INNOVÁCIÓ? az óvodapedagógiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Kompetencia-konferencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A DIFER használata.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
„C” típusú programcsomag bevezetése
Matematika Kompetenciaterület
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt SCHMERCZ.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

INNOVÁCIÓ? az óvodapedagógiában 2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70) 418-1767 kozponti.omk@tanet.hu

Mottó: „ A világ, amelyben a gyermekeink élni fognak, négyszer gyorsabban változik, mint iskoláink.” (Dr. William Dagett)

Innováció Folyamatos megújulás, kis lépésekben, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozata, legfőbb eleme az újdonság (új ötlet bevezetése, máshol bevált ötlet adaptálása, stb.) SZERVEZETFEJLESZTÉS: a szervezetet és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet felölelő fejlesztési és változtatási folyamat

Az óvodai programcsomag létrejöttének körülményei, szükségessége Változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás OKTATÁS ÁTALAKÍTÁS Alapkészségek Kulcskompetenciák fejlesztése

A programfejlesztés területei óvodai nevelés szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés szövegértési-szövegalkotási képességek életpálya-építési kompetenciák számolási és matematikai képességek IKT kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák

Kompetencia fogalma

Kompetenciakomponensek készségek számlálás, számolás, mennyiségi következtetés, becslés, mérés, mértékegység-váltás, szövegesfeladat-megoldás gondolkodási képességek kommunikációsképességek rendszerezés, kombinativitás, deduktív következtetés, induktív következtetés, valószínűségi következtetés, érvelés, bizonyítás relációszókincs, térlátás, térbeli viszonyok ábrázolása, prezentáció, szövegértés, szövegértelmezés a matematikai kompetencia tudásszerző képességek tanulási képességek problémaérzékenység, probléma-reprezentáció, eredetiség, kreativitás, problémamegoldás, metakogníció figyelem, rész-egész észlelés, emlékezet, feladattartás, feladat-megoldási sebesség

Az óvodai nevelés kompetencia terület

A PROGRAMCSOMAG CÉLKITŰZÉSE A MAGYAR ÓVODÁK JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE MELLETT , AZ ÓVODPEDAGÓGIÁBAN FELLELHETŐ HIÁNYOK,ESETLEGES ELLENTMONDÁSOK FELOLDÁSÁRA TÖREKSZIK A VÁLASZTOTT NEVELÉSI TERÜLETEK FELDOLGOZÁSÁVAL, PROGRAMCSOMAG AJÁNLÁSÁVAL

ELLENTMONDÁSOK OANAP- pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Hibásan értelmezett óvodahasználók kiszolgálása Óvoda-iskola átmenet kérdésköre megoldatlan

Hiányok, problémák Óvoda-iskola átmenet Inklúzív pedagógiai,integráció, differenciálás Játék,erkölcsi,érzelmi nevelés

Módszertani eszköztár bővítése Munkaformák változatossága projektoktatás disputa „egymástól való tanulás”, horizontális tanulás egyéni tanulási utak, informális tanulás stb. 4/4/2017

Erősség - sikeresség - facilitáció Akkor vagyunk sikeresek és hatékonyak, ha erősségeinknek megfelelő feladatokat végzünk A gyerekek akkor sikeresek és hatékonyak, ha erősségeiknek megfelelő feladatokat végezhetnek. A tanulók erősségeinek feltárása - facilitáló tanár-szerep 4/4/2017

Egy „átlagos” gyermek tanulási stílusa 37% haptikus (görög szó: végig mozogni), akik azáltal tanulnak a legjobban, ha bevonódnak, mozognak, tapasztalnak, kísérleteznek (kinesztetikus tanulók) 29% vizuális, akik akkor tanulnak a legjobban, amikor képeket láthatnak, kisebb százalékuk nyomtatás-orientált, főként olvasással tanul 34% auditív tanulók, hangok segítségével - zenén, beszéden keresztül tanulnak a legjobban

Megtanuljuk …. 10%-át annak, amit olvasunk 20%-át annak, amit hallunk 30%-át annak, amit látunk 50%-át annak, amit látunk és hallunk 70 %-át annak, amit mondunk 90 %-át annak, amit mondunk és csinálunk!

A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha élvezzük Peter Kline 4/4/2017

Óvodai tanulás

Többszörös intelligencia Matematikai-Logikai Nyelvi Térbeli Testi-Mozgási Zenei Emberek közötti megértés Ember saját magának megértése Természeti

A gyermek fejlődésének nyomonkövetése

Folyamatos nyomonkövetés kognitív képességek, érzékszervek, percepció: tanulás szocializáció, játék kommunikáció (verbális, nonverbális) motoros képességek (nagy- és finommozgás) - önkiszolgálás

A befogadó pedagógiai nevelés A differenciálás értelmezése: mindenki a maga módján, a maga ütemében, a maga képességei szerint a lehető leginkább tudjon kibontakozni, fejlődni. Az integráció az inklúzív pedagógiai gyakorlat azon része, amely a többségtől bármilyen szempontból eltérő egyének elfogadását és a többséggel történő együttnevelését jelenti.

A differenciálás egyéni tananyag, módszer, eszköz, értékelési mód Mérés Módja: nyomonkövetés minden fejlődési területre kihatóan, természetes élethelyzetekben, folyamatosan, nem feltétlen standardizálva

A differenciálási szintek tartalma I. szint: sajátos nevelési igényű gyerekek II. szint: standardhoz közelítő képességű gyerekek III. szint: tehetséges, kreatív képességgel rendelkező gyerekek

Az I. szint értelmezése Részképesség zavarok Speciális problémák enyhébb változatai Hátrányos helyzet Kisebbség

A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Téma Foglalkozás célja A foglalkozás feladata Ajánlott megelőző anyag Eszközök Szervezeti keretek Munkaformák Vázlat A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök.

A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Képesség-fajták Differenciálási szintek I.szint II.szint III.szint Kognitív Szociális Kommunikációs Motoros

A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Képesség-fajták Differenciálási szintek I.szint II.szint III.szint Kognitív Szociális Kommunikációs Motoros

Minden gyermek számít!

A kompetens óvodás gyermek Magabiztos Vidám Kíváncsi

MÁR AZ ÓVODÁBAN MEGTANULTAM MINDENT, AMIT TUDNI ÉRDEMES

Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét!

Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Minden nap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!

Hogy nekik jobb legyen! Köszönöm a figyelmet!