Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Költségvetési, államház-tartási aktualitások

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Költségvetési, államház-tartási aktualitások"— Előadás másolata:

1 Költségvetési, államház-tartási aktualitások
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály Nemzetgazdasági Minisztérium

2 Követelések, kötelezettségvállalások
Időbeliség, esedékesség: költségvetési évben esedékes követelés, kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség: a teljesítés határnapja vagy a teljesítésére rendelkezésre álló határidő kezdő napja a tárgyévre esik, költségvetési évet követő években esedékes követelés, kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség: az előző ponton kívüli esetek, több éves vagy határozatlan időtartamú ügyletek esetén annak összegét meg kell osztani, Kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség esetén annak végleges vagy nem végleges jellege.

3 Tárgyéven túli kötelezettségvállalások
Tárgyéven túli kötelezettségvállalás esetén a korábbi átmeneti szabály főszabállyá válik: Minden egyes érintett évben az adott évi összeg összességében nem haladhatja meg: K1-4. előirányzatai esetén a költségvetési év eredeti előirányzatának 100%-át, K5-8. előirányzatai esetén a költségvetési év eredeti előirányzatának 50%-át, Ötmilliárd forintot elérő vagy azt meghaladó értékű szerződés megkötéséhez a Kormány előzetes jóváhagyása szükséges, A Kormány: Az előző értékhatártól eltérő mértéket is megállapíthat, Tárgyévi előirányzattal nem rendelkező programok, beruházások tárgyévet követő évi kereteit is megállapíthatja.

4 Önkormányzati költségvetés tartalma
A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza A helyi önkormányzat költségvetési bevételi és kiadási előirányzatai működési bevételek és működési kiadások, felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban, A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételi és kiadási előirányzatai a fenti bontásban, A költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási egyenleg szerint, A költségvetési hiány belső finanszírozásának előirányzatait maradvány és betét megszüntetés szerint,

5 Önkormányzati költségvetés tartalma
A hiány külső finanszírozásának vagy a többlet felhasználásának előirányzatait, A költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Gst. szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt, Az adósságot keletkeztető ügyletekből és a garanciákból, kezességekből fennálló kötelezettségeket az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a garancia, kezesség érvényesíthetőségéig, és a Gst. szerinti saját bevételeit (külön korm. rendelet), A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen az Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt (testületi jóváhagyás), a finanszírozási bevételekkel és a finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást (a polgármester felhatalmazása az előirányzatok módosítására, a kiadások közti átcsoportosításra).

6 Önkormányzati költségvetés tartalma
A helyi önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatai és költségvetési kiadási előirányzatai között kell megtervezni a helyi önkormányzat bevételeit – így különösen a helyi adó bevételeket, a helyi önkormányzatok, helyi nemzetiségi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat –, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, a helyi önkormányzat költségvetési kiadásait, így különösen a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként, a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat, az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános és céltartalékot, és

7 Önkormányzati költségvetés tartalma
elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait. A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek közül az önkormányzati hivatal költségvetési bevételi előirányzatai és költségvetési kiadási előirányzatai között az önkormányzati hivatal nevében végzett tevékenységekkel kapcsolatos költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kell megtervezni.

8 Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása
A helyi önkormányzat évente, legkésőbb a költségvetési rendelet elfogadásáig határozatban állapítja meg: a Gst. szerinti saját bevételeinek, és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét. A rendeletalkotás folyamata: 1. A jegyző a rendelet tervezetét a tervszámoknak megfelelően készíti elő, azoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell. 2. A jegyző a rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti.

9 Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása
3. A rendelettervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti. 4. A polgármester a bizottságok által megtárgyalt rendelettervezetet február 15-éig nyújtja be a képviselő-testületnek, amelyhez csatolja legalább a pénzügyi bizottság írásos véleményét. Az előterjesztéskor a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell mutatni (szöveges indokolással együtt): A helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét, A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, A közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást legalább a következő részletezettséggel: az ellátottak térítési díjának, kártérítésének méltányossági alapon történő elengedésének összege,

10 Önkormányzati költségvetés előkészítése, elfogadása
a lakosság részére lakásépítéshez, lakásfelújításhoz nyújtott kölcsönök elengedésének összege, a helyi adónál, gépjárműadónál biztosított kedvezmény, mentesség összege adónemenként, a helyiségek, eszközök hasznosításából származó bevételből nyújtott kedvezmény, mentesség összege, és az egyéb nyújtott kedvezmény vagy kölcsön elengedésének összege. A tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.

11 Beszámoló leadása A beszámoló leadásának újraalkotott folyamatleírása:
Február 28-ig feltöltés a K11 rendszerbe, Irányító szervi felülvizsgálat 20 nap alatt, Jóváhagyott beszámolók kincstári felülvizsgálata 20 nap alatt, Hiba esetén 1-7 napos határidővel javítás elrendelése, A jóváhagyott beszámolót 5 napon belül papír alapon megküldik az irányító szervnek, amely azt 10 napon belül visszaküldi, Ha a határidők munkaszüneti napra esnek, a határidő meghosszabbodik a következő munkanap végéig. Önkormányzat vagyonkimutatása a nemzeti vagyonba tartozó befektetett és forgó eszközöket, és a pénzeszközöket mutatja be a mérleg A), B) és C) mérlegfőcsoportján belül legalább a római számmal jelzett csoportonként (tárgyi eszközök és a befektetett pénzügyi eszközök esetén az arab számmal jelzett tételek szerint).

12 Év végi feladatok 2016. évi beszámolók űrlapjai olvashatók a Kincstár és az NGM honlapján. 2015-re kiadott tájékoztatók továbbra is érvényesek, a évi tájékoztató is megjelent: Előirányzatok és teljesítések egyeztetése a főkönyvi teljesítésekkel, január 31-ét követő javítások, Eredménykimutatás szerkezeti változásával kapcsolatos feladatok, Számlák év végi kezelése (határozott idejű, folyamatos teljesítésű ügyletek, áthúzódó teljesítési időszak), Az önkormányzatoknak év decemberében kiutalt évi támogatási előleg elszámolása, A kapott/adott költségvetési támogatási előlegek elszámolása, December havi személyi juttatások könyvelése, Államháztartáson belüli transzferek,

13 Év végi feladatok A határozatlan idejű kötelezettségvállalásokkal (így különösen: személyi juttatások, közműdíjak) kapcsolatos elszámolások, Az önkormányzatok által a jogosultaknak decemberben kifizetett, év januárjában esedékes szociális ellátások elszámolása, Megszűnt intézmények pénzkészletének év végi könyvelése, Általános forgalmi adóval kapcsolatos elszámolások.

14 Ellenőrzési szempontok
Pénzforgalmi űrlapok és főkönyvi kivonat közötti egyezőségek: 01. és 03, valamint 02. és 04. űrlap záró összegző sorának oszlopai és költségvetési számvitel ellenszámlái, Egyes soroknál a kitöltési útmutatóban az adott sorhoz (rovathoz) rendelt nyilvántartási számlák, Például a B401 rovat esetében a következőt kell ellenőrizni: - a főkönyvi kivonat könyvviteli számla egyenlege = 186. sor 5. oszlop adata - a főkönyvi kivonat könyvviteli számla egyenlege = 186. sor oszlop adata összesen - a főkönyvi kivonat könyvviteli számla egyenlege = 186. sor 8. oszlop adata Személyi juttatások pénzforgalmi űrlapadatai: Ha az adott szervezet elemi költségvetésében létszám lett kimutatva, személyi juttatás adatot kell szerepeltetni,

15 Ellenőrzési szempontok
Ha ezen sorok 6. oszlopában adat található, a 8. oszlopnak is kötelező adatot tartalmaznia (kivéve, ha a szervezet az év során megszűnik), mivel ezen oszlopban a határozatlan idejű kinevezési szerződések adatait kell kimutatni. Az általános forgalmi adó pénzforgalmi adatainak vizsgálata: Ha a 01. űrlapon beszerzési, szolgáltatás vásárlási adat található, az előzetesen felszámított ÁFA soron is szükséges adatot szerepeltetni (kivéve fordított áfa). Egyéb szempontok: Önkormányzati költségvetési szervek esetén a nem intézményi ellátásoknál elsősorban a polgármesteri hivataloknál (közös hivataloknál) a jegyzői hatáskörű ellátások esetén fordulhat adat elő, Ha a ellátás, közmű díj kiadást jeleznek, a 8. oszlopban szintén szükséges adat feltüntetése (kivéve pl. ha a közműszerződések a tárgyévben lejárnak vagy az ellátás csak tárgyévre állapítható meg),

16 Ellenőrzési szempontok
Közvetlen EU és kormányközi kapcsolatok, központi körnek nyújtott támogatások, árkiegészítés, kamattámogatás nem tipikus az önkormányzati alrendszerben, Támogatás nyújtás, részesedés szerzés, értékesítés központi költségvetési szervek esetén nem tipikus, csak törvény alapján fordulhat elő, 02. űrlap kapott támogatás adatainak egyezősége ÖNEGM és más rendszerekkel, Ha az önkormányzatnál befizetési kötelezettség bevétel szerepel, vizsgálni kell, hogy az irányítása alá tartozó szervezeteknél van-e ilyen kiadás, és egyezik-e, A 03. űrlapon a megelőlegezés adatoknak összhangban kell állnia a 04. űrlap adataival, A 03. és 04. űrlapon csak azok a költségvetési szervek szerepeltethetnek értékpapír ügylet adatokat, amelyek számára törvény biztosítja az értékpapír vásárlás lehetőségét (akadémiai, felsőoktatási intézmények).

17 Ellenőrzési szempontok
Mérlegjelentésben „gyanús”, ha az alábbi sorok 5. oszlopában 0 összeg szerepel: Immateriális javaknál, ha nyitó adat és/vagy az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a K61. rovaton tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel, Tárgyi eszközök esetén, ha a sorokon nyitó adat szerepel és/vagy az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a beruházások, felújítások között tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel, Értékpapírok, részesedések esetén, ha az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében ilyen jogcímű rovaton végleges kötelezettségvállalás szerepel, Készletek esetén, ha az azonos időszak időközi költségvetési jelentésében a készletbeszerzés rovaton tárgyévi végleges kötelezettségvállalás szerepel.

18 Ellenőrzési szempontok
Egyéb szempontok: Követelés jellegű sajátos elszámolások és kötelezettség jellegű sajátos elszámolások vizsgálata, összevetés bevételt beszedő, jogosult értesítéseivel, nettósítási adatlapokkal, forgótőke stb., A számlához tartozó mérlegsoron a 8. oszlopban adat csak év végén szerepelhet (összevetni központosított illetményszámfejtés adataival), Az egyéb eszközök induláskori értéke sor csak abban az esetben változhat, ha a szervezet megszűnt szervezet vagyonát vette át, Az előző évi megelőlegezést nyitás után a tárgyévi kötelezettségek közé kell – az 5. oszlopban – átvezetni. A megelőlegezés a január havi nettósítás során – ugyancsak az 5. oszlopban – a követelésekkel szemben kivezetésre kerül, így a tárgyévi kötelezettségek között ezután adat nem szerepelhet, Ha az adott szervezet személyi juttatásokkal is gazdálkodik, ellenőrizni kell, hogy az előző évi decemberi bér kivezetésre került-e.

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Költségvetési, államház-tartási aktualitások"

Hasonló előadás


Google Hirdetések