Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar vásárlók ártudatossága

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar vásárlók ártudatossága"— Előadás másolata:

1 Magyar vásárlók ártudatossága
Kenesei Zsófia

2 Kutatás a magyar vásárlók ártudatosságáról A kutatás céljai
Ártudatosság vizsgálata: árfelidézés, árinformációk keresése, ár-összehasonlítás Kik az ártudatos vásárlók? => ártudatosságot befolyásoló tényezők (demográfiai, magatartási) Bolton belüli eszközök hatása az árészlelésre Akció-felidézés

3 Kutatás módszere Kvalitatív módszerek: Kvantitatív módszerek:
Fókuszcsoportos interjúk háziasszonyokkal Kvantitatív módszerek: Megfigyelés és megkérdezés Budapesti szupermarketlánc két üzlete Mosópor, margarin 313 vásárló

4 Kutatási módszerek 2 Árfelidézés pontossága
Hibázás iránya = valós ár - becsült ár Hibázás nagysága= Árkeresési magatartás Megfigyelt: perc, kézbe vett termékek száma, megvizsgált termékek száma Megkérdezett: vásárolt termék, konkurens termék Akciótudatosság Akciós termékek felsorolása

5 Árfelidézés Vásárlók 26%-a meg sem próbált becslést adni
Hibázás iránya: 0,3%-os eltérés, +50 fillér Hibázás nagysága: 4,6% (25 Ft) Tökéletes felidézés: 37%

6 Az árbecslés pontossága a két termék esetén

7 Árkeresés 1,7 perc 36% rögtön választott
mosópor: 2,65 perc; margarin: 0,71 perc Megfigyelt keresés: 50% semmilyen terméknek nem nézte meg az árát Megkérdezett keresés: 66% megnézte a vásárolt termék árát 46% más márka árát is megnézte

8 Árkeresés és árfelidézés összefüggése
Mind a megfigyelt, mind a megkérdezett keresési mutatók erős összefüggést mutatnak az árfelidézéssel: minél több időt tölt a vásárló a kereséssel és minél több terméket vizsgál meg, annál pontosabban képes az árakat felidézni. Hibázás nagysága Más márka árát is megnézte: 3% nem nézte meg: 6,7% Vásárolt termék árát megnézte: 2,7% nem nézte meg: 15%

9 Pontos ár: 37%; pontos akciós státusz: 20% Akciósság felismerése

10 Akciós státusz és árfelidézés

11 Árpolitika(1) Ár szerepe a gazdasági döntésekben
Közgazdaságtani megközelítés Vállalatgazdasági megközelítés Árképzési módszerek Költségelvű Kereslettől függő Versenytársakhoz igazodó

12 Árpolitika(2) Fogyasztói árelfogadás Árképzés a gyakorlatban
Jogi vonatkozások

13 Ár szerepe a gazdasági döntésekben(1)
Áron egy termék vagy szolgáltatás tulajdonjogának vagy használatának megszerzéséért kért pénzmennyiséget értünk.

14 Ár szerepe a gazdasági döntésekben(2)
Értékelvű árképzés során a megcélzott ár elsősorban a termék/szolgáltatás által a fogyasztó számára nyújtott becsült hasznosságból/értékből és nem a költségekből alakul ki.

15 Árkezelési megközelítések
Közgazdaságtani kereslet, kínálat, ár ár mint szabályozó eszköz racionális fogyasztó, hasznosság optimalizálás Vállalatgazdasági megközelítés holisztikus folyamat árdöntések típusai: emelés, csökkentés intuíció és kvantitatív módszerek Swatch karóra, fix ár

16 Költségelvű árképzés(1)
Haszonkulcs árképzés Fedezetszámítás fix és változó költségek besorolása fedezeti pont meghatározása keresleti korlát hiánya

17 Költségelvű árképzés(2)
Tapasztalati görbe egységnyi termékre fordított költség csökkenése ágazatonként eltérő tanulási ráták Indokolt ha piaci verseny határt szab áremelésnek.

18 Kereslettől függő árképzés(1)
Termékéletgörbe és a behatolásos árstratégia lefölözéses árstratégia Termékéletgörbe és fedezeti görbe pótlólagos kapacitások megléte

19 Kereslettől függő árképzés(2)
Termékéletgörbe és tapasztalati görbe iparági megrázkódtatás Észlelt termékminőség és ár Árrugalmasság - keresztárrugalmasság

20 Versenytársakhoz igazodó árképzés(1)
Ármeghatározó és árkövető stratégia Versenytárs árcsökkentésének követését erősíti magas árérzékenység a termékek hasonlósága oligopol piaci szerkezet

21 Versenytársakhoz igazodó árképzés (2)
gyenge vállalati piaci helyzet alacsony árszintű szegmentum Termékek minősége és ára közötti asszimetrikus megítélés

22 Fogyasztói árelfogadás (1)
Ár mint minőségjelző Belső referenciaár az az érték, amit a fogyasztó egy adott áruért indokoltnak tart megadni. Parfümök árszerkezete

23 Fogyasztói árelfogadás (2)
Árérzékenységet befolyásoló tényezők egyediség tartalékolás Az árrugalmassági együttható megmutatja, hogy 1%-os árváltozás, hány százalékos keresletváltozást eredményez.

24 Árképzés a gyakorlatban(1)
Egyéni fogyasztók - szervezeti vásárlók Rögzített ár tárgyalásos ár A vevő rezervációs árán azt a legmagasabb árat értjük, amit egy vevő hajlandó fizetni egy termékért vagy szolgáltatásért. Lízing: bérleti díj

25 Árképzés a gyakorlatban(2)
Árdifferenciálás: ugyanezt a terméket különböző vevőknek eltérő áron értékesítjük: Felárak Árengedmények Szállítási és fizetési feltételek Importált termékek árstruktúrája

26 Árképzés jogi vonatkozásai (1)
Alapelv: a verseny tisztasága a vállalati szabad elhatározás Dömpingár Exportösztönzés és GATT Árdiszkrimináció közgazdasági és jogi értelmezés különbsége

27 Árképzés jogi vonatkozásai (2)
Viszonteladói ár megkötésének tilalma Kivételek a versenyjog hatálya alól Csekély jelentőségű (10% alatti piaci részesedés) Nem független vállalkozások által kötött megállapodások

28 A márkát az árral szemben előnyben részesítők aránya néhány termékcsoportnál


Letölteni ppt "Magyar vásárlók ártudatossága"

Hasonló előadás


Google Hirdetések