Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
Advertisements

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
AZ ÉLETPÁLYAMODELL BEVEZETÉSÉBŐL ADÓDÓ INTÉZMÉNYVEZETŐI FELADATOK
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az OH TÁMOP fejlesztései
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Elkötelezettség és elhívatottság Pedagógus életpálya Előadó: Thaisz Miklós Oktatásért Felelős Államtitkári Kabinet.
A 2013/2014-es nevelési év az óvodákban
Pedagógus-továbbképzés
Tanfelügyelet és minősítés
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A pedagógus minősítési rendszer
A pedagógus minősítési rendszer
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A pedagógusminősítési rendszer
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
A pedagógusok előmeneteli rendszere a 2014/2015-ös tanévben
A portfólió - óvodai szakterület
Szakmai nap szeptember 16.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A pedagógusminősítés rendszerének bevezetése, mérföldkövei
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
Készítette: Kovács Ferencné
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) és pedagógusminősítés szakterületre vonatkozó, a szakértői feladatokhoz kapcsolódó aktuális jogszabályi.
Portfóliókészítés óvodavezetőknek, óvodapedagógusoknak
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÉMASZIGET Kutatótanárok, vezető-,támogató- és innovatív mesterpedagógusok Mit kutat a kutatótanár? Kik az ezermesterek? Brassói Sándor, Marosi Katalin.
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Marosi Katalin Oktatási Hivatal
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
KPSZTI pedagógiai-szakmai szolgáltató
Tanévkezdő 2013/14.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés 2013. október 16.

Megújuló köznevelési rendszer

Jogszabályi háttér Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 64.-65. § 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet

A minősítési rendszer célja A rendszer célja: A pálya vonzóvá tétele. A jó pedagógusok megtartása. Kiszámítható életpálya. Várt előnyei: Emelkedhet a pedagógus pályára jelentkezők száma. (kiválasztás) Növekedhet a pálya presztízse a teljesítmény-elv érvényesülése miatt. Az egyéni érdemeket honorálja. Motiválhat a magas szintű tevékenységre.

Az életpálya fokozatok 1. fokozat: Gyakornok (2-4 év) 2. fokozat: Pedagógus I. (6-9 év) 3. fokozat: Pedagógus II. (min. 6 év) 4. fokozat: Mesterpedagógus feltétele: 14 év gyakorlat, szakvizsga, 2. minősítés 5. fokozat: Kutatótanár feltétele: PhD, rendszeres publikáció,14 év gyakorlat, 2. minősítés

Gyakornokból Pedagógus I. A rendelet a 2013. 09. 01-től pályát kezdőkre érvényes. Minősítő vizsga Vizsga eredménye: megfelelt, nem felelt meg Megfelelt: Pedagógus I. Nem felelt meg: újabb két év gyakornoki idő Újra nem felelt meg: eredmény közlésétől számított 10. napon megszűnik a munkaviszony. Új jogviszony létesítés (pedagógus munkakör): újra indul a gyakornoki idő

Gyakornok Munkáját szakmai vezető, mentor támogatja. Miben segít? Munkaköri feladatok teljesítése Alapdokumentumok értelmezése, alkalmazása Tanórák/foglalkozások megtervezése Módszerek, eszközök, segédletek megválasztása Pedagógiai dokumentáció vezetése Felkészülés a minősítő vizsgára A mentor támogató módszerei: Negyedévenként 1-4 óra/foglalkozáslátogatás, és megbeszélés Hetente konzultációs lehetőség

Pedagógus I.-ből Pedagógus II. Minősítési eljárás Az I. fokozatban eltöltött 6 év után kezdeményezhető Az I. fokozatban eltöltött 9 év után kötelező Eljárás eredménye: megfelelt, újabb minősítés szükséges Legfeljebb egy alkalommal ismételhető, leghamarabb újabb 2 év szakmai gyakorlat után. Újra nem felelt meg: eredmény közlésétől számított 10. napon megszűnik a munkaviszony.

Pedagógus II.-ből Mesterpedagógus Nem kötelező Minősítési eljárás Az II. fokozatban eltöltött 6 év után kezdeményezhető Szakvizsga szükséges Eljárás eredménye: mesterfokozatba lép, pedagógus II. fokozatban marad Legfeljebb egy alkalommal ismételhető, leghamarabb újabb 2 év szakmai gyakorlat után.

A mester – és kutató pedagógus lehetőségei-kötelezettségei Szakértőként ellenőrzésben, minősítésben, vagy szaktanácsadásban részt vesz nem vesz részt, heti 2 órában Munkaidő kedvezmény (18/25) Gyakornok támogatása 1 nap mentesítés Fejlesztésekben, kutatásokban, belső képzések szervezésében részvétel Évente maximum 25 feladat Országos, nemzetközi versenyekre felkészítés 10000/alkalom költségtérítés

A minősítés módszerei Portfólió értékelése Portfólió védés értékelése 50% 2 szakóra/foglalkozás meglátogatása, elemzése, értékelése 20% Külső szakmai ellenőrzés megállapításainak értékelése Intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó megállapításainak értékelése 30%

A portfólió Dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagógus szakmai útja, tevékenysége, fejlődése, nehézsége, sikerei egyrészt a tények, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, értelmezése alapján.

Portfólió tartalma Szakmai önéletrajz Nevelő-oktató munka dokumentumai (10 tanóra terve+reflexió) A pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, annak dokumentumai Alkotói művészeti tevékenység dokumentumai Intézmény környezetének bemutatása Szakmai életút értékelése (önértékelés)

Az értékelés területei

Pedagógus kompetenciák – értékelési szempontok/indikátorok pl. A tanuló személyiségének fejlesztése, egyéni bánásmód Dokumentumokban Elméletileg megalapozott pedagógiai nézetrendszer, amely irányítja a gyakorlatot Felismeri a tanulók fejlődését befolyásoló tényezők hatását, és felhasználja pedagógiai munkájában Önértékelésben Egységes folyamatként értelmezem a nevelést oktatást Tanórán/foglalkozáson A tanulási nehézségek mögött meghúzódó okok ismeretében és figyelembe vételével biztosítja a fejlesztést. A nevelés, oktatás szempontjai egyaránt érvényesülnek a pedagógiai munkában

Egyéni reflexiók várható értékelési szempontjai Problémaérzékenység Lényeglátás Elvekre, elméletekre támaszkodó elemzés, értékelés Tudatosság, önkritikusság Fejlődést segítő további feladatok megfogalmazása Szakszerű nyelvezet

Lehetséges értékelési skála Az adott terület/tevékenység nem jellemző, esetleges, általában jellemző, többnyire jellemző, jellemző, tudatosan átgondolt.

Pedagóguskompetenciák - szintek Komponensek: tudás, készség/képesség, attitűd Szerkezet: Az adott kompetencia értelmezése Az egyes kompetenciaelemek megfogalmazása munkakörönként (óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, kollégiumi nevelő) és szintenként

Értékelés eredményessége Gyakornok – 60% Pedagógus I. - 75% Pedagógus II.- 85%

Nyilvánosság Egységes és nyilvános: Kérdőívek Értékelőlapok Megfigyelési szempontok Önértékelési szempontok Feldolgozási segédletek

Elnök: mesterpedagógus szakértő A minősítő bizottság Elnök: mesterpedagógus szakértő Gyakornok Felsőoktatási intézmény tanára, vagy gyakorló intézmény pedagógusa (ped. II) Intézmény vezetője A minősített pedagógusnál csak magasabb fokozatú pedagógus Egyik tag a minősített pedagógussal azonos szakos Pedagógus I. II. Szakértő, vagy felsőoktatási intézmény tanára, vagy gyakorló intézmény pedagógusa (ped. II) Kutatótanár + MTA delegáltja

Jogorvoslat A pedagógus a minősítő vizsga és a minősítési eljárás hibás vagy valótlan ténymegállapításának, személyiségi jogát sértő megállapításának megsemmisítését a minősítés közlésétől számított harminc napon belül a bíróságtól kérheti.

Egyszerűsített eljárás Pedagógus II. fokozat eléréséhez - 2014. Feltétel: 14 év gyakorlat és pedagógus szakvizsga megléte (326/2013.Korm.r. 36.§ (3) E - Portfolió feltöltése az OH informatikai rendszerébe 2014. 04 30-ig A 2015. január 1-jén ideiglenesen Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus legkésőbb 2018. december 31-éig rendes minősítési eljárásban köteles részt venni. Ha a pedagógus a rendeletben foglaltakat nem teljesíti, 2019. január 1-jétől újra Pedagógus I. fokozatba kell besorolni. 2015. jan. 1-jén kb. 20.000 fő kerül Pedagógus II. fokozatba a tervek szerint.

Egyszerűsített eljárás Pedagógus II. fokozat eléréséhez – 2014. 2014. szeptember 1-től Pedagógus II. fokozatba sorolását kérheti, aki: A 2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba besorolt, több mint nyolc év szakmai gyakorlattal rendelkezik. Nincs kötelező minősítése a annak aki 2013.09.01. -től számított 10. tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt. Nkt. 97.§ (21)

Egyszerűsített eljárás Mesterpedagógus fokozat eléréséhez Mesterfokozatot 2013-ban az OH és az OFI által meghirdetett pályázaton való részvétellel lehet elérni. A részvétel feltételei: 15 év szakmai gyakorlat, szakvizsga szerepel az Országos szakértői névjegyzéken, vagy az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a szaktanácsadói névjegyzéken, vállalja, hogy részt vesz az OH által szervezett szakértői vagy az OFI által szervezett szaktanácsadói továbbképzésen, vállalja, hogy külön díjazás nélkül, a központi költségvetés által biztosított költségtérítés terhére részt vesz a szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásában. 2015. január 1-jétől legfeljebb 2.000 pedagógus kerülhet mesterfokozatba

További átmeneti rendelkezés 36.§ (8) A 2015. december 31-ig Pedagógus I. vagy Pedagógus II. fokozatba besorolt pedagógus is részt vehet az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógusok minősítő vizsgáján vagy minősítési eljárásában szakértőként vagy a szaktanácsadói feladatok ellátásában, feltéve, …lásd, mint a mesterpedagógusnál.

A rendes minősítési eljárás Minősítési terv (keretszám) : 02. 28. Minősítés kezdeményezése: 03. 31. Döntés: május 31. Elsőbbséget élveznek, akiknek minősítése kötelező Eljárás díja: Kötelező minősítés esetén díjtalan Megismételt eljárás, vagy nem kötelező minősítés esetén a minimálbér 70%-a. (68 600)

Köszönöm a figyelmet. Herczeg Katalin herczeg.kati@xpszk.hu