Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A társadalmi tényez ő k hatása a tanulásra © Kárpáti Zoltán Szociológus

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A társadalmi tényez ő k hatása a tanulásra © Kárpáti Zoltán Szociológus"— Előadás másolata:

1 A társadalmi tényez ő k hatása a tanulásra © Kárpáti Zoltán Szociológus

2 A társadalmi tényez ő k  Demográfiai jellemzők (nem, életkor)  Iskolai előélet (végzettség, szakképzettség)  Hely a munka világában (foglalkozási – és életpálya, munkanélküliség)  Családi életkörülmények (jövedelem, beruházás)  Jelenlegi lakóhely típusa (község, város, megyeszékhely)

3 A megkérdezettek neme: férfi 47,17% nő 52,83% (Országos mintának megfelel) A megkérdezettek kora: (kutatási célnak megfelel) 26 év alatt 14, éves 26, éves 21, , ,28 63 éves és idősebb 7,05 - Életciklusok

4 Iskolai végzettség, szakképzettség A megkérdezettek iskolai végzettsége: (%) férfi nő Alapfokú 41,08 27,47 Szakmai középfokú 40,43 38,34 Gimnázium 7,03 14,31 Felsőfokú 11,46 19,88 A megkérdezettek szakképzettsége: (%) Egy igazolható szakképzettség Több igazolható szakképzettség 36,54 Nincs igazolható szakképzettség 35,11

5 Életpálya és foglalkozási mobilitás I. Foglalkozás és szakképzettség megválasztása: (sorrend %) jövedelmezőség, 41,99 környezeti lehetőségek, 39,89 fejlettségi különbségek érdeklődés, 37,36 alacsony személyes motiváltság család, 25,26 csökkenő, férfiaknál erősebb a szakma presztízse 10,86 társadalmi elismertség ismerősök, barátok 9,55 férfiaknál erősebb rokonság 7,73 férfiaknál erősebb iskola, tanárok 2,23 tanulásra ösztönzésnél 36,27%, pályakép körvonalazódásában 23,02%

6 Életpálya és foglalkozási mobilitás II. Mindig vagy a legtöbbször találtam képzettségemnek megfelelő munkahelyet és munkakört 58,2% -A „képzettség” fogalma, tisztázatlan a munkakör és képzettség viszonya -aspirációk és elégedettség kapcsolata a lehetőségek által behatárolt -Iskolai végzettséggel meredeken nő; 4,5-szeres különbség a felsőfokú és alapfokú között, szakmai képzettség szerepe nőtt -Az alapfokú végzettségűek súlyos helyzete (3/4 nehezen talál) -Férfiak: 48,72%, nők 67,57%, nők nagyobb „mozgékonysága” (munkahely) -„nem fogadnak be” (roma diszkrimináció)

7 Életpálya és foglalkozási mobilitás III. -Túlnyomórészt intragenerációs ágazati-foglalkozási mobilitás – gazdasági szerkezetváltások egymásutánja: agrár-ipari-szolgáltatás, állami-piaci gazdaság kettőssége, tulajdoni váltások -Tömegesség, kényszerű átállás. A 36 éven felüliek 50-60%-a kettő vagy több ágazatban dolgozott, de fiatalabbaknál is 10% körül -Szakképzettség gyors amortizációja, viszonylagos értéke, korporációs érdekek -Magas migrációs (ingázási) költségek (tulajdon-bérlet), megrekedés -Munkapiaci választék hiánya a környezetben -Foglalkozási (élet) pálya megszakítottságai, munka és tanulás -Iskolai és szakképzési rendszer felkészületlensége (gyakorlati, kompetencia alapú képzés) – iskolarendszeren kívüli képzés szerepe

8 Részvétel az iskolarendszeren k. képzésben -Nő-férfi arány: részt vett 5:1, részt vesz 2:1, de több férfi venne részt, mint nő (10%-kal). A munkanélküliek 60%-a férfi. -A „részt vett” év közötti = 73,74%; 56 év felett = 18,08% -A „részt vesz”: év közötti = 59,69%; korral csökken, 56 évtől senki -A „részt venne”: év közötti = 44,91%; év közötti = 44,08%; 56 évestől = 10,52%; 54% alapfokú isk. végz. és szakiparos (felzárkóztatás). -Részt vett: 55%, részt vesz: 14%, részt venne: 46% (átképzés) - Az isk.r. kívüli képzés szerkezeti végiggondolása: minőség, megfelelőség, szakma mellett gyakorlat és kompetencia

9 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A társadalmi tényez ő k hatása a tanulásra © Kárpáti Zoltán Szociológus"

Hasonló előadás


Google Hirdetések