Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet - A kínálat - A kereslet és a kínálat egyensúlya - A piaci egyensúly kialakulása – a piaci.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet - A kínálat - A kereslet és a kínálat egyensúlya - A piaci egyensúly kialakulása – a piaci."— Előadás másolata:

1 A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet - A kínálat - A kereslet és a kínálat egyensúlya - A piaci egyensúly kialakulása – a piaci mechanizmus

2 A piaci kapcsolatok Vállalatok Háztartások Termelési tényezők piaca Fogyasztási cikkek piaca P é n z P é n z P é n z P é n z Munkaerő eladás Tényező vásárlás áruvásárlás árueladás

3 A piac: - szükséglet és termelés összehangolása - vállalatok és háztartások találkozása - szükségeletek közvetítése a vállalatokhoz - fogyasztási cikkek beszerzése - termelési tényezők adás-vétele - kétirányú kapcsolatot teremt a gazdaság két főszereplője között

4 A piac a kereslet és a kínálat - összesége - egymásra hatása - találkozási módja, helye.

5 - fogyasztási cikkek piaca Piaci formák - termelési tényezők piaca - egy termékcsoport/konkrét termék piaca -… piaca -…

6 A kereslet A kereslet nem más, mint a vevők egyértel- műen kinyilvánított szándéka meghatározott mennyiségű áru megvásárlására. A fi- zetőképes kereslet, megrendelésekben, rendszeres vásárlásokban, a vevők egyéb jelzéseiben nyilvánul meg. Mindig egy meg- határozott időtartamra vonatkozik. Területi kiterjedés alapján egy város, régió, ország kereslete. Összesíthetjük egyénenként, termékenként és termékcsoportonként.

7 A kereslet törvénye Ha az ár nő, a kereslet csökken, ha az ár csökken a kereslet nő. A keresleti függvény A keresleti függvény pontjai megmutatják, hogy a különböző árak mellett a vevők mennyit hajlandóak az adott termékből vásárolni. Jele:D(demand)

8 A kínálat A kínálat a piacon eladásra felajánlott ter- mék- vagy szolgáltatás-mennyiség. Meghatározott árak és árumennyiségek összetartozó értékeit jelenti. Indokolt egy meghatározott időszakra értelmezni. Beszél- hetünk egyéni kínálatról, egy termék összes kínálatáról és egy termékcsoport kínálatáról.

9 A kínálat törvénye Ha az ár nő, a kínálat is nő. Ha az ár csökken a kínálat is csökken. A kínálati függvény A kínálati függvény mutatja meg, hogy egyes árakhoz mekkora kínálati mennyiség tartozik. Jele:S(supply)

10 Marshall és fő műve óriási hatást gyakorolt a következő évtizedek közgazdasági fejlődésé- re. Amellett, hogy olyan, máig használt köz- gazdasági fogalmak megalkotása fűződik Marshall nevéhez, mint a függvények rugal- massága, a fogyasztói többlet, a termelési tényező stb., A közgazdaságtan alapelvei hosszú időn keresztül a legfontosabb tan- könyvnek számított, de a mikroökonómia tankönyvek még ma is ennek a műnek a fel- építését (fogyasztáselmélet – termeléselmé- let – egyensúlyelmélet) követik. Marshallt az úgynevezett cambridge-i iskola alapítójaként tartjuk számon; tanítványa volt többek kö- zött John Maynard Keynes, a 20. századi közgazdaságtan egyik legjelentősebb alakja. Alfred Marshall

11 A kereslet és a kínálat egyensúlya A piaci egyensúly akkor jön létre, ha a kereslet éppen mege- gyezik a kínálattal: a vevők éppen annyit akarnak venni, amennyit az eladók el akarnak adni, és éppen olyan áron akarnak vásárolni, amilyen áron ezt a mennyiséget kínálják. A piaci egyensúly kiala- kulása a Marshall- kereszt segítségé- vel elemezhető. Marshall-kereszt

12 Túlkereslet, túlkínálat és összefüggéseik Bármilyen, az egyensúlyitól eltérő áron a keresett és a kínált mennyiség el fog térni egymástól: a kereslet egy része kielégítettlen marad vagy a kínált mennyiség egy részét nem tudják eladni. Ha a piaci ár kisebb mint az egyensúlyi ár, a kereslet nagyobb lesz, mint a kínálat, túlkereslet alakul ki. Az eladók érzékelve a túlkeresletet emelni fogják az árakat. Ennek következtében a kereslet csökkenni fog. A túlkereslethez igazodva növelni kell a termelést a kínálat változásához, ehhez viszont idő kell, így a kínálati mennyiség csak bizonyos idő elteltével tud majd reagálni. Ha sikerül, nagyobb ár mellett a kínált mennyiség is nagyobb lesz. A kereslet kisebb lesz mint a kínálat, túlkínálat alakul ki.

13 T Ú L K E R E S L E T

14 T Ú L K Í N Á L A T

15 A mozgások egyre kisebb kilengéseket fognak eredményezni, és végül kialakulhat a piac egyensúlya. A két mozgás együtt A nem egyensúlyi állapot nem marad fenn, hanem elindít bizonyos változásokat, a piacot az egyensúly felé terelik.

16 Az ár Az ár az a pénzmennyiség, amennyiért egy áru egy egységét a piacon meg lehet vásárolni, illetve el lehet adni. Ez alapján hoz döntést a fogyasztó a vásárlás szándékáról, idejéről és helyéről; az eladó pedig az áruba bocsátás szándékáról. Mozgása tükrözi a piac állapotát. A kereslet és a kínálat törvényéből következik, hogy a vevők és az eladók érdekei ellentétesek. A két fél alkudozásának eredménye a piaci ár, amin végül a csere lezajlik, ezért a piaci ár mindig tükrözi a kereslet és a kínálat arányát.

17 Készítette: Nagy-Gulyka Brigitta Felhasznált anyag: tankönyv, füzet, internet


Letölteni ppt "A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet - A kínálat - A kereslet és a kínálat egyensúlya - A piaci egyensúly kialakulása – a piaci."

Hasonló előadás


Google Hirdetések