Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogalma, összefüggések

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogalma, összefüggések"— Előadás másolata:

1 Fogalma, összefüggések
A piac Fogalma, összefüggések

2 A piac fogalma A piac az a hely, ahol a potenciális és a tényleges vevő és eladó találkoznak, és üzletet kötnek. A piac a kereslet és a kínálat összessége, egymásra hatása és találkozási helye, módja.

3 Kereslet Az egyéni kereslet azt fejezi ki, hogy a fogyasztó milyen mennyiségben hajlandó és képes valamilyen terméket vagy szolgáltatást megvásárolni egy adott piaci áron. Piaci kereslet (D): egy termékkel kapcsolatban adott áron felmerült fogyasztói keresletek összege. Tehát az a termékmennyiség, amelyet a fogyasztók adott időben adott áron hajlandók és képesek megvásárolni.

4 Kereslet A keresletet egy rögzített időpontban a fogyasztók vásárlási hajlandósága, képessége, és a termék ára befolyásolja. A fogyasztó vásárlási hajlandóságát a termékkel kapcsolatos szükséglete határozza meg. A fogyasztó vásárlási képessége nyilvánvalóan a fogyasztó jövedelmétől függ.

5 Keresleti függvény A keresleti függvény-adott termék fizetőképes keresletének mennyiségeit fejezi ki a termék árának függvényében. A keresleti függvény minden piaci szereplő számára adottság, melyet igyekszik megismerni, de nem képes befolyásolni. Különböző egységárak esetén (=az ár függvényében) mutatja azt a termékmennyiséget, melyet a piacon megjelenő összes fogyasztó hajlandó és képes megvásárolni

6 Keresleti függvény A függvény csökkenő egységár esetén növekvő keresletet mutat – ez a kereslet törvénye.

7 Kínálat Egyéni kínálat (s): az a termékmennyiség, melyet a termelő adott időben, adott áron eladásra felkínál. Piaci (iparági) kínálat (S): egy termékkel kapcsolatban adott áron felmerült termelői kínálatok összessége Egy termék kínálata a termék árától és a termelés költségeitől függ. A keresletet és a kínálatot befolyásoló tényezők közül egy olyan van, amelyik mindkettőre hatást gyakorol, és ez az ár.

8 Kínálati függvény Ha a kínálatot az ár függvényében ábrázoljuk, akkor a kínálati függvényt kapjuk.                 A piaci kínálati függvény (S): különböző egységárak esetén (= az ár függvényében) mutatja azt a termékmennyiséget, melyet a piacon megjelenő összes vállalat kínál fel eladásra. A függvény növekvő egységár esetén növekvő kínálatot mutat. Ez a kínálat törvénye. A kínálati függvény a gyakorlatban egyik tengelyt sem érheti el, mert a vállalat ingyen nyilván nem ad semmit, mint ahogy a semmiért sem kér pénzt.

9 Marshall-kereszt Ha a keresleti és a kínálati függvényt egy közös koordinátarendszerben ábrázoljuk, akkor az ún. Marshall-keresztet kapjuk. A két függvény metszéspontja az árupiaci egyensúlyt szemlélteti. Az idetartozó ár az egyensúlyi ár. Egyensúlyi mennyiség: a termelők ugyanannyi terméket kínálnak fel eladásra, mint amennyit a fogyasztók hajlandóak megvásárolni. A piacon az ár mindig az egyensúlyi ár körül ingadozik.

10 Egyensúlytalanságok Ha az ár az egyensúlyi ár fölé kerül, akkor túlkínálat jelentkezik, ellenkező esetben túlkereslet. Előző esetben a termelők csökkenteni fogják, utóbbi esetben növelni az árat, így visszaáll az ár az egyensúlyi ár szintjére.

11 Marshall-kereszt

12 Egyensúly Egyensúlyi ár az a piaci ár, amely mellett a termék keresleti és kínálati mennyisége egyenlő. A termék mindenkori ára a piaci ár, de csak egyetlen kitüntetett ár lehet egyensúlyi.

13 Az ár Ár: az áru értékének pénzbeli kifejezése
Bármely termék árát a piaci kereslet és kínálat határozza meg együttesen. Piaci árnak nevezünk minden olyan árat, amelyen a fogyasztók hajlandók és képesek a termékeket megvásárolni


Letölteni ppt "Fogalma, összefüggések"

Hasonló előadás


Google Hirdetések