Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."— Előadás másolata:

1 Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

2 Árpolitika 115. lecke

3 Költségbecslés Költségtípusok a termelés volumene szerint: Állandó költségek: nem változnak a termelés vagy az árbevétel függvényében Változó költségek: közvetlenül a termelés szintjétől függenek Összköltség: termelés egy adott szintjén vett állandó és változó költségek összege

4 Árképzési módszerek a bevezetés időszakában Behatolásos árstratégia Felmerült költségek alapján számítható árhoz képest alacsonyabb árral jelenünk meg a piacon. (DÖMPING!) Cél: A magas piacrészesedés, gyorsan! Minimális nyereség vagy semennyi Általában a piacon lévő termékcsoportok kiegészítése esetén alkalmazzuk, ha van helyettesítő termék.

5 Árképzési módszerek a bevezetés időszakában b) Lefölözéses árstratégia Magas induló árextraprofit Cél magas árbevétel! Jelentős újdonságtartalommal rendelkező termékek (innovatív termékek)

6 Általános árképzési módszerek Ideális Költségalapú Igazodó Keresletvezérelt

7 Ideális árképzési módszer Maximális profitszint meghatározása Mikroökonómiai marginális módszer

8 Költségalapú árképzési módszer A termék előállítási költségeihez hozzáadják az elvárt nyereséget. A költség és az ár közötti különbség az árrés. Pr = c/(1-r) vagy Pc = AC*(1+r) Pr/c= az r haszonkulcshoz tartozó egységár* c = a teljes egységköltség r = haszonkulcs *(r – árbevétel-; c – költségarányos jövedelem)

9 Igazodó árképzési módszer Az árat a versenytársak árainak figyelembe vételével alakítják ki. –Ár érzékeny termékeknél –Alacsony piacrészesedés –Azonos termékcsoportoknál –Homogén termékeknél

10 Keresletvezérelt árképzési módszer A fogyasztók által elismert érték alapján alakítják ki a végső árakat. Magasabb érték (Márka!) Magasabb ár! Referenciatermék/Referenciaár: –Az összehasonlítás alapját képző ár/termék

11 Megmutatja, hogyan csökken a termékköltség a kibocsátás növekedése során. Általános modell Háromperces hívás díja New York – London között. A tapasztalati függvény

12 Árrugalmasság Kereslet árrugalmassága: – 1% árváltozás hány % keresletváltozást eredményez –(Ált. Negatív!) »Képlete: ∆Q = keresletváltozás (Q1-Q2) ∆P = árváltozás (P1-P2) P = ár Q = keresett mennyiség

13 Árrugalmasság Normál: –Ha nő az ár, a kereslet csökken –Ha csökken az ár, a kereslet nő Rugalmatlan: –Nem változik a kereslet az árváltozás hatására Sznob-hatás (presztízstermék): –Emelkedő ár emelkedő keresletet eredményez!

14 Kereszt-árrugalmasság Kereslet árrugalmassága: – másik termék 1% árváltozása hány % keresletváltozást eredményez első terméknél 3 fő csoport: –Helyettesítő termék (pozitív) –Kiegészítő termék (negatív) –Független termék (nulla)

15 Áremelés a gyakorlatban Lehetséges? LEHETSÉGES! Monopolisztikus verseny Ki-ki a saját termékének monopolistája! Tehát ha van lehetőség a termék egyedivé tételére Márka = Többletérték Többletérték = Magasabb fizetési hajlandóság, Márkahűség, stb… Célcsoport Pozícionálás Márkázás

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések