Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az árpolitika (ismétlés) 1.Marketing-mix 2.Ár fogalma 3.Árpolitika 4.Kereslet törvénye 5.Árrugalmasság 6.Termékéletgörbe 7.Fedezeti pont.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az árpolitika (ismétlés) 1.Marketing-mix 2.Ár fogalma 3.Árpolitika 4.Kereslet törvénye 5.Árrugalmasság 6.Termékéletgörbe 7.Fedezeti pont."— Előadás másolata:

1 Az árpolitika (ismétlés) 1.Marketing-mix 2.Ár fogalma 3.Árpolitika 4.Kereslet törvénye 5.Árrugalmasság 6.Termékéletgörbe 7.Fedezeti pont

2 Az árpolitika •Az ár fogalma A termék pénzben kifejezett ellenértéke, az a pénzmennyiség, amennyiért az adott árú megvehető, eladható. Az ár funkciói Fedezze a költségeket Tükrözze a piaci viszonyokat Fejezze ki a társadalmi preferenciákat Orientálja a vásárlókat

3 Az árpolitika •Az árkialakítás tényezői: 1. A piaci erőviszonyok Piaci szituációViszonteladói ár meghatározója Fogyasztói ár meghatározója Domináns termelőtermelő Domináns kereskedőkereskedő Kiegyenlített erőviszonyok alku

4 Az árpolitika 2. Vevők ármagatartása •Árrugalmasság •Vevő preferenciái •Árimázs –Az adott üzletet a vevők mennyire tartják az árak szempontjából kedvező vásárlási helynek

5 Az árpolitika •Az árérzékenységet befolyásoló tényezők: –A termék egyedisége –Helyettesítő termékek –Költekezés mértéke –Költségmegoszlás –Ár-minőség hatása –Raktározási hatás

6 Az árpolitika •3. A versenytársak jellemző magatartása •4. Szállítók magatartása –Fizetési feltételek –Kedvezmények –Többletszolgáltatások –Szállítás módja –Csomagolás módja

7 Árstratégia •Fogalma: –Árképzés módja, hosszú távra kijelölt vállalati ármagatartás Az ár stratégiai szerepe -tükrözi a vállalat stratégiáját - imázs – erősítés - utalás a termék minőségére,értékére - utalás a termékéletgörbén elfoglalt helyre - bevétel- megtérülés

8 Árképzés •1. költségelvű árképzés •Ár = önköltség + haszon •Ár = beszerzési ár + árrés

9 Fedezeti pont Ft Q TR FC VC TC Kritikus mennyiség Fedezeti pont

10 •Fp = Állandó költség Eladási ár – Átlagos változó költség

11 Árképzés 2. Kereslethez igazodó p S D Az ár csökken Az ár növekszik Q

12 Árképzés •3. Versenytársakhoz igazodó árképzés - új termék - oligopólium - gyenge piaci pozíció - árérzékeny termékek esetén

13 Árstratégia - életgörbe BEVEZETÉS MódszerLefölözésBehatolás GyorsMagas ár Magas promóció Nincs versenytárs Alacsony ár Magas promóció Árérzékeny vevő Éles verseny LassúMagas ár Alacsony promóció Magas profit Nincs versenytárs Alacsony ár Alacsony promóció Éles verseny

14 Árstratégia - életgörbe Növekedés és érésLefölözésBehatolás Árcsökkentés Ha a magas áron már csökkent a kereslet Áremelés Ha már ismert a termék Védekező jellegű árcsökkentés Konkurenciával szembeni védekezés Kihívó áremelés Alacsony árrugalmasságú termék Támadó jellegű árcsökkentés Versenytárs támadása Árfelhajtás Versenytörvény tiltja

15 Árstratégia - életgörbe •Hanyatlás – kivonulás –Árcsökkentés –fedezetig –szakasz megnyújtása –kivonás

16 Ár – minőség stratégiák MegnevezésMagas árKözepes árAlacsony ár Jó termékminőségFelárNagyon kedvező ajánlat Hihetetlenül kedvező ajánlat str Átlagos termékminőség TúlértékelőÁtlagos stratégiaKedvező str Rossz termékminőség ÁtvágósHamis spórolás stratégia Takarékos str

17 Ártaktika •Mindennapi árdöntések, végső ár megállapítás •Az ár taktika szerepe: –Kereslet befolyásolása –Igazodás a versenytársakhoz –Támogatja az első vásárlást –Válságkezelés

18 Ártaktika •1. Árdifferenciálás –Ugyanazt a terméket eltérő áron •Idő szerint •Elhelyezkedés szerint •Földrajzi •Szegmentumonként •Kivitelezés szerint (mennyiség) •Saját márka

19 Ártaktika •3. Promóciós árképzés •- termék megismertetése, értékesítés növelése –Eszközei: •Árleszállítás •Lélektani ártaktika –Presztizsár-Törzsvásárlói kártya –9 esre végződő- Bevásárlókártya –5 ösre végződő- Árgarancia –Kedvezmény túlárazás után- Kuponok –Hitelre történő vásárlás- Új vevő árengedménye –Csereakció- Árucsomagog –Kilóra történő árusítás

20 Ártaktika •2. Árengedmények –Éppen észlelhető különbség JND –Árengedmény fajtái •Skontó •Rabatt •Funkcionális engedmény •Szezonális

21 A eladási ár felépítése •Az árak fajtái: •Önköltségi ár •Termelői ár •Nagykereskedelmi ár •Kiskereskedelmi ár

22 Árlépcső a klasszikus elosztási csatornában •Termelő Nagykereskedő Kiskereskedő Önköltségi ár + termelő haszna TERMELŐI ÁR - árengedmény + felár Termelő nettó eladási ár = Nagyker. N. besz. Ár + ÁFA + Nagyker árrés Termelő bruttó ea ár Nagyker. N. ea ár = Kisker. N besz.ár + ÁFA Kisker árrés Nagyker br ea ár Kisker n ea ár + ÁFA Fogyasztói ár

23 Az árak jogi szabályozás 1. A termékek, szolgáltatások árformájára vonatkozó előírások 2. Az eladási árakba beépülő preferenciák és diszpreferenciák –Fogyasztói árkiegészítés –Fogyasztói adó 3.Árakba beépülő jövedéki adó 4.ÁFA 5.Fogyasztói törvény 6.Árak feltüntetésének szabályai 7.Tisztességes piaci magatartás tilalma 8.A tisztességtelen verseny tilalma 9.A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma 10.A gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma 11.A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalma


Letölteni ppt "Az árpolitika (ismétlés) 1.Marketing-mix 2.Ár fogalma 3.Árpolitika 4.Kereslet törvénye 5.Árrugalmasság 6.Termékéletgörbe 7.Fedezeti pont."

Hasonló előadás


Google Hirdetések