Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 1 Kenesei Zsófia Magyar vásárlók ártudatossága.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 1 Kenesei Zsófia Magyar vásárlók ártudatossága."— Előadás másolata:

1 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 1 Kenesei Zsófia Magyar vásárlók ártudatossága

2 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 2 Kutatás a magyar vásárlók ártudatosságáról A kutatás céljai l Ártudatosság vizsgálata: árfelidézés, árinformációk keresése, ár-összehasonlítás l Kik az ártudatos vásárlók? => ártudatosságot befolyásoló tényezők (demográfiai, magatartási) l Bolton belüli eszközök hatása az árészlelésre l Akció-felidézés

3 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 3 Kutatás módszere l Kvalitatív módszerek: –Fókuszcsoportos interjúk háziasszonyokkal l Kvantitatív módszerek: –Megfigyelés és megkérdezés –Budapesti szupermarketlánc két üzlete –Mosópor, margarin –313 vásárló

4 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 4 Kutatási módszerek 2 l Árfelidézés pontossága –Hibázás iránya = valós ár - becsült ár –Hibázás nagysága= l Árkeresési magatartás –Megfigyelt: perc, kézbe vett termékek száma, megvizsgált termékek száma –Megkérdezett: vásárolt termék, konkurens termék l Akciótudatosság –Akciós termékek felsorolása

5 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 5 Árfelidézés l Vásárlók 26%-a meg sem próbált becslést adni l Hibázás iránya: 0,3%-os eltérés, +50 fillér l Hibázás nagysága: 4,6% (25 Ft) l Tökéletes felidézés: 37%

6 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 6 Az árbecslés pontossága a két termék esetén

7 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 7 Árkeresés l 1,7 perc l 36% rögtön választott l mosópor: 2,65 perc; margarin: 0,71 perc l Megfigyelt keresés: –50% semmilyen terméknek nem nézte meg az árát l Megkérdezett keresés: –66% megnézte a vásárolt termék árát –46% más márka árát is megnézte

8 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 8 Árkeresés és árfelidézés összefüggése Mind a megfigyelt, mind a megkérdezett keresési mutatók erős összefüggést mutatnak az árfelidézéssel: minél több időt tölt a vásárló a kereséssel és minél több terméket vizsgál meg, annál pontosabban képes az árakat felidézni. Hibázás nagysága Más márka árát is megnézte: 3% nem nézte meg: 6,7% Vásárolt termék árát megnézte: 2,7% nem nézte meg: 15%

9 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 9 Pontos ár: 37%; pontos akciós státusz: 20% Akciósság felismerése

10 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 10 Akciós státusz és árfelidézés

11 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 11 Árpolitika(1) l Ár szerepe a gazdasági döntésekben Közgazdaságtani megközelítés Vállalatgazdasági megközelítés l Árképzési módszerek Költségelvű Kereslettől függő Versenytársakhoz igazodó

12 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 12 Árpolitika(2) l Fogyasztói árelfogadás l Árképzés a gyakorlatban Jogi vonatkozások

13 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 13 Ár szerepe a gazdasági döntésekben(1) l Áron egy termék vagy szolgáltatás tulajdonjogának vagy használatának megszerzéséért kért pénzmennyiséget értünk.

14 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 14 Ár szerepe a gazdasági döntésekben(2) Értékelvű árképzés során a megcélzott ár elsősorban a termék/szolgáltatás által a fogyasztó számára nyújtott becsült hasznosságból/értékből és nem a költségekből alakul ki.

15 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 15 Árkezelési megközelítések l Közgazdaságtani kereslet, kínálat, ár ár mint szabályozó eszköz racionális fogyasztó, hasznosság optimalizálás l Vállalatgazdasági megközelítés holisztikus folyamat árdöntések típusai: emelés, csökkentés intuíció és kvantitatív módszerek Swatch karóra, fix ár

16 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 16 Költségelvű árképzés(1) Haszonkulcs árképzés l Fedezetszámítás fix és változó költségek besorolása fedezeti pont meghatározása keresleti korlát hiánya

17 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 17 Költségelvű árképzés(2) Tapasztalati görbe egységnyi termékre fordított költség csökkenése ágazatonként eltérő tanulási ráták l Indokolt ha piaci verseny határt szab áremelésnek.

18 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 18 Kereslettől függő árképzés(1) l Termékéletgörbe és a behatolásos árstratégia lefölözéses árstratégia l Termékéletgörbe és fedezeti görbe pótlólagos kapacitások megléte

19 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 19 Kereslettől függő árképzés(2) l Termékéletgörbe és tapasztalati görbe iparági megrázkódtatás l Észlelt termékminőség és ár Árrugalmasság - keresztárrugalmasság

20 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 20 Versenytársakhoz igazodó árképzés(1) l Ármeghatározó és árkövető stratégia l Versenytárs árcsökkentésének követését erősíti magas árérzékenység a termékek hasonlósága oligopol piaci szerkezet

21 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 21 Versenytársakhoz igazodó árképzés (2) gyenge vállalati piaci helyzet alacsony árszintű szegmentum l Termékek minősége és ára közötti asszimetrikus megítélés

22 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 22 Fogyasztói árelfogadás (1) l Ár mint minőségjelző l Belső referenciaár az az érték, amit a fogyasztó egy adott áruért indokoltnak tart megadni. Parfümök árszerkezete

23 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 23 Fogyasztói árelfogadás (2) Árérzékenységet befolyásoló tényezők egyediség tartalékolás Az árrugalmassági együttható megmutatja, hogy 1%-os árváltozás, hány százalékos keresletváltozást eredményez.

24 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 24 Árképzés a gyakorlatban(1) l Egyéni fogyasztók - szervezeti vásárlók l Rögzített ár - tárgyalásos ár A vevő rezervációs árán azt a legmagasabb árat értjük, amit egy vevő hajlandó fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért. Lízing: bérleti díj

25 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 25 Árképzés a gyakorlatban(2) l Árdifferenciálás: ugyanezt a terméket különböző vevőknek eltérő áron értékesítjük: Felárak Árengedmények Szállítási és fizetési feltételek Importált termékek árstruktúrája

26 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 26 Árképzés jogi vonatkozásai (1) l Alapelv: –a verseny tisztasága –a vállalati szabad elhatározás l Dömpingár –Exportösztönzés és GATT l Árdiszkrimináció közgazdasági és jogi értelmezés különbsége

27 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 27 Árképzés jogi vonatkozásai (2) l Viszonteladói ár megkötésének tilalma l Kivételek a versenyjog hatálya alól –Csekély jelentőségű (10% alatti piaci részesedés) –Nem független vállalkozások által kötött megállapodások

28 Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 28 A márkát az árral szemben előnyben részesítők aránya néhány termékcsoportnál


Letölteni ppt "Bauer-Berács: Marketing, 8. fejezet 1 Kenesei Zsófia Magyar vásárlók ártudatossága."

Hasonló előadás


Google Hirdetések