XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GEOTERMIKA A BÁNYAFELÜGYELET SZEMSZÖGÉBŐL
Advertisements

Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
A Robin Hood adó ötlete Elve: a gazdagoktól elvesz és a szegényeknek szétosztja → többletadó az energiaszektorbeli cégek utóbbi időszakban megemelkedett.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A vízjog időszerű kérdései
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
e-jövedék konferencia
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Vasútszabályozási Osztály
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Mezőgazdasági vízszolgáltatási díj elszámolási lehetőségek a gyakorlatban Vízkárelhárítási Országos Konferencia május Miskolctapolca Orbán.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
BEVEZETŐ.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
1 A geotermikus energia - jelen és jövő Eger, A GEOTERMIKUS ENERGIA HASZNOSÍTÁSÁNAK BÁNYAHATÓSÁGI FELTÉTELEI Dr. Zsiros László Horváth József.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A közigazgatási perek április 3..
Előzetes piaci konzultáció
Kompetenciák 1. Joghatóság
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési Döntőbizottság
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia A bányajáradék bevallás és befizetés alapja meghatározásának időszerű kérdései Dr. Riedl István Bányakapitány XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia Zalakaros, 2012. május 18.

Történeti és jogszabályi áttekintés A bányajáradék fogalma, történeti megjelenése (urbura, royalty, bányajáradék) A bányajáradék legújabbkori megjelenése, szabályozó jogszabályai 1993. évi XLVIII. tv. (Bányatörvény) és végrehajtási rendelete a 115/1993. (VIII. 12.) A Bányatörvény jelenleg hatályos végrehajtási rendelete a 203/1998. (XII. 19. ) Korm. rendelet A szilárd ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, illetve az érték számítására vonatkozó szabályoknak a megállapításáról szóló 118/2003. (VIII. 8.) Korm. rendelet Az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet A bányajáradék fogalma, történeti megjelenése (urbura, royalty, bányajáradék) A bányajáradék legújabbkori megjelenése, szabályozó jogszabályai 1993. évi XVIII. tv. (Bányatörvény) és végrehajtási rendelete a 115/1993. (VIII. 12.) Korm. Rendelet 203/1998. (XII. 19.) Korm. Rendelet 118/2003. (VIII. 8.) Korm. rendelet 54/2008. (III. 20. ) Korm. rendelet

A bányajáradék számítási módja, annak időbeli változásai A Bányatörvény közlönyállapota szerint 20. § (1) A bányavállalkozó által kitermelt és a tulajdonába került ásványi nyersanyag és a kinyert geotermikus energia után az államot részesedés, bányajáradék illeti meg. (2) A bányajáradék mértéke a hatósági engedély alapján (5. § és 6. §), valamint az e törvény hatálybalépésekor bányászati joggal rendelkező [50. § (6) bekezdés] által gyakorolt bányászati tevékenység esetében a kitermelt ásványi nyersanyag mennyisége után keletkező érték….%-a 20. § (6) A bányajáradék pénzben kifejezett összegét a bányajáradék %-ban meghatározott mértékének és a kitermelt ásványi nyersanyag értékének szorzata adja. A kitermelt ásványi nyersanyag értékének számítására vonatkozó szabályokat a miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - állapítja meg.

A kitermelt ásványi nyersanyag értéke meghatározásának módszereinek időbeli változásai 1993-2003. 12. 31. között Érték= Bányanyíláson kiszállított mennyiség *értékesítési ár 2004. 01. 01 – 2008. 03. 27. között Érték = a járadékköteles mennyiség * fajlagos érték Járadékköteles mennyiség: kitermelt mennyiség- ásványvagyon-veszteség a kitermelt mennyiséget a bányavállalkozó és az egyéb hatósági engedély alapján kitermelést végző bányamérési módszerekkel, vagy egyéb alkalmas módon köteles meghatározni 2008. 03. 28-tól napjainkig Érték = a bányatelket megállapító határozatban vagy egyéb hatósági engedélyben meghatározott ásványi nyersanyag mennyisége*fajlagos érték A kitermelt mennységet a bányavállalkozó bányamérési módszerekkel köteles meghatározni. Az egyéb hatósági engedély alapján kitermelést végző engedélyes a kitermelt mennyiséget bányamérési módszerekkel, vagy egyéb alkalmas módon köteles meghatározni. Nem lehet veszteséget elszámolni Nem igazolódás kérdésköre – kitermelést megelőzően jelezni, dokumentálni Ásványvagyon visszahagyás – végrehajtás előtt dokumentálni, MÜT-be belefoglalni

Hatósági hatáskörök a bányajáradék bevallás és befizetés ellenőrzése tárgyában A bányafelügyeleten belüli hatásköri megosztást a 267/2006. (XII. ) Korm. rendelet szabályozza Az MBFH elsőfokú hatáskörben jár el (többek között) a bányajáradék nyilvántartása, a bányajáradék fizetési kötelezettség teljesítésének ellenőrzése, a bányajáradék-folyószámla feletti rendelkezés, a felügyeleti díj nyilvántartása, számításának ellenőrzése, a felügyeleti díj befizetési kötelezettség teljesítésének ellenőrzése, továbbá a meg nem fizetett bányajáradék és felügyeleti díj, valamint a késedelmi kamat végrehajtása vonatkozásában. A bányakapitányságok bányajáradékkal kapcsolatos feladatai: A bányajáradék bevallás alapjául szolgáló adatok ellenőrzése

Bányajáradék bevallás alapjául szolgáló alapadatok ellenőrzésének speciális tapasztalatai A kitermelt ásványi nyersanyag mennyiségének meghatározása nem bányamérési módszerekkel történik, hanem egyéb módon A bányavállalkozó „sajátosan” értelmezi a kitermelt ásványi nyersanyag fogalmát – a kitermelt mennyiségből csak az értékesíthető mennyiséget tekinti bányajáradék-köteles ásványi nyersanyagnak (Megyei Bíróság ítélete, Kúria ítélete) Bányakapitánysági ellenőrzés, kötelezés önrevízióra MBFH kötelezés az I. fokú határozat megváltoztatásával önrevízióra A Megyei Bíróság hatályon kívül helyezi az MBFH határozatát A Kúria felülvizsgálati eljárásban hatályon kívül helyezi a Megyei Bíróság ítéletét (a bányajáradék köteles ásványi nyersanyag meghatározása nem szakkérdés, hanem jogkérdés – a bányatelket megállapító határozatban meghatározott ásványi nyersanyag fajta figyelembevételével kell meghatározni.) A tőzeg víztartalmának problémaköre a tőzeg in situ állapotában magas víztartalmú, laza, rostos ásványi nyersanyag. A megkutatásakor ennek a magas víztartalmú ásványi nyersanyagnak a vízzel telített, laza – természetes előfordulás szerinti – mennyiségét vesszük számba, ez után kell a bányajáradékot is bevallani, nem pedig a kitermelést követően depónián leszárított mennyiség után.

Egyéb hatósági engedély alapján ásványi nyersanyagot kitermelők problémaköre 1. A Bányatörvény végrehajtási rendelete szerint 1/A. § Aki az ásványi nyersanyagot tereprendezésre vagy mederalakításra vonatkozó építési, talajvédelmi vagy vízjogi engedély alapján folytatott tevékenysége során termeli ki, a kitermelt ásványi nyersanyagot az engedélyben foglalt tevékenységével össze nem függő célra akkor használhatja fel, ha annak tulajdonjogát az állami vagyonról szóló törvény rendelkezései alapján megszerezte. 4. § (1) szerint: A bányajáradék számításának alapjául a) a kutatási területről, bányatelekből vagy meddőhányóból kitermelt, b) torlatból vagy hordalékból vízjogi engedély alapján kitermelt, c) építési vagy mezőgazdasági célú tereprendezés vagy a mederalakítás során kitermelt és az 1/A. § szerint az engedélyes tulajdonába került, d) szénhidrogén esetében - beleértve a vízkutakból kitermelt és értékesített vagy hasznosított szénhidrogént és egyéb ásványi nyersanyagot is - a kútfejen méréssel vagy ennek hiányában a kútfejre visszaszármaztatással meghatározott, e) a föld alatti gáztárolóban lévő és a Bt. 3. § (1) bekezdése alapján az engedélyes tulajdonába került párnagáz mennyisége után keletkezett ásványi nyersanyag értékét, vagy f) a kinyert geotermikus energia kútfejen méréssel meghatározott értékét kell figyelembe venni.

Egyéb hatósági engedély alapján ásványi nyersanyagot kitermelők problémaköre 2. Az ásványi nyersanyag feletti tulajdonszerzés lehetőségei a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (továbbiakban: Nvtv.) hatálybalépésével 2012. január 01. napjával jelentősen megváltoztak. Az Nvtv. 4.§ (1) c. pontja értelmében a föld méhének kincsei természetes előfordulási helyükön az állam kizárólagos tulajdonába tartoznak. Az Nvtv. 6.§ (2) bekezdése értelmében a természetes előfordulási helyükről kitermelt, kinyert, a 4.§ (1) bekezdés c.) pontjában meghatározott vagyon feletti tulajdonjog ágazati törvényben (jelen esetben: Bányatörvényben) meghatározott módon szerezhető meg. A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (továbbiakban: Bt.) 1.§ (7) bekezdése értelmében az építésügyi, illetve talajvédelmi hatósági engedély alapján végzett tereprendezéssel, továbbá a vízjogi engedély alapján végzett mederalakítással összefüggő ásványi nyersanyag kitermelésére a Bt. 20. és 41.§-ainak rendelkezéseit kell alkalmazni, az alkalmazandó §-oknak ugyanakkor egyike sem rendelkezik arról, hogy az Engedélyes hogyan szerezhet tulajdonjogot a kitermelt ásványi nyersanyag felett.

Egyéb hatósági engedély alapján ásványi nyersanyagot kitermelők problémaköre 3. A Bt. végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII.19.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) 1/A.§ szerint: „aki az ásványi nyersanyagot tereprendezésre, vagy mederalakításra vonatkozó építési, talajvédelmi, vagy vízjogi engedély alapján folytatott tevékenysége során termeli ki, a kitermelt ásványi nyersanyagot az engedélyben foglalt tevékenységével össze nem függő célra akkor használhatja fel, ha annak tulajdonjogát az állami vagyonról szóló törvény rendelkezései alapján megszerezte”. Az idézett jogszabályi rendelkezés alapján tehát akkor kell a kitermelt ásványi nyersanyag felett az Építés engedélyesének tulajdonjogot szereznie, ha azt az építési engedélyben foglalt tevékenységével össze nem függő célra (így különösen üzletszerű hasznosítás, értékesítés, hulladéklerakóba történő elhelyezés, építési területről történő elszállítás) kívánja felhasználni. Tekintettel azonban az Nvtv. hatályos rendelkezéseire, az ásványi nyersanyagok feletti tulajdonszerzésre kizárólag a bányavállalkozók jogosultak, a nem bányavállalkozók általi tulajdonszerezésre jelenleg nincs jogi lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a nem bányavállalkozók által kitermelt ásványi nyersanyagot a Magyar Állam nevében eljáró Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. jelenleg nem jogosult értékesíteni. Tekintettel arra, hogy a kitermelt ásványi nyersanyag építési területről történő elszállítása az építési engedélyben foglalt tevékenységgel össze nem függő hasznosításnak minősül, jelenleg nincs lehetőség arra, hogy erre az Építtető tulajdonjogot szerezzen, de a tulajdonos (Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) előzetes írásbeli hozzájárulásával az építési tevékenységgel összefüggésben fel nem használt mennyiséget az építési területről elszállítható.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! Jó szerencsét !