Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC ÜZLETI KÖRNYEZET 1. előadás 2006/2007. tanév.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC ÜZLETI KÖRNYEZET 1. előadás 2006/2007. tanév."— Előadás másolata:

1

2 A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC ÜZLETI KÖRNYEZET 1. előadás 2006/2007. tanév

3 Mai fő témáink Az üzleti élet meghatározó szereplői –A vevő, vásárló –Az eladó, vállalkozó, vállalat (termelő, szolgáltató, kereskedő) –A versenytárs Az üzleti esemény: a vásárlás A piac: az adás-vételek –helye és –összessége

4 AZ ÜZLET KOMPLEX RENDSZERE

5 Vásárlási szituáció 1. Szabóné egy 3,6 kg- os BIOPON mosóport vásárol a nagymosás- hoz a sarki SPAR üzletben, mert a táborozásból most hazaérkezett két fia rengeteg mosnivalót hozott haza Szabóné egy 3,6 kg- os BIOPON mosóport vásárol a nagymosás- hoz a sarki SPAR üzletben, mert a táborozásból most hazaérkezett két fia rengeteg mosnivalót hozott haza

6 Vásárlási szituáció 2. Nagy Pisti bátorságot vett magán, és meg- hívta egy Big Mac Junior menüre Anikót. Nagy Pisti bátorságot vett magán, és meg- hívta egy Big Mac Junior menüre Anikót. Erre az első randevúra a világ legszebb Meki- jében, a Nyugati pálya udvar melletti egység-ben került sor. Erre az első randevúra a világ legszebb Meki- jében, a Nyugati pálya udvar melletti egység-ben került sor.

7 Gustave Eiffel műve ez is

8 Vásárlási szituáció 3. Kovács István víz- és gázszerelő vállalkozó rendszeresen az OBI Áruházban szerzi be a munkájához szükséges anyagokat és eszközöket. Kovács István víz- és gázszerelő vállalkozó rendszeresen az OBI Áruházban szerzi be a munkájához szükséges anyagokat és eszközöket.

9 A keresletet meghatározó tényezők SZÜKSÉGLET (hiányérzet) … még folytatjuk

10 Szükségleti hierarchia Maslow szerint FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK BIZTONSÁG CSOPORTHOZ VALÓ TARTOZÁS IGÉNYE SIKER ÉS MEGBECSÜLÉS ÖN- MEGVALÓSÍTÁS

11 A keresletet meghatározó tényezők SZÜKSÉGLET (hiányérzet) DEMOGRÁFIAI TÉNYEZŐK (mennyiség) KULTURÁLIS TÉNYEZŐK, ÉRTÉKEK SZOKÁSOK (fogyasztási és vásárlási) INFORMÁCIÓ (a szükségletmegoldás lehetőségeiről és a kínálatról) VÁSÁRLÓERŐ (az árszínvonallal együtt értelmezett nominál jövedelem, pénz)

12 A keresletet meghatározó tényezők SZÁNDÉK => Ezekből alakul ki a kereslet KÍNÁLAT => Hozzáférhető áru, szolgáltatás kell ahhoz, hogy a vásárlás megvalósuljon, és ami szintén befolyásolja a keresletet!

13 A kínálatot meghatározó tényezők KAPACITÁSOK (mennyiség) MINŐSÉG (a probléma-megoldási képesség; a minőség: az ami) VÁLASZTÉK (a probléma megoldás sokszínűsége) MŰSZAKI SZÍNVONAL ÁR EGYÉB VERSENYTÉNYEZŐK (különféle értéknövelő szolgáltatások)

14 Mi is történt a vásárlások alatt? Szükséglet-kielégítés Szükséglet-kielégítés Milyen szükségletek vannak: Milyen szükségletek vannak:egyéni családi (háztartási) gazdasági (termelő, kereskedő) kormányzati (állami, intézményi)

15 Milyen vásárlások történtek? Feladatorientált vásárlás Feladatorientált vásárlás Be kellett szerezni a terméket, valamilyen konkrét hiányérzetet kellett megszüntetni, problémát megoldani Be kellett szerezni a terméket, valamilyen konkrét hiányérzetet kellett megszüntetni, problémát megoldani Élményorientált vásárlás Élményorientált vásárlás A szükséglet-kielégítésnél fontosabb a vásárlás során átélt élmény A szükséglet-kielégítésnél fontosabb a vásárlás során átélt élmény

16 A VÁSÁRLÁS: üzleti esemény, statisztikailag mérhető KERESLETVÁSÁRLÓK –Fogyasztók –Felhasználók A keresletet meghatározó tényezők Szubmikro környezet KÍNÁLATELADÓK –Termelési és kiszolgálói lánc (termelők, szolgáltatók, kereskedők) A kínálatot meghatározó tényezők –VersenyMikrokörnyezet

17 Az adás-vételi tranzakció A vásárlás - csere, adás-vétel A vásárló – sokféle ember Az eladó - termelő, a kereskedő vállalkozás Az áru - a termék, a márka, a szolgáltatás Pénz - az általános egyenértékes A nem-csere kapcsolatok –a reciprocitás (családban, szomszédok között) –az újraelosztás (állami, karitatív)

18 A PIAC KOMPLEX RENDSZERE VEVŐ KERESLET FOGYASZTÁS ELADÓ KÍNÁLAT TERMELÉS PIAC adás-vételek összessége

19 Köszönöm a figyelmet! A következő óra Budapesten: szeptember 18. Tatabányán: szeptember 20.


Letölteni ppt "A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC ÜZLETI KÖRNYEZET 1. előadás 2006/2007. tanév."

Hasonló előadás


Google Hirdetések