11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
A fogyatékosságot érintő jogi szabályozás Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Gyermekvédelmi alapellátás
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Szt. Cirill és Method Alapítvány Gyermekek- és Családok Átmeneti Otthona bemutatása
Családi napközi.
A szociális szolgáltatók és intézmények működésének engedélyezéséről és ellenőrzéséről szóló 321/2009.(XII.29.) Korm. rendelet, illetve egyéb kapcsolódó.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
4/2010. (I. 19.) OKM rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Ágazati szakképzés változásai
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
Szociális regiszter publikus felület használata
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Szakmai tájékoztató nap
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Gyermekek napközbeni ellátási rendszerének átalakítása Március 19. Szeged.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
1 Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, intézmények ágazati azonosítója, országos nyilvántartási rendszere Szociális regiszter publikus.
A gyermekek napközbeni ellátásának változásaihoz kapcsolódó jogszabály-módosítások Január 5. Budapest.
Ágazatközi együttműködés
Szociális regiszter publikus felület használata
Előadás másolata:

11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása Egységes óvoda-bölcsőde 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosítása (4/2009. (II. 18.) OKM rendelet) Dienes Renáta

Gyermekek napközbeni ellátása Családban élő gyermek napközbeni felügyelete, gondozása, nevelése, foglalkoztatása étkeztetése azok számára, akik szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük munkaerőpiaci részvételt elősegítő programban képzésben való részvételük betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni. Különösen az olyan gyermekek számára kell biztosítani: akinek fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szükség akit egyedülálló, vagy időskorú személy nevel vagy akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek kivéve azt, aki után eltartója gyermekgondozási segélyben részesül AKINEK a szülője, gondozója szociális helyzete miatt az ellátásról nem tud gondoskodni

Gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető Bölcsődében Családi napköziben Házi gyermekfelü- gyelet Nyári napközi Közoktatási intézményben Óvoda Iskola

Szabályozása a közoktatási törvényben Többcélú intézmény, amely ellátja az óvodai és korlátozottan a bölcsődei feladatokat is. Legalább második életévüket betöltött, illetve az óvodás korú gyermekek ellátása biztosítható az intézmény keretein belül. Olyan településen hozható létre, ahol a bölcsődei feladatok ellátása nem kötelező. Óvodai és bölcsődei csoport külön-külön nem hozható létre az alacsony gyermeklétszám miatt Az óvodás korú gyermekek ellátása nem sérülhet. Többcélú intézmény keretein belül szervezeti és szakmai tekintetben önálló intézményegységként működik.

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának lehetőségei

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának feltételei I.: 10 ezer fő lakosságszám alatti település, ahol a település illetékességi területén nem biztosított a bölcsődei ellátás az óvodai nevelés igénybevételére jogosult gyermekekből sem alakítható ki olyan óvodai csoport, amelynek létszáma eléri a húszat Az egységes óvoda-bölcsődében csak egy gyermekcsoport alakítható ki, amelyben az összes gyermeklétszám nem haladhatja meg a 20 főt az óvodás korúak száma nem lehet több 15 főnél három év alatti gyermekek létszáma nem haladhatja meg az 5 főt Többcsoportos óvoda esetén akkor szervezhető meg, ha a többi óvodai csoport létszáma eléri a 20 főt.

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának feltételei II.: Alkalmazotti létszám - egész napos, napi tíz órás nyitva tartás esetén: 2 fő óvodapedagógus 1 fő dajka 1 fő bölcsődei gondozó vagy szakgondozó foglalkoztatása kötelező. A 2 fő óvodapedagógusnak - 2010. szeptember 1-jéig - el kell sajátítania a legalább hatvan órás felkészítésben a három évnél fiatalabb gyermekek gondozásához szükséges alapismereteket vagy rendelkeznek a bölcsődei gondozói, bölcsődei szakgondozói munkakör betöltéséhez szükséges, külön jogszabály szerinti szakképzettséggel

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának feltételei III.: a bölcsődei gondozó vagy szakgondozó képesítési előírásaira a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletben, alkalmazási feltételeire pedig a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. Rendeletben Az egységes óvoda-bölcsőde csoportszobájában az egy gyermekre jutó alapterület nem lehet kevesebb három négyzetméternél a három évesnél fiatalabb gyermek életkorának megfelelően biztosítani kell: a megfelelő bútorzatot az egészséges táplálkozás követelményeinek megfelelő étkezést

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának feltételei IV.: Az óvodai nevelési programnak a három év alatti gyermekek gondázásához neveléshez szükséges feladatokat is tartalmaznia kell a bölcsődékre vonatkozó útmutató szerint A fenntartó a működés megkezdése előtt köteles beszerezni az egységes óvoda-bölcsőde székhelye szerint illetékes regionális módszertani bölcsőde szakmai véleményét hogy az egységes óvodabölcsőde rendelkezik-e a három évnél fiatalabb gyermekek gondozásához szükséges feltételekkel. A fenntartó jóváhagyása előtt az egységes óvoda-bölcsőde nevelési programját, minőségirányítási programját, házirendjét, szervezeti és működési szabályzatát a módszertani bölcsőde véleményezi.

Egységes óvoda-bölcsőde kialakításának feltételei V.: A fenntartó az egységes óvodabölcsőde működésének megkezdéséről értesíti a módszertani bölcsődét. A módszertani bölcsőde a három év alatti gyermekek nevelésével-gondozásával összefüggő szakmai kérdéseket ellenőrizheti. Az egységes óvoda-bölcsőde együttműködik a módszertani bölcsődével. Az együttműködés kérdéseit a szervezeti és működési szabályzatában kell meghatározni.

Gyvt. 43. §, 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 46-50. § Családi napközi Gyvt. 43. §, 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 46-50. § Családi napközi ellátását veheti igénybe: bölcsődei és óvodai ellátásban nem részesülő, iskolai oktatásban részesülő gyermeknek az iskolai nyitva tartáson kívül iskolai napközit vagy tanulószobai ellátást nem veszi igénybe nem közoktatási célú ellátás A családban nevelkedő gyermekek számára nyújt életkoruknak megfelelő: nappali felügyeletet, gondozást, nevelést, étkeztetést, foglalkoztatást.

Családi napközi Családi napköziben ellátást csak olyan nagykorú, cselekvőképes, büntetlen előéletű személy biztosíthat: aki személyisége, egészségi állapota és körülményei alapján alkalmas gyermek felügyeletére, gondozására, nevelésére, és akivel szemben nem áll fenn a Gyvt. 15. §-ának (8) bekezdésében meghatározott kizáró ok, valamint aki érvényes Egészségügyi Nyilatkozattal rendelkezik, aki a külön jogszabályban meghatározott tanfolyamon eredménnyel részt vett.

Családi napközi Családi napköziben nem biztosíthat ellátást és nem foglalkoztatható az a személy: aki ellen gyermek sérelmére elkövetett szándékos bűncselekmény miatt eljárás folyik, vagy akit jogerős bírói ítélettel ilyen bűncselekmény miatt ítéltek el, akinek szülői felügyeleti jogát a bíróság jogerős ítéletével megszüntette, valamint külön jogszabályban rögzített kivételektől eltekintve -, akinek a szülői felügyeleti joga a gyermek átmeneti nevelésbe vétele miatt szünetel (a gyermekvédelmi törvény szerinti kizáró ok)

Családi napközi működési feltételei érvényes működési engedély csak a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 2. számú melléklete szerinti képesítéssel rendelkező személyek foglalkoztathatók, akik a jogszabályban meghatározott tanfolyamot is elvégezték (nevelő, szakgondozó, gondozó, segédgondozó) Az ellátás saját otthonban vagy külön e célra kialakított helységben (száraz, világos, jól szellőztethető és fűthető épület vagy lakás A nevelés-gondozás részletes szakmai szempontjainak és helyiségeknek meg kell felelniük a Szociális és Munkaügyi Intézet módszertani levelében foglaltaknak.

Gyermekek napközbeni ellátása Egységes óvoda-bölcsőde létszámhatárok   Bölcsőde Családi napközi Egységes óvoda-bölcsőde Óvoda Átlaglétszám Maximális létszám Gondozható gyermekek száma 10 5 20 (5 bölcsődés korú + 15 óvodás korú*) 20* 25* Ha fogyatékos gyermek is van 8 4 Csak fogyatékos gyermekek esetén 6 3 *Alkalmazni kell a Kt. 3. számú melléklet II. rész 3. pontjában foglaltakat.

Fontosabb jogszabályok gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999 (XII. 16.) Korm. rendelet A gyermekjóléti és gyermekvédelmi szociális tevékenység engedélyezéséről, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi vállalkozói engedélyről szóló 259/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény végrehajtásáról szóló 20/1997. (XII. 30.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Korm. rendelet

Intézményátszervezés Fenntartó elvi döntése Szakértői vélemény (Kt. 88. § (6) bek. Megyei önkormányzat szakvéleménye (Kt. 88. § (6) bek.) Kt. 102. § (3) bek. szerinti vélemények Legalább 15 nap Fenntartó döntése március utolsó munkanapja (Kt. 102. § (11) bek.) A tervezett intézkedés végrehajtása (Kt. 102. § (9) bek. július-augusztus)

Fontosabb internet címek: www.magyarkozlony.hu www.okm.gov.hu www.oh.gov.hu kozoktatas@okm.gov.hu

Köszönöm a figyelmet Köszönöm a figyelmet „Jelen oktatási előadás a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény hatálya alá tartozó szerzői műnek minősül, amelynek bármilyen felhasználása – a törvényben meghatározott szabad felhasználás esetein túl – kizárólag az Oktatási és Kulturális Minisztérium előzetes engedélyével lehetséges. Az engedély nélküli felhasználása polgári jogi és büntetőjogi jogkövetkezményeket von maga után."   Köszönöm a figyelmet "Minden jog fenntartva. Az engedély nélküli felhasználást a törvény bünteti."