A támogatott lakhatás, mint újonnan bevezetendő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartása Salgótarján, március 25.
A fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatási rendszer átalakítása
JOGSZABÁLYI ANOMÁLIÁK A TÁMOGATOTT LAKHATÁS TEKINTETÉBEN
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Szabó István - Egyensúlyunkért Alapítvány
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Kiváltás projektszemmel
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Családi napközi.
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Lehetőségek a nagy létszámú
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Az igénybevevői nyilvántartás
A Kormányhivatal szerepe a szociális ellátórendszer működtetésében
Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület Titkára
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Szociális alapszolgáltatásokat érintő jogszabályváltozások 2011.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Jogszabály módosítások Budapest
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
Biztos Kezdet Gyerekházak
Változások az ágazati szabályozásban 2015.
A Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság módszertani munkájának bemutatása Szakmai nap,Szedres 2013.szeptember 26. Hajnal Renáta Módszertani főosztály.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
Lehetőségek a gyülekezetek számára a diakóniában.
TÁMOP / Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ A szociális szolgáltatásokat igénybevevők jogvédelme.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások jogi hátteréről Portörő Péter, SZMM május 19.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Pénzbeli ellátások, jogi szabályozás és a nem-bentlakásos támogatási szolgáltatások Dr. Gazsi Adrienn – Ruzsics Ilona – Tausz Katalin.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
„Kastélykiváltás Berzencén”
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

A támogatott lakhatás, mint újonnan bevezetendő szociális szolgáltatás, a befogadás hatályos szabályozása Szociális Szakmai Nap BKMKH Szociális és Gyámhivatala 2014. március 20. Bakné dr. Tóth Andrea osztályvezető

Jogszabályi háttér a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (Szt.) 75. § a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2012. (X.24.) Korm. rendelet (Sznyr.) a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet (Tr.) 25. § a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/ 2000 (I.7.) SzCsM. rendelet ( R.)110/A-110/I. § a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM. rendelet (Ir.) 2. §, 3 §. (4) bekezdés, 17. § (3) bekezdés, 21. § (6) bekezdés

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok Ellátotti kör: fogyatékos személyek pszichiátriai-és szenvedélybetegek - hajléktalan személyek személyek részére biztosított ellátás, amely figyelembe veszi az ellátott életkorát, egészségi állapotát, önellátási képességét, és ez utóbbi fenntartása illetve fejlesztése érdekében a szolgáltatást nyújtó az alábbi szolgáltatásokat biztosítja: a lakhatási szolgáltatást, a mentálhigiénés és szociális munka körébe tartozó és egyéb támogató technikák alkalmazásával végzett esetvitelt, az ellátott életkörülményeinek figyelemmel kísérését biztosító kísérő támogatást.

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok az ellátott komplex szükségletfelmérése alapján, amennyiben erre vonatkozóan az ellátott szükséglettel bír: - étkezést, - ápolás-gondozást, - fejlesztést, - a társadalmi életben való részvételt segítő, úgy nevezett reintegrációs szolgáltatásokat.

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok A lakhatási szolgáltatás tartalma: - legfeljebb hat fő számára kialakított lakásban vagy házban, vagy - hét-tizenkét fő számára kialakított lakásban vagy házban, vagy - legfeljebb ötven fő elhelyezésére szolgáló lakások, épületek együttesében biztosítható. Alapcél: az intézményes ellátás körülményeinek közelítése a valós életben gyakorolt körülményekhez.

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok A támogatott lakhatás működtetése: Az utóbb említett négy szolgáltatás (komplex szükségletfelmérés alapján) az alábbiak szerint biztosítható: szociális szolgáltatást nyújtó szolgáltatóval, intézménnyel kötött megállapodás útján, más támogatott lakhatást nyújtó fenntartóval együttesen, a közös működtetésre vonatkozó megállapodás alapján (hálózat), más, a tevékenységi köre szerinti működési engedéllyel rendelkező szolgáltatást nyújtó szervezettel kötött megállapodás útján, az intézményi szolgáltatások intézményen kívüli szervezet által történő ellátásának szabályai szerint is biztosíthatja.

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok A támogatott lakhatás olyan szakosított szociális szolgáltatás, mely esetében a bentlakásos intézményekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az alábbi lényeges kivétellel: az ellátás, a komplex szükségletfelmérés alapján – határozott vagy határozatlan időtartamú, a szociális szolgáltatások területi finanszírozási rendszerébe történő befogadás általános szabályait nem kell alkalmazni: magyarul nincs befogadás, nem kell alkalmazni az érdekképviselet és az ellátotti önkormányzat Szt-ben meghatározott szabályait.

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok a szolgáltatás alapja az egyéni szükséglet a szociális ellátórendszer összes eleme felhasználható egyénre szabott szolgáltatások biztosításával cél az önálló életvitel fenntartása, és erősítése a lakhatás és az önálló életvitel támogatását szét kell választani az engedélyezett férőhelyen felül biztosítható az ellátást igénylő hozzátartozójának (szülő, gyermek) elhelyezését is – ez az alapszolgáltatást meghaladó feladatnak minősül kiemelendő: a szolgáltatás nem pusztán lakhatási támogatás

A szolgáltatás tartalma, főbb szabályok Komplex szükségletfelmérés Szolgáltatási terv Megállapodás Térítési díj

A szolgáltatás tartalma, részletszabályok A lakhatást szolgáló tér és a szociális szolgáltatás külön épületekben legyen, akár vásárolt szolgáltatásokkal. A foglalkoztatás helyszíne, és a lakhatási tér külön helyszínen legyen. A lakhatási tér minél kisebb számú elhelyezésre adjon lehetőséget, a családi jellegű elhelyezési feltételekhez közelítve. Az ellátott azt a szükséges szolgáltatást kapja meg, mint más állampolgár az otthonában.

Tárgyi feltételek Nem feltétel a szolgáltatásnyújtó részéről a saját tulajdon, bérleti szerződés is elegendő (használatvételi engedély) határozott határozatlan idejű bejegyzés Egy lakószobában 2 fő, vagy egy lakásban 2 fő A lakhatás és a szolgáltatás egyéb elemei elkülönült földrészleten legyenek (életszerű elvárás-e?) A lakhatási szolgáltatások (lakás, vagy lakócentrum) nem lehetnek egymással szomszédos földrészleten (kivéve: olyan lakóotthon, mely 2012. december 31.napján jogerős működési engedéllyel rendelkezett )

Személyi feltételek az R. igen szűkszavúan fogalmaz, ennek oka: a szolgáltatás jellege: a lényeg a szakdolgozó kompetenciáján van esetvitelt és kísérő támogatást biztosító munkatárs (intézményvezető is lehet) Kompetenciák Esetvitelért felelős Támogató munkatárs munkatárs szolgáltatási terv szolgáltatási terv végre-elkészítése hajtása, eszközgazda 1 esetfelelőshöz 12 ellátott tartozhat

Speciális szabályok A szolgáltatás tartalmában az alábbiak érvényesek: étkeztetés = szociális étkeztetés ápolás-gondozás = nappali ellátás, támogató szolgáltatás, közösségi ellátás, házi segítségnyújtás fejlesztés = nappali ellátás, támogató szolgáltatás, a közösségi ellátás társadalmi életben való részvételt segítő szolgáltatások = támogató szolgáltatás, közösségi ellátás azon szolgáltatás elemeknél, melyet ténylegesen alkalmaznak a támogatott lakhatás során

Speciális szabályok Amennyiben a fenntartó maga biztosítja az étkeztetést, fejlesztést, ápolást-gondozást vagy a társadalmi életben való részvételt segítő szolgáltatásokat, akkor az alapszolgáltatások személyi feltételeit teljesítenie kell, viszont a támogatott lakhatásban részt vevő ellátottat ezen alapellátások dokumentációiban nem kell feltüntetni. Egészségügyi ellátás része: szakorvosi, sürgősségi és kórházi ellátáshoz való hozzájutás, gyógyászati segédeszköz költsége, ha az igénybe vevő jövedelme alapján ennek költségét nem képes viselni.

Komplex szükségletfelmérés A szolgáltatás alapja az ellátott szükséglet felmérése – egyén oldaláról építkezik a szolgáltatás tartalma. A komplex szükségletfelmérés területei kiterjednek az alábbiakra: egyéni igények az életvezetés támogatásával kapcsolatban, a megfogalmazott rövid- és hosszú távú célok, az életkor- és fogyatékosság-specifikus igények, a családi állapot, a természetes és professzionális támogató környezet - a képzettség, munkatapasztalat, az önálló életvitellel összefüggő jövedelmi és vagyoni helyzet, a lakhatás fizikai környezetének speciális szükségletére, a kommunikációs szükségletekre, a támogatás folyamatosságára vagy időszakos jellegére, a speciális csoportok igényeinek megfelelő támogatásra, a képzés, foglalkoztatás, eü-i ellátáshoz való hozzájutással kapcsolatos igényekre az együttműködési szándékra

A szükségletfelmérés jogi szabályozása „A komplex szükségletfelmérést a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság és az intézményvezető által kijelölt egy-egy munkatárs végzi. A komplex szükségletfelmérés elvégzésére támogatási szükségletfelmérő szakmentor képzettséggel rendelkező munkatárs jelölhető ki.” (R. 110/B § (2) bekezdés) - jelenleg 24 megbízásos jogviszonyban álló szakmentorral áll az SzGYF. kapcsolatban - csak a hatósági nyilvántartásba bejegyzett engedélyes (intézmény) kezdheti el a szükségletfelmérést

Szükségletfelmérés a gyakorlatban - csak szolgáltatói nyilvántartásba vett (működési engedéllyel rendelkező) intézmény végezheti -az egyénekre irányul: igénylőlapokat szükséges kitölteni, azok beérkeztetésétől indul a szükségletfelmérési eljárás kijelöljük és felkérjük a szakmentort a szakmentor az intézmény által kijelölt szakmentorral megszervezi: együttes vizsgálat, együttes aláírás (az R. 14. melléklete szerint) amennyiben nem ért egyet a vizsgált személy az eredménnyel, a vizsgálatot új szakmentorokkal meg kell ismételni

Szükségletfelmérés a gyakorlatban - az SzGyF. a módszertani koordináló - jelenleg 24 szakmentor van, az intézmény által biztosítandó szakmentort is közülük kell felkérni Kézenfogva Összefogás a Fogyatékosokért Alapítvány által indítandó szakmentor képzést az NCSSZI akkreditálta (nyilvántartási száma: 01-0899-04) (honlapcím:www.kezenfogva.hu)

A szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzésről Támogatott lakhatás háromféle módon jöhet létre: intézményi kiváltással (bentlakásos intézmények kiváltása TIOP-3.4.1.A-11/1) - lakóotthonok átalakulásával újonnan létrejövő intézményként Jellemzők: -amennyiben az ingatlan használati jogcíme határozott időre szól a lakhatási szolgáltatást biztosító ingatlant határozott időre kell bejegyezni -maximum 50 fő elhelyezésére szolgáló épületegyüttesben nyújtott szolgáltatás (lakócentrum) esetén kell szakhatóságokat kirendelni (kivéve szolgáltatás specifikusan az adott szolgáltatás vonatkozásában, ha azt az intézmény maga nyújtja)

A szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzésről - támogatott lakhatásnál magát az ingatlant jegyezzük be a szolgáltatói nyilvántartásba, míg más esetben a szolgáltatást - a bejegyzéshez székhely fogalom kötődik a szakmai programot a kijelölt módszertani intézménnyel véleményeztetni kell (SzGYF. vagy kijelölt egyházi módszertani intézmény) helyszíni szemlét tart az engedélyező hatóság: megállapítja, hogy az adott lakás vagy ház hány fő elhelyezésére alkalmas, a lakóingatlan elhelyezkedése megfelel-e a támogatott lakhatás szolgáltatás alapcéljainak költségvetési támogatás jogszabály erejénél fogva jár a szolgáltatói nyilvántartás adattartalmát a hatályos jogszabály 369/2013. (X.24.) Korm. rendelet 1. számú melléklete 3.1.15. pontja határozza meg

A támogatott lakhatás térítési díjáról A személyi térítési díj elemei: Lakhatási költség (víz- és csatorna, áram, fűtés , és szemétszállítás díja) Igénybe vett szolgáltatás (étkeztetés, ápolás-gondozás, fejlesztés, társadalmi életben való beilleszkedést segítő) költsége - Legfelsőbb mértéke az ellátott jövedelmének 80 %-a (teljes körű ellátás esetén) - Ingatlan, vagy készpénz vagyon a személyi térítési díj része lehet

A finanszírozási rendszerbe való befogadás általános szabályai Jogszabály szerint befogadott új szolgáltatás, férőhelyszám, ellátotti létszám: feladatellátási kötelezettséggel bíró állami fenntartó fejlesztései azt a szolgáltatást, intézményt, ellátotti létszámot, férőhelyszámot, mely Európai Uniós, Svájci Alap, Norvég Alap, EGT Alap vagy költségvetési támogatás (2011. évi CXCV. tv. 2. § n. ) pontja) segítségével létesül azt a már jogerősen bejegyzett szolgáltatást, férőhelyszámot, ellátotti létszámot, melynek befogadását költségvetési többlettámogatást nem igénylő szétválás, egyesítés, a székhely és telephelyek közötti szolgáltatások, férőhelyek mozgatása, illetve az átmeneti és tartós férőhelyek egymás közötti átminősítése teszi szükségessé.

Befogadás nélkül is jár a költségvetési támogatás jogerősen bejegyzett férőhelyet demens betegek bentlakásos férőhelyévé minősítik át az adatmódosítás oka a fenntartóváltás támogatott lakhatás létesítése

„A nagy változások kis dolgokon múlnak” Paulo Coelho: Az accrai kézirat

hivatalunk elérhetősége: e-mail: gyamhivatal@bkmkh.hu Köszönöm a figyelmet! hivatalunk elérhetősége: Tel: 76/513-711 e-mail: gyamhivatal@bkmkh.hu honlap: bkmkh.hu