Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Termék és márka. Termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségleteket elégít ki, és csere tárgya lehet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Termék és márka. Termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségleteket elégít ki, és csere tárgya lehet."— Előadás másolata:

1 Termék és márka

2 Termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségleteket elégít ki, és csere tárgya lehet.

3 Vásárlási döntés ált. háromkimenetelű választás:  A vásárlás és nem vásárlás közötti választás  A terméktípusok közötti választás  Az egyes versenyző márkák közötti választás.

4 A termék négy szintje Generikus termék Elvárt termék Potenciális termék Kiterjesztett termék

5 Termékhierarchia  Fő szükségletcsoport  Termékcsalád  Termékosztály  Termékkínálat  Terméktípus  Márka  Egység

6 A termékek osztályozása  Fogyasztási javak (consumer goods)  Termelési eszközök (industrial goods)

7 A fogyasztási cikkek osztályozása  Kényelmi termékek (convenience goods)  Háztartási alaptermékek (staples)  Impulzustermékek (impulse products)  Rendkívüli helyzetekben szükséges termékek (emergency products)  Bevásárlási termékek (shopping goods)  Homogén  Heterogén  Speciális termékek (speciality goods)

8 Ansoff-mátrix Piac Termék RégiÚj RégiPiackiaknázásTermékfejlesztés ÚjPiacfejlesztésDiverzifikáció

9 Termelési eszközök ipari vásárlási folyamatok jellemz ő i JellemzőkÚj vásárlásMódosított újravásárlás Azonos újravásárlás (rutinvásárlás) A szükséges időráfordítás NagyKözepesKicsi A befolyásoló tényezők száma NagyKözepesKicsi A szállítók értékelése megtörténik- e? IgenNéhaNem a szükséges információk mennyisége NagyKözepesKicsi

10 A márka olyan szimbólumok összessége, melynek feladata termékek és szolgáltatások egy meghatározott gyártóval, forgalmazóval való azonosítása és egyúttal azoknak más termékektől való megkülönböztetése

11 Márka  Termékmárka  Vállalati márka  Fedőmárka  Támogató márka  Közös márkázás  Kereskedelmi márka

12 Márkaérték Összetevői:  Márkahűség  Márkaismertség  Észlelt minőség  Márkaasszociációk  Márkatulajdonhoz köthető előnyök

13 Márka haszna a termel ő számára  Személyiséget kölcsönöz a terméknek  Megkülönbözteti a terméket  Márkahűséget generál  Azonosítja a terméket – megkönnyíti a termékek áttekintését  Segít a piac szegmentálásában  A jó márka erősíti, támogatja a vállalatról kialakult képet  A vállalat alkupozíciója nő a kereskedelemmel szemben  Erős márkánál í termékbővítés egyszerűbb nagyobb eladott mennyiséget biztosít

14 Márka haszna a fogyasztó számára  A termékhez képest emberközeli, személyes  Az első vásárlás kockázatának csökkentése  Könnyebb megkülönböztetés, beazonosítás, gyorsabb vásárlás  Állandó minőség, megbízhatóság érzete, biztonságos újravásárlás  Egy bizonyos körhöz tartozás érzete, önkifejezés lehetősége

15 A jó márkanév, márkajelzés  Utal a márkaszemélyiségre, kifejező  Egyedi, könnyen megjegyezhető  Egyszerű  Jól, könnyen felismerhető  Könnyen megjegyezhető  Utal a termékkategóriára  A jelzés illik a névhez  Más országokban is életképes  Illeszkedik a vállalati kommunikációhoz

16 Termékpolitika: a termékkínálat piaci szempontok alapján végzett alakítása

17 Termékportfólió (BCG) mátrix Relatív piaci részesedés (versenyerősség) alacsonymagas alacsony magas Piaci növekedési ütem (piaci vonzerő) SztárokKérdőjelek Fejős tehenekKutyaütők ? ? ? ? ? ?

18 Termékéletgörbe Értékesített mennyiség Idő Bevezetés Növekedés Érettség Hanyatlás

19 Bevezetés szakasza  Jövedelmezőség negatív  Promóciós költségek magasak  Fogyasztókat informálni kell  Elő kell segíteni a termék kipróbálását

20 Bevezetés szakasza marketingstratégiák  Gyors lefölözés  Lassú lefölözés  Gyors behatolás  Lassú behatolás

21 Növekedési szakasz marketingstratégiák  Cég fokozatosan javítja a termék minőségét, a termékjellemzőket és a termék tervezését  Új termékváltozatok és kapcsolódó termékek  Új piaci szegmentumokba történő belépés  Termék elosztásának bővítése, új csatornákba történő belépés  Reklámok fő hangsúlya a termékek megvásárlására történő rábeszélésű  Árérzékeny fogyasztók megnyerése érdekében árcsökkentések

22 Érettség szakasza Forgalom eléri a maximumát Piaci tevékenység zöme ebben a szakaszban Három szakasz:  Növekvő érettség  Stabil érettség  Késői érettség

23 Érettség szakasza  Növekedési ütem csökken  Termelőkapacitások egy része feleslegessé válik  Egyedi árpolitika  Új piaci szegletek felkutatása  Kereskedelmi márkák gyártása

24 Érettség szakasza marketingstratégiák  A piac bővítése  Termék módosítása  Marketingmix módosítása

25 Hanyatlás szakasza marketingstratégiák Termék forgalma csökkenésnek indul Visszaesés oka:  műszaki fejlődés  fogyasztó ízlésének megváltozása  hazai és külföldi versenytársak versenyének éleződése Gyenge termékeket fel kell ismerni Kilépési korlátok!!!!

26 A termékéletciklus jellemz ő i BevezetésNövekedésÉrettségHanyatlás Forgalomcsekélygyorsan növekv ő maximáliscsökken ő KöltségekMagas fajlagos költségek Átlagos fajlagos költségek Alacsony fajlagos költségek Profitnegatívnövekv ő magascsökken ő Vev ő kInnovátorokKorai alkalmazók Átlag- fogyasztók Kés ő i alkalmazók Versenytársakkevésegyre többstabilizálódik, majd egyre csökken egyre kevesebb Marketing célok Figyelem felkeltés, kipróbálás ösztönzése Piac- részesedés maxi- malizálása Profit- maximalizálás, piac- részesedés megvédése Kiadások csökkentése, a márka betakarítása

27 A termékéletciklus jellemz ő i BevezetésNövekedésÉrettségHanyatlás Termék Kihozni az els ő termék-változatot Termékvonalat, szolgáltatásokat, jótállást biztosít A márkát diverzifikálni Gyenge termékeket ejteni Ár Költségalapú változás Piacrészesedést maximalizáló ár Versenytársak- hoz igazodó árazás Árcsökkentés Elosztás SzelektívIntenzívMég intenzívebbSzelektív kivonulás a nem jövedelmez ő csatornákból Reklám Figyelemfelkeltés a korai kipróbálók és közvetít ő k körében Figyelem-felkeltés és vásárlás- ösztönzés a tömegpiacon A márka- különbségek és az el ő nyök hangsúlyozása A konzervatív törzsközönség megtartásához szükséges minimumra csökkenteni Vásárlás- ösztönzés Er ő teljes akciók a kipróbálás ösztönzésére Visszafogott akciók Er ő sebb akciók a más márkáktól átpártolók megnyerésére Minimumra csökkentett akciók

28 Termék-kannibalizmus Termék-kannibalizmuson egy terméknek más saját termék értékesítésének rovására elért forgalomnövekedését értjük.

29 Új termékek kialakítása Termék-továbbfejlesztés Új termék bevezetések 45%-a Már meglévő termékvonalak bővítése (termékvonal mélységének növelése) új termék bevezetések 25%-a Új termékvonalak Új termék bevezetések 20%-a Abszolút újdonság Új termék bevetések 10%-a

30 Új termék fejlesztési folyamata Újtermék stratégia Ötletgyűjtés Ötletszelektálás A koncepció kialakítása és tesztelése Üzleti elemzés Termékfejlesztés A késztermék piaci tesztelése Piaci bevezetés

31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Termék és márka. Termék mindaz, amit a piacon felkínálnak, ami szükségleteket elégít ki, és csere tárgya lehet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések