Matematikai játékok a „kukából” SZTE JGYPK Tudományos és Művészeti Műhelyei Szeged, 2007. Matematikai játékok a „kukából” Pintér Klára SZTE JGYPK TÓKI Szöveges feladatok reprezentációi Pintér Klára
Komplex matematikatanítási módszer alapelvei (Varga Tamás) RLV 2019. Gödöllő Komplex matematikatanítási módszer alapelvei (Varga Tamás) 1. Valóságon alapuló cselekvő tapasztalatszerzésből kiinduló tanulás 2. Eszközök használata (állandó, alkalmi) 3. Egységes és széles alapozás 4. Életkori sajátosságok figyelembe vétele 5. Tévedés szabadsága, vita 6. Örömteli tanulás
RLV 2019. Gödöllő Melyik az a test, amelyiket pontosan át tudjuk tolni mind a három „alagúton”?
RLV 2019. Gödöllő A kuka teteje
Kupakok – darabszám, mennyiség RLV 2019. Gödöllő Kupakok – darabszám, mennyiség Megszámlálás Leszámlálás Tapintással zsákban Melyik nagyobb?
Kupakok – Darabszám - memória RLV 2019. Gödöllő Kupakok – Darabszám - memória
RLV 2019. Gödöllő Kupakok - bontások Keress 4-et!
Kupakok – ugyanannyi, bontások RLV 2019. Gödöllő Kupakok – ugyanannyi, bontások
Kupakok – műveletek – vállfa mérleg RLV 2019. Gödöllő Kupakok – műveletek – vállfa mérleg Toll = 6 kupak Ceruza = 3 kupak Együtt 6 + 3 kupak
Kupakok - 2-es számrendszer RLV 2019. Gödöllő Kupakok - 2-es számrendszer
Kupakok - 2-es számrendszer RLV 2019. Gödöllő Kupakok - 2-es számrendszer Rakd ki a legkevesebb érmével! 64 32 16 8 4 2 1 5 11 22 85 100
Kupakok - 2-es számrendszer RLV 2019. Gödöllő Kupakok - 2-es számrendszer Rakd ki a legkevesebb érmével! 64 32 16 8 4 2 1 5 101 11 1011 22 10110 85 1010101 100 1100100
Kupakok – pakolós bűvésztrükk RLV 2019. Gödöllő Kupakok – pakolós bűvésztrükk Tégy tetszőleges számú érmét az 1. tálba! Mindkét kezeddel vegyél el egy-egy érmét az 1. tálból, az egyiket a 2. tálba, a másikat a kosárba tedd! Ezt folytasd, míg 0 vagy 1 érme lesz az 1. tálban! A 2. tálban levő érmékkel ugyanezt tedd, csak most a 3. tálba pakold tovább! ...
Kupakok – Osztó-fosztó RLV 2019. Gödöllő Kupakok – Osztó-fosztó Két játékos játszik. Az győz, aki által gyűjtött számok összege nagyobb. Az egyik játékos elvesz egy számot. A másik elveheti ennek a számnak az összes, még az asztalon levő osztóját. Ezután a második játékos választ egy számot. Sít.
Kupakok - sorbarendezések RLV 2019. Gödöllő Kupakok - sorbarendezések Rakjuk ki az összes lehetőséget!
RLV 2019. Gödöllő Kupakok –autóverseny Három különböző sebességű autó halad egymás után állandó sebességgel. Hányféle sorrend lehet út közben?
RLV 2019. Gödöllő Kupakok –autóverseny Hányféle sorrend lehet, ha út közben az egyik autó megvál- toztathatja a sebességét?
Kupakok – logikai készlet RLV 2019. Gödöllő Kupakok – logikai készlet
Poharak – mérőeszköz skálázás RLV 2019. Gödöllő Poharak – mérőeszköz skálázás
Tojástartó – tojás – kukorica RLV 2019. Gödöllő Tojástartó – tojás – kukorica Csoportosítás Beváltás Leltározás HELYIÉRTÉK TÁBLÁZAT Írásbeli műveletek
Bonbonos doboz - szorzás RLV 2019. Gödöllő Bonbonos doboz - szorzás 1 ∙ 3 + 3 ∙ 3 = = 4 ∙ 3
Gyufaskatulya – tömeg becslése RLV 2019. Gödöllő Gyufaskatulya – tömeg becslése
Gyufaskatulya – Csukd be a dobozt! RLV 2019. Gödöllő Gyufaskatulya – Csukd be a dobozt! Dobj két kockával! A dobott számok összegét told le tetszőleges bontásban! Ha sikerül, újra dobhatsz. Ha nem tudod az egészet letolni, vége a játékodnak. Az győz, akinek a legtöbbet sikerült letolni.
Gyufaskatulya – Da Vinci kód RLV 2019. Gödöllő Gyufaskatulya – Da Vinci kód 0-11-ig van kék és sárga doboz. 4 játékos húz fejenként 4 dobozt, és felállítják maguk elé balról jobbra növekvő sorba úgy, hogy más ne lássa a számokat (a kék 4-es balra van a sárga 4-estől). Ezután a soron következő játékos egy dobozzal megtámadja bármelyik másik játékos bármelyik dobozát úgy, hogy megtippeli, hogy az melyik szám lehet. Ha eltalálta, akkor az újonnan felhúzott doboz növeli a titkos kódját. Ha nem talált, akkor azt a doboz, amivel támadott, kifordítva be kell rakni a sorba, ezt már mindenki láthatja. Akinek egy dobozát kitalálták, azt ki kell fordítani, hogy mindenki lássa.
RLV 2019. Gödöllő Poharak – Perudo Akár 12 játékos is játszhatja. Mindenkinek van egy pohara és 5 szabályos dobókockája. A játék úgy kezdődik, hogy mindenki dob a kockáival, megnézi, de a poharával eltakarja a többiek elől. Ezután a játékosok sorban mondanak egyre nagyobb számokat, amelyek utolsó számjegye a kockán levő számot jelenti, az előtte levő jegyekből alkotott szám pedig azt, hogy hány darab olyan számot dobtak összesen a játékosok. Az 1-es joker, bármelyik számot számoljuk, hozzávesszük. Pl. 215 azt jelenti, hogy a körben van legalább 21 db 5-ös vagy 1-es. Aki azt gondolja, hogy ennyi szám már nem lehet, azt mondja, hogy PERUDO, ekkor mindenki felfedi a kockáit, és ellenőrzik, hogy a számot mondó vagy a kételkedő játékosnak van-e igaza. Aki veszít, kirak egyet a kockái közül. Ezután mindenki újra dob, a kételkedő játékos kezd.
Boríték - tetraéder http://www.arvindguptatoys.com/math-magic.php RLV 2019. Gödöllő Boríték - tetraéder http://www.arvindguptatoys.com/math-magic.php
Boríték – tetraéder - hexaflexagon RLV 2019. Gödöllő Boríték – tetraéder - hexaflexagon
Borítéktetraéder egy csíkból RLV 2019. Gödöllő Borítéktetraéder egy csíkból
RLV 2019. Gödöllő Boríték – kocka palást
RLV 2019. Gödöllő Kerületmérés
RLV 2019. Gödöllő π becslése 22-en alkossanak kört, és 7-en ennek az átmérőjét. Tehát a π közelítőleg 22 / 7 ≈ 3,1428… π = 3,1415…
RLV 2019. Gödöllő Jó játékot!