Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
Advertisements

Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az OH TÁMOP fejlesztései
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Szervezetfejlesztési Program
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A szaktanácsadás támogató szerepe
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A pedagógusminősítési rendszer
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési és tanfelügyeleti rendszer bevezetése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
KPSZTI pedagógiai-szakmai szolgáltató
Tanévkezdő 2013/14.
Változások a közoktatásban
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság Pedagógiai-szakmai ellenőrzés, pedagógusminősítés, szaktanácsadás az új köznevelési rendszerben

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés új rendszere Szerepek változása 2013 Fenntartói szerepek változása Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Önkormányzatnál maradó feladat (óvoda) Egyéb fenntartók (pl.: egyház, alapítvány stb.) Működtető Jogszabályban meghatározottak szerint - fenntartó - települési önkormányzatok Emberi Erőforrások Minisztériuma 2 2

A változtatás szakmai okai A fenntartók a lehetőségeikhez mérten végzik az ellenőrzést A pedagógiai programok vállalásainak teljesítését részben nem ellenőrizték Nincs egységes szemlélet a szakmai értékelés, ellenőrzés területén Kivétel az alapkészségek- és képességek országos mérése Nincs egységes sztenderd Emberi Erőforrások Minisztériuma 3 3

Szakértők részére nincs kötelező specifikus képzés Az ellenőrzések kötelezően nem vizsgálják a pedagógiai- szakmai folyamatot és szereplőket Szakértők részére nincs kötelező specifikus képzés A szakértői rendszer nem kellően feladat-strukturált Nem mérik a szakértői tevékenység minőségét Nem ellenőrzik a szakértők pedagógiai-szakmai tevékenységét Emberi Erőforrások Minisztériuma 4 4

Ellenőrzési jogkör és feladat szeptembertől Törvényességi ellenőrzés - Nem állami intézményfenntartók fenntartói tevékenysége - kezdeményezi: kormányhivatal kivételes esetben oktatásért felelős miniszter - végzi: kormányhivatal fenntartó az általa fenntartott intézmény esetében Hatósági ellenőrzés Szakmai ellenőrzés Intézményvezető kezdeményezésére szakértő bevonásával Fenntartó döntése alapján szakértő bevonásával Emberi Erőforrások Minisztériuma 5

Országos pedagógiai - szakmai ellenőrzés Működteti az oktatásért felelős miniszter Szervezi az Oktatási Hivatal a kormányhivatal közreműködésével Feladat ellátására szerződik a kormányhivatal a pedagógiai-szakmai ellenőrzés szakértővel Ötévente ismétlődő, értékeléssel záruló vizsgálat: - az ellenőrzés a fenntartótól függetlenül kiterjed minden köznevelési intézményre, - az intézményekben pedagógiai tevékenységet folytató szereplőkre Emberi Erőforrások Minisztériuma 6

Az ellenőrzés célja Alapvető cél a fejlesztés A pedagógus objektív értékelést kapjon a munkájáról Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szaktanácsadói szükség esetén segítsék a pedagógusok szakmai fejlődést A pedagógiai-szakmai ellenőrzés során felmerülő hibák nem vonnak maguk után retorziót Emberi Erőforrások Minisztériuma 7

Pedagógus ellenőrzése Általános pedagógiai szempontok szerint történik Célja: a pedagógus pedagógiai készségeinek fejlesztése Módszere: foglalkozások, tanítási órák egységes szempontok szerinti megfigyelése Pedagógiai tervezés dokumentumainak vizsgálata Interjú felvétele Megbeszélést követően értékelőlap készítése Emberi Erőforrások Minisztériuma 8

Intézményvezető ellenőrzése Célja az intézményvezető pedagógiai és vezetői készségeinek fejlesztése Módszere: dokumentumok vizsgálata interjú a vezetői program megvalósulásáról kérdőíves felmérés nyilvános szempontok szerinti elemzése Megbeszélést követően értékelőlap készítése Emberi Erőforrások Minisztériuma

Intézményellenőrzés Célja: iránymutatás az intézmény pedagógiai-szakmai munkájának fejlesztéséhez annak feltárása által, hogy a nevelési-oktatási intézmény hogyan valósította meg saját pedagógiai programját Legalább ötévente egyszer, megyei ellenőrzési terv alapján, amennyiben az intézmény pedagógusainak legalább hatvan százalékát már értékelték, az intézményvezető ellenőrzése megtörtént, vagy az intézményellenőrzés keretében megtörténik

- nevelőtestületi, alkalmazotti, szülői, egyéb partneri Módszere: - nevelőtestületi, alkalmazotti, szülői, egyéb partneri kérdőíves felmérés - intézményvezető által elkészített intézményi önértékelés - fenntartói értékelés - interjú a nevelőtestület tagjainak legalább öt százalékával - legutóbbi ellenőrzések dokumentumainak összegzése Intézményvezető az összegző szakértői dokumentum alapján öt évre szóló intézkedési tervet készít Emberi Erőforrások Minisztériuma

Ellenőrzési szakértő képzési kötelezettsége Kötelező részvétel az Oktatási Hivatal által közzétett, a szakterülethez kapcsolódó szakmai továbbképzésen A pedagógiai-szakmai ellenőrzési, minősítési eljárási, minősítő vizsgai feladat ellátásának feltétele: - évente legalább négy alkalommal részvétel az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, minősítési eljárásban, minősítő vizsgán - részvétel az Oktatási Hivatal által szervezett szakmai tájékoztatón, továbbképzésen - az értékelőlapon elérhető maximális pontszám legalább hatvan százalékának elérése öt évenként az összes elvégzett ellenőrzés átlagában számítva Emberi Erőforrások Minisztériuma

A megvalósítás folyamata Ellenőrzési, értékelési, rendszer kidolgozása Kipróbálás Érintettek véleményeinek, javaslatainak értékelése Rendszerek véglegesítése Szakértők képzése Jogszabály alkotása 2012/2013. tanév második félévében Oktatási Hivatal által meghatározott képzések keretében köznevelési szakértők képzése

Regisztráció szakértői képzésre www.oktatas.hu 2012 szeptemberétől

TÁMOP 3.1.8 Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban A köznevelés minőségének fejlesztése A tanulói teljesítménymérés rendszerének fejlesztése Az intézményi külső és belső értékelési rendszerek fejlesztése A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése

Külső ellenőrzés, önértékelés Standardok kidolgozása az érintettek közreműködésével: A pedagógiai-szakmai ellenőrzés protokolljának, eszközeinek kidolgozása Az intézményi önértékelés standardjainak kidolgozása A kidolgozott standardok továbbfejlesztése az érintettek bevonásával A standardok intézményi bevezetésének megalapozása: A standardok kipróbálása, tesztelése 50 intézményben A kísérletek tapasztalatainak beépítése a standardokba Képzésfejlesztés: A pedagógiai-szakmai ellenőrzéshez szükséges szakértői képzés kidolgozása Az intézményi önértékelés bevezetését támogató képzés kidolgozása

Információmenedzsment, visszacsatolás A nevelés-oktatás minőségét leíró indikátorrendszer meghatározása: A köznevelés törzsindikátorainak és mérési indikátorainak rendszerbe szervezése Objektív, méréseken alapuló mutatók kidolgozása a különböző intézménytípusokban Az eredményesség, hatékonyság és méltányosság mérhető mutatóinak kidolgozása A tervezést és fejlesztést támogató visszacsatolási rendszer kidolgozása: Az intézményértékelés adminisztrációs rendszerének kidolgozása Kapcsolódás az életpálya nyomon követő rendszerhez és a pedagógus továbbképzések megújuló adminisztrációs rendszeréhez valamint a KIR alrendszereihez A megújult információs rendszer adataira épülő minőségfejlesztés

Várható eredmények Objektív, egységes pedagógus-, vezető- és intézményértékelés: Egységes külső értékelési eszközrendszer a köznevelés igazgatási szintjén Összehangolt külső ellenőrzés és önértékelési rendszer Összehasonlítható teljesítmény a köznevelés különböző szintjein: Egységes teljesítménymutatók a tanulók, pedagógusok, vezetők és intézmények szintjén Lehetővé válik a nevelés-oktatás minőségének folyamatos kontrollja Tényalapú tervezés az intézményi szinttől az oktatásirányítás szintjéig: Az eredmények visszacsatolása a köznevelés összes szintjén Objektív, egységes értékelésen alapuló tervezés

TÁMOP 3.1.5/12 - 2012 - 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA A megvalósítás résztvevői Oktatási Hivatal (OH) Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (Educatio)

A PROJEKT CÉLJAI Pedagógus továbbképzési rendszer korszerűsítése, továbbképzések szervezése, nyilvántartási rendszer fejlesztése Szaktanácsadói rendszer megújítása Pedagógus Életpálya Modell bevezetéséhez kapcsolódó képzési, minősítési és nyilvántartási rendszer fejlesztése

Mit kínálunk? Mentorok felkészítését Szakértők felkészítését Szaktanácsadói támogatást Mit kínálunk? Hatékony tanulást támogató, digitális kompetenciát fejlesztő és idegen nyelvi képzéseket Az eddigi módszertani fejlesztésekből  kimaradt intézmények pedagógusainak továbbképzését Virtuális képzési környezetet

Mit kínálunk? Próba minősítési eljárásokat pedagógusok részére Intézmények bevonását a Pedagógus Életpálya követő rendszerbe Gyakornoki próba minősítő vizsgák lebonyolítását Mit kínálunk? Szempontrendszer kidolgozását a pedagógus pályára jelentkezők pálya iránti elkötelezettségének vizsgálatához Megújult pedagógus továbbképzési rendszert, korszerű informatikai támogatással

Nemzeti köznevelési rendszer megújításához való hozzájárulás Mi a tét? Nemzeti köznevelési rendszer megújításához való hozzájárulás A pedagógus pálya presztízsének növelése A kreatív, jó pedagógusok pályán tartása A pedagógus hivatás vonzóbbá tétele

NYILVÁNOSSÁG BIZTOSÍTÁSA Országos konferenciák Sajtótájékoztatók Workshopok Országos konferenciák TÁJÉKOZTATÁS Roadshow Honlap Honlapok Kiadványok Kiadványok

„Köznevelési szakértő” a köznevelési törvényben (82. §) a) felsőfokú végzettséggel és pedagógus szakképzettséggel; pedagógus- vagy oktatói munkakörben szerzett tíz év szakmai gyakorlattal; továbbá pedagógus-szakvizsgával rendelkezik, valamint akit pedagógus-munkakörben foglalkoztatnak, vagy a pedagógus-munkakörre szóló jogviszonya, munkaviszonya megszűnése óta tíz évnél kevesebb idő telt el, vagy b) rendelkezik a hivatal engedélyével

A szaktanácsadó a köznevelési törvényben 61. § A pedagógusok tevékenységét szakértők, szaktanácsadók segítik. A szaktanácsadó feladata a pedagógusok munkájának szakirányú (tantárgyi vagy sajátos pedagógiai területen igényelt) segítése, véleményezése, konzultációk, továbbképzések, szakmai fórumok szervezése. A szaktanácsadó központi szakmai irányítás mellett látja el feladatait. Szaktanácsadói megbízást kizárólag az kaphat, aki pedagógus-munkakör betöltéséhez szükséges felsőfokú iskolai végzettséggel és szakképzettséggel, pedagógus-szakvizsgával, valamint a nevelő-oktató munkában eltöltött legalább tízéves szakmai gyakorlattal rendelkezik. A szaktanácsadó pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmény alkalmazásában áll vagy egyéb köznevelési intézmény alkalmazottja vagy onnan tíz évnél nem régebben ment nyugdíjba.

A szaktanácsadók szerepe az új köznevelési rendszerben A szaktanácsadók feladata a pedagógusok fejlesztő célú támogatása a szaktanácsadók nem minősítenek, feladatuk fejlesztő- támogató jellegű lesz. A szaktanácsadói és ellenőrzési/minősítési funkció világosan elkülönül A szaktanácsadók munkájának szakmai irányítását az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) látja el A szaktanácsadók munkáltatója a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ

A köznevelési törvény egyes rendelkezéseinek hatályba lépése 2013. január 1. A települési önkormányzatok által fenntartott köznevelési intézmények az óvodák kivételével állami fenntartásba kerülnek, a települési önkormányzatok jogszabályban meghatározottak alapján működtetői szerepet kapnak. [74-76.§] Ekkortól kezdve adja majd az eddig önkormányzati fenntartású intézmények vezetőinek megbízását (a 68.§ (1) alapján) az oktatásért felelős miniszter. [97.§ (11)] Ekkor lépnek hatályba a pedagógiai szakszolgálatokkal kapcsolatos változások [18.§.]. Ekkortól érvényesek a tankötelezettség kezdetére vonatkozó szabályok [45.§ (2)-(4)]. A tankötelezettség végére vonatkozó szabály [45.§ (3)] 2012. szeptember 1-jétől hatályos, azzal az átmeneti rendelkezéssel együtt, melynek értelmében először azok számára csökken a tankötelezettségi korhatár, akik a 2011/2012. tanévben nyolcadikosok vagy ennél alacsonyabb évfolyamra járnak [97.§ (1)].

2013. szeptember 1. A törvény legtöbb újdonsága ekkor, vagyis a 2013-2014-es tanév kezdetén kerül bevezetésre. Az alábbiakban csak ezek felsorolása következik, részleteikről (melyek közül sokat később rendelet fog szabályozni) később adunk tájékoztatást. Ekkortól lépnek életbe a pedagógusok életét, munkáját, szakmai előrehaladását jelentős mértékben befolyásoló szabályok: Az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozások [27.§ (2), 46.§ (1) a), 55.§ (1)] A pedagógusok előmeneteli rendszere (életpálya-modell) [62.§ (3), 64-65.§, 97.§ (19)-(21)] A pedagógusok új típusú munkaidő-számítása [62.§ (5)-(14), 69.§ (5)] A pedagógusok magasabb bérezése [65.§, 69.§ (6), 7. és 8. melléklet] Az intézményvezetők létszáma és óraszámai is ekkortól hatályosak. [1. és 5. melléklet] E naptól hatályos a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők létszámára vonatkozó 2. melléklet.

Hatályba lép a gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő és más alkalmazottak létszámának meghatározására vonatkozó szabály. [61.§ (5) Hatályba lépnek az új finanszírozási szabályok, a pedagógusok és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak bérét és annak járulékait a központi költségvetés finanszírozza. [88. § (4)–(5)] Ebben a tanévben indulnak a köznevelési Híd-programok. [14.§] Ekkortól érvényesek az új csoport- és osztálylétszámok (felmenő rendszerben [lásd: 97.§ (18)] és a gyermekek, tanulók finanszírozott heti foglalkoztatási időkerete. [25.§ (7), 27.§ (1)-(10) illetve (12)-(13), 28-29.§, 4. és 6. melléklet] Ekkortól kerül bevezetésre általános iskolában felmenő rendszerben az erkölcstan és a helyette választható hittan. [35.§] A felmenő rendszerű bevezetésről és a szükséges képesítésről a 97.§ (7) bekezdés, illetve a 98.§ (6) bekezdés rendelkezik.

Ekkortól kell nyolc gyermek esetén a szülők kérésére óvodát vagy alsó tagozatot szervezni a kistelepüléseken. [89.§ (1)] A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló fogalmának meghatározása innentől kezdődően a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint történik. [4.§ 12. b)] A törvény hatályba lépésekor működő pedagógiai szakmai szolgáltatást végző intézmények szakmai irányítását ekkortól az oktatásért felelős miniszter végzi. [97.§ (10)] A tankönyvek ettől a tanévtől válnak fokozatosan ingyenessé az elsőtől a nyolcadik évfolyamig, továbbá a nemzetiségi nevelés-oktatásban és a gyógypedagógiai nevelés-oktatásban [46.§ (5)] az első évfolyamtól kezdve felmenő rendszerben. [97.§ (22)]

2014. szeptember 1. Ekkortól kötelező a 3 éves kortól való óvodába járás, és hatályba lépnek az ezzel kapcsolatos kivételekre vonatkozó szabályok. [8.§ (2)] Ekkortól kötelező a fejlesztő nevelés, nevelés-oktatás 15. § (2) bekezdés szerinti ellátása [97.§ (5)]

Egyéb fontos dátumok az átmeneti rendelkezésekben „A 27. § (11) bekezdés szerinti mindennapos testnevelést az iskolai nevelés-oktatás első, ötödik, kilencedik évfolyamán 2012. szeptember 1-jétől kezdődően felmenő rendszerben kell megszervezni.” [97.§ (6)] Az iskoláknak 2012. december 31-ig kell felülvizsgálniuk pedagógiai programjukat az Nkt-nek illetve a kerettantervnek való megfelelőség szempontjából. Utóbbit rendelet szabályozza majd. Ugyanerre az időpontra kell az iskolákban a szakmai munkaközösségek számát legfeljebb 10 munkaközösségben megállapítani. [97.§ (14)-(15)] Az Nkt. hatálybalépését követően a fenntartó négy hónapon belül felülvizsgálja a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 2012. augusztus 31-én hatályos szövege szerinti közoktatási intézmény alapító okiratát, annak érdekében, hogy megfeleljen az e törvényben foglaltaknak, és megküldi a törzskönyvi nyilvántartást vezető szervnek, a hivatalnak vagy a kormányhivatalnak. Ha a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény alapján a köznevelési intézmény a nyilvántartásba vételét követően megkezdhette működését, a fenntartó köteles 2013. április 30-ig működési engedély iránti kérelmet benyújtani vagy a közoktatási intézményt megszüntetni.

Az Nkt. hatálybalépésekor működő nyelvi előkészítő évfolyamon, továbbá – a nemzetiségi nevelés-oktatás kivételével – a két tanítási nyelvű nevelés-oktatásban a 2014/2015. tanév végéig teljesíteni kell a külön jogszabályban meghatározott feltételeket. [97.§ (13)] A 6. § (4) bekezdése rendelkezik arról, hogy az érettségi bizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra közösségi szolgálat teljesítése. Ennek igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni. [97.§ (2)] Az Nkt. hatálybalépésekor már működő hat vagy nyolc évfolyamos gimnáziumnak a külön jogszabályban meghatározott emelt szintű követelményeknek a 2016/2017. tanév végéig kell megfelelniük. [97.§ (12)] Az Nkt. 6. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott, a szakközépiskolában a szakközépiskola ágazatának megfelelő szakmai vizsgatárggyal kapcsolatos vizsgák első megszervezésének az időpontja a 95.§ (5) bekezdés alapján 2016. május-júniusi vizsgaidőszak lesz.

Thaisz Miklós miklos.thaisz@emmi.gov.hu Emberi Erőforrások Minisztériuma