Németh Antal Színházi Credója ma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, október 26. MLSZ Játékvezetői Bizottság.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Készítette: Gondos Borbála
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Két nagy múltú szövegszerkesztő összehasonlítása az oktatás szempontjából.
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
Egyszerű kapcsolatok tervezése
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Madách Az ember tragédiája elemzés
Szervezetfejlesztés II. előadás
Newcomb-paradoxon Előttünk van két doboz, A és B. Ezekbe egy nagyon megbízható jövendőmondó helyezett el pénzt, amihez úgy juthatunk, ha mind a két dobozt.
Hogyan szerethetjük egymást különböző nyelveken ?
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Portia ládikái (ld. A velencei kalmár)
Projektmunka Földrajzolok
2. Bevezetés A programozásba
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
Albert Einstein idézetek.
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Készítette: Kovácsné Balla Györgyi
Önvédelem és közelharc
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hajszobrász: Baranyai Vivien 12.Asz
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Ez az én művem Nevem: Németh Janka
AVL fák.
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Frappáns novella a szeretetrŐl...
Arany János Vojtina ars poétikája.
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Az egyén társadalmi integrációja
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Színházi Credo WHITEfülűek
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
“Nincs semmi, ami oly mértékben pusztítaná a testet, mint az aggodalom, és ha valaki hisz Istenben, akkor szégyellheti magát, ha bármi miatt aggodalmaskodik.”
Németh Antal és a „Költői kérdés” csapat színházi credoja
Színházi élet - Németh Antal
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Készítette: Alvibegu csapat
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Németh Antal Színházi Credója ma Körömpörkölt

Németh Antal Credója Kinevezése utáni első ülésen mutatta be 10 pontját. Egyértelműen kimondja, hogyan szeretné igazgatni a Nemzeti Színházat. Egy-egy mondatban összegezte eleit, majd szépen kifejtette őket. Mindenkit biztosított arról, hogy hisz, és vannak tervei. Szenvedélyessége, elhivatottsága is megmutatkozik beszéde során. Bár a világ sokat változott, gondolatai nagy része még mindig megállja helyét.

Hiszek egy különleges és egyedülvaló magyar színházi kultúrában. Kezdjük rögtön egy olyannal, ami akkor sem állta meg teljesen a helyét. Kiemelte, hogy a magyar színház máshogy született, mint a többi, e tekintetben valóban különleges. Gyenge érvnek gondoljuk, hogy a magyar színjátszás mindig több volt egy színháznál, hiszen ettől még nem lesz egyedi, ez a színművészet alapvető tulajdonsága szerintünk. A magasabb rendű cél viszont csak számunkra magasabb rendű, hisz ez a mi nemzeti célunk. Mára a színházi kultúránk ténylegesen versenyképessé vált világviszonylatban is, tehát felfejlődött a többihez, ergo eddig el volt maradva. Igazából ezt az állítást csak egy „ magyarok számára” szókapcsolattal kéne kiegészíteni, hogy helytálló legyen.

Akkor most jöjjenek a valószínűleg örökérvényű megállapításai. Ezek eddig is beteljesültek, megvoltak, de nem vesztették érvényüket. Néhány talán most még aktuálisabb, mint akkor Németh Antal zseniális volt. Ez a felszólalása pedig fantasztikus.

Hiszem az öncélú l’art pour l’art színházzal szemben az erkölcsi világrend szellemét sugárzó színház korszerűségét. Először megijedtünk ezen állítás láttán, hisz mi szeretjük. De megnyugodtunk, hogy neki sincs annyira baja vele. Tény, hogy ez a fajta színház inkább a szórakoztatásra megy rá, ám emellett sokszor komolyabb tartalmat közöl, mint egy „rendes” darab. Szerintünk a hangsúly azon volt, és van, hogy művészileg nem éppen áll egy szinten a két fajta színjátszás. Ezzel egyet értünk, a l’art pour l’art valószínűleg sosem lesz olyan szép, mint egy Shakespeare mű. Viszont nem mondható ki egyikről sem, hogy jobb lenne a másiknál. A színművészeti rendkívül sokszínű.

Hiszek a színházi életforma szüntelen megújulásának szükségességében. Fontos, hogy a megújulás nem rossz dolog, még szükséges is egyébként. Ez egyfajta szerves átalakulást, fejlődést jelent. Erre szükség van hosszú, és rövid távon is. Minden környezet mást igényel, és minden környezet más. A színház egy kollektív művészet, ha a társulat, a rendezés marad, a közönség akkor is más. Szerintünk ez a fejlődés önálló, végbe megy magától, nem kell erőltetni, és az sem biztos, hogy észrevehető, de van. Amíg van haladás, nincs lemaradás.

Hiszek a színháznak a változó forma mögött álló változatlan örök és időtlen lényegében. „A színház sohasem akarhat mást, mint saját lényegét megvalósítani.” A film és rádió konkurenciáját is említi. Ezek napjainkban még nagyobb „veszélyt” jelenthetnének a színjátszásra, ha az versenyezni szeretne velük. Ezért is fontos, hogy megőrizze lényegét. Ne akarjon túlmutatni önmagán! NE ALACSONYODJON LE! Persze változik, és ebben a filmek is nagy szerepet játszanak, de ne felejtse, hogy miért kedvelték meg az emberek, hogy úgy szerették meg, ahogy van! Ne búsuljon, ne cselekedjen dühből, féltékenységből!

Hiszek a színház halhatatlanságában. Ezt ki sem fejtette Németh Antal, hiszen nem kell. Amíg igény van, színház van. Az igények mára változtak, de még teljesíthetőek. Kikapcsolódás, szórakoztatás, felsőbbrendűség érzet nyújtás. A színház mindig korszerű. Változásaival megtartja lényegét, de kellő újítás is érkezhet. Ez kifejezi azt is, hogy még bízunk az emberiségben. Klisés, de az egyik legnagyobb igazság a színházzal kapcsolatban.

Köszönjük a figyelmet!