Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév."— Előadás másolata:

1 MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév

2 Makrokörnyezet Az adás-vételi tranzakcióban résztvevők számára külső meghatározottság. Az adás-vételi tranzakcióban résztvevők számára külső meghatározottság. Nem tudnak változtatni rajta, csak alkalmazkodni tudnak hozzá. Nem tudnak változtatni rajta, csak alkalmazkodni tudnak hozzá. Célszerű jól megismerni, folyamatosan vizsgálni, kutatni és előrejelzéseket (prognózisokat) készíteni, hogy az alkalmazkodás időben elkezdődjön. Célszerű jól megismerni, folyamatosan vizsgálni, kutatni és előrejelzéseket (prognózisokat) készíteni, hogy az alkalmazkodás időben elkezdődjön.

3 A makrokörnyezet összetevői társadalmi (Social) tényezők /S/ társadalmi (Social) tényezők /S/ műszaki (Technical) tényezők /T/ műszaki (Technical) tényezők /T/ ökológiai, természeti környezeti (Environment) tényezők /E/ ökológiai, természeti környezeti (Environment) tényezők /E/ gazdasági (Economical) tényezők /E/ gazdasági (Economical) tényezők /E/ politikai, jogi (Political) tényezők /P/ politikai, jogi (Political) tényezők /P/ /+ Legal, Education/ /+ Legal, Education/

4 SOCIAL – A társadalmi tényezők Demográfiai, népességi tényezők Demográfiai, népességi tényezők Társadalmi viszonyok Társadalmi viszonyok Kulturális tényezők Kulturális tényezők

5 Demográfiai tényezők 1. A lakosság lélekszáma /2006.I.1.:10077e fő/ A lakosság lélekszáma /2006.I.1.:10077e fő/ (de: háztartások száma, kutyák száma, stb.) Nem és életkor szerinti megoszlás Nem és életkor szerinti megoszlás

6 A NÉPSSÉG SZÁMA NEM ÉS ÉLETKOR SZERINT 1949. JANUÁR 1.- 2000. JANUÁR 1

7 Demográfiai fa

8 Demográfiai tényezők 2. Családi jellemzők, jelentős változások Családi jellemzők, jelentős változások A társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely, pozíció és ennek meghatározói A társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely, pozíció és ennek meghatározói Iskolai végzettség Iskolai végzettség Foglalkozás: fizikai és nem fizikai szakmák Foglalkozás: fizikai és nem fizikai szakmák Jövedelem Jövedelem

9 Társadalmi viszonyok A társadalom az emberek valamely adott szempontok szerinti homogén csoportjai A társadalom az emberek valamely adott szempontok szerinti homogén csoportjai Meghatározók az együttélés keretei és viszonyai Meghatározók az együttélés keretei és viszonyai az embereknek egymáshoz és a társadalom egészéhez fűződő viszonya, valamint az embereknek egymáshoz és a társadalom egészéhez fűződő viszonya, valamint e kapcsolatok rendszere és azok változásai. e kapcsolatok rendszere és azok változásai.

10 A társadalom jellemzői még Az egyének szerepe és helye a társadalmi munkamegosztásban (foglalkozás, lakóhely) Az egyének szerepe és helye a társadalmi munkamegosztásban (foglalkozás, lakóhely) A társadalmi-gazdasági csoportosulások A társadalmi-gazdasági csoportosulások Az emberek viszonya az egyes csoportokhoz, mikroközösségekhez Az emberek viszonya az egyes csoportokhoz, mikroközösségekhez Az emberek viszonya a természethez valamint a világegyetemhez Az emberek viszonya a természethez valamint a világegyetemhez

11 A lakóhely meghatározó szerepe Régiók, városok, migráció Régiók, városok, migráció Lakhely, településtípusok szerint Lakhely, településtípusok szerint A lakások típusai A lakások típusai A lakás, háztartás felszereltsége A lakás, háztartás felszereltsége Természeti környezet (éghajlat, terep) Természeti környezet (éghajlat, terep) Idegenforgalmi környezet Idegenforgalmi környezet

12 Kultúra és értékek A kultúra azon tanult meggyőződések, hitek, értékek és szokások összessége, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók (emberek, családok, közösségek) magatartását. A kultúra azon tanult meggyőződések, hitek, értékek és szokások összessége, amelyek egy adott társadalomban irányítják a fogyasztók (emberek, családok, közösségek) magatartását. Az értékek a fogyasztók alapvető szükségleteinek és céljainak kognitív képviselői. => a tudatot irányítják Az értékek a fogyasztók alapvető szükségleteinek és céljainak kognitív képviselői. => a tudatot irányítják

13 Kulturális tényezők 1. Fogyasztási kultúrák (pl. táplálkozási-, étkezési-, testápolási-, lakáskultúra, utazási szokások, szabadidő eltöltése, stb.) Fogyasztási kultúrák (pl. táplálkozási-, étkezési-, testápolási-, lakáskultúra, utazási szokások, szabadidő eltöltése, stb.) Kulturális alapszint, a kommunikációs befogadó készség meghatározottsága Kulturális alapszint, a kommunikációs befogadó készség meghatározottsága A termékhasználat kultúrája A termékhasználat kultúrája Kulturális fogyasztás és a kultúra termékei Kulturális fogyasztás és a kultúra termékei

14 Kulturális tényezők 2. Értékrend váltás, életcélok változása Értékrend váltás, életcélok változása (Létra- és hálómodell) Az etikus gazdaság kérdése Az etikus gazdaság kérdése Etnikai és vallási tényezők Etnikai és vallási tényezők Magatartás jellemzők az EU-ban, a fogyasztási kultúra konvergenciája Magatartás jellemzők az EU-ban, a fogyasztási kultúra konvergenciája

15 Fogyasztói szokások, magatartás Fogyasztási szokások (márkához való viszony: márkahű, márkaváltogató) Fogyasztási szokások (márkához való viszony: márkahű, márkaváltogató) Vásárlási szokások (vásárlótípusok) Vásárlási szokások (vásárlótípusok) Életforma, beállítódás (pl divatérzékenység) Életforma, beállítódás (pl divatérzékenység) Motiváltság (erős, gyenge) Motiváltság (erős, gyenge) Low- és High-involvement termékek Low- és High-involvement termékek Trendek a fogyasztói magatartásban Trendek a fogyasztói magatartásban

16 Globális makrokörnyezeti problémák Jessica Williams: Merre tart a világ? Jessica Williams: Merre tart a világ? 50 tény, amely megrengethetné a világot /HVG Kiadói Rt., Budapest, 2005./ 50 tény, amely megrengethetné a világot /HVG Kiadói Rt., Budapest, 2005./ Néhány kiragadott tény, illetve azok hazai értelmezésben való feldolgozásának módszertana Néhány kiragadott tény, illetve azok hazai értelmezésben való feldolgozásának módszertana

17 Köszönöm a figyelmet! Következő előadás Budapesten: október 2. Tatabányán: október 4.


Letölteni ppt "MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév."

Hasonló előadás


Google Hirdetések