Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária."— Előadás másolata:

1 Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária

2 A teljesítménymérés fontossága A könyvtár tevékenységének hatékonysága szempontjából- viszonyítva az előző évekhez, illetve más könyvtárak eredményeihez A könyvtár tevékenységének hatékonysága szempontjából- viszonyítva az előző évekhez, illetve más könyvtárak eredményeihez A fenntartó szempontjából- bizonyítani, hogy teljesítette feladatát, szolgáltatások és források felhasználása szempontjából A fenntartó szempontjából- bizonyítani, hogy teljesítette feladatát, szolgáltatások és források felhasználása szempontjából A használó szempontjából- be kell mutatni a szolgáltatások hatékonyságát (piaci viszonyok megjelenése) A használó szempontjából- be kell mutatni a szolgáltatások hatékonyságát (piaci viszonyok megjelenése) Teljesítménymutatók és a minőség – mérjük, hogy milyen mértékben sikerült megközelíteni a célzott mnőséget Teljesítménymutatók és a minőség – mérjük, hogy milyen mértékben sikerült megközelíteni a célzott mnőséget Döntéstámogatás- források elosztása, prioritások meghatározása Döntéstámogatás- források elosztása, prioritások meghatározása Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése- a teljesítményvizsgálat szigorúan a szolgáltatásra koncentrál Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése- a teljesítményvizsgálat szigorúan a szolgáltatásra koncentrál

3 Amit a teljesítményértékeléshez tudni kell A rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és azok felosztását (állománygyarapítás, eszközök, munkabér) A rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és azok felosztását (állománygyarapítás, eszközök, munkabér) Rendelkezésre álló eszközök és források fel- használását (épület, berendezés, terek kihasználása, könyvtári állomány használata, feltártsága) Rendelkezésre álló eszközök és források fel- használását (épület, berendezés, terek kihasználása, könyvtári állomány használata, feltártsága) A végzett munka minőségét (használók elégedettsége, szolgáltatások pontossága, dokumentumok megtalálhatósága) A végzett munka minőségét (használók elégedettsége, szolgáltatások pontossága, dokumentumok megtalálhatósága) A végzett munka hatékonyságát (milyen gyorsan teljesítjük az egyes szolgáltatásokat, feldolgozási idő) A végzett munka hatékonyságát (milyen gyorsan teljesítjük az egyes szolgáltatásokat, feldolgozási idő) A felmerülő költségeket (direkt és indirekt költségek) A felmerülő költségeket (direkt és indirekt költségek) A tényleges piaci igényeket( várható felhasználók száma) A tényleges piaci igényeket( várható felhasználók száma) A produktivitást ( a személyzet teljesítménye) A produktivitást ( a személyzet teljesítménye)

4 Terminológia a) Statisztika és mutatók Statisztika- mennyiségi megközelítés teljesítménymutató- minőségi megközelítés Statisztika- mennyiségi megközelítés teljesítménymutató- minőségi megközelítés b. Normák, célok és teljesítménymutatók- kapcsolatot már az induláskor tisztázni kell, előre nem lehet kijelenteni, hogy csak akkor jó, ha…

5 A teljesítménymérés előfeltételei A) Stratégiai tervezés: a teljesítménymérés stratégiai kérdés 1. A stratégiai célok meghatározása 6. A célok/forráselosztások áttekintése 2. A célok elérését segítő szolgáltatások meghatározása meghatározása 5. A teljesítmények és célok összehasonlítása 3. A források elosztása a szolgáltatások között között 4. A szolgáltatások teljesítményének értékelése teljesítménymutatók használatával

6 Küldetésnyilatkozat A fenntartó küldetésnyilatkozata A fenntartó küldetésnyilatkozata A saját intézmény küldetésnyilatkozata A saját intézmény küldetésnyilatkozata

7 A teljesítménymutatók típusai A teljesítménymutatók a könyvtári önérté- kelést szolgálják A teljesítménymutatók a könyvtári önérté- kelést szolgálják Felhasználhatók: ugyanabban a könyvtárban különböző időpontokban nyújtott teljesítmé- nyek összehasonlítására; különböző könyv- tárak összehasonlítására Felhasználhatók: ugyanabban a könyvtárban különböző időpontokban nyújtott teljesítmé- nyek összehasonlítására; különböző könyv- tárak összehasonlítására Fogalmi modell: Fogalmi modell: inputok outputok eredmények inputok outputok eredmények

8 Fogalmi modell Beviteli források( input): ráfordítások (munkaerő, anyagok, pénzügyi források) Beviteli források( input): ráfordítások (munkaerő, anyagok, pénzügyi források) Kimeneti termékek(output): a könyvtár működésének közvetlen teljesítményei (kölcsönzött könyvek száma, referensz kérdések száma, feldolgozott dokumentumok száma) Kimeneti termékek(output): a könyvtár működésének közvetlen teljesítményei (kölcsönzött könyvek száma, referensz kérdések száma, feldolgozott dokumentumok száma) Eredmények: azt fejezik ki, hogy a felhasználó hogyan használta fel az adott kimeneti terméket, azzal mennyire volt elégedett Eredmények: azt fejezik ki, hogy a felhasználó hogyan használta fel az adott kimeneti terméket, azzal mennyire volt elégedett

9 Teljesítménymutatók típusai A fogalmi modell 3 elemének kombinálásával lehet kialakítani különböző teljesítménymutatókat A fogalmi modell 3 elemének kombinálásával lehet kialakítani különböző teljesítménymutatókat 1. Hatékonyságmutatók (input és output ) a szolgáltatások nyújtásának gyorsasága: egyes folyamatok átfutási ideje (beszerzés, katalogizálás)

10 Teljesítménymutatók típusai Működési teljesítménymutatók ( input-output) - a könyvtárban dolgozó munkatársakra jutó műveletek ( kölcsönzés, tájékoztatás) átlagos száma - műveletek illetve tevékenységek egységre jutó költsége ( 1 feldolgozási, 1 tájékoztatási, 1 kölcsönzési művelet költsége )

11 Teljesítménymutatók típusai Gazdaságossági mutatók ( inputok és környezeti statisztikák) – általában az egész könyvtárra vetítve hasznosak - 1 hallgatóra jutó könyvtári költség - 1 felhasználóra jutó állománygyarapítási költség könyvtári felhasználóra jutó könyvtári személyzet 3. Gazdaságossági mutatók ( inputok és környezeti statisztikák) – általában az egész könyvtárra vetítve hasznosak - 1 hallgatóra jutó könyvtári költség - 1 felhasználóra jutó állománygyarapítási költség könyvtári felhasználóra jutó könyvtári személyzet

12 Teljesítménymutatók típusai Piaci térfoglalás mutatói ( output és környezeti statisztikák) beiratkozott olvasók/ potenciális felhasználók 5.Eredményességi mutatók (eredmények és outputok) hibaarány( hányszor nem találja meg, amit keresett) elégedettségi arány (milyen arányban sikerült kielégíteni az igényt)

13 Teljesítménymutatók típusai Költséghatékonysági mutatók ( input-output) - szolgáltatás eredményessége/ költség - szolgáltatás költsége/ aktív használók száma

14 A fogalmi modell különböző elemei egymással bizonyos összefüggésben működnek, a leg- különfélébb módokon lehet összehasonlítani őket.

15 Teljesítménymutatók típusai Hatékonyságmutatók Hatékonyságmutatók Működési teljesítménymutatók Működési teljesítménymutatók Gazdaságossági mutatók Gazdaságossági mutatók Piaci térfoglalás mutatói Piaci térfoglalás mutatói Eredményességi mutatók Eredményességi mutatók Költséghatékonysági mutatók Költséghatékonysági mutatók

16 A teljesítménymutatók jellegzetességei Meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak: Relevancia- releváns legyen adott szolgáltatási területen Relevancia- releváns legyen adott szolgáltatási területen Segítőkészség- informatív legyen, segítse a problémák felszínre jövetelét Segítőkészség- informatív legyen, segítse a problémák felszínre jövetelét Érvényesség- azt kell mérnie, amit hivatott Érvényesség- azt kell mérnie, amit hivatott Megbízhatóság- az idő múlásával is megbízhatónak kell maradnia Megbízhatóság- az idő múlásával is megbízhatónak kell maradnia Takarékosság- adatgyűjtés szempontjából a költsége ne legyen magas Takarékosság- adatgyűjtés szempontjából a költsége ne legyen magas

17 A teljesítménymutatók alkalmazása MSZ 11620: 2000 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók Adatgyűjtés Adatgyűjtés Adatok rendszerezése Adatok rendszerezése Adatok elemzése Adatok elemzése Eredmények bemutatása Eredmények bemutatása

18 Egyes könyvtártípusoknál ajánlott teljesítménymutatók Egyetemi könyvtárak Egyetemi könyvtárak Közművelődési könyvtárak Közművelődési könyvtárak

19 Összefoglalás A teljesítménymérés, a teljesítménymutatók használata nem statisztika A teljesítménymérés, a teljesítménymutatók használata nem statisztika Sokkal több annál, bár tartalmazza a statisz- tikát is Sokkal több annál, bár tartalmazza a statisz- tikát is Statisztikai adatokra - az eddigieknél mélyebb merítésű, másként rendezett sta- tisztikai adatokra – épül Statisztikai adatokra - az eddigieknél mélyebb merítésű, másként rendezett sta- tisztikai adatokra – épül Minőségbiztosítást megalapozó technika Minőségbiztosítást megalapozó technika

20 Fogalmak Célközönség Célközönség Szolgálandó közönség Szolgálandó közönség

21 Irodalom MSZ ISO Információ és dokumentáció Könyvtári teljesítménymutatók MSZ ISO Információ és dokumentáció Könyvtári teljesítménymutatók Módszertani útmutató a könyvtári teljesít- ménymutatók alkalmazásához. NKÖM 2002 Módszertani útmutató a könyvtári teljesít- ménymutatók alkalmazásához. NKÖM 2002

22 Feladat Egy adott könyvtár teljesítménymérést és értékelést kíván végezni: könyvtárközi kölcsönzés könyvtárközi kölcsönzés feldolgozás feldolgozás kölcsönzés kölcsönzés Milyen adatokat gyűjtene össze a kiválasztott területek teljesítménymutatóinak kidolgozá- sához?


Letölteni ppt "Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária."

Hasonló előadás


Google Hirdetések