EURÓPAI MIGRÁCIÓS HÁLÓZAT SZEMINÁRIUM december 13

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A legális migrációt érintő szakterület bemutatása
A külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek ellenőrzése Budapest, november 23.
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Külföldi állampolgárok munkavégzése Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
AZ ÚJ IDEGENRENDÉSZETI
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Külföldiek (TCN) munkavállalása és az integráció
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
6. téma: A hatóság döntései
Állam munkavédelmi feladatai
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Okmány-mintatár Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Úti okmányok.
Pedagógus oklevelek elismerése
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Előadó: Bodonyi László főosztályvezető-helyettes
Egyszerűsített honosítási eljárás
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Munkavállalás az Európai Unióban
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
A KIKÜLDETÉS SZABÁLYAI, GYAKORLATI KÉRDÉSEK
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
A bírósági végrehajtás I.
A közigazgatási perek április 3..
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

EURÓPAI MIGRÁCIÓS HÁLÓZAT SZEMINÁRIUM 2011. december 13 EURÓPAI MIGRÁCIÓS HÁLÓZAT SZEMINÁRIUM 2011. december 13. LEGÁLIS MIGRÁCIÓ Készítette: dr. Ifi-Tar Szabina

Nemzeti jogszabályi háttér 2007. évi I. törvény a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról (a továbbiakban: Szmtv.); 113/2007 (V.24.) Korm. rendelet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról (a továbbiakban: Szmvhr.); 2007. évi II. törvény a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról (a továbbiakban: Harmtv.); 114/2007. (V.24.) Korm. rendelet a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény végrehajtásáról (a továbbiakban: Harmvhr.); 25/2007. (V.31.) IRM rendelet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény, valamint a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény végrehajtásáról; 810/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet a Közösségi Vízumkódex létrehozásáról

Tartózkodás Magyarországon/Schengeni területen Három hónapot meghaladó Hat hónapon belül három hónapot meg nem haladó Harmtv. Szmtv. Harmtv. Szmtv. Harmtv. Szmtv. - Repülőtéri tranzitvízum(A) - D vízum - tartózkodási engedély - regisztrációs igazolás (ÚJ! EU Kék Kártya) - bevándorlási engedély - tartózkodási kártya - Rövid időtartamú tartózkodásra - letelepedési engedély - állandó tartózkodási kártya jogosító vízum(C) - ideiglenes letelepedési engedély - nemzeti letelepedési engedély - EK letelepedési engedély

Jogszabályok-személyi kör-okmányok Harmtv. Szmtv. EGT-állampolgárok Harmadik országbeli állampolgárok EGT-állampolgárok, és magyar állampolgárok harmadik országbeli családtagjai - vízum (A, C, D) - vízum (C) - regisztrációs igazolás - tartózkodási engedély - tartózkodási kártya - állandó tartózkodási kártya (Új! EU Kék Kártya) - állandó tartózkodási kártya - bevándorlási engedély - EK letelepedési engedély - letelepedési engedély - ideiglenes letelepedési engedély - nemzeti letelepedési engedély - EK letelepedési engedély

Három hónapot meg nem haladó tartózkodás

A három hónapot meg nem haladó tartózkodás Rövid időtartamú beutazásra jogosító vízum: Elutasítása Megsemmisítése fellebbezés 2011. 04.05-től Visszavonása Hosszabbítás A további jogorvoslat kizárt!!! Az engedélyező döntés elleni fellebbezés kizárt! Indoka: jogharmonizáció, a Vízumkódexnek történő megfelelés

Vízum jogorvoslat I. Eljáró hatóságok: Konzuli tisztviselő külügyminiszter (kiadás megtagadás,megsemmisítés, visszavonás elutasítása BÁH (határon) belügyminiszter Regionális Igazgatóság BÁH (megsemmisítés, visszavonás, vízumhosszabbítás elutasítása) határrendészeti kirendeltség ORFK (megsemmisítés, visszavonás)

Eljárási határidők, eljárás Vízum jogorvoslat II. Eljárási határidők, eljárás Vízum elutasítása: fellebbezés: 8 nap elbírálás:15 nap A nemzeti konzultációt a jogorvoslati eljárásban meg kell ismételni: 7 nap Vízum elutasítása határon: fellebbezés: 3 nap elbírálás: 5 nap Vízum megsemmisítése, visszavonása: Vízumhosszabbítás: elbírálás: 3 nap

Visszaélések elleni küzdelem a vízumeljárásban az Szmtv Visszaélések elleni küzdelem a vízumeljárásban az Szmtv. hatálya alá tartozó kérelmezők esetében 2010. dec. 24-i jogszabályváltozás: a 2004/38/EK parlamenti és tanácsi irányelv preambuluma és 35. cikke alapján: Amennyiben a családi kapcsolat létesítése a beutazás engedélyezése érdekében történt, a kedvezmények (anyagi fedezet meglétének vélelmezése, többszöri 90 napos vízum) nem alkalmazhatóak! (A harmadik országbeli állampolgárokra vonatkozó általános feltételek szerint utazhat be, amennyiben a Vízumkódexben meghatározott más célból történő beutazás feltételeit teljesíti.) Családi kapcsolat valódiságának ellenőrzése: Eljáró vízumkiadó hatóság feladata Iratok, helyszíni szemle, meghallgatás, szakértői vélemény

Három hónapot meghaladó tartózkodás szabályai

A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvényt és végrehajtási rendeletét érintő változások

Visszaélések elleni küzdelem A tartózkodási jog megszűnése EGT-állampolgár és családtag: a feltételeket nem teljesíti, a tartózkodási jogot igazoló okmány megszerzése érdekében hamis adatot, valótlan tényt közölt, ezt bíróság is megállapította beutazási és tartózkodási tilalom elrendelése esetén Családtag: családi kapcsolat létesítése a jog megszerzése érdekében

Visszaélések elleni küzdelem Az állandó tartózkodási jog megszűnése EGT-állampolgár és családtagja: Két év folyamatos távolléttel Magyar állampolgár családtagja: Két év folyamatos távollét Beutazási és tartózkodási tilalom elrendelése esetén családi kapcsolat létesítése a jog megszerzése érdekében a tartózkodási jogot igazoló okmány megszerzése érdekében hamis adatot, valótlan tényt közölt, ezt bíróság is megállapította

A 2004/38/EK parlamenti és tanácsi irányelv átültetésének korrigálása Családtag fogalmának változása Tanulmányi célú tartózkodás esetén a feltételeket a tartózkodás során kell igazolni A munkavállalói tartózkodási jog fennmaradásának szabályai A keresőtevékenység időtartamának számítása állandó tartózkodási jog megszerzése esetén A jog felhagyásának bejelentése nem kötelezettség Állandó tartózkodási kártya érvényességi ideje változik Állandó tartózkodási jog megállapítása során csak az időtartam igazoltatható

Biometrikus okmányok 2011.05.20-tól Magyar állampolgár harmadik országbeli családtagja részére kiadott tartózkodási kártya Kishatárforgalmi engedély ID1-es kártya, mely tároló elemet tartalmaz arckép és két ujjnyomat rögzítése a kérelem benyújtásakor adatkezelés: okmány kiadásig, jogerős és végrehajtható elutasításig A regisztrációs igazolás, az EGT-állampolgár 3. országbeli családtagja részére kiadott tartózkodási kártya, és az állandó tartózkodási kártya nem lesz biometrikus okmány országos aláírás hitelesítő, országos ellenőrző hitelesítő, nemzeti dokumentum ellenőrző hitelesítő hatóság a Hivatal

Jogalkalmazási tapasztalatok miatti módosítások A kérelem benyújtásával egyidejűleg átadott igazolás: családtag esetén tanúsítja a tartózkodási jogot „kvázi családtag” esetén csak a kérelem benyújtását igazolja magyar állampolgár házastársa kérelmezése esetén hazai anyakönyvezés után fogadható el az anyakönyvi kivonat Bővül a „kvázi családtagkénti” engedélyezhetőség lehetősége: Kiskorú esetén, ha Magyarországon született, ismeretlen állampolgárságúként anyakönyvezett, magyar állampolgár által eltartott, és vele egy háztartásban élő, szülői felügyeleti joggal rendelkező szülője nincsen A gyámhatóság kezdeményezésére Hivatalból kell kiállítani a tartózkodási kártyát Társszervek közreműködése Vízumeljárásban véleményt nyilváníthat AH mellett a TEK is nemzeti konzultációban az AH mellett a TEK is részt vesz Tartózkodási kártya kiadására irányuló eljárásban Az AH tartózkodási jog megszűnését megállapító határozat kezdeményezési jogköre megszűnik

A harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvényt és végrehajtási rendeletét érintő változások

Tartózkodási feltételek (Harmtv. 13 Tartózkodási feltételek (Harmtv. 13. § (1) bekezdés a), valamint c)-i) pontja) érvényes úti okmány vissza- vagy továbbutazáshoz szükséges engedély tartózkodási cél szálláshely anyagi fedezet (lakhatás, megélhetés, kiutazás költsége) – tartózkodás teljes időtartamára egészségügyi ellátások teljes körére biztosított, vagy erre megfelelő anyagi fedezet nem áll kiutasítás vagy beutazási és tartózkodási tilalom hatálya alatt, illetve nem veszélyezteti a MK közbiztonságát, nemzetbiztonságát, közegészségügyi érdekét, nem áll SIS figyelmeztető jelzés hatálya alatt.

A tartózkodási célok családi együttélés biztosítása, A harmadik országbeli állampolgár a hatályos jogszabályok szerint jelenleg az alábbi célok valamelyikéből kérelmezhet tartózkodási engedélyt: családi együttélés biztosítása, keresőtevékenység folytatása, tanulmányok folytatása, kutatás, hivatalos, gyógykezelés, látogatás, önkéntes tevékenység, nemzeti, egyéb, magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás: EU Kék Kártya. humanitárius cél – kivétel: hivatalból kerül kiállításra

A tartózkodási engedély érvényessége A tartózkodási engedély - főszabály szerint - három hónapot meghaladó, de legfeljebb 2 év határozott időtartamú tartózkodásra jogosít a Magyar Köztársaság területén, mely 2 évvel meghosszabbítható. Kivételek: Családi együttélés biztosítása célú, keresőtevékenység folytatása, hivatalos célú tartózkodás maximálisan 3 évre engedélyezhető, mely alkalmanként legfeljebb 3 évvel meghosszabbítható; nemzeti, kutatás és egyéb célú tartózkodás maximálisan 5 évre engedélyezhető, mely alkalmanként 5 évvel meghosszabbítható; látogatás és önkéntes tevékenység folytatása céljából a tartózkodás maximálisan egy évre engedélyezhető és nem hosszabbítható meg; Munkavállalási engedélyhez kötött tevékenység esetén a tartózkodási engedély érvényességi ideje a munkavállalási engedély érvényességi időtartamához igazodik.

A tartózkodási engedély kiadása/meghosszabbítása Tartózkodási engedély meghosszabbítása benyújtás külképviseleten (+ kivételesen belföldön) Benyújtás + döntés regionális igazgatóság döntés regionális igazgatóság 30 nap 15 nap 8 nap Soron kívül

Biometrikus okmányok 2011.05.20-tól Tartózkodási engedély Kishatárforgalmi engedély Letelepedési-,bevándorlási engedély, ideiglenes-, nemzeti-, EK letelepedési engedély ID1-es kártya, mely tároló elemet tartalmaz digitális arckép és két ujjnyomat rögzítése a kérelem benyújtásakor Regionális igazgatóság Konzuli tisztviselő által (kishatárforgalmi engedély, tartózkodási engedély kiadása során) adatkezelés: okmány kiadásig, jogerős és végrehajtható elutasításig az ITI és a „humanitárius tartózkodási engedély menedékjogot kérők részére” elnevezésű okmány nem lesz biometrikus okmány országos aláírás hitelesítő, országos ellenőrző hitelesítő, nemzeti dokumentum ellenőrző hitelesítő hatóság a Hivatal

A tartózkodási engedély okmány 2011 A tartózkodási engedély okmány 2011. május 20-tól bevezetett biometrikus okmány

Főbb módosítások 2010. dec. 24-től I. Jogharmonizáció A 2004/114/EK tanácsi irányelv a tanulmányok folytatása céljából történő beutazás feltételeiről 7. cikk(1) bekezdés b) pontja alapján A tanulmányi célú beutazás és tartózkodás feltételei bővültek: A tanulmányok folytatásához szükséges nyelvismeretet igazolni kell külföldinek kell bizonyítani hivatalos irattal, okirattal, vagy egyéb hitelt érdemlő módon Úti okmány érvényességi idejéig kell/lehet kiadni az engedélyt Az önkéntes távozásról nyilatkozni kell (Visszatérési Irányelv)

II. Visszaélések elleni küzdelem Tartózkodási engedély kiadása iránti eljárásban az elutasítási/visszavonási okok bővültek: a cél vonatkozásában a külföldi a hatóság megtévesztette A tartózkodási engedély érvényességi ideje, és hosszabbításának időtartama nem kötött: a családi együttélés célú tartózkodási engedély, a nemzeti tartózkodási engedély, a humanitárius tartózkodási engedély, a ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolás esetén. oktatási intézmények bejelentési kötelezettsége Tanulmányok megkezdése, megszakítása, megszűnése, beiratkozási kötelezettség elmulasztása

III. Jogalkalmazási tapasztalatok miatti módosítások 1. Három hónapot meg nem haladó tartózkodás esetén keresőtevékenység folytatása szabályozásra került A tartózkodási feltételek igazolása változott: Lakhatás: Minden lakhatásra alkalmas ingatlan elfogadható, és 6 nm lakószoba terület/fő Ettől a regionális igazgatóság kivételes méltányosságból eltekinthet Anyagi fedezet: Jogszerűen megszerzett jövedelem fogadható el

III. Jogalkalmazási tapasztalatok miatti módosítások 2. Az egyes tartózkodási célok igazolása változott: családegyesítés: Oltalmazottak családegyesítése során a „6 hónapos kedvezmény” nem alkalmazható Menekült és oltalmazott családegyesítése esetén a családi kapcsolat DNS vizsgálattal is igazolható Mintavétel az eljáró hatóság képviselőjének jelenlétében BSZKI szakértői véleményt ad a külföldön végzett vizsgálat elfogadhatósága tárgyában Költségét a kérelmező viseli Keresőtevékenység folytatása: Három alkalmazottat legalább hat hónapja kell folyamatosan és megszakítás nélkül kell foglalkoztatni Üzleti tervet hitelt érdemlően alá kell támasztani Tanulmányok folytatása: Nyelvismeret igazolása

III. Jogalkalmazási tapasztalatok miatti módosítások 3. A tartózkodási cél változását követően rövidebb érvényességi idejű engedély is kiadható Változtak a tartózkodási engedély kérelmezés szabályai: a kérelem átvételére felhatalmazott egyéb hely definíciója, belföldi kérelmezés esetén a méltányossági és a tartózkodási engedély kiadására vonatkozó kérelmet egyidejűleg át kell venni, méltányosság hiányában a tartózkodási kérelmet érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani. Tartózkodási engedély kiadását elutasító döntés elleni fellebbezést a konzuli tisztviselőnél is elő lehet terjeszteni Tartózkodási ügyekben a fellebbezési határidő egységessé vált

Jogalkalmazási tapasztalatok miatti módosítások IV. Ideiglenes-, nemzeti és EK letelepedési engedély kiadását kizáró okok bővülnek: A közbiztonságra jelentett veszélyeztetettséggel Az engedély megszerzése érdekében történő hamis adat-, valótlan tényközléssel Nemzeti letelepedés miniszteri méltányosságból történő engedélyezésére az érvényes úti okmány hiányában is lehetőség lesz

Társszervek közreműködése Vízumeljárásban véleményt nyilváníthat AH mellett a TEK is nemzeti konzultációban az AH mellett a TEK is részt vesz Tartózkodási engedély kiadására irányuló eljárásban Letelepedési engedély iránti eljárásokban szakhatóság lesz az AH mellett a TEK és a Rendőrség is a nemzetbiztonsági érdek sérelmét: I. fokon az AH és a TEK II. fokon a belügyminiszter vizsgálja a közbiztonsági érdek sérelmét I. fokon a lakóhely szerint illetékes megyei rendőr-főkapitányságok II. fokon az ORFK vizsgálja

Eu Kék Kártya Implementálás: az egyes munkaügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2011. évi CV. törvénnyel Az EU Kék Kártya olyan engedély, amely magas szintű képzettséggel rendelkező birtokosát valamely tagállam területén történő tartózkodásra és egyúttal magas szintű képzettséget igénylő, a jogszabályban foglalt feltételek szerinti munkavállalásra jogosítja. A magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás olyan személy foglalkoztatása legalább a harmadik országbeli állampolgár részére fizetendő minimális díjazás mértékének kiszámítási módjáról szóló jogszabályban meghatározott mértékű ellenérték fejében, aki rendelkezik a munkavégzéshez szükséges felsőfokú szakmai képesítéssel. A felsőfokú szakmai képesítés: a felsőfokú végzettséget és szakképzettséget tanúsító felsőfokú képesítés, amely a munkaszerződésben vagy a kötelező érvényű állásajánlatban meghatározott szakma vagy ágazat szempontjából szükséges felsőfokú végzettséghez kapcsolódó szakképzettséggel egyenértékű. A módosítás következtében megvalósult az „egyablakos” ügyintézés

EU Kék Kártya iránti eljárás iránti eljárás Harmadik országbeli állampolgár, mint ügyfél Feltétel magas szintű képzettség és munkáltatóval kötött előszerződés Diploma elismerésére hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szerv megkeresése Szakhatósági eljárás: Fokon: megyei kormányhivatal munkaügyi központja Fokon: Foglalkoztatási Hivatal EU Kék Kártya kérelem előterjesztése: Külképviseleten, vagy BÁH regionális igazgatóságain EU Kék Kártya Kérelem érdemi elbírálása: BÁH regionális igazgatóság EU Kék Kártya kiadása

Feltételek EU Kék Kártyát az a harmadik országbeli állampolgár kap, aki rendelkezik érvényes útlevéllel, igazolja a beutazása és tartózkodása célját, foglalkoztatása jogszabályban meghatározott szempontok alapján, valamint hazai foglalkoztatáspolitikai érdekből támogatott, az egészségügyi ellátások teljes körére biztosítottnak minősül, vagy kérelmezte azt minden olyan időszakra vonatkozóan, amikor a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyból eredően nem minősül biztosítottnak, a Magyar Köztársaság területén valós lakcímadatot szálláshelyként bejelentett és akivel szemben nem állnak fenn a törvényben meghatározott kizáró okok. Az Európai Unió tagállama által magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából kiadott tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár EU Kék Kártyát kaphat, ha az EU Kék Kártyát kiállító tagállamban legalább tizennyolc hónapig jogszerűen tartózkodott és rendelkezik az EU Kék Kártya kiadásának fent meghatározott feltételeivel.

Kizáró okok I. Nem kaphat EU Kék Kártyát: Menekültkénti elismerését kérő Menekült, oltalmazott, befogadott Kutatás célú tartózkodási engedéllyel rendelkező Szabad mozgás jogával rendelkező Huzamos tartózkodói jogállással rendelkező Kereskedelem vagy befektetések terén nemzetközi kötelezettségvállalás alapján beutazó és tartózkodó Szezonális munkavállalói vízummal rendelkező Kiküldetésben tartózkodó

Kizáró okok II. Megtagadási és visszavonási okok Amennyiben a kiadáshoz szükséges feltételeket nem tejesíti Nem rendelkezik a munkakörhöz szükséges felsőfokú szakmai képesítéssel Megélhetése nem biztosított, kivéve az átmeneti munkanélküliség időszakán belüli foglalkoztatási jogviszony hiányát, Hamis adatot vagy valótlan tényt közölt, a hatóságot megtévesztette, a célja az engedélyezettől eltér Átmeneti munkanélküliség: legalább egymást követő 3 hónapon keresztül nem áll foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban, Jogviszonya az EU Kék Kártya érvényességi ideje alatt legalább 2 alkalommal megszűnt Az EU KÉK Kártya kiadását követő 2 évben előzetes írásbeli engedély nélkül végzett az engedélyezettől eltérő munkát Általános kizáró okok: kiutasítás, BTT, SIS, Magyar Köztársaság érdekeinek sérelme

Csatolandó iratok Érvényes úti okmány Cél igazolása: legfeljebb 4 éves határozott idejű időtartamra szóló, foglalkoztatóval kötött előzetes megállapodás vagy munkaszerződés Munkakör betöltéséhez szükséges szakképzettséget igazoló okirat szálláshely bejelentő-lap Megélhetés igazolása: külön jogszabály szerinti minimális havi bruttó munkabér Nem jelenthet terhet a szociális ellátó rendszerre, kivéve az átmeneti munkanélküliség időszaka Egészségügyi ellátás az általános szabályok szerint

Eljárási határidők Kiállítása és érvényessége: Az EU Kék Kártya iránti kérelem elbírálása: 30 nap Szakhatósági eljárás: I. fokon 30 nap, II. fokon 15 nap Diploma elismerésére jogosult szerv eljárása belföldi jogsegély keretében: 15+ 15 nap Kiállítása és érvényessége: legalább 1 évre 1 évnél rövidebb foglalkoztatás esetén: foglalkoztatás ideje + 3 hónap érvényesség: max. 4 év, ami max. 4 évvel meghosszabbítható

Szakhatósági eljárás 168/2011. (VIII. 24.) Korm. rend Munkaügyi központ: a munkavállalás engedélyezését támogatja vagy nem támogatja Illetékesség: foglalkoztatás helye szerint Ha a foglalkoztatás helye több megyében van: foglalkoztató székhelye szerint Ha a munkavégzés természetéből adódóan több megyére terjed ki: munkavégzés megkezdésének helye szerinti megye

KÉRDÉSEK

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! E-mail: tar.szabina@bah.b-m.hu tel: 463 – 91 – 52 fax: 463 – 91 – 53