Összeállította: J. Balázs Katalin Kémiai változások Kémia 7. tankönyv 32–34. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin
Kémiai változások során: – az anyag részecskéi, molekulái megváltoznak, kémiai kötések szakadnak fel és új kötések alakulnak ki – új anyag keletkezik
Vízbontás
A készülék üvegcsöveiben víz van. Vízbontó készülék A keletkező gázok a kivezető csöveken távozhatnak. Elektromos áram hatására a víz (H2O) hidrogéngázra (H2) és oxigéngázra (O2) bomlik. A készülék üvegcsöveiben víz van. Áramforrás
A keletkező gázok azonosítása Kétszer akkora térfogatú hidrogéngáz keletkezik, mint oxigéngáz A keletkező gázokhoz égő/parázsló gyújtópálcát tartunk A hidrogéngáz ég Az oxigéngáznál a parázsló gyújtópálca lángra lobban oxigéngáz hidrogéngáz
Vízbontás kísérlet (Kémia 7. 32. oldal) Kattints ide! Vízbontás kísérlet (Kémia 7. 32. oldal)
A vízbontás szerkezeti értelmezése elektromos áram VÍZ HIDROGÉNGÁZ + OXIGÉNGÁZ kémiai változás 2 H2O 2 H2 + O2 kémiai kötések szakadnak fel új kötések alakulnak ki vegyület elem elem folyadék nem éghető gáz az égést táplálja gáz éghető
Kattints az ikonra! Animáció: Vízbontás
Durranógáz égése
Durranógázzal megtöltött lufi meggyújtása
Durranógáz égésének szerkezeti értelmezése HIDROGÉNGÁZ + OXIGÉNGÁZ VÍZ kémiai változás 2 H2 + O2 2 H2O kémiai kötések szakadnak fel új kötések alakulnak ki
Animáció: Durranógáz égése Kattints az ikonra! Animáció: Durranógáz égése
Kattints ide!
Egyéb kémiai változások Földgáz égése Rozsdásodás Műanyag égetése Karamell készítése Pezsgőtabletta „pezsgése”
FELADATOK a tankönyvből és a munkafüzetből
FELADAT (csoportokban vagy egyénileg) Tankönyv 34. oldal, 1. feladat MEGOLDÁS Fizikai változások: a) c) e) g) Kémiai változások: b) d) f) h) Munkafüzet 29. oldal, 2. feladat Fizikai változás Kémiai változás 1., 2., 4., 8., 11., 12. 3., 5., 6., 7., 9., 10., 13.
Munkafüzet 29. oldal
Munkafüzet 30. oldal
VÉGE
Ajánlás a digitális óravázlathoz A víz bontását és a durranógáz égését vizsgálja, a jelenség szintjén. Részecskeszemlélettel értelmezi a két ellentétes irányú kémiai reakciót, így érthetővé válik, hogy kémiai változás során változás történik a molekulák összetételében. Ennek értelmezését az animációk segítik (a rövid animációkat az ikonra való kattintással lehet elindítani). A tananyag elején előforduló kémiai reakciókat is bemutatja. Értelmezi a tankönyv, munkafüzet egyes feladatait. A munkafüzet feladatai közül azokat tartalmazza, amelyeket érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni. (A „Durranógázzal megtöltött lufi meggyújtása” c. dián elegendő egyszer kattintani, és elindul egy képsor.)
A kísérletekről készült klippek használatához Kattints ide! Az óravázlaton belül a kísérletet ábrázoló képen feltüntetett jelre kell kattintani, hogy elinduljon a klipp Hang nélkül készültek (kivéve, amikor a hanghatás fontos ) Minden esetben szükséges a tanár értelmező, magyarázó jelenléte A tankönyvben megtalálható kísérletek nagy része látható a megfelelő óravázlatban Rövid, akár többször megismételhető klippek Néhány esetben lassítva is megismétlődik a látvány (R jel) Ajánlott a kísérletek értelmezésénél a tankönyvet is használni A tankönyvi ábrát megnézni A megfigyeléseket lejegyzetelni Elsősorban olyan közeli beállításokat mutatnak a klippek, amelyeket tanári bemutató kísérleteken a tanulók nem tudnak megfigyelni