Az önkormányzatok költségvetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
„ A jó példa legyen ragadós! Legjobb gyakorlatok a közpénzek felhasználásánál” szeminárium „Önkormányzatok jó gyakorlata a takarékos gazdálkodásért” 2011.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
2012. év. Képviselő testület bizottságainak munkája  Oktatási és Szociális Bizottság  8 db ülés  28 db határozat  Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság 
A vízjog időszerű kérdései
Elkülönített állami pénzalapok
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Költségvetési rendelet egy pénzügyi vezető szemével
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
2009. február 3. Dienes Renáta Szakmai tanácsadó A évi költségvetési törvény közoktatási normatív hozzájárulásai.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Oktatás-gazdaságtan Oktatás fő finanszírozói 1. Egyének 2. Munkaadók - általános képzés - speciális képzés 3. Állam - extern hatások - oktatási piac tökéletlensége.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Állami Számvevőszéki ellenőrzés tapasztalatai Ellenőrzés: szeptember 12 – november 27. KIMVE - Budaörs február 28.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Az államháztartásról szóló törvény
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Költségvetési, államház-tartási aktualitások
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
Megbecsülés az idős embereknek
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Közmeghallgatás Dunavecse
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az önkormányzatok költségvetése Összeállította: Albert Péterné Magyar Államkincstár,Békéscsaba 2008. november 18.

Az önkormányzatok költségvetése Koncepció: A jegyző – a költségvetési törvényjavaslat, a helyben képződő bevételeket, valamint az ismert kötelezettségeket figyelembevételével- állítja össze. A jegyző áttekinti: > az önállóan és a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek következő költségvetési évre vonatkozó feladatait > az önkormányzat bevételi forrásait. A polgármester terjeszti a képviselő testület elé (november 30-ig, december 15-ig) A polgármester a bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és a koncepcióhoz csatolja. Ahol pénzügyi bizottság működik, annak az egész koncepcióról véleményt kell alkotnia. A koncepciót a képviselő-testület megtárgyalja, és határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.

Az önkormányzatok költségvetése Rendelet tervezet: A jegyző – a költségvetési törvény figyelembevételével- állítja össze. A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, írásban rögzíti. A polgármester a képviselő testület elé terjeszti (február 15-ig vagy a költségvetési törvény kihirdetését követő 45. nap). A rendelettervezetet a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a polgármester a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti. A bizottságok által megtárgyalt, a pénzügyi bizottság által véleményezett, valamint az önkormányzatokról szóló törvény alapján szükséges könyvvizsgáló írásos jelentését is csatoltan tartalmazó rendelettervezetet a testület elé terjeszti. Csatolni kell a rendelettervezeteket, amelyek a javasolt előirányzatokat megalapozzák A képviselő-testület rendeletet alkot.

Az önkormányzatok költségvetése A rendelet tervezet szerkezete: Címrend Bevételek – Kiadások Az önkormányzat és az önállóan, illetve a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek bevételei forrásonként - a pénzügyminiszter elemi költségvetés összeállítására vonatkozó tájékoztatójában rögzített főbb jogcím-csoportonként. A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok bemutatása tájékoztató jelleggel mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de - a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve - együttesen egyensúlyban a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok egymástól elkülönítetten, ezen belül (önálló és részben önálló) költségvetési szervenként: a személyi jellegű kiadásokat a munkaadókat terhelő járulékokat a dologi jellegű kiadásokat az ellátottak pénzbeli juttatásait a speciális célú támogatásokat a költségvetési létszámkeretet a helyi önkormányzat által kijelölt felhalmozások (beruházások, felújítások célonként és az egyéb felhalmozási célú kiadások feladatonként, támogatások) előirányzatait > az önkormányzati hivatal költségvetése feladatonként > elkülönítetten: az általános tartalék és a céltartalék előirányzatok > elkülönítetten: az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei, kiadásai, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulások. > bemutatva: a többéves elkötelezettséggel járó kiadási tételek későbbi évekre vonatkozó kihatásait éves bontásban > bemutatva: költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait

Az önkormányzatok költségvetése A bevételi többlet felhasználását, illetve hogy a tervezett (létrejött) hiányt milyen módon lehet fedezni a pénz- és tőkepiacon végzett hitelművelettel, továbbá meg kell határozni a hitelműveletekkel kapcsolatos hatásköröket. A költségvetési rendeletnek mindezt a helyi önkormányzatra és költségvetési szerveire, valamint a helyi kisebbségi önkormányzatra és költségvetési szerveire elkülönítetten és összesítve együttesen is tartalmaznia kell. Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről előirányzat-felhasználási ütemterv. Közvetett támogatások bemutatása

Az önkormányzatok költségvetése Az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet: Ha január 1-ig a testület nem hagyta jóvá a költségvetési rendeletet, az átmeneti gazdálkodásról rendeletet alkothat. Felhatalmazás a polgármesternek, hogy > a bevételeket folytatólagosan beszedje > a kiadásokat fedezhesse > meghatározza milyen intézkedéseket tehet. Meghatározza a felhatalmazás időtartamát, ami az új költségvetés hatálybalépése napján megszűnik. A beszedett bevételeket és teljesített kiadásokat a költségvetési rendeletbe be kell illeszteni.

A 2009. évi költségvetési törvénytervezet önkormányzati szabályozó elemei A gazdasági fejlődés főbb jellemzői: MEGNEVEZÉS: 2008. 2009. 2007. GDP növekedése előző évi áron, % 2,4 3,0 1,1 1,8 1,2 GDP értéke folyó áron (milliárd Ft) 27 380 29 110 25 419 27 220 28 490 GDP deflátor, % 5,3 3,2 5,7 5,2 3,5 Fogyasztói árindex változása (éves átlag) 6,5 4,3 8,0 6,4 3,9 Munkatermelékenység növekedési ütem 2,6 2,9 1,7 Beruházási hányad a (GDP %-ban) 20,6 21,1 21,0 21,2 Háztartások fogyasztása 0,5 1,9 -1,8 0,9 0,3 Közösségi fogyasztás -3,5 0,8 -2,2 -2,0 Államháztartás egyenlege (a GDP %- ban) - -5,0 -3,4 -2,9

Az önkormányzati támogatások alakulása: Megnevezés: I. II. III. A településre kimutatott személyi jövedelemadó 131 040,0 Megyei önkormányzatok személyi jövedelemadó részesedése 12 256,6 12 746,6 A jövedelemdifferenciálódásának mérséklése 96 126,0 95 757,3 Normatív hozzájárulások 708 619,1 721 482,0 655 203,3 Központosított előirányzatok 220 470,0 214 764,0 141 624,0 A működőképesség megőrzését szolgáló támogatások 14 500,0 14 500,0 13 870,0 A helyi önkormányzatok színházi támogatása 14 447,0 14 432,1 Normatív, kötött felhasználású támogatások 187 613,4 185 510,2 173 622,3 Címzett és céltámogatások 10 000,0 A helyi önkormányzatok fejlesztési feladatainak támogatása 10 570,0 A helyi önkormányzatok vis maior támogatása 800,0 Vis maior tartalék 360,0 Budapest 4-es metróvonal építésének támogatása 9 500,0 A leghátrányosabb helyzetű kistérségek felzárkóztatásának támogatása 6 050,0 IX. fejezet összesen: 1 422 352,2 1 427 512,2 1 275 575,6

A 2009. évi költségvetési törvénytervezet önkormányzati szabályozó elemei Helyi önkormányzatok normatív hozzájárulásai (3. sz melléklet) Szociális étkeztetés Házi segítségnyújtás Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Támogató szolgálat - Közösségi ellátás Fokozott ápolást, gondozást igénylő ellátás Időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása Emelt színvonalú ellátás Bölcsődei hozzájárulás Közoktatási alap-hozzájárulás Szakmai gyakorlati képzés a szakképzési évfolyamokon Minősített alapfokú művészeti oktatás Intézményi társulás óvodájába, általános iskolájába járó gyermekek, tanulók támogatása Kedvezményes óvodai, iskolai, kollégiumi étkeztetés Tanulók tankönyvellátásának támogatása Egyes közoktatási hozzájárulások kiegészítése 2009. január 1-jétől augusztus 31-éig Kiegészítő szabályok

A 2009. évi költségvetési törvénytervezet önkormányzati szabályozó elemei Helyi önkormányzatokat megillető személyi jövedelemadó megosztása (4. sz melléklet): Helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok (5. sz melléklet): Helyi önkormányzatok működőképességének megőrzését szolgáló kiegészítő támogatások (6. sz melléklet): Helyi önkormányzatok normatív, kötött felhasználású támogatásai (8. sz melléklet)

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról 2009. –től várható módosulások Törzskönyvi nyilvántartás a Ket. szabályi szerint vezetett közhiteles nyilvántartás. Adóalanyok esetén az adóhatósági bejelentkezés is „egyablakos ügyintézés”. Kincstár felülvizsgálati tevékenysége során érvényesíti az ÁSZ ellenőrzés során megállapított eltéréseket. Az ÁSZ megállapítások után is kamatot kell fizetni. A kincstár elnöke az önkormányzat kérelmére 12 havi részletfizetést engedélyezhet. Egységes szociális nyilvántartás létrehozása. Önkormányzat lemondása- pótigénye (áprilisban és júliusban a lemondáshoz pótigény is kapcsolódhat, ha az feladatátadáshoz kapcsolódik). A belső ellenőrök nyilvántartásba vétele iránti eljárás szabályozása.

Szünet