és színjátszás, a dráma eredete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
XXI Évközi Vasárnap B- év.
SZÁMVITEL.
Zsiros Péter A Bolyai János megyei matematikaverseny feladatsorairól és a javítás egységesítéséről Zsiros Péter
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Segíteni vagy megmenteni
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Szeretettel köszöntjük Istentiszteletünkön!
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
Oltáriszentség, Papság,
AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ Takács Szilvia
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
FONTOSAK VAGYUNK EGYMÁSNAK...
SZÁMVITEL.
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
GÖRÖG MITOLÓGIA Pygmalion
SZÁMVITEL.
JÓ REGGELT! MA JÓ NAPUNK LESZ !.
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A korai Egyház Az első közösségek.
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
TANÉVZÁRÓ ISTENTISZTELET
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Nagy Király, Fenséges Úr, Király Isten Fia,
Albert Einstein idézetek.
PÜNKÖSDI ISTENTISZTELET
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Család és iskola Nevelés.
JÓ REGGELT! BÖJT- ÚTON JÉZUSSAL 2016.
A hajszobrász: Baranyai Vivien 12.Asz
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Arany János Vojtina ars poétikája.
Northwind Traders Kik vagyunk?
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
M : a h d c r A á e z e b m tragédiája Ede Paulay rendezésében.
Engedelmesen és szeretettel
Lecke a vad-ludaktól Ismertelen szerző ♫ Turn on your speakers!
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VÁLLALKOZZ! Pénzügyi és Vállalkozói Témahét 2019 Órai segédanyag
„Vásárolj okosan” Mobil kiegészítők vásárlási szokásai
Családi vállalkozások
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Színházi élet - Németh Antal
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Készítette: Alvibegu csapat
A pénz kialakulása Az első pénzt 700 esztendővel Krisztus születése előtt a görögök verték ezüstből. Azelőtt a pénzt nem ismerték, hanem cserekereskedést.
Nagyon érdekes olvasmány.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Németh Antal pályázata
Előadás másolata:

és színjátszás, a dráma eredete AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ és színjátszás, a dráma eredete Kr.e. VI.sz.-tól

új életérzések: a világ gyors változása, az élet mulandósága Történelmi háttér: a görög-perzsa háborúk után a polisz megerősödése, a démosz hatalomra kerülése-demokrácia új életérzések: a világ gyors változása, az élet mulandósága jólét és elégedettség

A dráma eredete

A föld- és szőlőművelő görögök vallási ünnepén (jan. márc A föld- és szőlőművelő görögök vallási ünnepén (jan. márc.) előadott ún. kardalokból (dithürambusok) alakul ki kórus hangszerrel előadott műve Dionüszosz (bor, mámor, termékenység istene) tetteit, a meghaló és feltámadó isten életét elbeszélő dalok

A színjátszás kezdetei - Dionüszoszt megszemélyesítő karvezető kiválik a kórusból (első színész) Theszpisz 3 színész felléptetése, díszletezés, kórustagszám nő Szophoklész

az orchestra mérete csökken A kar szerepe a színész szerepe Kardal (dithürambosz) kommentálja a színpadon látható eseményeket magyarázza a kar énekeit a színészek száma nő a dialógusok száma is önállósul az orchestra mérete csökken a színpad mérete nő

Az épület A kellékek Az előadás

Az épület (5-20 000 néző)

Dionüszosz-színház Athén (Kr. e. VII. sz.) (kb. 15 000 néző)

Dionüszosz-színház Athén (Kr. e. VII. sz.) (17-20 000 néző)

Az athéni Dionüszosz-színház az Akropolisz déli hegyoldalában áll, szabad térben gyakran más szerepet betöltő építményegyüttesek (jósda, szentély) részeként épültek a színházak a világ legrégebbi színháza, (Kr.e. VI. sz.) idővel ez vált a görög színházak prototípusává kb. 15 ezer ember befogadására alkalmas első formájában

Dionüszosz-színház (rekonstrukció) félkör alakban, lépcsőzetesen emelkedő sorok (theatron: ’ahonnan látni lehet’) orkhesztra (a kórus helye) Színpad (proszkénion) Dionüszosz-színház (rekonstrukció)

Szkéné: eleinte a színház raktára volt, később háttérként is szolgált ez az épület a szkéné előtti térben szerepeltek a színészek (2-3) Orkesztra: ez volt legelöl, legközelebb a nézőtérhez, tánctér, félkör alakú térség, amin a kórus mozgott Deus ex machina: emelőszerkezettel megvalósított színpadi effektus: az istenség megjelenítésére szolgál

dioniszosz Dionüszosz oltára (thümelé) Dionüszosz-színház (rekonstrukció) Orchestra

Dionüszosz-színház (rekonstrukció) színpad Oszlopos csarnok

pompei Pompeii színház (rekonstrukció)

Az epidauroszi színház Kr. e. IV. sz. 12 000

Az epidauroszi színház Kr. e. IV. sz. Orchestra Színpad

A rómaiak a görög színházak építészetét követték A Pompeii színház például a Leszbosz szigetén épült Mytilene színházát másolta A különbség abban állt, hogy nem volt szükségük hegyoldalra, síkságon is felépítették az emelkedő nézőteret

Színpad Orchestra Pompeii színház (rekonstrukció)

Pompeii színház (rekonstrukció)

Pompeii színház

A kellékek

(hangerősítésre alkalmas?) maszk - nincs arcjáték bő papi tóga, (magasított talpú?) koturnus, emelő és lebegtető szerkezetek a díszlet nem változik (palota v. templom) Deus ex machina

Állati szerepekhez maszkok, jelmezek

Deus ex machina

álarc Magasίtott talpú kothurnusz

A színház helye a társadalom életében drámaíró nézők gazdag polgárok kiválasztják a drámákat állami ösztöndíjat kap szétosztják a díjakat Finanszίrozzák az előadást Nem üzleti vállalkozás A kiválasztott drámák szerzői pénzt kapnak a kar megszervezésére célja nem elsősorban szórakoztatás Olyan, mint az istentisztelet+művészeti esemény

nem mindennapi esemény, csak nagy ünnepeken nappal játszottak munkaszüneti napok ingyenes előadások

színházi előadások (drámai versenyek) rendje évente egyszer 5 komédiaíró 1. nap 5 komédia 3 tragédiaíró 2. nap 3 tragédia + 1 szatírjáték 3. nap 4. nap

Lépcsőzetesen emelkedő sorok A görög színház A mai színház Szabadtéri színházak Fedett színházak Több ezer fős (5-20 000) Néhány száz fős Lépcsőzetesen emelkedő sorok Orchestra hangsúlyozott szerep mellékes szerep nem változó díszlet Nincs függöny – nincsenek felvonások változó díszlet függöny felvonások

egyéniség kevésbé fontos A színészi egyéniség, sztár A görög színház A mai színház Nincs arcjáték A színészi egyéniség kevésbé fontos A színészi egyéniség, sztár Nincs jelmez Jelmez, pl. korhű kosztüm Zenével és tánccal kίsérik A zene és tánc szerepe csökken A kar szerepe hangsúlyos A kar eltűnik Új műfajokba épül be, pl. opera, operett, musical

A görög színház A mai színház Célja: vallásos Célja a szórakoztatás, művelődés Ünnephez kötött Évente egyszer Mindennapos esemény nappali esti előadás Ingyenes előadások Üzleti vállalkozás

Szophoklész: Antigoné /családfa Testvére: Kreón ............... Haimon

A TÖRTÉNET

cselekménykibontakozás Antigoné el akarja temetni testvérét a király tiltása ellenére Iszméné nem akar ebben részt venni Kreón trónra lép és rendet ígér előkészités Antigoné eltemeti e testvérét, a király hírt kap erről, és keresi a tettest, kiderül, hogy Antigoné volt. A tettért halálbüntetés jár. bonyodalom Antigoné és Kreón párbeszéde – a tett igazolása Haimón és Kreón párbeszéde – meggyőzési kísérlet Teiresziasz és a király párbeszéde – a szörnyű jóslat A király meggondolja magát, Antigonéért küld cselekménykibontakozás Hírnök újságolja, hogy Antigoné a sziklabarlangban felakaszotta magát, Haimón pedig leszúrta magát. A királyné öngyilkos lesz. Kreón összeroppan. tetőpont Kreón beismeri vétkét és mindenkinek tisztességes temetést rendel. megoldás

A klasszikus dráma részei: Előkészítés (expozíció): a szereplők és viszonyaik bemutatása (helyszín, a szereplők közötti kapcsolat) Bonyodalom: felborul a megszokott rend (egy olyan cselekménymozzanat, amely a kiinduló nyugalmi állapotot felborítja) Cselekménykibontakozás: összeütközés, a szereplők közötti harc Tetőpont: a tragédia legfeszültebb része, magában hordozza a megoldást (eldől a cselekmény további menete, végkifejlete) Megoldás: helyreáll a rend

A hármas egység elve Tér: a cselekmény egy helyszínen játszódik Idő: 24 óra alatt (24 órán belül) történik Cselekmény: egy szálon fut

ISZMÉNÉ Ó, jaj, testvérem, emlékezz reá, atyánk Mily megvetetten pusztult el, mikor maga Kutatta fel saját förtelmes tetteit,[2] S látván kiszúrta két szemét saját keze. A hitves és szülő - e két név egy személy -[3] Kötélen végzi szégyennel telt életét. A harmadik csapás: két testvér egy napon Öngyilkos indulattal pusztulásba ront, S közös halált egymás kezén szenvednek el. Ketten maradtunk meg csupán, gondold csak át, Mi vár reánk, ha általhágjuk vakmerőn A törvényt, mit király kimond, s hatalma véd. Meg kell hogy ezt is értsd: mi gyönge nők vagyunk. A férfiakkal nem tudunk megküzdeni, Erősebbek s ha már felettünk ők urak, Szót kell fogadni, bármiként is fáj e szó. Imámmal én az alvilági lelkeket Engesztelem s hiszem, nyerek bocsánatot, Mivelhogy kényszerűségből tettem csak így. De ennél többre őrület gondolni is.

ANTIGONÉ Hát nem hívlak többé magammal, sőt ha még Jössz is magad, segítséged nem kell nekem. Te légy okos, ha tetszik; én őt el fogom Temetni ha ezt teszem, meghalni szép. Mint kedves akkor kedvesemmel fekszem ott A jámbor bűn után, hiszen sokkal tovább, Mint itt fenn, kell az Alvilágban tetszenem. Mert ott lenn fekszem majd örökre. Ám ha te Inkább szegülsz az istenekkel szembe, menj!

KREÓN Jó férfiak, nagy megrázkódtatás után A várost újra talpra állni engedik Az istenek. (…) Szégyenletes sebbel, mit testvérkéz ütött, Az elbukottakról a vérrokon jogán Rám szállt minden hatalmuk és enyém a trón. Mert én, a mindent látó Zeusz legyen a tanum, Nem hallgatok, ha látom, hogy leselkedik Romlás a polgárokra üdv helyett, s aki A város ellenségének mutatkozik, Az én barátom nem lehet, mivel tudom, A város ment meg minket is; hajója míg Békén halad, barátunk lesz, amennyi kell. Hazánkat ily elvekkel én naggyá teszem, S ezekkel egy tőről szakadt parancsom is, Mit most az Oidipusz fiakra hirdetek,

Ezért a városért harcolt Eteoklész, Ezért forgatva dárdáját esett is el, S én végtisztességét megadni rendelem, Mint illik és a hős halottaknak kijár. De Polüneikészt, bár egy test, egy vér vele, Mivel hazája és az ősi istenek Ellen hozott hadat; míg számkivetve volt, S vár fokára lángot vetni készen állt S a testvér vérét inni s űzni mint rabot, Hát városszerte meghirdetni rendelem, Hogy eltemetni s megsiratni sem szabad. De hagyni kell, heverjen ott a pőre test, Kutyák s a dögmadár undok zsákmányaként. Igy tartom én helyesnek, s míg én itt vagyok, A jók jutalma bűnös kézre nem kerül, S ki jó szívvel van városunk: hazánk iránt, Azt életében s holtában megtisztelem.

HAIMÓN Atyám, az emberész az istentől való, S ennél nagyobb kincset képzelni sem tudok. Hogy tán beszédedben hibát találok én, Nem mondhatom s nem is szeretném mondani. De felmerülhet másban is jó gondolat. S nekem talán előnyöm az, hogy láthatom, Mit is cselekszik és miket beszél a nép. Mivel tekintetedtől fél a nép fia, Nem mondja, mit te nem szeretsz meghallani. De én homályban élek és kihallgatom, Hogyan siratja már a város ezt a lányt, Ki bár a legjobb minden asszonyok között, Dicső tettéért rútul kell meghalnia. Hisz édes testvérét temette el, mikor Véres csatában elbukott, s nem hagyta, hogy Szétmarcangolja dögmadár s falánk ebek. Ily tettéért arany jutalmat érdemel - (…) Csak bár egyetlen elvedről tennél le már Hogy más okos beszédét meg se hallgatod, Mert az, ki mindig csak saját eszére ad, S úgy véli, másnak nyelve sincs és lelke sincs, Üres fejűnek gyakran az mutatkozik, Bölcs ember az, ki másoktól tanulni tud, KARVEZETŐ Uram király; mindketten jól beszéltetek, Hallgass reá s ő is hallgatni fog reád.

Teiresziasz És nincs ember, ki még nem tévedett soha, De tévedett bár, sorsa nem reménytelen, Ha bajba jutva nem makacskodik tovább, S hibáját jóvá tenni jó tanácsra hajt. Az önhittség nyomán csak balsiker terem. A holtat hagyd nyugodni már s többé ne bántsd, Ki úgyis meghalt, azt minek megölni még? Csak érdekedben mondom ezt, hallgass reám

KREÓN Te vén ember, te, mint a célt a céllövők, Mind célba vesztek engemet, próbát teszel Rajtam te is mesterségeddel! Rég tudom, Megalkudott fejem fölött e sok kufár. Szárdész borostyánkövén kalmárkodjatok,[30] Ha minden áron nyerni kell, és India Aranyhegyén, de eltemetni őt soha Nem fogja senki, akkor sem, ha szent sasok[31] Jönnének őt Zeusz trónjához ragadni fel. Hogy átkot hozna ránk, attól se félek én, S temetni nem hagyom, s olyat se képzelek, Hogy istenekre emberről szállhatna szenny. De sok hatalmas ember elbukott, öreg, Csúfos bukással, mert abból hasznot remélt, Hogy szép szavakba rejti csúf szándékait.

TEIRESZIASZ Figyelj tehát minden szavamra: nem soká Fog körbejárni pályáján a napszekér,[33] S te adni fogsz az ágyékodból származó Fiakból egyet váltságul halottakért, Mert mélybe lökted azt, ki fennjárhatna még, Az élő lelket sírverembe zártad el, S ki alvilági istenekhez tartozik, A holtat eltemetni meg nem engeded. Pedig nincs már hozzá jogod s az égiek Világához sem tartozik: te ellenük Támadsz. Erinüszek leselkednek reád, Az istenek küldték ki őket ellened, Saját bűnöd szerint mérnek rád büntetést. Figyelj tehát szavamra és itélj magad, Pénzért beszélek-é? Mert házad csakhamar A férfiak s a nők sírása tölti be. Mert minden városban bosszújuk kelt zavart. Hol embert marcangolhat szét a vad s az eb, S a szárnyas dögmadár hoz átkozott szagot A rét felől a szent városfalak közé. Te ingerelsz fel és én mint jó céllövő Szived felé irányítok nyilat s tudom, Bizton talál, s te elfutnál, de nincs hová. (Kísérőjéhez) Most gyermekem, vezess már engemet haza, Ez meg dühét ifjabbakon próbálja ki, S szoktassa csendesebb beszédhez ajkait, És józanabb legyen, mint most mutatkozik.

KREÓN Vigyétek a céltalan életűt, Akaratlan öltelek meg, fiam, És tégedet, ó te szegény asszony. Jaj, merre tekintsek? Az én kezemen Minden, minden balul üt ki, Énrám iszonyú sors méretett. KAR Bölcs belátás többet ér Minden más adománynál. Az isteneket tisztelni kell, Gőggel teli ajkon a nagy szavak Nagy romlásra vezetnek - S józanná nem tesz, csak a vénség.