Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Erőnlét diagnosztika Humánkineziológia szak MSc I/1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Erőnlét diagnosztika Humánkineziológia szak MSc I/1."— Előadás másolata:

1 Erőnlét diagnosztika Humánkineziológia szak MSc I/1

2 Követelmények Részt vétel az előadásokon Írásos feladatok elvégzése Számonkérés: szóbeli vizsga

3 Témakörök - tematika 1. Bevezetés Az erőnlét fogalma. A fitness, az erőnlét, a fizikai képességek fogalmak és tartalmak közötti azonosságok és különbségek. Általános és specifikus erőnlét. 2.Alapelvek az erőnlét meghatározásában. Normalizáció, normatív értékek. Mérések kivitelezése. 3.Izom felépítése, kontrakciók típusai, jellemzői. 4.A testi erő fogalma, mérése és normatív értékek meghatározása. 5.Állóképesség fogalma, mérése, normatív adatok meghatározása 6.Mozgékonyság fogalma, mérése, normatív adatok 7.Hajlékonyság, ízületi mozgékonyság fogalma, mérése, normatív adatok meghatározása 8.Állásstabilitás fogalma, mérése, normatív adatok 9.Összetett tesztek 10.Sportspecifikus tesztek 11.Mozgássérültek funkcionális tesztjei, skálák, indexek

4 Mi az erőnlét (fittség)? Az egyén aktuális fizikai és lelki állapota Az egyén fizikai és lelki terhelhetőségét mutató változó vagy változók összessége Meghatározás keresése, leírása és véleménnyel történő ellátása forrás megjelöléssel

5 Korosztályokra, rasszokra, csoportokra, nemekre vonatkozó átlagok), amelyeket fizikai, pszichológiai, fiziológiai (orvosi, egészségügyi), antropometriai (alkati) tesztekkel mérnek és változókkal (mutatókkal) jellemeznek Normatív adatok Hogyan állapítható meg az erőnlét szintje?

6 Életkor Kiváló >49 >45 >41 >35 >31 >28 Jó Átlag feletti Átlagos Átlag alatti Gyenge Nagyon gyenge <25 <22 <17 <9 <9 <7 Férfiak 1 perc alatti felállások-leülések száma Példa:

7 ERŐNLÉT Fizikai Pszichológiai Élettani Alkati Befolyásoló tényezők

8 Izomerő Izom állóképesség Kardioreszpiratikus állóképesség Mozgékonyság (agilitás ) Hajlékonyság (flexibilitás) Testösszetétel Izomerő Izom állóképesség Kardioreszpiratikus állóképesség Mozgékonyság (agilitás ) Hajlékonyság (flexibilitás) Testösszetétel Fizikai erőnlét összetevői

9 Erő Sebesség Állóképesség Hogyan mérhető? Mit jelent? maximális erő állóképességi erő gyorsasági erő mozgásgyorsaság gyorsasági állóképesség rövid távú állóképesség középtávú állóképesség hosszútávú állóképesség

10 Abszolút érték Relatív érték Normalizálás Az erőnléti mutatók kifejezése J. P. Folland Ć T. M. Mc Cauley Ć A. G. Williams Allometric scaling of strength measurements to body size Eur J Appl Physiol (2008) 102:739–745

11 Érvényesség (validitás) Megbízhatóság (reliabilitás) Megismételhetőség A vizsgálatok (mérések) fő szabályai Tárgyilagosság (objektivitás)

12 Egyszerű tesztek Laboratóriumi tesztek Tesztbattéria Több altesztből álló tesztsorozat, amelynek egyesített pontszámát használják fel az egyéni különbségek mérésére Tesztbattéria Több altesztből álló tesztsorozat, amelynek egyesített pontszámát használják fel az egyéni különbségek mérésére A tesztek fajtái Összetett tesztek

13 A tesztek leírása Mit mérünk a teszttel? Milyen populációnak a legmegfelelőbb? Eszközök Végrehajtás leírása Előnyök Hátrányok Kiértékelés Normatív adatok

14 A tesztek végrehajtásának szabályai 1.A jellemzők (meghatározni kívánt változók) kiválasztása 2.A méréshez szükséges legalkalmasabb módszerek kiválasztása 3.Adatgyűjtés (a mérés lefolytatása) 4.Az összegyűjtött adatok elemzése 5.Döntés meghozatal 6.A meghozott döntések foganatosítása A tesztek végrehajtásának szabályai 1.A jellemzők (meghatározni kívánt változók) kiválasztása 2.A méréshez szükséges legalkalmasabb módszerek kiválasztása 3.Adatgyűjtés (a mérés lefolytatása) 4.Az összegyűjtött adatok elemzése 5.Döntés meghozatal 6.A meghozott döntések foganatosítása

15 A tesztek lefolytatásával szemben támasztott követelmények 1.Mindegyik teszttel egy tényezőt vizsgálunk 2.A vizsgált személytől ne követeljünk semmilyen technikai ismeretet 3.A vizsgált személyek értsék meg a feladatot és legyenek tisztában a mérés céljával. 4.A tesztek végrehajtásának szigorúan standardizáltnak kell lenni az adminisztrációt, a szervezést és környezeti feltételeket illetően. A tesztek lefolytatásával szemben támasztott követelmények 1.Mindegyik teszttel egy tényezőt vizsgálunk 2.A vizsgált személytől ne követeljünk semmilyen technikai ismeretet 3.A vizsgált személyek értsék meg a feladatot és legyenek tisztában a mérés céljával. 4.A tesztek végrehajtásának szigorúan standardizáltnak kell lenni az adminisztrációt, a szervezést és környezeti feltételeket illetően.

16 Tényezők, amelyek befolyásolhatják a mérést (a teszt megbízhatóságát) 1.A hőmérséklet, zaj, páratartalom 2.A vizsgált személy mennyit aludt a tesztelés előtt 3.A vizsgált érzelmi állapota 4.Gyógyszerek szedése 5.Napszak 6.A vizsgált személy által megívott kávé mennyisége 7.Az étkezéstől eltelt idő 8.A mérés környezetének milyensége, minősége 9.A vizsgált személy ismerete és tapasztalata a tesztet illetően. 10.A mérés pontossága 11.A vizsgálati személy motiváltsága a teszt végrehajtásában 12.A bemelegítés megfelelősége 13.A teszt alatt jelenlevő személyek 14.A vizsgálatot végző személy személyisége, ismeretei és jártassága Tényezők, amelyek befolyásolhatják a mérést (a teszt megbízhatóságát) 1.A hőmérséklet, zaj, páratartalom 2.A vizsgált személy mennyit aludt a tesztelés előtt 3.A vizsgált érzelmi állapota 4.Gyógyszerek szedése 5.Napszak 6.A vizsgált személy által megívott kávé mennyisége 7.Az étkezéstől eltelt idő 8.A mérés környezetének milyensége, minősége 9.A vizsgált személy ismerete és tapasztalata a tesztet illetően. 10.A mérés pontossága 11.A vizsgálati személy motiváltsága a teszt végrehajtásában 12.A bemelegítés megfelelősége 13.A teszt alatt jelenlevő személyek 14.A vizsgálatot végző személy személyisége, ismeretei és jártassága

17 Erőnlétdiagnosztikai vizsgálatok kivitelezése

18 Mérés 1.Tervezés 2.Kivitelezés 3.Kiértékelés

19 A vizsgálat első szakasza Tervezés - Előkészítés Kit? Mit (milyen paramétert) Hogyan? Mivel? Mikor?

20 Mérőrendszer Mérés objektuma Mérőeszköz Mérési eljárás

21 Vizsgálati személy(ek) Egy személy Csoport Gyerekek! Idősek Nem egészségesek Sportolók

22 A vizsgálat Keresztmetszeti Longitudinális Egyéni Csoportos

23 Mérőeszköz Kérdés: az eszköz azt a paramétert méri, amire szükségünk van? Előzetes próba (pilot) Kalibrálás Kinyert adatok vizsgálata Vizsgálat előtt ellenőrzés A mérőeszköz használatát el kell sajátítani!

24 Pilot Előzetes vizsgálat, mellyel tesztelhető: Vizsgálati eljárás Vizsgálati eszköz Kiértékelés Pilot általában kis elemszámú, kis költségigényű Cél: a mérési eljárás hibáinak kiküszöbölése, eljárás validitásának ellenőrzése, optimális beállítások meghatározása

25 Vizsgálat megkezdésekor: szóbeli magyarázat Mérés célja Mérés lefolyása, időtartama (több alkalom) Terhelés mértéke Mérés veszélyei!!! Kiértékelt eredmények megtekinthetők, mikor? Kivitelezés

26 Vizsgálatvezető szerepe Szervezés Kivitelezés megfelelő Kapcsolat a vsz.-el Biztonság Adatok megfelelő rögzítése Felelősség!

27 Vizsgálati személy Írásbeli nyilatkozat Instrukciót megkapta a vizsgálat lefolyásáról Ismeri a vizsgálat veszélyeit Saját akaratából vesz részt (gyerekeknél szülői engedély) Engedélyezi-Nem engedélyezi a vizsgálat eredményeinek felhasználását, közzétételét

28 Longitudinális vizsgálat Azonos mérőeszköz, beállítások Azonos helyszín Azonos napszak Azonos külső paraméterek (hőmérséklet, stb.) Azonos vizsg.szt.- érintő paraméterek (pl cipő u.a.)

29 Mérési jegyzőkönyv Vizsgálati személy Vizsgálatvezető Vizsgálat helyszíne Vizsgálat dátuma Mérési eljárás Mérési eszköz Megjegyzések ADATOK adatokat mindig el kell külön menteni!

30 Adatok regisztrálása Digitálisan vagy kézzel Real time, vagy a mérés után megfelelően identifikált filenevek, elérési útvonalak mértékegységek

31 Kiértékelés Normatív adatok alkalmazása Azonos eljárás? lehet, hogy azonos név, más kivitelezés (pl más időtartam, magasabb lépcsők, más életkor, aktivitási szint, stb.) Ugyanolyan személyekre vonatkozik? Mértékegységek Forrás megbízhatósága Megfelelő program alkalmazása (hozzáférés)

32 Állapotfelmérés További lépések edzésmódszerek, rehabilitáció Tapasztalatok Új, vagy módosított mérési módszerek Eredmények alapján következtetések

33 Etikai kérdések Önkéntes résztvétel Invazív eljárás Adatok titkossága, kezelése, hozzáférhetősége (csoportos mérés esetén is)


Letölteni ppt "Erőnlét diagnosztika Humánkineziológia szak MSc I/1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések