Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

B2B-marketing - Bevezetés Készítette: Piricz Noémi Forrás: - D. Ford: Business Marketing, KJK Kerszöv. 2003. - Dr Piskóti I. publikációi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "B2B-marketing - Bevezetés Készítette: Piricz Noémi Forrás: - D. Ford: Business Marketing, KJK Kerszöv. 2003. - Dr Piskóti I. publikációi."— Előadás másolata:

1 B2B-marketing - Bevezetés Készítette: Piricz Noémi Forrás: - D. Ford: Business Marketing, KJK Kerszöv Dr Piskóti I. publikációi

2 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing2 1. Mi ez? Különböző fogalmak, (mint az angolból a business marketing, business to business (btob/B2B-marketing), industrial marketing, commercial marketing, a németben Investitions- gütermarketing, Industriegütermarketing, vagy a hazai szóhasználatban az angol kifejezések mellett az ipari marketing, szervezetközi piacok marketingje, beruházási javak marketingje stb.) repdesnek a „szakmai térben”

3 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing3 A marketing vizsgálati tárgyát illeti az, hogy miként jön létre a sikeres piaci csere, a cserében résztvevő két fél egyező szándéka, önkéntes döntése. A csere létrejötte, lebonyolítása mindkét fél számára költségekkel és a cserében keletkező haszonnal is jár

4 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing4 2. A business marketing meghatározása A vevőkapcsolatok kiválasztásának fejlesztésének és ápolásának feladatát jelenti, - amely a vevő és az eladó érdekeit egyaránt szolgálja, - figyelembe véve adottságaikat, erőforrásaikat, technológiáikat, stratégiáikat és céljaikat.

5 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing5 Másképpen fogalmazva: A marketing egy átfogó jelenség a vállalkozásoknál, melyet most: a B2B piacon tevékenykedő kínáló, eladó cég szemszögéből nézzük, amely meghatározó piacokra irányul, a marketing egy magatartási, viselkedési program, gondolkodásmód, módszertan és vezetési koncepció.

6 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing6 3. A B2B piac termékek szerint az alábbiakat foglalja magába: Föld, épületek, cégek, nyersanyagok, alapanyagok, energia, alkatrészek, felszerelések, szerszámok, alapvető gépek, berendezések, gyárak, rendszerek, szolgáltatások, (üzleti-, technikai-…)

7 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing7 4. A szervzeti piac Piaci szereplő az a szervezet, amely saját önkéntes döntése alapján, vagy törvényi előírásoknak megfelelően részt vesz a termékek és szolgáltatások piaci cseréjében, vagy befolyásolja ezt a cserét. A szervezet olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvésen keresztül valósul meg (Chikán 2005). A szervezeti piac a szervezeteket, a szervezetek közötti piaci csereakciók összességét, a szervezetek között kialakult piaci kapcsolatokat és ezek működési elveit foglalja magában.

8 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing A szervzeti piacok vevői a vásárolt termék-szolgáltatás csomag felhasználása szerint: felhasználók, (user-ek) akik a terméket (gép, szerszám, fénymásoló) a saját produktumuk előállítási folyamatában használják, olyan vevők, akik a terméket beépítik a saját produktumokba, (pl. chipek egy számítógéphez,) beszállítói kapcsolatok dealerek, kereskedők, akik a termékeket újraértékesítik, többnyire változatlan formában az előző két vevőkörnek egy cég gyakorta két, három szerepű vevőként is megjelenik

9 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing Szervezeti piac fő kategóriái eladókvevők Profitorientált cégek Kormányzati szervek szintjei Non-profit intézmények Non-profit intézmények Kormányzati szervek szintjei Profitorientált cégek

10 10 A szervzeti piacok szereplői A vállalat közvetlen gazdasági tevékenységet végző, jogilag önálló szervezet, az üzleti vállalkozás szervezeti kerete, amely termeléssel, szolgáltatással, vagy kereskedelemmel foglalkozik. Civil szervezetek az állampolgárok önkéntes, a hivatalos, állami intézményektől, szervezetektől független, öntevékeny szerveződései valamilyen társadalmi, vagy szakmai cél elérése érdekében. Az intézmény valamilyen közösségi célra létesített, bizonyos személyi kerettel rendelkező társadalmi, állami, vagy magán szervezet. Az intézmények alapvető feladata, hogy valamilyen szempontból foglalkozzanak a rájuk bízott emberekkel, tanítsák, képezzék, gyógyítsák, gondozzák, vagy éppen őrizzék őket. A kormányzati szervek olyan választott, vagy kinevezett szervezetek, amelyek feladata az állam működésének biztosítása. Vásárlásaikhoz mindig közpénzeket használnak fel.

11 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing11 5. Az üzleti, szervezeti vevő jellemzői számos eladó ajánlatát mérlegeli sokféle ajánlatot kell összehasonlítania a vállalatot is befolyásolják az előző vásárlások során gyűjtött tapasztalatok racionális és irracionális megfontolások után döntenek előfordul, hogy csak a vásárlásra fordított idő minimalizálása a cél

12 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing12 a cég nem saját részre vásárol a vállalkozás egyik esetben eladó, más esetben viszont vevő általában hosszú időbe telik és több szereplős döntési folyamat után vásárolnak a beszerzésben szakemberek vesznek részt

13 Piricz Noémi, főiskolai tanársegéd - Szervezetközi marketing13 nemcsak a konkrét vétel a fontos, hanem az is, hogy ez hogyan fogja befolyásolni a két cég kapcsolatát, a többi üzleti partnerekkel meglévő, tervezett kapcsolatát, továbbá a vállalat általános gazdasági helyzetét (forgalom, piacrészesedés stb.)


Letölteni ppt "B2B-marketing - Bevezetés Készítette: Piricz Noémi Forrás: - D. Ford: Business Marketing, KJK Kerszöv. 2003. - Dr Piskóti I. publikációi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések