INNOVÁCIÓ? az óvodapedagógiában 2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70) 418-1767 kozponti.omk@tanet.hu
Mottó: „ A világ, amelyben a gyermekeink élni fognak, négyszer gyorsabban változik, mint iskoláink.” (Dr. William Dagett)
Innováció Folyamatos megújulás, kis lépésekben, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozata, legfőbb eleme az újdonság (új ötlet bevezetése, máshol bevált ötlet adaptálása, stb.) SZERVEZETFEJLESZTÉS: a szervezetet és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet felölelő fejlesztési és változtatási folyamat
Az óvodai programcsomag létrejöttének körülményei, szükségessége Változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás OKTATÁS ÁTALAKÍTÁS Alapkészségek Kulcskompetenciák fejlesztése
A programfejlesztés területei óvodai nevelés szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés szövegértési-szövegalkotási képességek életpálya-építési kompetenciák számolási és matematikai képességek IKT kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák
Kompetencia fogalma
Kompetenciakomponensek készségek számlálás, számolás, mennyiségi következtetés, becslés, mérés, mértékegység-váltás, szövegesfeladat-megoldás gondolkodási képességek kommunikációsképességek rendszerezés, kombinativitás, deduktív következtetés, induktív következtetés, valószínűségi következtetés, érvelés, bizonyítás relációszókincs, térlátás, térbeli viszonyok ábrázolása, prezentáció, szövegértés, szövegértelmezés a matematikai kompetencia tudásszerző képességek tanulási képességek problémaérzékenység, probléma-reprezentáció, eredetiség, kreativitás, problémamegoldás, metakogníció figyelem, rész-egész észlelés, emlékezet, feladattartás, feladat-megoldási sebesség
Az óvodai nevelés kompetencia terület
A PROGRAMCSOMAG CÉLKITŰZÉSE A MAGYAR ÓVODÁK JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE MELLETT , AZ ÓVODPEDAGÓGIÁBAN FELLELHETŐ HIÁNYOK,ESETLEGES ELLENTMONDÁSOK FELOLDÁSÁRA TÖREKSZIK A VÁLASZTOTT NEVELÉSI TERÜLETEK FELDOLGOZÁSÁVAL, PROGRAMCSOMAG AJÁNLÁSÁVAL
ELLENTMONDÁSOK OANAP- pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Hibásan értelmezett óvodahasználók kiszolgálása Óvoda-iskola átmenet kérdésköre megoldatlan
Hiányok, problémák Óvoda-iskola átmenet Inklúzív pedagógiai,integráció, differenciálás Játék,erkölcsi,érzelmi nevelés
Módszertani eszköztár bővítése Munkaformák változatossága projektoktatás disputa „egymástól való tanulás”, horizontális tanulás egyéni tanulási utak, informális tanulás stb. 4/4/2017
Erősség - sikeresség - facilitáció Akkor vagyunk sikeresek és hatékonyak, ha erősségeinknek megfelelő feladatokat végzünk A gyerekek akkor sikeresek és hatékonyak, ha erősségeiknek megfelelő feladatokat végezhetnek. A tanulók erősségeinek feltárása - facilitáló tanár-szerep 4/4/2017
Egy „átlagos” gyermek tanulási stílusa 37% haptikus (görög szó: végig mozogni), akik azáltal tanulnak a legjobban, ha bevonódnak, mozognak, tapasztalnak, kísérleteznek (kinesztetikus tanulók) 29% vizuális, akik akkor tanulnak a legjobban, amikor képeket láthatnak, kisebb százalékuk nyomtatás-orientált, főként olvasással tanul 34% auditív tanulók, hangok segítségével - zenén, beszéden keresztül tanulnak a legjobban
Megtanuljuk …. 10%-át annak, amit olvasunk 20%-át annak, amit hallunk 30%-át annak, amit látunk 50%-át annak, amit látunk és hallunk 70 %-át annak, amit mondunk 90 %-át annak, amit mondunk és csinálunk!
A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha élvezzük Peter Kline 4/4/2017
Óvodai tanulás
Többszörös intelligencia Matematikai-Logikai Nyelvi Térbeli Testi-Mozgási Zenei Emberek közötti megértés Ember saját magának megértése Természeti
A gyermek fejlődésének nyomonkövetése
Folyamatos nyomonkövetés kognitív képességek, érzékszervek, percepció: tanulás szocializáció, játék kommunikáció (verbális, nonverbális) motoros képességek (nagy- és finommozgás) - önkiszolgálás
A befogadó pedagógiai nevelés A differenciálás értelmezése: mindenki a maga módján, a maga ütemében, a maga képességei szerint a lehető leginkább tudjon kibontakozni, fejlődni. Az integráció az inklúzív pedagógiai gyakorlat azon része, amely a többségtől bármilyen szempontból eltérő egyének elfogadását és a többséggel történő együttnevelését jelenti.
A differenciálás egyéni tananyag, módszer, eszköz, értékelési mód Mérés Módja: nyomonkövetés minden fejlődési területre kihatóan, természetes élethelyzetekben, folyamatosan, nem feltétlen standardizálva
A differenciálási szintek tartalma I. szint: sajátos nevelési igényű gyerekek II. szint: standardhoz közelítő képességű gyerekek III. szint: tehetséges, kreatív képességgel rendelkező gyerekek
Az I. szint értelmezése Részképesség zavarok Speciális problémák enyhébb változatai Hátrányos helyzet Kisebbség
A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Téma Foglalkozás célja A foglalkozás feladata Ajánlott megelőző anyag Eszközök Szervezeti keretek Munkaformák Vázlat A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök.
A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Képesség-fajták Differenciálási szintek I.szint II.szint III.szint Kognitív Szociális Kommunikációs Motoros
A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Képesség-fajták Differenciálási szintek I.szint II.szint III.szint Kognitív Szociális Kommunikációs Motoros
Minden gyermek számít!
A kompetens óvodás gyermek Magabiztos Vidám Kíváncsi
MÁR AZ ÓVODÁBAN MEGTANULTAM MINDENT, AMIT TUDNI ÉRDEMES
Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét!
Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Minden nap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!
Hogy nekik jobb legyen! Köszönöm a figyelmet!