Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Könyvtári teljesítménymérés Skaliczki Judit. 2 Könyvtár - közszolgáltatás  Pénzért értéket  Számonkérhetőség  Költséghatékonyság  Teljesítménymérés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Könyvtári teljesítménymérés Skaliczki Judit. 2 Könyvtár - közszolgáltatás  Pénzért értéket  Számonkérhetőség  Költséghatékonyság  Teljesítménymérés."— Előadás másolata:

1 1 Könyvtári teljesítménymérés Skaliczki Judit

2 2 Könyvtár - közszolgáltatás  Pénzért értéket  Számonkérhetőség  Költséghatékonyság  Teljesítménymérés

3 3 Teljesítménymérés és értékelés Miért mérjük a teljesítményt? Beszámolási kötelezettség a fenntartónak  fokozódó versenyhelyzet  a könyvtár további finanszírozásának fontossága  a fenntartó meggyőzése, hogy a pénz több hasznot fog hozni  Egy tevékenység vagy döntés magyarázata

4 4 Miért mérjük a teljesítményt? Beszámolási kötelezettség a felhasználónak  a szolgáltatási normák nyilvánossá tétele  az egyre igényesebb és kritikusabb használók megjelenése  a jó kapcsolatteremtési forma

5 5 Miért mérjük a teljesítményt? Döntéstámogatás érdekében  a könyvtár évről-évre látható fejlődésének megfigyelése, és más könyvtárakkal való összehasonlítása  annak felmérése, hogy milyen eredményes és hatékony a könyvtár működése  a szolgáltatások jövőbeni forrás ellátásáról szóló döntések  a különböző szolgáltatási területekre jutó források növekedése, illetve csökkenése, következményeik felbecsülése  annak ellenőrzése, hogy a könyvtár céljai megfelelően tükröződnek-e a tevékenységek mérlegében

6 6 MSZ ISO Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók.  A szabvány a legfontosabb teljesítménymutatókat tartalmazza.  A könyvtáraknak sokféle típusa létezik, különféle körülmények között működve, különféle felhasználói csoportokat szolgálva, egy sor sajátos jellemzővel.  A szabvány éppen azért a teljesítménymutatók olyan választékát kínálja, amelyek számos könyvtári környezetben alkalmazhatók.

7 7 Teljesítménymutatók a magyar könyvtári rendszerben  Ajánlás a könyvtári teljesítménymutatók alkalmazására az MSZ ISO 11620:2000 alapján  NKÖM megbízásából KI által működtetett Teljesítménymérési Munkabizottság dolgozta ki  Cél a mutatók értelmezése tekintettel a hazai viszonyokra  Mutatók gyakorlati alkalmazása a „Minőségfejlesztés 21” pályázat keretében

8 8 Beszerzés hatékonyságA dokumentum beszerzés gyorsasága költségA beszerzés költségei termelékenységA beszerzett dokumentumok száma/munkatársak

9 9 Használói elégedettség a piaci térfoglalás (pr) a közönség mint használó a személyes használat népszerűsége hatékonysága címek elérhetősége a gyűjtemény használata költséga használókra vetített költség

10 10 Könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága termelékenységegy munkatárs által végzett kölcsönzések száma az összes könyvtárközi kölcsönzéshez viszonyítva

11 11 Benchmarking Alapvető szabályok :  A törvényesség szabálya – csak törvényes formában és keretek között végezhető - a szerzett információ tovább adása törvénytelen  A kölcsönösség szabálya – hasonló szintű és típusú információt adjon tovább, mint amilyent kapott - teljes körű kommunikáció már a kapcsolat elején - őszinteség és teljes körű információ átadás

12 12  A titoktartás szabálya – bizalmasan kezelt információk mindkét félnél

13 13 Benchmarking  A használat szabálya – az információkat csak az intézményen belüli folyamatok és eljárások fejlesztésére lehet felhasználni  Közvetlen kapcsolat szabálya – egymás szabályainak tiszteletben tartása  Közvetett kapcsolatok szabálya – engedély nélkül nincs nyilvánosságra hozatal semmilyen téren sem

14 14 Benchmarking  A felkészülés szabálya – egymás segítése a megfelelő folyamatok és elemzések előkészítésével  Teljesítés szabálya - határidők és előzetes megállapodások betartása  A megismerés és a cselekvés szabálya – - milyen viselkedést várnak el a partnerek, mit tehetnek és mit nem az információval

15 15 Minőségirányítás - teljesítménymérés  Újfajta könyvtári szemlélet  Új könyvtári technikák  Új könyvtári szerep


Letölteni ppt "1 Könyvtári teljesítménymérés Skaliczki Judit. 2 Könyvtár - közszolgáltatás  Pénzért értéket  Számonkérhetőség  Költséghatékonyság  Teljesítménymérés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések