Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Szociális kompetencia
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Mayer József Budapest február 27.
RIT terápia Csoportterápiás módszer fiatal dadogók számára
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Szociálpszichológia interakció a csoportban
Társadalmi célú reklám
SZÁMVITEL.
Szervezetfejlesztés II. előadás
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Környezetgazdaságtan 1
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
Pontrendszerek mechanikája
Classis Human Vezetési Tanácsadó
NE LÁZADJ, MOST AZ A COOL PRESENTATION TITLE 2012.
Szerkezetek Dinamikája
Kvantitatív módszerek
címzetes egyetemi docens
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Munkanélküliség.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Klasszikus genetika.
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
További rendező és kereső algoritmusok
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
11. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Miről álmodik a rezidens?
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói

Gyakorlat Egészítsd ki az alábbi mondatokat! ………………………………… vagyok

Státuszok és szerepek Státusz: pozíció. Az egyénnek a csoportban elfoglalt helye (státusz-szimbólum: a pozíció külső jelzése és elfogadtatása) Szerep: státuszhoz tartozó viselkedési mód (szerepelvárások és tipikus viselkedés) Szerepelvárások: Kann-elvárások (illemsértés), Soll-elvárások (kiközösítés, deviánsnak bélyegzés), Muss-elvárások (büntetőjogi következmények

Státuszok és szerepek Szereprepertoár: egyidejűleg rendelkezésünkre álló szerepeink összessége (egy státuszhoz többféle szerepelvárás kapcsolódhat) Szocializációs hatások a szereprepertoár kialakulásában Role-play és role-game (Mead, 1973) Magánéleti szerepek: a magánéleti viszonyok szerepekké merevednek (Berne) Szerep-kongruencia: szerepeink harmonikus viszonyban vannak egymással

Szerep: milyennek kell lennünk, és milyennek szeretnénk láttatni magunkat?

Szerepkonfliktusok Szerepkonfliktusok: legitim és illegitim szerepelvárásoknak való megfelelés hiánya egy adott szereppel összefüggésben, szerepek összeütközése stb. Személy-szerep konfliktus: túlvállalás, túlterhelés vagy érték-szerep ellentét okozhatja Szerepek közötti konfliktusok (sokszor a gyors történelmi átrendeződés áll a háttérben)

Szerepkonfliktusok Szerepen belüli konfliktusok: ellentétes elvárások összeütközése (pl. közvetítő szerepek esetében) Diszkrepáns szerepek: a személy nem azonosul azzal, akinek látszik (álruhás ellenőr, kémszerep, árulás) Szerepdiffúzió és identitásproblémák (Erikson)tartósan fennálló diszkrepancia esetén a személyiség sérülhet

Hogyan oldhatóak fel a szerepkonfliktusok? A figyelem megosztása: a szerepvégzés idejére kiiktatjuk az ellentmondást Ideológiagyártás: a konfliktus átértékelése, önigazolás Kompromisszumképzés: passzivitás, kitérés a megfelelés elől Kábítás Menekülés: a konfliktusos helyzet elhagyása

Társas identitás Az énfogalom azon aspektusai, amelyek a csoporttagságunkról alkotott tudásunkból és érzelmeinkből táplálkoznak Önkategorizáció: az a folyamat, melynek során magunkat egy csoport tagjaként azonosítjuk A csoporthoz tartozás előnyei és költségei

A csoporttagság hozzáférhetősége Miért kezdünk „csoporttagként” viselkedni? A tagságra közvetlenül emlékeztető jelek Más csoporthoz tartozók jelenléte Kisebbségi csoporthoz tartozás Konfliktus vagy versengés („minimális csoportparadigma”) Egyéni különbségek a csoporthoz tartozás fontosságában

A társadalmi kategorizáció hatásai Csoporttagként tekinteni önmagunkra Sütkérezni a csoport dicsőségében (Cialdini és mtsai, 1976) A csoporttársak megváltozott észlelése Külső csoport megváltozott észlelése (homogenitási effektus) Diszkrimináció és társas identitás

Attribúciós különbségek Saját csoport attribúciói: Hasonlóak hozzánk Kedveljük a tagjait Segítünk nekik Heterogén Külső csoport attribúciói: Különböznek tőlünk Nem kedveljük őket Elítéljük őket Homogének

A társas kategorizáció hatásai: veszélyes fegyver

Negatív csoporttagság Stigamtizált csoportokhoz való tartozás A pozitív önértékelés megőrzésének lehetőségei Szociális mobilitás (menekülés): dezidentifikáció (pszichológiai eltávolodás) és disszociáció (fizikai eltávolodás) által Társadalmi változás: társas kreativitás vagy újrakategorizáció által

Készítsd el szereprepertoárodat kördiagram formájában! Gyakorlat Készítsd el szereprepertoárodat kördiagram formájában! Beszéld meg a kapott eredményeket csoporttársaddal, magyarázzátok az esetleges szerepkonfliktusokat és diffúzókat, elemezzétek azok megoldási módját!

Gyakorlat Kiindulópont: „A gazdag emberek boldogabbak.”