Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) 522-000/3128

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) 522-000/3128"— Előadás másolata:

1 BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) /3128

2

3 A TÁRGY KÖVETELMÉNYRENDSZERE A hallgatókat is régóta foglalkoztatja a kérdés: KI TALÁLTA FEL A VIZSGÁT? ÉS MÉG MIÉRT NEM….?  A tantárgy írásbeli vizsgával zárul.  A vizsga alapja:  Az előadások anyaga + jegyzet

4 A TÁRGY TARTALMA  A szervezet fogalma, jellemzői  A szervezeti kultúra fogalma, szintjei  A vállalati kiválóság  Munkaadó - munkavállaló  Munkavállaló = emberi erőforrás  Az emberi erőforrás-gazdálkodást végző szervezet missziója

5 A TÁRGY TARTALMA  A HEM fogalma, k ö rnyezeti felt é telei  A HEM c é lja, funkci ó ja, küldetése  A humánstratégia célkitűzései  A hum á nstrat é gi á t t á mogat ó funkcion á lis programok  A HEM történeti összefoglalása  A HEM funkciók és egymásra épülésük

6 A TÁRGY TARTALMA  Az emberi erőforrás tervezése  Munkakörök elemzése, tervezése  Kompetenciák  A munkaerő toborzása  A munkaerő kiválasztása  Belső  Külső forrásból  Bevezetés, betanítás

7 A szervezet életciklusai Eredmények vállalkozás növekedés hanyatlás megújulás, menedzselt változások a változás szakasza Idő, erőforrások…

8

9

10 Egyén, csoport, szervezet

11 MENEDZSMENTKONCEPCIÓK TÍPUSAI PIAC KÖZPONTÚ MŰSZAKI FEJLESZTÉS KÖZPONTÚ TERMELÉS KÖZPONTÚ LOGISZTIKA KÖZPONTÚ HUMÁNERŐFORRÁS KÖZPONTÚ IMMATERIÁLIS ERŐFORRÁS KÖZPONTÚ SZERVEZET- ÉS IRÁNYÍTÁSKÖZPONTÚ VESZTESÉGFORRÁS KÖZPONTÚ PROJEKT KÖZPONTÚ PROBLÉMA KÖZPONTÚ KOCKÁZAT KÖZPONTÚ PÁLYAMÓDOSÍTÓ PARADIGMAVÁLTÓ HOVÁNYI GÁBOR: Menedzsment koncepciók, menedzsment módszerek JPTE, Pécs, (Gazdálkodástani doktori program)

12 A VÁLALATI KIVÁLÓSÁG DÍJ MÉRŐPONTJAI I. A vezetés II. Stratégia és tervezés III. A dolgozók irányítása: A szervezet hogyan hasznosítja a dolgozók képességeit? IV. Erőforrások: Hogyan menedzseli a szervezet erőforrásait hatékonyan és hatásosan? V. Minőségirányítási rendszer és folyamatok VI. Vevői elégedettség VII. Dolgozói elégedettség: Mit ért el a szervezet a dolgozói elégedettség terén? VIII. Társadalmi hatás IX. Üzleti eredmények

13 VII/1. A dolgozók véleménye a szervezetről Bemutathatók azok a visszajelzések, amelyeket a szervezet a dolgozóitól kap, és amelyek lehetővé teszik, hogy a szervezet értékelje, mérje és megértse, hogy milyen mértékben elégíti ki a dolgozók igényeit és elvárásait: ä munkakörnyezet ä kommunikáció ä vezetési stílus ä képzés, oktatás ä elismerés, megbecsülés, karrierlehetőség ä alkalmazási feltételek

14 VII/2. A dolgozói elégedettségre vonatkozó további mutatók A vizsgálandó területek olyan kiegészítő információkat tartalmazhatnak, amelyeket a szervezet annak megítélésére használ, hogy milyen mértékű a dolgozók elégedettsége. ä távolmaradások ä megbetegedések ä munkaerő-elvándorlás

15 MUNKAVÁLLALÓ - MUNKAADÓ  A munkavállaló önként csatlakozik a szervezethez – a munkaerőpiac lehetőségei szerint. Munkavégző képességért cserébe a vállalat lehetőséget, pozíciót, bért és egyéb kompenzációt kínál.  A nyereség az egyik oldal – a költség a másik, ezek összehangolása a menedzsment feladata.

16 MUNKAERŐ = EMBERI ERŐFORRÁS Emberi erőforrás: a vállalatnál (adott szervezetnél) alkalmazott munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges képességeik, szakismeretük és a munkamegosztásban elfoglalt helyük szerint strukturált összessége. A munkaerővel azonos értelemben használjuk. Alapvető jellemzője: rendelkezik az erőforrások minden tulajdonságával. Megkülönböztető jegye: a szabad akarat – teljesítményét szabályozni képes (motiváltsága függvényében).

17

18 Az emberi erőforrás gazdálkodást végző szervezet missziója/küldetése A legtágabb értelemben vett feladata, hogy a szervezet célkitűzéseinek eléréséhez olyan emberi erőforrás állományt biztosítson, amely megfelelően képzett, kellően motivált és hatékony munkavállalókból áll.

19 A HEM célja, funkciója  Célja: a szervezeti hatékonyság biztosítása. A feladat ellátásához szükséges emberi erőforrás biztosítása és célszerű hasznosítása, a munkaerővel összefüggő ráfordítások optimalizálásával. (Megfelelő emberek, elegendő mennyiségben, a szükséges helyen, a kellő időben és minőségben.)

20 A HR tevékenység folyamata, támogató funkciói 1)Munkaerő-gazdálkodási információk gyűjtése 2)Tervezés 3)Munkakörök meghatározása, elemzése, értékelése 4)A munkaerő toborzása-kiválasztása 5)A munkavállaló beillesztése, karriertervezés 6)Jövedelemgazdálkodás 7)Teljesítményértékelés 8)Oktatás-képzés-fejlesztés 9)A munkaerőtől való megválás (pl.: outplacement) 10)Humán kontrolling Szervezetfejlesztés, kommunikáció, kapcsolat az érdekvédelmi szervezetekkel, egészségvédelem.


Letölteni ppt "BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) 522-000/3128"

Hasonló előadás


Google Hirdetések