Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségmenedzsment 2. előadás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségmenedzsment 2. előadás"— Előadás másolata:

1 Minőségmenedzsment 2. előadás
A termékek minőségi sajátosságai, a minőség funkcionális megközelítései

2 A minőség fogalma 1 "a minőség (quality) egy termék (vagy szolgáltatás) olyan tulajdonságainak összessége, amelyek meghatározott vagy elvárható igényeket elégítenek ki. Kimondott igény Látens igény Objektív követelmény (mérhető, rögzíthető) Szubjektív követelmény (használatra való alkalmasság)

3 A minőség fogalma 2 Stratégiai definíció: „A minőség egy alapvető üzleti stratégia, hogy az őt követve készített termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítsék mind a belső, mind a külső vevőket azáltal, hogy megfelelnek kimondott és kimondatlan elvárásoknak” Minőség = vevők igényeinek való megfelelés

4 Minőség megközelítései - Garvin 1
D. A. Garvin : “A minőség menedzselése” c. munkájában a minőség öt megközelítésmódját sorolja fel: Transzcendens megközelítés: a minőséget nem lehet definiálni

5 Minőség megközelítései - Garvin 2
Termék alapú megközelítés: a minőség meghatározott tulajdonság jelenléte, vagy hiánya; ?

6 Minőség megközelítései - Garvin 3
Termelés alapú megközelítés: a minőség egy adott termék vagy szolgáltatás megfelelése előre meghatározott kívánalmaknak;

7 Minőség megközelítései - Garvin 4-5
Felhasználói alapú megközelítés: a minőség a vevők igényeinek, elvárásainak a kielégítése;

8 Érték alapú megközelítés
A minőség mértéke és a termék árának aránya A vevő értéket kapjon a pénzéért

9 KANO-modell Vízszintes tengely: kifejezett vagy ki sem fejezett elvárások teljesítési foka Függőleges tengely: kiváltott lelkesedés Alapelvárások Extrák Teljesítmény jellemzők Visszaható jellemzők Indifferens jellemzők

10 Termék minőség 8 dimenziója
Teljesítmény – az a hatékonyság, amivel a termék eléri alkalmazásának célját, pl beruházásoknál megtérülési ráta, Különleges tulajdonságok Megbízhatóság – a meghibásodás valószínűsége a hasznos élettartam alatt Megfelelés – az előre meghatározott specifikációknak való megfelelés, valamekkora tűréshatár megengedett Tartósság - élettartam Szervizelhetőség – idő és költség Esztétika – külső megjelenés, illat, íz, stb. Észlelt minőség (pl. márkanév) – számos tényező, korábbi tapasztalat, reklám, márkahírnév befolyásolhatja.

11 Minőség megközelítései 2
Japán minőségiskolák a minőség 4 szintje Szabványnak való megfelelés A vevők ismert igényének való megfelelés Megfelelő ár / költség viszony A felhasználók látens, ki nem mondott igénye

12 A minőség funkcionális megközelítései
Ellátási lánc megközelítés Mérnöki megközelítés Termelési szempont megközelítés Stratégiai szempontú megközelítés Marketing szempontú megközelítés Pénzügyi szempontú megközelítés Humán szempontú megközelítés

13 Ellátási lánc Beszerzési folyamatok – szállítóval való kapcsolattartás
Szállító értékelés Szállító fejlesztés Mintavételes ellenőrzés Termelési főfolyamatok Értékáram Six Sigma Értékesítési folyamatok – kiszállítás, vevőtámogatás, eladás utáni szolgáltatások

14 Mérnöki Termék és folyamattervezés Párhuzamos tervezés Megbízhatóság
SPC Technika orientált megközelítés

15 Termelési SQC Rendszer szemlélet Demeyer – homokkúp modell
Költséghatékonyság Gyorsaság Megbízhatóság Minőség

16 Stratégiai szempont Misszió, érékek, kultúra és a minőség kapcsolata
Hosszú távú szemlélet A versenytársaktól való megkülönböztetés alapja lehet a minőség

17 Marketing Vevő elégedettsége vs. Eladási mennyiség
Vevőszolgáltatások, eladás utáni szolgáltatások Észlelt minőség – ár, hirdetés Terméktervezés Egyedi igények  standardizált termelés

18 Pénzügyi szemlélet Ráfordítások vs. Hasznok Deming értéklánc
Csökkenő határhozadék elve vs. Folyamatos javítás elve A minőség fejlesztése Költség csökkentés Termelékeny-ség javulása A piacra lépés Piacon maradás Munkahely teremtés

19 Humán szempont Empowerment Szervezet kialakítása Munkakör elemzés
Kiválasztás Teljesítmény értékelés – 360 fokos értékelés

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Minőségmenedzsment 2. előadás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések