Nemzetközi életpályák a közszolgálatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Munkaszervezési ismeretek
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
NYUGDÍJVÁLTOZÁSOK.
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Márton Mártonné MESZK Oktatási, továbbképzési referens Május 05.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Munkaszervezési ismeretek
A közszolgálati jogviszony tartalma
A köztisztviselők jogállásáról…
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Közszolgálati jogviszony létesítése
Képzés, továbbképzés. Milyen képzésre jogosult a köztisztviselő? Jogosult az előmenetelhez szükséges képzésben részt venni. Köteles a központilag vagy.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A munkaviszony megszüntetése
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Családtámogató ellátások
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Előadó: dr. Takács Gábor
Előzetes piaci konzultáció
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Közbeszerzési Hatóság
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A KÖZSZOLGÁLATI TISZTVISELŐK JOGVISZONYA
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Nemzetközi életpályák a közszolgálatban Előadás Nemzetközi életpályák a közszolgálatban dr. Hazafi Zoltán 2013. május 9. Készítette: dr. Petrity Krisztina

Nemzetközi életpályák

Bevezetés 1. Bevezetés sajátos foglalkoztatási jogviszony-formák: tartós külszolgálat nemzeti szakértő ikerintézményi szakértő (twinning) közös vonások: külföldi szolgálatteljesítés a hazai közszolgálati jogviszony fenntartása mellett eltérések: fogadó szerv (Magyarország külképviselete, EU szerv, harmadik ország) szolgálat időtartama (pár nap  évek) ellátandó szakmai feladatok (diplomáciai képviselet, speciális szakmai tevékenység, továbbképzésben való részvétel, stb.) jogi szabályozás egyenetlensége: vázlatos rendezés  részletes szabályozás

A tartós külszolgálat 2. A tartós külszolgálat 2.1. Áttekintés: jogszabályi háttér: 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 172/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet (R1.) 3/2012. (IX. 4.) KüM rendelet 2/2012. (II. 16.) KüM utasítás tartós külszolgálat = az a külképviseleten teljesített közszolgálat, amelynek tervezett időtartama – megszakítás nélkül – a 3 hónapot meghaladja időtartama: max 4 év  legfeljebb 1 évvel meghosszabbítható (érintett egyetértésével szolgálati érdekből, különös méltánylást érdemlő okból) külképviselet = Magyarország diplomáciai képviselete; konzuli képviselete; az előbbiek alá rendelt, a fogadó államban, illetve – nemzetközi szerződés vagy megállapodás alapján – harmadik államban működő kereskedelmi képviselete, hivatala, irodája; nemzetközi szervezet (ENSZ, EU) mellett működő állandó képviselet; külföldi magyar intézet munkáltató (központi államigazgatási szerv) helyezi ki  KüM vagy szaktárca

2. A tartós külszolgálat kihelyezett = kormánytisztviselő (meghatározó: diplomata, szakdiplomata), kormányzati ügykezelő diplomata = az a diplomáciai ranggal rendelkező kormánytisztviselő, aki a külpolitikáért felelős miniszter hatáskörébe tartozó feladatokat belföldön a KüM-ben, illetve külföldön Magyarország külképviselete munkatársaként végzi  a külügyminisztertől diplomáciai rangot (segédattasé, attasé, III., II., illetve I. osztályú titkár, II., illetve I. osztályú tanácsos) vagy konzuli rangot (alkonzul, konzul, főkonzul) kapnak szakdiplomata = az a kormánytisztviselő, akit a központi államigazgatási szerv (szaktárca) egy ágazati szakmai feladatnak Magyarország külképviseletén történő ellátására, meghatározott időre helyez át a KüM-be  külügyi- diplomáciai felkészítés  szakmai és külügyi ismeretek  kettős irányítás (külügyi/diplomáciai feladatok = KüM  szakmai feladatok = szaktárca)  foglalkoztatásának részletszabályait a KüM és a szaktárca együttes utasításban rendezheti (pl. turisztikai szakdiplomaták  15/2012. (X. 1.) KüM-NGM együttes utasítás)

2. A tartós külszolgálat 2.2. A tartós külszolgálat létesítése: a külszolgálat feltételei: a jelölt megfelel a jogviszony létesítéséhez szükséges általános alkalmazási feltételeknek nem állampolgára a fogadó államnak, lakóhelye Magyarországon van a munkakörhöz előírt iskolai végzettséggel, szakképesítéssel rendelkezik a foglalkozás-egészségügyi szolgálat által elvégzett orvosi vizsgálat eredménye alapján a kijelölt állomáshelyen külszolgálatra alkalmas a kihelyező szerv által előírt, munkakörének megfelelő szintű idegennyelv- ismerettel rendelkezik  (max. 1 év halasztás) a kihelyező szerv szabályzatában előírt szakmai vizsgakövetelményeknek megfelelt a munkaköréhez előírt típusú nemzetbiztonsági ellenőrzését elvégezték, illetve annak elvégzéséhez írásban hozzájárult a kihelyező szerv által a munkakörre meghatározott egyéb feltételeknek megfelel pszichikai alkalmassági vizsgálaton megfelel (pl. válságövezetben lévő külképviseletre helyezés)

2. A tartós külszolgálat a kihelyezés:  megállapodás  a jelölt és a kihelyező szerv írásban megállapodik a külszolgálat várható időtartamáról (max. 4 év), tartalmazza: kezdés dátuma, befejezés naptári éve  kihelyező(áthelyező) okirat  a külszolgálattal kapcsolatos minden lényeges adat + munkaköri leírás a kihelyezett rangja, munkaköre, munkaköri kulcsszáma, állomáshelye a kihelyezés időpontjában érvényes alapellátmányának pénznemét, összegét, az arra utaló pontos jogszabályhelyet, ellátmánya szorzószámát, az ellátmánypótlékokra való jogosultságát, ellátmánypótlékra jogosító személyek nevét, családi jogállását, a gyermekek születési idejét, állomáshelyére és visszautazásához, valamint a szabadságra történő hazautazásához biztosított utazási napok számát, külszolgálatának kezdő időpontját (kihelyezés napja), megszüntetésének naptári évét, áthelyezése napját, a biztonsági szolgálat ellátására vonatkozó kötelezettséget; kötelezettségeit és jogosultságait, a külszolgálat ellátásával kapcsolatos egyéb feltételeket

2. A tartós külszolgálat diplomata/külügyi szolgálati útlevél: kihelyezett + ellátmánypótlékra jogosító hozzátartozói kapják munkakörének és a fogadó ország szabályainak megfelelően kihelyezett köteles: a fogadó országban tartózkodni  csak a kihelyező által meghatározott rend szerint hagyhatja el (hivatalos/magánút/szabadság esetén is) ideiglenes hazarendelés: legfeljebb 3 hónapos időtartamra meghatározott esetekben: válsághelyzetben, a küldő szerv működési körén kívül eső egyéb elháríthatatlan okból (pl. földrengés, cunami) legfeljebb 3 hónappal meghosszabbítható hazai gyógykezelés, soron kívüli munkaköri alkalmassági vizsgálat (pl. alkalmatlansága valószínűsíthető) szolgálati érdekből (pl. a feladatainak ellátása érdekében ideiglenesen itthon kell tartózkodnia) munkáltatói jogkör gyakorlója dönt a folytatásról/megszüntetésről

2. A tartós külszolgálat 2.3. A tartós külszolgálat megszűnése és megszüntetése: 2.3.1. A külszolgálat megszűnik: a kihelyező okiratban megállapított naptári évben, az értesítő okiratban meghatározott napon  az írásbeli értesítőt a kihelyezett az időpont előtt lehetőleg 6 hónappal apja meg (kivéve: ha a kihelyezés rövidebb 6 hónapnál) a kihelyező okiratban meghatározott feltétel bekövetkeztével  bontó feltétel  pl. konkrét feladat elvégzése, esemény bekövetkezése a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnésével vagy 3 hónapot meghaladó szünetelésével  a kihelyezés feltétele a magyar kormányzati szolgálati jogviszony, a kihelyezett a küldő szervet képviseli  megszűnésével/hosszabb szünetelésével a külszolgálat megszűnik a kihelyezett halálával  + egyhavi ellátmányt és pótlékot ki kell fizetni annak a személynek, aki után az elhunyt jogosult volt az ellátmánypótlékra

2. A tartós külszolgálat 2.3.2. A külszolgálat megszüntethető: a felek közös megegyezésével  a felek szabadon alakítják a megállapodást, korlát: nem ütközhet jogszabályba a kihelyezés visszavonásával  a külszolgálat bármely szakaszában, bármely okból, indokairól a kihelyezettet tájékoztatni kell  a diplomáciai személyzet tagjai, hivatásos konzuli tisztviselők esetében a külügyminiszter dönt, szakdiplomata esetében a szakminiszter egyetértésével a kihelyezett kérelmére  bármely okból (szakmai, személyes)  a kihelyező közigazgatási szervnek el kell fogadnia nemzetközi jogi okokból  pl.: amikor a fogadó ország a kihelyezettet nem kívánatos személynek nyilvánítja az adott országban (persona non grata), s emiatt az 1961-es bécsi egyezményre tekintettel kiutasítja

2. A tartós külszolgálat 2.4. A tartós külszolgálatra kihelyezettek járandóságai: - a Kttv. szerinti illetményen felül a kihelyezett és hozzátartozói külföldi életvitelének, valamint a külszolgálati tevékenységgel kapcsolatos egyéb költségeinek megtérítésére járó juttatások 2.4.1. Ellátmány: kiszámítása  alapellátmány x R1.-ben meghatározott szorzószám egy illetménytábla van, ebben minden munkakör (kulcsszám) megtalálható alapellátmány: összegét állomáshelyenként a KüM miniszter a KIM miniszter és az érintett szakminiszter egyetértésével állapítja meg nagysága függ az ország árszínvonalától, a megélhetés költségeitől, a helyi szokásoktól, stb. szorzószám: legmagasabb szorzószám: nagykövet  legalacsonyabb: szakmunkás, kisegítő, stb. a munkaköri feladatok változása, rangemelés, fegyelmi döntés esetén módosítható keresőképtelenség idejére havi ellátmány 80%-a, hazai gyógykezeléskor 30%-a jár  beteg gyermek ápolása miatti keresőképtelenség esetén is

2. A tartós külszolgálat 2.4.2. Ellátmánypótlék: ellátmánypótlékra jogosító személy: a kihelyező okiratban szereplő, a kihelyezett írásbeli nyilatkozata alapján vele közös háztartásban, életvitelszerűen a külszolgálat helyén tartózkodó házastársa/élettársa, gyermeke/örökbefogadott gyermeke, a házastárs/élettárs gyermeke/örökbefogadott gyermeke az ellátmánypótlék az arra jogosító személy tényleges kiutazásától végleges hazautazásának napjáig jár összege az arra jogosító személyektől függ: házastárs/élettárs (ha nincs jövedelme)  az ellátmány 25 %-a házastárs/élettárs (van jövedelme)  az ellátmány 12,5 %-a gyermek  az ellátmánypótlék alapja: 2,5 szorzószámmal számított ellátmány  összege a gyermek korától és iskolai tanulmányaitól függ  az így járó ellátmánypótlék 10-20 % között mozog az R1. meghatározza, hogy mely esetekben nem jár ellátmánypótlék bejelentési kötelezettség  a kihelyezett írásban köteles a külképviseletnek bejelenteni ha a pótlékra jogosító személy foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesít e személy fogadó államból való távollétének kezdő és befejező időpontját ha pótlékra nem jogosító családtag tartózkodik az állomáshelyen

2. A tartós külszolgálat 2.4.3. Ellátmányelőleg: a kihelyező szerv a kihelyezett kérelmére, a külképviseletre történt megérkezést követően, az első ellátmány kifizetése előtt, egy alkalommal előleget nyújthat célja: a háztartás elindítása, eszközök/élelmiszerek beszerzése, stb. költségeinek fedezése mértéke: alapellátmány x a kihelyezett szorzószáma, de max 2,5 szorzószámmal számított kéthavi – gyermekkel érkező esetén háromhavi összege törlesztése: kamatmentes, 6 havi részletben a felvételét követő 2. hónaptól, abban a pénznemben, amelyben nyújtották, a kihelyezett ellátmányából való levonással  ha a külszolgálat előbb befejeződne  fennmaradó részt állomáshelyén egy összegben, vagy itthon 30 napon belül, forintban, az MNB által számított eladási árfolyamon számítva kell kiegyenlíteni  késedelmes visszafizetés  késedelmi kamat 2.4.4. Kamatmentes munkáltatói kölcsön: kihelyező szerv a kihelyezett kérelmére, a kihelyezéstől számított 1 éven belül nyújthatja célja: kizárólag gépkocsi vásárlására mértéke: alapellátmány x a kihelyezett szorzószáma, de max 2,5 szorzószámmal számított háromhavi ellátmánya, nem haladhatja meg a gépkocsi vételárát törlesztése: 20 havi részletben (egyebekben lásd: ellátmányelőlegnél)

2. A tartós külszolgálat 2.4.5. Egyéb járandóságok: a) Napidíj ha a kihelyezett a külszolgálata alatt a fogadó országból harmadik országba utazik ideiglenes kiküldetést teljesíteni, ellátmánya mellett napidíjban részesül összege: 40 euró (naptári naponként)  kiküldetés megkezdése előtt készpénzben/bankszámlára utalással kell kifizetni  ha a kiküldetést teljesítő díjtalan ebédben/vacsorában részesül, napidíját étkezésenként 30%-kal csökkenteni kell nem jár: a fogadó államban teljesített ideiglenes kiküldetés esetén (ellátmányban) b) Helyettesítési díj ha a kihelyezett saját munkaköre mellett a képviselet-vezető írásbeli utasítása alapján, 15 napot meghaladóan mást helyettesít összege: a helyettesítést ellátó kihelyezett forintilletményének 40%-a feltétele: a munkakör betöltéséhez szükséges szakmai végzettség + a KÜM által előírt szakmai vizsga megléte c) Rendkívüli munkavégzés, ügyelet, készenlét a Kttv. szabályai + elrendelésére, nyilvántartására, elszámolására a kihelyező szerv hivatali szervezetének vezetője által megállapított szabályokat kell alkalmazni

2. A tartós külszolgálat d) Utazási és szállítási költségtérítés utazási költségek: állomáshelyre történő első kiutazás és a végleges hazautazás (esetleges áthelyezés), ideiglenes hazarendelés, szabadságra történő hazautazás és visszautazás (évente 1 alkalommal), szülő, gyermek, házastárs és annak szülője, továbbá a testvér temetésére történő hazautazás költségét a kihelyező szerv viseli  az ellátmánypótlékra jogosító hozzátartozókra nézve is igénybe veheti a kihelyezett (kivéve: ideiglenes hazarendelés) évente 1 alkalommal: a Magyarországon élő házastárs és gyermek állomáshelyre utazásának és hazautazásának költségei (ha nem élnek kint) szállítási költségek: állomáshelyre utazáskor és a végleges hazautazáskor a kihelyezett és az ellátmánypótlékra jogosító hozzátartozók ingóságainak indokolt szállítási költségeit a kihelyező szerv viseli az erről alkotott szabályzatának megfelelően állomáshelyen/kiküldetés alatt elhunyt kihelyezett hazaszállításáról és temetéséről a kihelyező szerv saját költségén gondoskodik  állomáshelyen elhunyt együtt élő családtag esetén is a kihelyezett kérelmére

2. A tartós külszolgálat e) Lakhatás a kihelyező szerv a kihelyezett feladatkörének, együtt élő és állománypótlékra jogosító személyek összetételének, létszámának és az állomáshely körülményeinek megfelelő, berendezett lakást köteles biztosítani a kihelyezett köteles elfogadni megfelelő lakás: feltételek a KüM utasításban (tisztaság, berendezés, bútorzat, stb.)  bútorozatlan lakás igénylése esetén a berendezés költségének megtérítését nem kérheti ha nincs megfelelő lakás a kihelyező vagyonkezelésében  szolgálati lakást bérel kihelyező fizeti: bérleti díj, lakásbiztosítás díja, ingatlanközvetítői díj kihelyezett fizeti: fenntartás költségei (közüzemi díjak, telekommunikációs szolgáltatások, saját vagyontárgyakra kötött biztosítás díja) rendeltetésszerű használat kötelezettsége garázs, fedett gépkocsi beálló: bérleti díjat a kihelyezett fizeti (főszabály) ha megfelelő lakás azonnal nem biztosítható  ideiglenes szállodai elhelyezés költségeit a kihelyező viseli (kivéve: külön rendelhető szállodai étkezések ára)

2. A tartós külszolgálat f) Egészségügyi ellátás a kihelyezett és az ellátmánypótlékra jogosító személyek  a kötelező egészségbiztosítási ellátásról szóló 1997. évi LXXXIII. törvénynek és végrehajtási rendeletének a külföldön történő gyógykezelésre vonatkozó szabályai szerint jogosultak az állomáshelyen egészségügyi ellátás igénybevételére a kihelyező a megtérítési igény érvényesítésére megállapodást köt (Egészségbiztosítási Pénztárral)  85%-os megtérítés (fogászati ellátás, járóbeteg-szakellátás, fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás, szülészeti ellátáson belül – KüM utasítás)  15 %-os önrész (a kihelyező átvállalhatja) megtérítésre akkor kerülhet sor, ha az ellátás igénybevétele indokolt volt az egészségügyi ellátás igénybevétele sürgős szükség miatt merült fel, a külföldi ellátás költsége nem haladja meg a belföldi ellátás, valamint a haza- és visszautazás költségét, a haza- és visszautazás - a sürgős szükség esetét nem kimerítve – a biztosított állapotának romlását okozta volna védőoltás: költségeit számla ellenében a kihelyező megtéríti a kihelyezettnek és az ellátmánypótlékra jogosító hozzátartozóknak

2. A tartós külszolgálat g) A gyermekek iskoláztatási költségei cél: az átlagos magyar képzési, egészségügyi és kulturális követelményeknek megfelelő oktatási intézményben tanulmányok folytatásának biztosítása követelmény: a gyermek a fogadó országban térítésmentesen igénybe vehető iskolába járjon  ha nem lehetséges: az állomáshelyen átlagos költségszintűnek számító oktatási intézménybe a kihelyező szerv meghatározza azon oktatási intézmények körét, amelyek a fenti követelményeknek megfelelnek, s valamely világnyelven/Magyarországon hasznosítható nyelven folytatják az oktatást  beíratás esetén tandíjtérítés  kihelyező szerv: 80%-ot megtérít + 20% önrész önrész megtérítése: több gyerek esetén, ha az önrészek összege meghaladja a kihelyezett éves bruttó ellátmányának 20 %-át a listán nem szereplő iskola választása esetén tandíjtérítés nem biztosítható iskola-előkészítő jellegű oktatási formák költségei: külön engedély alapján, legfeljebb 1 évre mérlegelés nélkül, ha az állomáshelyen hatályos jogszabályok szerint a gyermekek kötelesek iskola-előkészítőn részt venni

2. A tartós külszolgálat h) Szabadság Kttv. a külszolgálatból fakadó eltérésekkel külszolgálat megkezdése előtt: rendes szabadság időarányos részét belföldön kell kiadni megszűnésének évében: a szabadság időarányosan az állomáshelyen is kiadható a tényleges visszautazás napját megelőzően, a külszolgálat utolsó napját munkában kell tölteni (átadás-átvétel) a tárgyévi fel nem használt szabadság a végleges hazautazás napját követően a belföldi szabályozás szerint vehető igénybe közbenső években: szabadságolási terv a kihelyezettek igényeire, váltási tervre (új kihelyezett érkezése, régi végleges hazautazása) is figyelemmel a következő szempontok érvényesítésével: külképviselet folyamatos és zavartalan működése egymást helyettesítő munkatársak, a képviselet-vezető és az első beosztott egy időben nem lehetnek távol a szabadság igénybe vehető: állomáshelyen, fogadó országban, más országban, hazautazás  haza- és visszautazáshoz évente 1 alkalommal utazási napokra jogosult nem számít bele a szabadság időtartamába: beszámolási nap (egyes munkakört betöltők a szabadságuk ideje alatt beszámolnak munkájukról), munkáltató által meghatározott feladatok ellátása szabadság alatt

A nemzeti szakértő 3. A nemzeti szakértő 3.1. Áttekintés: jogszabályi háttér: Kttv. 57. § 34/2012. (III. 9.) Korm. rendelet (R2.) C/2008/6866. számú bizottsági határozat (Határozat) nemzeti szakértő = uniós intézmény által határozott időre, nem képzési vagy gyakornoki célból foglalkoztatott közszolgálati tisztviselő  köztisztviselő, kormánytisztviselő, hivatásos szolgálati jogviszonyban álló  Határozat: a nemzeti közigazgatásból rendelkezésre bocsátott személyek, szakértelmüket a Bizottság egy meghatározott területen használja fel uniós intézmény = az Európai Uniót és annak jogelődjeit alapító nemzetközi szerződésekben nevesített intézmény, annak a szervei, továbbá az e szerződések alapján létrehozott szervek célja: alapvetően az uniós intézmények által finanszírozott fejlesztési programok megvalósítására irányul jellemzője: a nemzeti szakértő szolgálati jogviszonya a küldő közszolgálati szervnél a nemzeti szakértőként való foglalkoztatás ideje alatt folyamatosan fennáll

3. A nemzeti szakértő 3.2. A nemzeti szakértői foglalkoztatás keletkezése: Határozat szerinti követelmények: szakértő a kirendelés előtt min. 12 hónapig a küldő szervnél állt alkalmazásban és a kirendelés időtartama alatt is alkalmazásban marad munkáltató köteles a hazai díjazás folyósítására, szociális jogosultságok biztosítására nemzeti szakértő az EU, vagy EFTA tagállamainak polgára legyen kirendelés tervezése  földrajzi és a nemek közötti egyensúly, esélyegyenlőség elvének érvényesítése, nyílt és átlátható kiválasztási eljárás hároméves szakmai tapasztalat az Európai Közösségek Személyzeti Szabályzatában foglalt előírásoknak megfelelő munkakörben  + R2.: uniós intézmény által előírt iskolai végzettség, gyakorlat, felhívásban megjelölt idegen nyelv ismerete Kiválasztási eljárás: uniós szervezet felhívása  Mo. Állandó Képviselete a KüM miniszter útján tájékoztatja a KIM minisztert KIM miniszter az ellátandó feladat jellegére tekintettel megkeresi a hatáskörrel rendelkező közigazgatási szervet/szerveket

3. A nemzeti szakértő Foglalkoztatás:  ha a megkeresett szervnél van olyan tisztviselő, aki alkalmas és vállalja  a szerv jelöli nemzeti szakértőnek ha a szervnél nincs megfelelő jelölt  KIM miniszter más szervet keres meg a jelölés érdekében jelölés: KIM miniszter az érintett szerv vezetőjének javaslata alapján, a KüM miniszter/ÁK útján eszi meg az uniós intézmény felé foglalkoztatás életbe lép: az EU személyi állományi és igazgatási főigazgatójának engedélye + a főigazgató és az ÁK közötti levélváltás útján Foglalkoztatás: megállapodás  küldő szerv (ÁK) köti az EU-s intézménnyel, tartalma különösen: a nemzeti szakértő feladatai, munkavégzés helye foglalkoztatás kezdő időpontja, időtartama a foglalkoztatás meghosszabbításának a lehetősége hazai közszolgálati kinevezését a kirendelés időtartamára közös megegyezéssel módosítani kell  visszahelyezés a jogviszony nem szüntethető meg felmentéssel (kivéve: kötelező felmentés) a szakértő szakértői tevékenységéről évente min. 1 alkalommal szakmai konzultáció keretében köteles beszámolni  hazarendelés

3. A nemzeti szakértő 3.3. A nemzeti szakértői foglalkoztatás megszűnése: 3.3.1. Határozat szerinti nem rendkívüli esetek: a kirendelésben (megállapodásban) foglalt határozott idő lejártával a Bizottság vagy a küldő szerv kérésére (3 hónapos felmentési idő)  indoka pl.: az ellátandó feladat korábbi befejezése, szakértő nem tökéletes munkavégzése a szakértő kérésére (3 hónapos felmentési idő)  indoka pl.: szakmai, személyes körülmények (elegendő a kérelem benyújtása, nem kell igazolni) a Bizottság és a küldő szerv közös megállapodásával  indoka pl.: küldő szerv szakmai érdeke 3.3.2. Határozat szerinti rendkívüli esetek (azonnali hatállyal): küldő szerv kezdeményezésére  különösen indokolt esetben, szolgálati érdekből, a KIM véleményének kikérésével  a kezdeményezés = döntés  a küldő szervnek van szüksége a tisztviselőjére, ezt a tényt fogadja el az uniós szervezet a szakértő kérésére (azonnali hatállyal)  Bizottság és küldő szerv együttes döntéssel szünteti meg  indoka pl.: szakmai, személyes körülmények (a kérelemben foglaltakat igazolni kell, csak nyomós ok alapján) Bizottság megszüntetheti azonnali hatállyal  indoka: szakértő és/vagy a küldő szerv nem teljesíti Határozatban foglalt kötelezettségeit (pl. összeférhetetlen helyzetről nem tájékoztat)

3. A nemzeti szakértő 3.4. A nemzeti szakértői kirendelés időtartama, helye: időtartama: min. 6 hónap – max. 2 év több ízben meghosszabbítható, indokolt esetben, összesen max 4 évvel kivételesen, szolgálati érdekből max. további 2 évvel a személyi állományi és igazgatási főigazgató engedélyével meghosszabbítható ismételt kirendelés: ha a korábbi nemzeti szakértői kirendelés óta 6 év eltelt, nincs akadálya  ha: a feltételeknek most is megfelel helye: szakértő bárhová kirendelhetők ahol a Bizottságnak alkalmazottai dolgoznak 3.5. A nemzeti szakértő feladatai, jogai, kötelezettségei 3.5.1. Kötelezettségei/feladatai: alapvető feladata a Bizottság tisztviselőinek segítése, szakmai támogatása közép- vagy felsővezetői feladatokat nem láthat el (közvetlen felettesét sem helyettesítheti) kiküldetésben csak a Bizottság tisztviselője/ideiglenes alkalmazottja által vezetett küldöttség keretében vehet részt, egyedüli résztvevőként csak megfigyelői minőségben (kivéve: egyedi megbízás képviseletre) nem kerülhet összeférhetetlen helyzetbe (folyamatosan vizsgálni kell) személyi biztonsági tanúsítvány beszerzése (bizonyos feladatok ellátásához)

3. A nemzeti szakértő nem foglalkozhat olyan üggyel, amelyben személyes érdekeltsége van  tájékoztatatási kötelezettség, felettese dönt az adott feladat alóli mentesítésről nem szerezhet olyan részesedést a Bizottság ellenőrzése alá tartozó, vagy azzal üzleti tevékenységet folytató vállalkozásban, amely a feladatainak ellátása során csorbíthatná a függetlenségét feladatellátás során kizárólag az EU érdekeit tarthatja szem előtt  csak a Bizottság utasíthatja szakértői kirendelése alatt az EU-n kívüli megbízást csak a Bizottság szabályai szerinti előzetes engedély alapján létesíthet tartózkodnia kell a feladatainak ellátása során tudomására jutott információk jogosulatlan nyilvánosságra hozatalától 3.5.2. Jogai: szólásszabadság (de: lojalitás és a pártatlanság elvére tekintettel kell lennie)  előzetes tájékoztatási kötelezettség: ha nyilvánosságra akar hozni bármely olyan szöveget, amelynek tárgya az EU tevékenységével kapcsolatos  tilos a közzététel, ha felettese bizonyítja, hogy a tervezett közzététel súlyosan sérti az EU jogos érdekeit

3. A nemzeti szakértő 3.6. A nemzeti szakértő járandóságai: a Bizottságnál hatályos szabályokat kell alkalmazni  kivéve: juttatások és költségek  Határozat + R2. Kttv. szerinti illetmény + tartózkodási pótlék (napidíj és havidíj) + napidíjpótlék + egyéb térítések  napidíj: egységes (kb.120 EUR) havidíj: küldő ország és a kirendelés helye közötti távolság függvénye (150 km-ig nem jár  2000 km fölött kb. 670 EUR) célja a mindennapi költségek fedezése napidíjpótlék: életvitelszerűen együtt élő házastárs és gyermek után jár összege  házastárs után a napidíj 20%-a, gyermek után 8-15% egyéb térítések: utazási költségtérítés  uniós szerv megtéríti szakértő utazási költségeit a szolgálat kezdetén/megszűnésekor  évi 1 alkalommal a szakértő kérelmére a küldő szerv viselheti a Magyarországon élő házastárs/gyermek kiutazása és hazautazása költségeit ingóságok szállítási költségei  a szolgálat kezdetén/megszűnésekor a küldő szerv kérelemre viselheti

3. A nemzeti szakértő 3.7. Szakmai továbbképzésen résztvevő nemzeti szakértők: a Határozat külön címben rendelkezik a szakmai továbbképzésről továbbképzés célja: szakértő megismerje a Bizottság munkamódszereit, szakpolitikáit, napi munkáját lehetővé tegye a sokkultúrájú, soknyelvű környezetben való munkavégzést részvétel feltételei: megegyeznek a nemzeti szakértőkkel szemben támasztott általános feltételekkel, mindenki csak 1 szakmai továbbképzésben való részvételre jogosult kizártak a továbbképzésen való részvételből: akik korábban már nemzeti szakértői jogviszonyban álltak időtartama: 3-5 hónap, a képzés elején határozzák meg, módosítani nem lehet szakmai továbbképzést képzési tanácsadó irányítja szakértőknek lehetőségük van: ülések látogatására, dokumentumokba való betekintésre, a továbbképzés helye szerinti szervezeti egység munkájában való részvételre továbbképzésen résztvevő nemzeti szakértőkre az általános szabályok vonatkoznak értelemszerű eltérésekkel  sajátosság: díjmentesen kirendelt szakértőnek minősülnek, napidíjat, más pénzügyi ellenszolgáltatást nem kapnak (az otthoni illetményüket ők is megkapják)

4. Az ikerintézményi szakértő Az ikerintézményi szakértő (twinning) jogszabályi háttér: Kttv. 57. § 311/2012. (XI. 7.) Korm. rendelet ikerintézményi program = az EU intézményfejlesztési programja, célja az uniós vívmányok átvételének elősegítése a kedvezményezett államok számára  a közigazgatási rendszer fejlesztése az EU-s ország és a kedvezményezett ország intézményének együttműködésében, uniós forrás terhére pályázati rendszer, projekt-megvalósítás, szakértők jogállása, javadalmazása részletesen szabályozott  jogszabályok + Ikerintézményi Kézikönyv (IK) ikerintézményi szakértők: szakértői tevékenység gyakorlására a projekt végrehajtásáért felelős szervvel kötött megállapodás alapján  nem hoz létre a Kttv. szerinti további jogviszonyt 1. rövid távú szakértő  egyes részfeladatok végrehajtásáért felelős, a megvalósítás időtartama alatt esetileg a kedvezményezett országban tartózkodó szakértő  jogviszonya a küldő szervnél folyamatosan fennáll, kinevezése nem kerül módosításra  jogviszony felmentéssel nem szüntethető meg (kivéve: kötelező felmentés)  a kiküldetést vezetői engedély alapján látja el

4. Az ikerintézményi szakértő 2. hosszú távú szakértő  a projekt megvalósításának operatív irányításáért felelős, a megvalósítás teljes ideje alatt a kedvezményezett országban tartózkodik  jogviszonya a küldő szervnél folyamatosan fennáll, annak állományában marad  kinevezése közös megegyezéssel módosításra kerül (visszahelyezés)  jogviszony felmentéssel nem szüntethető meg (kivéve: kötelező felmentés) szakértők javadalmazása: fennálló jogviszonyuk alapján járó javadalmazás szakértői díj = a szakértői közreműködés ellenértéke, IK állapítja meg napidíj = a kedvezményezett országba történő kiutazás és tartózkodás költségeinek fedezetére szolgál, EU állapítja meg költségtérítés: rövidtávú szakértő  a saját gépjárművel történő kiutazás IK alapján elszámolható költsége hosszú távú szakértő  lakhatás költsége gyermekek iskoláztatási költsége kiutazás és a hazautazás költsége kitelepülés költsége havonta történő haza- és visszautazás költsége egészség- és a balesetbiztosítás költsége

Köszönöm a figyelmet!