A Nemzeti Önkéntes Stratégia Dr. Gyurka Tímea tű. alez.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szervezetek új szabályozásáról dióhéjban
Advertisements

Civil törvény.
Összeállította: dr. Wéber Jánosné dr. Nesz Éva törvényszéki bíró
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
Új szabályok a civil szférában
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
J OGSZABÁLYOK évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról (Civil.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
KÖZHASZNÚSÁGI TUDNIVALÓK Kinek kell rendelkeznie?  A napja előtt nyilvántartásba vett közhasznú,illetve kiemelkedően közhasznú jogállás.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
A civil szervezetek és jogi környezetük
Civil Szolgáltató Központ
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Civil Fórum Jászkisér, Civiltörvény; Ectv. Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az új Civil Törvény Egyesületet érintő változások Leitol Tímea.
2011. évi CLXXV. TÖRVÉNY az egyesülési jogról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Cégnyilvántartás.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
DR SZALAI ERZSÉBET 2014.III ALAPÍTVÁNY Jogi személyiséggel felruházott célvagyon.
Gazdasági társaságok alapítása
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Kereskedelmi jog II. IX. Előadás A csődeljárás.
Új szabályok a civil szférában
Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXV. törvény (hatályos:
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
 Egyszerűsödnek és jobban igazodnak a civil szervezetek működési sajátosságaihoz a megszüntetés, illetve az átalakulás szabályai  Egyszerűbb lesz a.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A civil szervezetek létesítő okiratának követelményei a Polgári törvénykönyv és a Civil törvény rendelkezései alapján Készítette: FORTIS ALAPÍTVÁNY 2015.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Az általános meghatalmazások jegyzéke, a gondnokoltak jegyzéke. A társadalmi szervezetek, alapítványok nyilvántartása. A befejezett ügyek.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Új lehetőségek a civilek számára Morvay Levente. Civil törvény főbb szabályozási területei Szervezeti formák Működés keretei Letétbe helyezés Civil Információs.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
CÉGBEJEGYZÉSRE KÖTELEZETT ADÓZÓK BEJELENTKEZÉSE, VÁLTOZÁSBEJELENTÉSE, ADÓREGISZTRÁCIÓS ELJÁRÁS október 30. Ujjady Enikő NAV Heves Megyei Adóigazgatósága.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Beszámoló benyújtása A civil szervezet az elkészített beszámolóját, valamint közhasznúsági mellékletét köteles minden év május 31. napjáig letétbe helyezni.
A évi CLXXV. Törvényt (Ectv.) érintő módosítások
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Elektronikus aláírás és iratkezelés
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A civil szervezetek bírósági nyilvántartásával kapcsolatos eljárási szabályok módosulása Gyula, február 27. Előadó: dr. Réfi Edit.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

A Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011-2020 Dr. Gyurka Tímea tű. alez. Az új egyesületi törvény rendelkezései, a közhasznú szervezetté válás kérdései. A Nemzeti Önkéntes Stratégia 2011-2020 Dr. Gyurka Tímea tű. alez. Jogi és Igazgatási Főosztályvezető

Irányadó jogszabály: Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. tv. (a továbbiakban: Civil törvény) A törvény célja: - Átfogó szabályozás megalkotása - legteljesebben biztosítani a szervezetek megalakulásának, azokhoz való csatlakozás, valamint a működés szabadságát /Különböző érdekek kanalizálása/ - Keretjellegű szabály megalkotása, biztosítva a civilszektor további erősödését Változások: Az egyesülési jog szélesebb gyakorlása Nem működő, illetve megszűnt civil szervezetek törlése Új gyűjtőfogalom a „civil szervezet” fogalmának bevezetése Átfogó szabályozást nyújt megszűnésre, gazdálkodásra, nyilvántartásba vételre Egységes szerkezetbe kerültek a könyvvezetési és beszámolási szabályok

Civil Információs Centrumokat A törvény a közhasznúság tekintetében: Cél: a közhasznú tényleg közhasznú legyen, ezért: Szervezeti kör átalakítása Többfokozatúság megszüntetése /ok: a kétfokozatú rendszer nem váltotta be a reményeket/ Ténylegesen tevékenység alapú minősítés Közhasznú jogállás megszerzéséhez szükséges feltételek rögzítése A törvény a civil szervezetek támogatására Civil Információs Centrumokat hoz lére Költségvetési forrásokat a Nemzeti Együttműködési Alap biztosítja

A Törvény hatálya: alapítványok, egyesületek, közhasznú szervezetek, egyesülési jog alapján létrejött egyéb szervezet Civil szervezet: A civil társaság A Magyarországon nyilvántartásba vett egyesület (a párt kivételével) Az alapítvány Egyesület: Az egyesülési jog alapján létrejött szervezet NEM egyesület /5.§/: a természetes személyeknek az egyesülési jog alapján létrehozott olyan közössége, amelynek működése nem rendszeres, vagy nincs nyilvántartott tagsága vagy az egyesületre vonatkozó rendelkezésekben meghatározott szervezete. Különös formái /4.§/: Szövetség, Párt, Szakszervezet, továbbá: külön törvény hatálya alá tartozó tevékenységet végző egyesületek. Szövetség: Az egyesület szövetség, ha tagjai között legalább két jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet van.

Egyesülési jog: mindenkit megillető alapjog- mit is jelent ez Egyesülési jog: mindenkit megillető alapjog- mit is jelent ez? : természetes személyek, jogi személyek, valamint ezek jogi személyiséggel nem rendelkező szervei szervezeteket hozhatnak létre De : Nem sértheti Alaptörvény c) cikk (2) bekezdését Nem valósíthat meg bűncselekményt vagy erre való felhívást Nem járhat mások jogainak sérelmével Létrejötte: nyilvántartásba vétellel, jogi személynek minősül Megszűnt egyesület vagyona: Nemzeti Együttműködési Alapba kerül - felhasználás módját a Civil Információs Portálon nyilvánosságra kell hozni!

Csőd-, felszámolási és végelszámolási eljárásra vonatkozó szabályok: - Alap: cégnyilvánosságról szóló tv-eltérésekkel - Eljárása nemperes eljárás, civil szervezet székhelye szerinti törvényszék jár el. Törvényességi felügyelet: Ügyészség: törvényességi ellenőrzést gyakorol- de nem vizsgálhatja a működés racionalitását! Bíróság: „legkisebb beavatkozás elve”: elsődlegesen megsemmisíti a tv. sértő határozatot - feloszlatás: ha jogszabályt sért Civil szervezetek nyilvántartása: törvényszék /megyei (Fővárosi) Bíróságok/ Civil Információs Portál: honlap a nyilvános, közérdekből nyilvános információk gyűjtésére, rendszerezésére, közzétételére, illetve a kérelemre történő adatszolgáltatásra:

Civil szervezetek gazdálkodása Vagyonával önállóan gazdálkodik, de elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenység folytatására nem alapítható Tartozásaiért csak saját vagyonával felel Gazdasági tevékenysége: csak célhoz kötötten valósulhat meg. A törvény tételesen felsorolja: Bevételeit Kiadásait Adománygyűjtés szabályait Könyvvezetés és beszámoltatás rendje /közhasznú szervezetnél kettős könyvvitelt kell vezetni!/

A közhasznú jogállás - cél: a civil szervetek közhasznú tevékenységüket rendezetten végezzék Közfeladat: jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat, az arra kötelezettek közérdekből, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelve, jogszabályban meghatározott szerv vagy személy irányítása vagy felügyelete mellett végez. Közhasznú tevékenység: a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítését.

Közhasznú jogállás Megszerzés feltételei: Közhasznú jogállást a nyilvántartásra illetékes szerv állapítja meg és jegyzi be a nyilvántartásba Közhasznú szervezet: 1.) társadalom és az egyén közös szükségletének kielégítéséhez szükséges megfelelő erőforrással rendelkezik /éves bevétel:1M ft. felett, 2évi adózott eredménye nem negatív, személyi kiadásai összes ráfordítás 1/4ét eléri/ 2.) megfelelő társadalmi támogatottság kimutatható Közhasznú szervezet működésével kapcsolatos különös szabályok: Ülései nyilvánosak Szigorú összeférhetetlenségi szabályok Ha bevétele meghaladja az 5 M ft-ot felügyelő szervet kell létrehozni

Működés felügyelete, közhasznúsági nyilvántartás A közhasznú szervezet gazdálkodására vonatkozó különös szabályok: Eredményét nem oszthatja fel - a közhasznú tevékenységre kell fordítania Cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti Váltót, értékpapírt nem bocsáthat ki Közhasznú tevékenységét veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel Működés felügyelete, közhasznúsági nyilvántartás Adóellenőrzés: NAV, állami támogatás felhasználása: ÁSZ, törvényességi ellenőrzés: ügyészség Ügyészség indítványozhatja a megszüntetést - bíróság szünteti meg. Megszüntetés esetén köztartozásait köteles rendezni, szerződésből eredő kötelezettségeit időarányosan teljesíteni

Civil szervezetek állami támogatásának különös szabályai Az Áht. rendelkezései szerint: Az államháztartás alrendszereitől támogatási szerződés vagy támogatói okirat alapján létesített jogviszony költségvetési támogatási jogviszony, amelyet az államháztartás működésére vonatkozó jogszabályok szabályoznak, a Ptk . alapján a támogató késedelmes teljesítése késedelmi kamattal terhelt. A költségvetési támogatás forrása: Nemzeti Együttműködési Alap biztosítja, ugyanakkor a civil szervezetek támogatásáról törvény eltérően is rendelkezhet. A miniszter a kincstár által szakmai monitoring rendszert működtet: támogatási programok és támogatások szakmai összehangolására, az azonos feladatok párhuzamos finanszírozásának kiszűrése érdekében a rendszer tartalmazza a pályázati kiírások, támogatási döntések és támogatások alapvető adatait .

A monitoring rendszerben az adatok rögzítéséhez a miniszter előzetes jóváhagyása szükséges. Az adatokat előzetes jóváhagyásra — a kincstár útján — megküldi a miniszternek: a fejezetet irányító szerv, az alappal való rendelkezésre jogosult miniszter, a költségvetési előirányzat kezelője. A miniszter a megküldött iratokat megvizsgálja: 15 napon belül elektronikus úton jelez vissza, tudomásul veszi, vagy indokolási kötelezettség mellett a jóváhagyás megtagadásáról. A kincstár az általa működtetett monitoring rendszerben történő rögzítéssel egyidőben küldi meg az adatokat a miniszter számára a Civil Információs Portálon történő közzététel céljából. A fent leírt szabályozás rendelkezéseit nem kell alkalmazni az államháztartás alrendszereiből folyósított pénzeszköz esetén, ha: a) az állam vagy valamely közigazgatási szerv jogszabályban meghatározott feladat, vagy a feladat egy részének ellátását célozza, b) annak nyújtása normatív alapon, vagy az adózó rendelkezése szerint történt, c) az Európai Unió strukturális alapjaiból, a Kohéziós Alapból részben vagy egészben támogatott tevékenység.

NEMZETI EGYÜTTMŰKÖDÉSI ALAP Cél: átlátható támogatási rendszer kiépítése Kevesebb adminisztráció Központi költségvetési előirányzat - rendelkezési jogot a megjelölt miniszter gyakorolja - tételesen felsorolja a célokat, amelyre kifizetés teljesíthető: Pl.: működés-támogatás, tud.kutatás, kiadványok, pályázati önrészek, adományok után stb./ Támogatásokat oszt ÉS bevétellel rendelkezik - bevétel pl.: jogutód nélkül megszűnt civil szervezetek vagyona/ Kedvezményezettek: Támogatás: egyesület (párt és szakszervezet nem) és alapítvány Pályázat: szövetség, alapítvány és egyesület (szövetség nélkül) Szervezete: Irányító, koordináló, döntéshozó: Tanács 9 fő /3 fő civil + 3 fő OGy által delegált + 3 fő társadalmi részvételről szóló törvény szerint/. Pályázatok előkészítése, elbírálása: Kollégium 9 fő /3 fő civil + 3 fő szakpolitikai feladatokat ellátó miniszter delegál + 3 fő miniszter delegál/

A civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény Közös szabályok: A szervezeteket változatlanul a szervezet székhelye szerinti törvényszék veszi nyilvántartásba, vezeti a nyilvántartást és folytatja le a kapcsolódó polgári nemperes eljárásokat (pl. változásbejegyzés, törlés). Háttérjogszabály a Pp., a bírósági titkár első fokon önálló aláírási joggal eljárhat, érdemi határozatot hozhat. 2012. június 30. napjától a bíróság a nemperes eljárásokban informatikai rendszer használatával jár el! Nyilvántartott szervezetek köre pl.: az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló törvény alapján létrehozott egyesületek, pártok, sportszervezetek, Ptk. szerint létrehozott országos sportági szakszövetség, köztestület, alapítvány és közalapítvány Nyilvántartásba vételi eljárás: Kérelemhez csatolandó iratok között szerepel többek között a szervezet célja, típusa, és a szervezet célja szerinti besorolása, jogszabályban meghatározott módon. Mellékelni kell a létesítő okiratot és a székhelyhasználat jogcímét igazoló okirat másolatát is. A gazdasági társaságokhoz hasonlóan szigorú szabályok vonatkoznak a névválasztásra.

Bíróság eljárása, feladatai a nyilvántartásba vétel iránti kérelem benyújtása után: 30 napon belül megvizsgálja a kérelmet, nincs-e helye áttételnek, hivatalból történő elutasításnak (nincs joghatósága, hiánypótlást nem teljesítették), vagy hiánypótlásnak. A hiánypótlásra legfeljebb 45 nap határidő biztosítható (kérelemre meghosszabbítható). Megvizsgálja a névkizárólagosság, névvalódiság és névszabatosság kritériumai alapján is a kérelmet. Érdemi vizsgálat esetén a szervezetet legkésőbb a kérelem benyújtását követő 60 napon belül nyilvántartásba kell venni! Ha a bíró elmulasztja a határidőt, a bíróság elnöke felhívja, hogy soron kívül nyolc napon belül határozzon a kérelem felől. Ezt követően a bírónak be kell számolnia a bíróság elnökének arról, hogy mi volt az indoka annak, hogy döntési kötelezettségének határidőn belül nem tett eleget. Tehát megszűnt az automatikus nyilvántartásba vétel a bíróság 60 napot meghaladó „hallgatása” esetén. Változásbejegyzés: Létesítő okirat módosítását változásbejegyzési kérelemmel kell bejelenteni a bíróságnak. A változásokat legkésőbb 60 napon belül kell bejelenteni, elmulasztása esetén törvényességi felügyeleti ellenőrzést kezdeményezhet az ügyész, ha van ellenőrzési joga.

Nyilvántartásból való törlés: - Csatolni kell a kérelemhez azon nyilatkozatokat, amelynek alapján megállapítható, hogy a szervezet nyilvántartásból való törlésének törvényi feltételei bekövetkeztek. Végelszámolás lefolytatása esetén csatolni kell a végelszámolás eredményes befejezését igazoló okiratot. - Törlésnek van helye végelszámolást követően, illetve hivatalból felszámolás, jogerős ítélet alapján. A közhasznú nyilvántartásba vétel és a közhasznú minősítés nyilvántartásból való törlése: Szervezet közhasznúvá minősítéséről a bíróság polgári nemperes eljárásban dönt 30 napon belül. A civil törvényben foglalt követelmények teljesítését letétbe helyezett beszámolókból kell megállapítani, és a létesítő okiratnak tartalmaznia kell a civil törvényben előírt rendelkezéseket. A bírósági eljárásra irányadó szabályok szerint jár el a közhasznúvá minősítés tárgyában a cégbíróság és egyéb, nyilvántartásba vételre jogosult szervezet. Jogorvoslatok: A másodfokú bíróság a fellebbezésről a felterjesztéstől számított hatvan napon belül dönt.

Elektronikus eljárást vezet be a törvény 2012. június 30 Elektronikus eljárást vezet be a törvény 2012. június 30. napjától, a cégeljáráshoz hasonlóan: - a beadványokat elektronikus úton történő eljárás esetén kizárólag űrlapon lehet benyújtani, - minősített elektronikus aláírással kell ellátni a beadványokat, vagy a Ket. szerinti biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybe vételével kell benyújtani. Mellékletek jogszabályban meghatározott módon (elektronikusan) csatolhatóak - kizárólag elektronikus úton terjesztheti be beadványait az alapítvány, egyesület, közalapítvány, MRP és sportszervezet kivételével a többi szervezet, illetve a jogi képviselővel eljáró szervezet - egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárásnál is csak elektronikusan járhatnak el - csak elektronikus úton kérelmezhető a közhasznú szervezetté nyilvánítás - amennyiben papír alapon nyújtja be az arra jogosult szervezet beadványát, a bíróság öt munkanapon belül köteles azt elektronikus úton átalakítani. Új eljárás 2012. június 30. napjától: az egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás! mintaokirat alapján készült létesítő okirattal kérheti az egyesület és az alapítvány, a kérelem beérkezését követő 15 napon belül határoz felőle a bíróság, kizárólag a mintaokirat szerint csatolandó mellékleteket lehet benyújtani.

Egyesületek nyilvántartása Nyilvántartásba vételi eljárás sajátosságai: Nyilvántartási kérelemhez csatolni kell: az egyesület alakuló ülésének jegyzőkönyvét, alakuló ülés jelenléti ívét, az ügyintéző és képviseleti szerv tagjai nyilatkozatát, felügyelő szerv esetén a tagok nyilatkozatát. A bíróság vizsgálja a kérelem benyújtását követően, hogy: az alapítók száma megfelel-e a törvényben foglalt rendelkezéseknek, az ügyintéző és képviseleti szerv tagjainak csatolt nyilatkozata megfelel-e a törvényben előírt feltételeknek, az egyesület alapszabályban megállapított céljai nem ellentétesek-e a törvényi rendelkezésekkel és azt, hogy az alapszabály rendelkezései biztosítják-e az egyesület törvényben meghatározott keretek közötti működését. 2012. június 30. napjától a nyilvántartás az alábbi egyesületi formákat tartja nyilván: egyesület, párt, sportegyesület, alapcélként vallási tevékenységet végző egyesület, szakszervezet, szövetség, polgárőr szervezet, egyéb, törvényben meghatározott egyesületi forma

Egyéb szervezetekre vonatkozó szabályok: Szövetség nyilvántartásba vétele iránti kérelemnek tartalmaznia kell a szövetséget létrehozó egyesületek nevét, székhelyét és nyilvántartási számát is. Egyebekben a nyilvántartásba vételre az egyesületre vonatkozó szabályok alkalmazandóak. Ha egyesület csatlakozik a szövetséghez, az egyesületek szövetsége kezdeményez változásbejegyzési eljárást, és a bíróság jegyzi be az új tag nevét és adatait. Egyéb szervezetek (párt, egyéb, e törvény hatálya alá tartozó szervezet) esetében a jelen törvény rendelkezéseit akkor kell alkalmazni, ha a szervezetre irányadó törvény eltérően nem rendelkezik. Ha az illetékes miniszter arról értesíti a bíróságot, hogy az Országgyűlés az egyesületet egyházként ismerte el, a bíróság az egyesületet a bírósági nyilvántartásból törli.

Az informatikai rendszer és a nyilvánosság Az országos névjegyzék 2012. június 30. napjától hatályos rendelkezések szerint az informatikai rendszer felépítése: a civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nyilvántartása: az e törvény szerint nyilvántartásba vett szervezetek törvényszéki nyilvántartása, országos névjegyzék: a törvényszéki nyilvántartások adatainak országosan egységes, az interneten, azonosítás nélkül elérhető gyűjteménye ezen felül van a kérelmek befogadását biztosító, ügyviteli, beszámolót kezelő, iratkezelő, kapcsolattartó alkalmazás. Az országos névjegyzék Az interneten azonosítás nélkül elérhető, közhiteles országos névjegyzéket az OBH vezeti a honlapon keresőprogram segítségével is megismerhetőek adatai, folyamatosan elérhető, és adatai automatizált frissítéssel jelennek meg, a szervezet beszámolóját is tartalmazza. Az OBH nyilvántartása: közhiteles nyilvántartás adatai nyilvánosak, azok az országos névjegyzék útján az interneten azonosítás nélkül megtekinthetőek

Az alapítvány és az egyesület bírósághoz benyújtott iratai nyilvánosak, ideértve a még el nem bírált kérelmet és mellékleteit is, azokat bárki megtekintheti, azokról feljegyzést készíthet. Kivétel az egyesület tagjainak nyilvántartása és a szerv ülésének jelenléti íve. A nyilvános adatok a nyilvántartást vezető bíróságnál tekinthetőek meg. A szervezet kérhet – a cégeljáráshoz hasonlóan - a nyilvántartás rá vonatkozó részéről: másolatot (valamennyi fennálló és törölt adat), kivonatot (nyilvántartás fennálló adatai). és bizonyítványt (nyilvántartás egyes fennálló vagy törölt adatainak hiteles tanúsítása, illetve annak igazolása, hogy valamely meghatározott bejegyzés nem szerepel(t) a nyilvántartásban) A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nyilvántartásának tartalma 2012. június 30. napjától több elemmel is bővül. Tartalmazza például: közhasznú jogállás megszerzését, módosítását, törlését, a szervezet típusát, csődeljárás, felszámolási és végelszámolási eljárás kezdetét és befejezését, a szervezet megszűntnek nyilvánítását, továbbá, ha a szervezet megszűntnek nyilvánítására büntetőügyben eljáró bíróság döntése alapján került sor, a bíróság megnevezését, valamint a határozat számát és jogerőre emelkedésének időpontját, a megszüntetési eljárás kezdő időpontját és befejezését, a nyilvántartási szám jogszabályban meghatározott módon a nyilvántartást vezető törvényszék kétjegyű kódját, a szervezettípus kétjegyű kódját és a szervezet egyedi ötjegyű azonosítóját tartalmazza, adószámot, adószám felfüggesztését, törlését, illetve a felfüggesztés megszüntetését. migrálás során kell biztosítani azt, hogy a nyilvántartásba vett szervezetek az e törvény szerinti nyilvántartási számot kapjanak. A szervezetet az új nyilvántartási számról nem kell értesíteni.

Köszönöm a figyelmet