Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Könyvtári teljesítménymérés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Könyvtári teljesítménymérés"— Előadás másolata:

1 Könyvtári teljesítménymérés
Skaliczki Judit

2 Könyvtár - közszolgáltatás
Pénzért értéket Számonkérhetőség Költséghatékonyság Teljesítménymérés

3 Teljesítménymérés és értékelés Miért mérjük a teljesítményt?
Beszámolási kötelezettség a fenntartónak fokozódó versenyhelyzet a könyvtár további finanszírozásának fontossága a fenntartó meggyőzése, hogy a pénz több hasznot fog hozni Egy tevékenység vagy döntés magyarázata

4 Miért mérjük a teljesítményt?
Beszámolási kötelezettség a felhasználónak a szolgáltatási normák nyilvánossá tétele az egyre igényesebb és kritikusabb használók megjelenése a jó kapcsolatteremtési forma

5 Miért mérjük a teljesítményt?
Döntéstámogatás érdekében a könyvtár évről-évre látható fejlődésének megfigyelése, és más könyvtárakkal való összehasonlítása annak felmérése, hogy milyen eredményes és hatékony a könyvtár működése a szolgáltatások jövőbeni forrás ellátásáról szóló döntések a különböző szolgáltatási területekre jutó források növekedése, illetve csökkenése, következményeik felbecsülése annak ellenőrzése, hogy a könyvtár céljai megfelelően tükröződnek-e a tevékenységek mérlegében

6 A szabvány a legfontosabb teljesítménymutatókat tartalmazza.
MSZ ISO Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók. A szabvány a legfontosabb teljesítménymutatókat tartalmazza. A könyvtáraknak sokféle típusa létezik, különféle körülmények között működve, különféle felhasználói csoportokat szolgálva, egy sor sajátos jellemzővel. A szabvány éppen azért a teljesítménymutatók olyan választékát kínálja, amelyek számos könyvtári környezetben alkalmazhatók.

7 Teljesítménymutatók a magyar könyvtári rendszerben
Ajánlás a könyvtári teljesítménymutatók alkalmazására az MSZ ISO 11620:2000 alapján NKÖM megbízásából KI által működtetett Teljesítménymérési Munkabizottság dolgozta ki Cél a mutatók értelmezése tekintettel a hazai viszonyokra Mutatók gyakorlati alkalmazása a „Minőségfejlesztés 21” pályázat keretében

8 Beszerzés hatékonyság A dokumentum beszerzés gyorsasága költség
A beszerzés költségei termelékenység A beszerzett dokumentumok száma/munkatársak

9 Használói elégedettség
a piaci térfoglalás (pr) a közönség mint használó a személyes használat népszerűsége hatékonyság a címek elérhetősége a gyűjtemény használata költség a használókra vetített költség

10 Könyvtárközi kölcsönzés
hatékonyság a könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága termelékenység egy munkatárs által végzett kölcsönzések száma az összes könyvtárközi kölcsönzéshez viszonyítva

11 Benchmarking Alapvető szabályok : A törvényesség szabálya
– csak törvényes formában és keretek között végezhető - a szerzett információ tovább adása törvénytelen A kölcsönösség szabálya – hasonló szintű és típusú információt adjon tovább, mint amilyent kapott - teljes körű kommunikáció már a kapcsolat elején - őszinteség és teljes körű információ átadás

12 A titoktartás szabálya
– bizalmasan kezelt információk mindkét félnél

13 Benchmarking A használat szabálya
– az információkat csak az intézményen belüli folyamatok és eljárások fejlesztésére lehet felhasználni Közvetlen kapcsolat szabálya – egymás szabályainak tiszteletben tartása Közvetett kapcsolatok szabálya – engedély nélkül nincs nyilvánosságra hozatal semmilyen téren sem

14 Benchmarking A felkészülés szabálya
– egymás segítése a megfelelő folyamatok és elemzések előkészítésével Teljesítés szabálya - határidők és előzetes megállapodások betartása A megismerés és a cselekvés szabálya – - milyen viselkedést várnak el a partnerek, mit tehetnek és mit nem az információval

15 Minőségirányítás - teljesítménymérés
Újfajta könyvtári szemlélet Új könyvtári technikák Új könyvtári szerep


Letölteni ppt "Könyvtári teljesítménymérés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések