) 6.077.680 : 11.144 = 545,37 ~ 545 forint/adag Kiszállítási költség 2010-ben: 627.510 forint, Kiszállítások száma: 9.654 db (háztartásonként csak egy szállítást lehet figyelembe venni!) 627.510 : 9.654 = 65 forint/szállítás

Szociális étkeztetés számított intézményi térítési díja: Az egy adagra jutó normatív állami hozzájárulás: 55.360 : 251 = 220,55 ~ 221 forint Számított intézményi térítési díj: 545 - 221 = 324 ~ 325 forint (a kerekítés miatt) szállítás nélkül. (szállítással: 325 + 65 = 390 forint)

Házi segítségnyújtás ktgv. tv. 3. sz. melléklet 11.d) pontja Normatíva 166.080 forint/fő Az egy gondozási órára jutó normatíva kiszámítása: 166 080 : 251 nap : 8 óra = 82,7 ~ 83 forint. Egy ellátott naponta csak egyszer vehető figyelembe. Normatíva legfeljebb egymást követő 60 napig igényelhető arra a létszámra, amely a szociális gondozói létszámra meghatározott (jelenleg 1 szociális gondozó 9 főt láthat el) maximális ellátotti létszámot meghaladja.

Házi segítségnyújtás intézményi térítési díjának megállapításához szükséges adatok: Az óradíj nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbségének egy ellátási órára jutó összegét. {Korm. r. 12. § (1)} Előző évi önköltség (a szolgáltatás költségei: házi gondozók bére és járulékai, kerékpár, bérlet, stb.) Gondozási napló nyilvántartása alapján naponta összesített ellátottak száma (Megj.: egy ellátott naponta csak egyszeresen vehető figyelembe!)

Házi segítségnyújtás önköltsége 2010. évi önköltség: 1.374.572 forint, (de ebben szerepel a házi gondozó napi két órás ebédszállítással töltött munkaidejére jutó bére és járulékai → tehát ezt le kell vonni!) → → tényleges önköltség: 928.387 forint. 2010-ben a gondozási órák száma: 967 óra (a gondozási naplóban szereplő órák száma éves szinten)

Házi segítségnyújtás számított intézményi térítési díja: Önköltséges gondozási óradíj: 928 328 : 967 óra = 960 forint Egy gondozási óradíjra jutó normatíva: 166 087,5 : 251 nap : 8 óra = 82,7 ~ 83 forint. Egy gondozási óra intézményi térítési díja: 960 - 83 = 877 ~ 875 forint.

Házi segítségnyújtás számított intézményi térítési díja (más számítással): Az egy órára jutó normatív állami hozzájárulás: 166.087,5 : 251 : 8 = 82,7 ~ 83 forint Számított intézményi térítési díj: 959 – 83 = 876 ~ 875 forint (928.387 forint önköltség : 967 óra = 959,03 ~ 959 forint az egy gondozási órára jutó önköltség)

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás önköltsége: 2010. évi önköltség: 1.721.040 forint, Ellátottak száma (a naponta összesített ellátottak száma osztva 365-tel, figyelembe véve azt, hogy ha egy készülék több ellátottat szolgál, akkor is csak egy fő vehető figyelembe) : 40 fő 1.721.040 : 40 = 43.026 forint az egy ellátottra (készülékre) jutó szolgáltatási önköltség

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás számított intézményi térítési díja: Az egy ellátottra jutó önköltség és a finanszírozási szerződésben meghatározott egy ellátottra jutó állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összege: 43.026 – 29.500 = 13.526 forint, napi térítési díj: 13.526 : 365 = 37,057 ~ 35 forint

Nappali ellátások intézményi térítési díjához kapcsolódó szabályok: Külön kell meghatározni: a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre és a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre, ahol e kettőre meghatározott térítési díj összege lesz az intézményi térítési díj Az idősek nappali ellátása keretében igénybe vett étkezés intézményi térítési díját az étkeztetésre vonatkozó szabályok szerint, és az étkezésre vonatkozó normatíva figyelembe vételével kell megállapítani.

Időskorúak nappali ellátása intézményi térítési díjához szükséges adatok: Előző évi önköltség (dolgozók bére és járulékai, fűtés, világítás, víz, bérleti díj, programok díja, beruházás, stb.) Látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma (Megj.: nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők!)

Időskorúak nappali ellátása intézményi térítési díja: Önköltség összesen: 2.781.766 forint (étkezés nélkül, mivel az étkezésre külön kell számolni az önköltséget, ha ezt az idősek klubja biztosítja) Normatíva: 88.580 forint/fő Férőhelyek száma: 20, Ellátottak száma: 18 (a látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma = 4.518 : 251 /vagy 6 napos nyitva tartás esetén: 308 vagy 7 napos esetén: 365 nap/)

Időskorúak nappali ellátása intézményi térítési díja: Önköltség: 2.781.766 forint Egy főre jutó önköltség: 2.781.766 : 18 = 154.542,55 ~ 154.543 Számított intézményi térítési díj: 154.543 – 88.580 = 65.963 forint/év : 251 nap = 262,8 ~ 260 forint/nap

Demens személyek nappali ellátása intézményi térítési díja Önköltség összesen: 12.504.014 forint (étkezés nélkül) Normatíva: 405.600 forint/fő Férőhelyek száma: 30, Ellátottak száma: 28,9 (a látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma = 7.254 : 251)

Demens személyek nappali ellátása intézményi térítési díja: Önköltség: 12.504.014 forint Egy főre jutó önköltség: 12.504.014 : 28,9 = 432.664,8 ~ 432.665 Számított intézményi térítési díj: 432.665 – 405.600 = 27.065 forint/év : 251 nap = 107,82 ~ 105 forint/nap

Időskorúak nappali ellátása mellett igénybe vett étkezés intézményi térítési díja Ugyanúgy kell kiszámolni, mint a szociális étkeztetés intézményi térítési díját A kérelmet együtt is benyújthatja A megállapodás lehet együtt vagy külön-külön Figyelem: külön kell engedélyeztetni!

Pszichiátriai illetve szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása: Előző évi önköltség (dolgozók bére és járulékai, fűtés, világítás, víz, bérleti díj, programok díja, étkezés költsége, beruházás költsége, stb.) Látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma (Megj.: nem vehetők figyelembe: a kizárólag étkezésben részesülők és a 30 napnál folyamatosan hosszabb ideig távolmaradók!) Foglalkoztatási támogatásban részesülők adott napra csak e hozzájárulás 40 %-át számolhatják el.

Hajléktalanok nappali intézményi ellátása: Normatívája azonos a pszichiátriai illetve szenvedélybetegek nappali ellátásához nyújtott normatívájával DE térítésmentesen kell nyújtani, tehát nem kell intézményi térítési díjat sem számolni!

Pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása: Önköltség összesen: 14.267.100 forint -ebből étkezés költsége: 3.027.060 forint Normatíva: 206.100 forint/fő Férőhelyek száma: 50, Ellátottak száma: 46,9 (a látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma = 11.772 : 251) Étkezést igénybe vevők száma éves szinten: 11.295 → 11.295 : 251= 45 fő

Pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása: Étkezés nélküli önköltség: 14.267.100 – 3.027.060 = 11.240.040 forint Egy főre jutó étkezés nélküli önköltség: 11.240.040 : 46,9 = 239.659,7 ~ 239.660 Számított intézményi térítési díj: 239.660 – 206.100 = 33.560 forint/év : 251 nap = 133.70 ~ 135 forint/nap étkezés nélkül.

Pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek nappali intézményi ellátása: Étkezés önköltsége: 3.027.060 forint Egy adagra jutó étkezési önköltség: 3.027.060 : 11.295 = 270 forint Számított intézményi térítési díj: 135 + 270 = 405 forint/nap étkezéssel!

Fogyatékos személyek nappali ellátása Előző évi önköltség (dolgozók bére és járulékai, fűtés, világítás, víz, bérleti díj, programok díja, étkezés költsége,beruházás költsége stb.) Látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma (Megj.: nem vehetők figyelembe a kizárólag étkezésben részesülők! Az ilyen intézményben elhelyezett gyermekek kedvezményes étkeztetésére külön normatíva (68 e Ft.) jár, ha a Gyvt. alapján 50 %-os kedvezményre vagy ingyenes étkezésre jogosult a Ktgv.tv. 3. sz. melléklete 11. d) pontja alapján!

Fogyatékos személyek nappali ellátása Önköltség összesen: 15.147.998 forint -ebből étkezés költsége: 2.643.984 forint Normatíva: 405.600 forint/fő Férőhelyek száma: 30, Ellátottak száma: 28,9 (a látogatási és eseménynapló alapján naponta összesített ellátottak száma = 7.254 : 251) Étkezést igénybe vevők száma éves szinten: 7.224 → 7.224 : 251= 28,8 fő

Fogyatékos személyek nappali ellátása Étkezés nélküli önköltség: 15.147.998 –2.643.984 = 12.504.014 forint Egy főre jutó étkezés nélküli önköltség: 12.504.014 : 28,9 = 432.664,8 ~ 432.665 Számított intézményi térítési díj: 432.665 – 405.600 = 27.065 forint/év : 251 nap = 107,82 ~ 105 forint/nap

Fogyatékos személyek nappali ellátása Étkezés önköltsége: 2.643.984 forint Egy adagra jutó étkezési önköltség: 2.643.984 : 7224 = 366 forint Számított intézményi térítési díj: 105 + 366 = 471 ~ 470 forint/nap étkezéssel!

Fogyatékos személyek, pszichiátriai és szenvedélybetegek és demens betegek bentlakásos ellátása Önköltség összesen: 31.389.600 forint Normatíva: 710.650 forint/fő{a ktgv. tv. 3. sz. melléklet 12. aba) és ac) pontja alapján} Férőhelyek száma: 30, Ellátottak száma: 26,4 (a gondozási napokra vonatkozó nyilvántartás szerint összesített éves gondozási napok száma = 9.636 : 365)

Fogyatékos személyek, pszichiátriai és szenvedélybetegek tartós és demens betegek bentlakásos ellátása Egy főre jutó éves önköltség: 31.389.600 : 26,4 = 1.189.000 forint Intézményi térítési díj: 1.189.000 – 710.650 = 478.350 forint/év → 478.350 : 12 : 30 = 1.328,75 ~ 1.330 forint/nap, azaz 1.330 x 30 = 39.900 forint/hó

Időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása Önköltség összesen: 189.900.000 forint Férőhelyek száma: 100, Ellátottak száma: 98 (a gondozási napokra vonatkozó nyilvántartás szerint összesített éves gondozási napok száma = 35.770 : 365)

Időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása Egy főre jutó önköltség: 189.900.000 : 98 =1.937.755,1 ~ 1.937.755 forint Normatíva: 635.650 forint {ktgv.tv. 3. sz. melléklet 12.bca) pontja} Intézményi térítési díj: 1.937.755 – 635.650 = 1.302.100 forint/év → :12 hónappal : 30 nappal = 3.616,94 ~ 3.615 forint/nap 3.615 x 30 = 108.450 forint/hó

Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás és hajléktalanok ápoló-gondozó otthoni ellátása Önköltség összesen: 31.389.600 forint Normatíva: 635.650 forint/fő{a ktgv. tv. 3. sz. melléklet 12.bcb) pontja alapján} Férőhelyek száma: 30, Ellátottak száma: 26,4 (a gondozási napokra vonatkozó nyilvántartás szerint összesített éves gondozási napok száma = 9.636 : 365)

Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás és hajléktalanok ápoló-gondozó otthoni ellátása Egy főre jutó éves önköltség: 31.389.600 : 26,4 = 1.189.000 forint Intézményi térítési díj: 1.189.000 - 635.650 = 553.350 forint/év → 553.350 : 12 : 30 = 1.537,08 ~ 1.535 forint/nap, azaz 1.535 x 30 = 46.050 forint/hó

Emelt színvonalú bentlakásos ellátás Intézményi térítési díjhoz kapcsolódó szabályok: Időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthonaiban a 2007. dec. 31-én a működési engedélyben meghatározott férőhelyen gondozott, de súlyos demens betegnek nem minősülő ellátottak után. Normatíva összege: 309.350 forint.

Hajléktalanok átmeneti szállása Önköltség összesen: 31.389.600 forint Normatíva: 468.350 forint/fő{a ktgv. tv. 3. sz. melléklet 13.pontja alapján} Férőhelyek száma: 50, Ellátottak száma: 50 (a gondozási napokon rendelkezésre álló férőhelyek éves összege osztva 365-tel = 18.250 : 365)

Hajléktalanok átmeneti szállása Egy főre jutó éves önköltség: 31.389.600 : 50 = 627.792 forint Intézményi térítési díj: 627.792 – 468.350 = 159.442 forint/év → 159.442 : 12 : 30 = 442,89 ~ 445 forint/nap, azaz 445 x 30 = 13.350 forint/hó Figyelem: az éjjeli menedékhelyen nyújtott ellátásért térítési díj nem kérhető, így intézményi térítési díjat sem kell számolni!

Támogató szolgáltatás Az intézményi térítési díj = a szolgáltatási önköltség és a szolgáltatás külön jogszabály szerinti költségvetési támogatásának különbözetével Meg kell határozni: a szállítás km-díját és a személyi segítés szolgálati óradíját. Önköltség összesen: 12.737.000 forint Költségvetési támogatás: 9.544.600 forint Futott km éves szinten: 23.459 km. Személyi segítésben részesített ellátottak száma: 24 fő, Személyi segítés során ellátott órák száma: 1.674 óra (feladategység)

Támogató szolgáltatás Meg kell határozni a személyi segítés és a szállítás tekintetében felmerült költségeket: személyi segítés: 7.651.937, szállítás: 5.085.063, összesen: 12.737.000 forint. Az összköltségen belül a személyi segítés aránya: 7.651.937 : 12.737.000 x 100 = 60,08 %; a szállítás aránya: 5.085.063 : 12.737.000 x 100 = 39.92 %). Ilyen arányban kell megosztani a költségvetési támogatást is!

Támogató szolgáltatás Személyi segítés önköltségi óradíja: 7.651.937 forint : 1.674 feladategység (óra) = 4.571 forint Személyi segítés szolgálati óradíja: 7.651.937 forint – 5.734.396 forint (9.544.600 forintnak a 60,08 %-a) = 1.917.541 forint : 1.674 (feladategység)óra = 1.145,48 ~ 1.145 forint/óra Szállítás önköltségi km-díja: 5.085.063 forint : 23.459 km = 216,76 ~ 216 forint Szállítás intézményi km-díja: 5.085.063 forint – 3.810.204 forint (9.544.600 forintnak a 39,92 %-a) = 1.274.859 forint : 23.459 km = 54,34 ~ 55 forint/km

Étkezés költségeinek megállapítása A Korm. r. 29. § (3) bekezdése kimondja, hogy a tartós bentlakásos intézményekben a térítési díjat az élelmezésre fordított költségekkel csökkenteni kell, ha az ellátott az intézményi étkezést nem veszi igénybe. 2006. június 1. előtt erre csak akkor volt lehetőség, ha az ellátott dolgozott vagy iskolába járt. Jelenleg indokolni sem kell, hogy miért nem akarja igénybe venni az étkezést. → a fenntartónak az intézményi térítési díjak mellett meg kell határoznia az élelmezés költségeit étkezésenként külön-külön.

Étkezés költségeinek megállapítása Ahol napi ötszöri étkezést biztosítanak, ott a reggeli, ebéd és vacsora mellett a tízórai és az uzsonna költségét is meg kell határoznia. Ennek elmulasztása esetén ellátotti jogsérelem állhat fenn → szociális igazgatási bírság. E szabály nem vonatkozik az átmeneti intézményekre (időskorúak illetve fogyatékos személyek gondozóháza, pszichiátriai illetve szenvedélybetegek átmeneti otthona, éjjeli menedékhely, HÁSZ).

A térítési díj megállapításához jó munkát kívánunk!