Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
A munkacsoport működésének összefoglalása • A téma iránt érdeklődő katolikus óvodapedagógusok találkozásának megszervezése • A vallásos és erkölcsi nevelés megvalósításának segítése • A különböző intézményekben folyó vallásos és erkölcsi nevelés megismerése • Kiadványok készítése
A találkozásaink felépítése • Előadás hallgatása • Felvétel megtekintése • Kiscsoportos munka megvalósulása • Év végén kiadvány szerkesztése
Szentírási idézetek • „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,31) • „Isten megáldotta őket, Isten szólt hozzájuk: Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá.” (Ter 1,28)
Szentírási idézetek • „Az embernek ezt mondta: Mivel hallgattál az asszony szavára és ettél a fáról, jóllehet megtiltottam, hogy egyél róla, a föld átkozott lesz miattad. Fáradsággal szerzed meg rajta táplálékodat életed minden napján.” (Ter 3, 17) • „Ezért az Úristen eltávolította az Éden kertjéből, hogy művelje a földet, amelyből lett.” (Ter 3,23)
Környezettudatos magatartás • Olyan magatartásforma, amelynek célja az ember és a környezet harmóniájának megteremtése. • A környezeti érzékenység, a környezeti beállítódás egyrészt ösztönös (genetikai), másrészt tanult viselkedési mintáktól, tudományos ismeretektől, illetve ideológiailag alátámasztott eszméktől függ.
Környezettudatos magatartás katolikus hittel • A Teremtő munkatársaivá válunk, aki szüntelenül munkálkodik: „Jézus azonban azt mondta nekik: Atyám mindmáig munkálkodik, azért én is munkálkodom.” (Jn 5,17)
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban • A környezettudatos nevelés célja: A környezet (természeti, társadalmi) fenntarthatósága érdekében szükséges ismeretek, magatartásminták, értékek és életviteli szokások megtanítása.
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban • A környezettudatos viselkedést akadályozó tényezők: – Ismerethiány – Pozitív minta hiánya – A helytelen viselkedés elítélésének hiánya – A célért együttműködő közösségek gyengesége
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban • A környezettudatos neveléshez szükséges irányelvek: – A környezet az emberiség közös öröksége – Megőrzése, fenntartása és javítása közös és egyéni kötelesség – A természeti erőforrások ésszerű felhasználásának jelentősége – Minden ember képes hozzájárulni a környezet védelméhez – Pozitív példa adása folyamatosan – Óvodában elsősorban az érzelmi nevelésre alapozva valósuljon meg – Az óvodások nevelésekor a szokásrendszer és az életvitel kialakításakor a környezettel kapcsolatos szempontok kellő súllyal szerepeljenek – A környezettudatos neveléssel kapcsolatos ismeretek (képzések, kiadványok, programok) az óvodapedagógusok széles köre számára legyen hozzáférhető – Az óvodások élményszerű tapasztalatszerzésének megvalósítása (kirándulások múzeumokba, állatkertekbe, természetséták arborétumokba, közeli parkokba), amelyek elősegítik a környezetre figyelő magatartásforma megalapozását – A gyermekeken keresztül a családok is megszólíthatók, megszólítandók
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban • Segítség a katolikus óvodákban megvalósuló nevelőmunkához – Mindent a mennyei Atyának köszönhetünk! (gyönyörködés a teremtett világ szépségeiben) – Segédanyagok használata – Ötletek gyűjtése – Kipróbált, jól működő lehetőségek megosztása – Új lehetőségek keresése – Felelősségünk a teremtett világért – Példamutatás – Megjelenő területek összegyűjtése • fogyasztói pazarlás kerülése (víz, villany, gáz, étel, fölösleges vásárlások…) • saját megtapasztalások alapján szerzett benyomás (hírek, kirándulások, óvodai események…) – Szerepvállalás jelentősége • személyes cselekvés, aktív részvétel a környezet védelmében
Köszönöm a figyelmet!