Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE ÜZLETI KÖRNYEZET 5. előadás 2006/2007. tanév.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE ÜZLETI KÖRNYEZET 5. előadás 2006/2007. tanév."— Előadás másolata:

1 A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE ÜZLETI KÖRNYEZET 5. előadás 2006/2007. tanév

2 Az üzlet komplex rendszere VEVŐ KERESLET FOGYASZTÁS ELADÓ KÍNÁLAT TERMELÉS PIAC

3 A kereslet  A továbbfelhasználók, termelő és szolgáltató szervezetek, a viszonteladók, kereskedők (értékesítési csatornák) – B2B  A végső vásárló (még nem vevő, már kipróbálta, rendszeresen vásárolja) – B2C  Kormányzati vásárlók (állami intézmények, önkormányzatok, stb.) – B2G

4 A kínálat  … mennyisége  … minősége – a termékminőség –az ár –a csomagolás –a kapcsolt szolgáltatások –a hozzáférhetőség –a kommunikáció, az imázs, a reklám  A mérlegelt kínálat

5 A piac gazdasági, minőségi jellemzői  Keresleti piac (az eladók piaca)  Kínálati piac (a vevők piaca)  Egyensúlyi piac  Versenypiac  Oligopol piac  Duopol piac  Monopol piac

6 A cég környezeti meghatározói  A vállalat marketingkörnyezete azokat a külső és belső tényezőket és erőket tartalmazza, amelyek befolyásolják a vállalat képességét a sikeres tranzakciókban, a megcélzott fogyasztókkal való kapcsolat fejlesztésében és megőrzésében.

7 A vásárlás/üzleti esemény környezeti rendszere A környezet elemei:  a szubmikro környzet  a mikrokörnyezet  a makrokörnyezet

8 Szubmikro környezet  Akik miatt van a vásárlás, akik szükségleteiket akarják kielégíteni az adás-vételi tranzakció, a csere révén megszerzett javakkal (árukkal, termékekkel, szolgáltatásokkal).  Az egyének, a háztartások, akik fogyasztanak.  Akik az adás-vételi tranzakcióban, a piacon, mint vásárlók jelennek meg.  Akik a kereslet hordozói.

9 A szubmikro környezet jellemzése  A fogyasztással, fogyasztási adatokkal –Fogyasztási szokások, fogyasztói magatartás  A vásárlásokkal, vásárlási adatokkal –Vásárlási szokások, vásárlási magatartás  A pénzköltéssel, kiadásokkal => jellemző statisztikai mutatók!

10 Háztartás, a fogyasztás alapegysége  A háztartás – mint fogyasztó(k) – a személyek olyan csoportja, akik közös lakásban laknak, jövedelmüket és vagyonukat részben vagy egészben közösen kezelik, a termékek és szolgáltatások bizonyos típusait együtt fogyasztják  Háztartások száma hazánkban: 4002 ezer  Családok száma: 2869 ezer

11 Nettó jövedelem alakulása I. fév Költségvetési szféra101,0 eFt116,0 eFt Versenyszféra 90,8 eFt 96,2 eFt

12 A háztartások fogyasztása (2003.) Egy lakosra jutó fogyasztás: e Ft/év A termékek aránya a fogyasztásban: 53,6 % Szolgáltatások aránya: 46,4 % A háztartások ellátottsága (100 háztartásra):  Személygépkocsi 49  Színes televízió135  Mobiltelefon116

13 Mikrokörnyezet  A mikrokörnyezet a kínálati oldalon definiálható. A kínálatot megjelenítő vállalatok képviselik.  A mikrokörnyezet a vállalat részéről befolyásolható, a vállalat tud változtatni rajta!

14 A mikrokörnyezet értelmezése A mikrokörnyezet részei  a piaci környezet  a versenykörnyezet  a működési környezet

15 Az adás-vételi tranzakciók gazdaság-földrajzi környezete A piac elhelyezkedését mutatja meg.  Utca, háztömb (Béla király körtér)  Kerület, városrész (Újváros)  Település, város (Tatabánya)  Megye, régió (Komárom-Esztergom megye, KDR)  Országrész, ország (Dunántúl, Magyarország)  Kontinens rész, földrész (Közép-Európa, Európa)  Gazdasági-politikai formáció (Visegrádi társulás, Európai Unió, OECD)  Világgazdaság, világkereskedelem

16 Világgazdasági erőterek  Európai Unió (Norvégiával és Svájccal)  Észak-Amerika (USA, Kanada)  Csendes óceáni térség (Japán, Ausztrália)  Oroszország és az utódállamok  A kistigrisek (Szingapúr, Tajvan, Dél- Korea, Thaiföld, stb.)  Kína

17 A versenykörnyezet (M. Porter) IPARÁGI VERSENY ÚJ BELÉPŐK HELYETTESÍTŐK VEVŐK SZÁLLÍTÓK

18 Az iparági versenytársak  A verseny ereje függ –A vállalati koncentrációtól –A piac növekedésétől –A termék különbségektől és hasonlóságoktól –Kapacitások méretétől, és a ciklikusságtól –Az átállási költségektől –Kilépési korlátoktól

19 Helyettesítők versenye  A fenyegetettség mértéke függ: –Az alternatív lehetőségek számától –A lehetőségek költséghatékonyságától –A fogyasztók ár- és minőségérzékenységétől –Az átállási költségektől

20 Az új belépők  A belépési korlátok: –A méretgazdaságosság kérdése –A termék különbségek és azonosságok –A piacon lévők védettsége, márkaereje –A tőkeszükséglet –Hozzáférés az olcsó termelési tényezőkhöz –Hozzáférés az elosztási csatornákhoz –Piacszabályozás

21 A vevők alkupozíciója  Az alkupozíció meghatározói: –Kinek fontos: a vevőnek vagy az eladónak –A vevők koncentráltak (kevés vevő van) –A vásárlás volumene jelentős a szállítónak –Sok szállító kínál hasonló terméket –Terméktulajdonságok nem egyediek –A saját előállítás képessége –A vertikális integráció meghatározója a vevő

22 A szállító alkupozíciója  Az alkupozíció meghatározói: –Ha a vevőnek fontos a vásárlás –Egyedi vásárló nem fontos a szállítónak –A szállítók koncentrációja, kevés az alternatíva –A helyettesítő lehetőségek száma csekély –Magas a vevő átállási költsége –A szállító kezében van a vertikális integráció

23 A verseny jellemzői  Horizontális verseny (termékek és márkák versenye)  Vertikális verseny (a szükségletek versenye)  Közös érdekek, stratégiai szövetségek a versenytársak között

24 A cég működési környezete  Vevők  Beszállítók  Szolgáltatók  Munkaerő  Pénzügyi környezet  Hatóságok  Szomszédok  Közvélemény

25 A beszállítók  A nyersanyag szállítók  Közszolgáltatók  Kooperációs partnerek  Segédanyagok, kellékek  Információk  Fejlesztési eredmények

26 A szolgáltatók  Pénzügyi szolgáltatók  Szállítmányozók, fuvarozók  Marketing szolgáltatók  Menedzsment szolgáltatók  Humán szolgáltatók  Az outsourcing piac

27 A munkaerő-piac  A munkaerő-piac mérete és jellemzői  A munkanélküliség mértéke és szerkezete  A munkaerő felkészültsége  A munkaerő hozzáférhetősége  Munkaerő-piaci intézmények  Képzési piac, life long learning  Táv-munkavégzés

28 A pénzpiac  Saját tőke kiegészítése (új tőke bevonása, hitelek, támogatások)  A tőzsde, ill. a vállalkozás eladása, fúziók  Bankrendszer, hitelforrások  Egyéb külső források, hazai és európai uniós pályázati lehetőségek  Biztosítási piac

29 A hatóságok  Állami szervek  Önkormányzati szervek  Szakhatóságok: ÁNTSZ, Tűzoltóság, Munkavédelmi Felügyelőség, Fogyasztóvédelmi Felügyelet, stb.  Kvázi hatóságok (pl. kamarák)  Regionális szervezetek, statisztikai régiók

30 A szomszédok  A telephely közelében lakók és a helyi környezet

31 A közvélemény  A sajtó  A véleményformálók  Oktatási és kutatási intézmények  Támogatottak és szponzoráltak  A saját munkatársak

32 Köszönöm a figyelmet! Következő óra:  A budapesti tagozaton: november 6.  Tatabányán: november 8.


Letölteni ppt "A PIAC ÉS A VÁLLALKOZÁS MIKROKÖRNYEZETE ÜZLETI KÖRNYEZET 5. előadás 2006/2007. tanév."

Hasonló előadás


Google Hirdetések